abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 juni 2006 @ 17:21:28 #26
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38753507
quote:
Op zondag 11 juni 2006 17:19 schreef Copycat het volgende:
Dan zal het dus wel aan het feit liggen dat jij en je schoonzus to be elkaar niet liggen.
Het is tenslotte haar feestje en dat vier je met mensen die je er graag bij wilt hebben. Niet met mensen die er voor de vorm bij zouden moeten zijn.
nou ik heb nooit in de clinch gelegen met haar, dus formeel weet ik helemaal niet dat wij elkaar niet echt mogen. Zij weet waarschijnlijk niet eens dat ik me ongemakkelijk voel met haar. Mijn moeder brieft altijd alles door. Ze hebben nooit het lef om het tegen mij zelf te zeggen.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 11 juni 2006 @ 17:23:44 #27
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38753584
quote:
Op zondag 11 juni 2006 17:20 schreef _Kimmie_ het volgende:
Je bent alleen maar aan het speculeren waarom je niet gevraagd bent en waarom je zus niets gezegd heeft. Je kunt het natuurlijk ook gewoon vragen. En zeggen dat je het jammer vind dat niemand iets tegen je heeft gezegd of je heeft gevraagd om mee te gaan. Maar er is nu niets meer aan te doen, dus om nou niet daar hun bruiloft te gaan is weer het andere uiterste.
true. Ik zou het eens moeten vragen en moeten zeggen dat ik het niet leuk vind dat ze dat gedaan hebben. Probleem is dat ze dat zelf ook wel weten en er toch niets aan doen, want iedere keer zeggen ze wel: ja ik weet dat het niet leuk/aardig/netjes is, moet volgende keer beter bla bla bla.
Ik heb in de afgelopen tijd al geprobeerd om de verhoudingen een beetje recht te trekken. Ik vergat bijv altijd verjaardagen, dat je een cadeautje hoort mee te nemen, dat soort dingen. Dus ik had vaak niets bij me als ik ging, of ik moest weer op t laatste moment met iemand anders 'mee doen'. Dit jaar heb ik voor het eerst het cadeautje voor m'n moeder verzorgd, namens iedereen. Dat is al een hele verbetering: niet alleen heb ik een cadeautje, ik regel het ook nog eens namens iedereen. Dus ik vind zelf wel dat ik al op de goede weg ben.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 11 juni 2006 @ 17:24:19 #28
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_38753604
Ook zonder het met woorden te zeggen kun je mensen heel goed duidelijk maken ze als een indringer te zien.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 11 juni 2006 @ 17:27:45 #29
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38753709
quote:
Op zondag 11 juni 2006 17:24 schreef Copycat het volgende:
Ook zonder het met woorden te zeggen kun je mensen heel goed duidelijk maken ze als een indringer te zien.
dat zal wel ja.
Maar ik ben nu eenmaal niet zo sociaal, wat kan ik daar nou aan doen?! Ik voel me niet prettig in grote groepen en moet ik daar dan toch maar heen gaan om in m'n eentje zitten te kniezen? M'n vriend die vaak meegaat ervaart overigens hetzelfde. Hij wordt nooit bij het gesprek betrokken en het gekke is dat we bij zijn familie wél altijd gewoon als gelijke gespreksdeelnemers worden gezien.

Bovendien houden ze ook geen rekening met het feit dat ik niet goed hoor. Ze weten allemaal dat ik niet goed kan bellen en dat ik communiceer via e-mail, maar vervolgens checken ze hun mail nooit of reageren niet en krijg ik de schuld dat ik niet goed met hen communiceer.

Niet meer actief op Fok!
  zondag 11 juni 2006 @ 17:27:49 #30
65112 _Kimmie_
Elmo kan vliegen...
pi_38753711
quote:
Op zondag 11 juni 2006 17:23 schreef Viking84 het volgende:

[..]

true. Ik zou het eens moeten vragen en moeten zeggen dat ik het niet leuk vind dat ze dat gedaan hebben. Probleem is dat ze dat zelf ook wel weten en er toch niets aan doen, want iedere keer zeggen ze wel: ja ik weet dat het niet leuk/aardig/netjes is, moet volgende keer beter bla bla bla.
Ik heb in de afgelopen tijd al geprobeerd om de verhoudingen een beetje recht te trekken. Ik vergat bijv altijd verjaardagen, dat je een cadeautje hoort mee te nemen, dat soort dingen. Dus ik had vaak niets bij me als ik ging, of ik moest weer op t laatste moment met iemand anders 'mee doen'. Dit jaar heb ik voor het eerst het cadeautje voor m'n moeder verzorgd, namens iedereen. Dat is al een hele verbetering: niet alleen heb ik een cadeautje, ik regel het ook nog eens namens iedereen. Dus ik vind zelf wel dat ik al op de goede weg ben.
Dan ben je ook zeker wel op de goede weg, maar probeer je dan op jezelf te richten. Laat de rest eerst maar voor wat het is en richt je op jezelf. Hoe jij je beter kunt voelen in dat soort situaties. En als hun niets willen doen aan de hele situatie, ja daar kun jij dan niets aan doen. Jij hebt je best gedaan op dat moment en hun willen dat blijkbaar niet. Probeer dit dan ook te accepteren.
..hoog in de lucht!
  zondag 11 juni 2006 @ 17:31:01 #31
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_38753812
quote:
Op zondag 11 juni 2006 17:27 schreef Viking84 het volgende:

dat zal wel ja.
Maar ik ben nu eenmaal niet zo sociaal, wat kan ik daar nou aan doen?! Ik voel me niet prettig in grote groepen en moet ik daar dan toch maar heen gaan om in m'n eentje zitten te kniezen? M'n vriend die vaak meegaat ervaart overigens hetzelfde. Hij wordt nooit bij het gesprek betrokken en het gekke is dat we bij zijn familie wél altijd gewoon als gelijke gespreksdeelnemers worden gezien.
Dan zijn we er toch?
Zo'n druk vrijgezellenfeest is toch niets voor jou. Waarom je dan uitnodigen als je toch afzegt omdat je geen zin hebt om daar in je eentje een beetje sociaalonvaardig te gaan zitten kniezen?
Om het principe?
  zondag 11 juni 2006 @ 17:34:06 #32
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38753894
quote:
Op zondag 11 juni 2006 17:31 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dan zijn we er toch?
Zo'n druk vrijgezellenfeest is toch niets voor jou. Waarom je dan uitnodigen als je toch afzegt omdat je geen zin hebt om daar in je eentje een beetje sociaalonvaardig te gaan zitten kniezen?
Om het principe?
het gaat inderdaad om het principe. Ik wil niet vergeten worden en ik heb wel de indruk dat men mij gewoon vergeet op één of andere manier. Ik ben blijkbaar zó afwezig als ik aanwezig ben dat men mijn aanwezigheid niet opmerkt. En dat is een ervaring die ik niemand toewens, want niemand wil vergeten of genegeerd worden.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 11 juni 2006 @ 17:35:15 #33
151036 Gluckskafer
How would it be?
pi_38753921
Gewoon wel komen. Als is het alleen maar voor je broer natuurlijk.
En dan een cadeau of envelop meenemen waarop je schrijft: Voor de bruidegom.

Duidelijk statement lijkt me zo.

En om dan alleen je broer te feliciteren en je schoonzus comleet negeren, is mischien teveel van het goede.
  zondag 11 juni 2006 @ 17:39:53 #34
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38754069
Ja, ik denk dat ik wel gewoon ga, hoor, al is het maar omdat ik ook een weekendje weg kan gebruiken. Maar ik denk wel dat het goed is om daarna eens een brief te schrijven/mail te tikken waarin ik mijn ongenoegen over deze situatie uiteenzet.

Al loop ik dan wel weer vaak aan tegen het feit dat ze me niet serieus nemen. Ben vast m'n pillen vergeten in te nemen ofzo . Als je eenmaal medicijnen hebt gebruikt tegen psychische aandoeningen krijg je namelijk vaak met dergelijke opmerkingen te maken. Erg frusti.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 11 juni 2006 @ 17:45:59 #35
105098 lexine
"Het Kattenvrouwtje"
pi_38754273
Misschein is de waarheid iets minder poetisch dan dat men er van te voren al van uit gaat dat je toch niet komt. Hoe rot het ook klinkt, misschien moet je schoonzus (a.s.) jou gewoon niet. Dan zouden de organisatoren van het feestje jou niet uitnodigen.
Anders is het voor de zusjes, die hadden best wel kunnen zeggen dat het feest er was. Als het je enig comfort geeft, ik baal er nu nog van dat ik mn familie WEL had uitgenodigd op mijn bruiloft, dus het 'familie' verhaal is niet altijd juist.
En als men het gooit op jouw pillen grberuik, dan is dat weer lekker respectloos en weet je vrij goed waar jij aan toe bent qua familie.
Ik wens je wel veel sterkte.
Het leven bestaat voor 10% uit wat je overkomt en voor 90% hoe je er mee omgaat.
  zondag 11 juni 2006 @ 17:50:51 #36
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_38754435
Is het niet slimmer dat gesprek face to face aan te gaan, in plaats van via brief of e-mail?
pi_38754944
quote:
Op zondag 11 juni 2006 17:34 schreef Viking84 het volgende:
. Ik wil niet vergeten worden en ik heb wel de indruk dat men mij gewoon vergeet op één of andere manier. Ik ben blijkbaar zó afwezig als ik aanwezig ben dat men mijn aanwezigheid niet opmerkt. En dat is een ervaring die ik niemand toewens, want niemand wil vergeten of genegeerd worden.
Laat me raden: je wordt ZO overweldigd door een grote groep door elkaar pratende mensen, dat je helemaal niks meer verstaat. Bekend probleem. Je moet heel goed beseffen dat je alleen zelf iets aan je situatie kunt doen, anderen hebben nu eenmaal vaak niet in de gaten wanneer je iets wel of niet verstaat. En als je in een hoekje niks gaat zitten zeggen, dan kom je inderdaad niet erg sociaal over.
Verder is het zo dat je als dove/slechtorende nogal eens agressief of achterdochtig over kan komen, omdat je de intonatie van je stem niet helemaal onder controle hebt. Je komt al snel bozer over dan je zelf in de gaten hebt. Allemaal redenen waarom mensen weleens niet zo dol op je zouden kunnen zijn.
Ga eens op een (rustige!) manier met je schoonzus praten!
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_38755083
ging je wel met je schoonzus om?
en je zussen, zij wel/ook niet?

ik ben ook niet uitgenodigd destijds op het vrijgezellenfeestje van mijn schoonzus, eenvoudigweg omdat ik totaal niet met haar omging, en zij logischerwijze liever vriendinnen van jaar en dag om zich heen heeft op zo'n dag, dan plichtmatig een schoonzusje erbij te laten hangen.

kon me er nu niet bepaald druk om maken.
was ik nu close met haar geweest, of enigzins opgetrokken met haar van te voren al...
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_38755438
quote:
Op zondag 11 juni 2006 17:50 schreef Copycat het volgende:
Is het niet slimmer dat gesprek face to face aan te gaan, in plaats van via brief of e-mail?
TS is slechthorend, weet niet in hoeverre, maar gesprekken zijn dan redelijk vervelend.
Ik ben zelf ook slechthorend, en zo'n verhaal komt me maar al te bekend voor.
Vaak was het dan dat ik iets verkeerd verstond (kuthandicap) en dan raar reageerde waar mensen op den duur ook weer genoeg van krijgen.

Maargoed, ik denk dat wegblijven bij een bruiloft beetje heftig is. Ik bedoel, het is toch een bruiloft.
pi_38755459
quote:
Op zondag 11 juni 2006 17:20 schreef Viking84 het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert: het is kwetsend om niet uitgenodigd te worden, ook al heb je uitnodigingen in het verleden vaak afgewezen. Je mag er vanuit gaan dat je familie toch iets meer begrip toont en je toch niet links laat liggen.
Dat snap ik en ben ik ook volkomen met je eens.... Je mag inderdaad van je familie wel verwachten dat die je door en door kennen en daar wat meer begrip voor tonen.
quote:
Op zondag 11 juni 2006 17:20 schreef _Kimmie_ het volgende:
Je bent alleen maar aan het speculeren waarom je niet gevraagd bent en waarom je zus niets gezegd heeft. Je kunt het natuurlijk ook gewoon vragen. En zeggen dat je het jammer vind dat niemand iets tegen je heeft gezegd of je heeft gevraagd om mee te gaan.
En ik denk inderdaad dat je dit moet doen. Gewoon naar die schoonzus toelopen en om tekst en uitleg vragen (niet op een aanvallende manier!) maar je mag best weten waarom niet. Zeker omdat ze al je andere zussen wel heeft uitgenodigd...
En geen van die zussen heeft iets tegen je gezegd?
pi_38755509
Tja, ik snap best dat je het vervelend vindt dat mensen geen rekening houden met je slechthorendheid. Een excollega van me is slechthorend en sommige mensen hadden daar problemen mee en anderen niet. Mij interesseert het geen ene moer, dan praat iemand maar een beetje hard of moet ik iets maar herhalen, jammer dan. Aan de andere kant werden sommige mensen wel boos en die gingen dan domme opmerkingen maken (tot aan "ben je doof of zo" toe ). Maar ja, hoe dan ook, je kan er niks aan doen en die mensen blijven er ook.

Wel denk ik dat je moet proberen om deze situatie los te zien van de rest. Je weet niet zeker waarom ze je niet uitgenodigd hebben. Als dat is omdat je altijd nee zegt, dan kun je dat lullig vinden, maar aan de andere kant: waarom moet je dan die uitnodiging hebben als je 'm toch gaat afwijzen? Ik kan niet tegen zuivel, maar ik word echt niet boos als mensen mij geen toetje aanbieden na het eten of me geen taart geven op een verjaardag. Het zij zo. Misschien proberen ze je juist wel te helpen door je geen dingen voor je neus te houden die je niet kunt doen, en bedoelen ze het dus niet zo slecht als jij denkt.

Als ze verder weinig aandacht aan je besteden, misschien weten ze dan wel gewoon niet hoe ze om moeten gaan met jouw slechthorendheid. En da's vervelend voor jou, maar jij bent de enige die duidelijk kan maken wat je wanneer wel en niet wilt of kunt, dus dat zul je dan maar moeten doen. Als je stil in een hoekje gaat zitten als mensen proberen met je te praten of als mensen het opgeven, kunnen zij daar in principe niets aan doen.

Je zult je er uiteindelijk toch bij neer moeten leggen dat je misschien niet de meest begripvolle omgeving hebt en dat je ofwel duidelijk moet maken wat je wilt, ofwel bepaalde dingen aan je voorbij moet laten gaan en andere dingen gaan doen die je wel kunt en leuk vindt.
Sanity is (not) statistical
  zondag 11 juni 2006 @ 18:43:34 #42
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_38755957
quote:
Op zondag 11 juni 2006 18:23 schreef Empathologica het volgende:

TS is slechthorend, weet niet in hoeverre, maar gesprekken zijn dan redelijk vervelend.
Dat begreep ik, maar ik denk dat voor zo'n issue e-mail een te multi-interpreteerbaar medium is. Je zegt A, maar het komt over als B. Je mist tenslotte toch de gehele non-verbale communicatie.
Zelf hanteer ik het principe e-mail alleen maar voor goed nieuws gesprekken te gebruiken.
pi_38756269
Daar heb je wel gelijk in ja. E-mail kan inderdaad verkeerd overkomen.
Wel lastige situatie, zoals anderen ook zeggen met schoonzus praten op een rustige plek ofzo.
Hoop wel dat het snel beetje opgelost wordt zonder al te veel problemen.
pi_38756318
heb je ze al verteld hoe het op jou overkomt? misschien willen ze je alleen maar ontzien.
pi_38756930
quote:
Op zondag 11 juni 2006 18:43 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat begreep ik, maar ik denk dat voor zo'n issue e-mail een te multi-interpreteerbaar medium is. Je zegt A, maar het komt over als B. Je mist tenslotte toch de gehele non-verbale communicatie.
Zelf hanteer ik het principe e-mail alleen maar voor goed nieuws gesprekken te gebruiken.
Vergis je niet: als een slechthorende A zegt, dan kan het op een ander nog steeds overkomen als zijnde B!
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  zondag 11 juni 2006 @ 19:21:48 #46
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_38757044
quote:
Op zondag 11 juni 2006 19:17 schreef Thisbe het volgende:
Vergis je niet: als een slechthorende A zegt, dan kan het op een ander nog steeds overkomen als zijnde B!
Ik mag hopelijk toch aannemen dat haar broer en zussen TS inmiddels zo goed kennen, dat ze haar intonatie ook kunnen interpreteren?
Hoe dan ook ben ik ervan overtuigd dat middels mail je de boel alleen maar verder op de spits drijft, deels ook afgaande op de poststijl van TS op FOK! .
  zondag 11 juni 2006 @ 19:22:17 #47
14934 Angeles
Verliefd!!
pi_38757065
Die schoonzus zelf heeft het vrijgezellenfeestje als het goed is niet geregeld, dus het is maar de vraag of zij verantwoordelijk is voor het níet uitnodigen. Zeker omdat je familie bent en jij dus waarschijnlijk wel bekend bent bij degene die het wél heeft georganiseerd...
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  zondag 11 juni 2006 @ 19:26:04 #48
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38757161
Ik heb haar een mailtje gestuurd. Heel netjes gehouden hoor. Gewoon uitgelegd waar ik mee zat en wat haar visie daar op was. Heb het aan m'n huisgenoot laten lezen en die roept me wel tot de orde als ik te ver ga maar die vond het ook een goed mailtje.

En inderdaad, als zij het feest niet heeft georganiseerd... maar het punt is dat wij allemaal niet veel contact hebben met haar familie. Mijn zussen hebben haar zussen (waarvan één ceremoniemeester is) net zo vaak gezien als ik en bovendien heb ik een mailtje gestuurd naar de ceremoniemeester (over een ander onderwerp), dus ze wisten wel van mijn bestaan af. Waarschijnlijk heeft de ceremoniemeester contact opgenomen met één van mijn zussen en die zal vervolgens wel gezegd hebben dat ze mij niet hoefden te bellen/mailen , omdat ik toch niet zou komen. In dat geval treft de blaam één van mijn zussen. Maar goed, daar hoop ik achter te komen dmv het mailtje aan mijn schoonzus to be.
Niet meer actief op Fok!
pi_38757177
quote:
Op zondag 11 juni 2006 19:17 schreef Thisbe het volgende:

[..]

Daar heb je groot gelijk in. Maar veel mensen vergeten het ook. Mijn ouders vergeten het soms ook nog wel is na 8 jaar.
Beste zal toch zijn, keer op een rustige plek afspreken en van te voren goed zeggen aangeven van dat niet alles even goed over kan komen, ook doordat intonaties anders klinken en slechthorenden vaak dingen verkeerd opvatten.
  zondag 11 juni 2006 @ 19:33:57 #50
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_38757349
Overigens kunnen mensen die mij zowel op Fok! als IRL kennen beamen dat ik daar een vrij rustig meisje ben waarmee je best wel kunt praten. Juist het feit dat bijna niemand hier mij persoonlijk kent, geeft mij vrij baan om erop los te razen. Overigens is het zo dat ik ondanks mijn slechthorendheid vrij goed kan communiceren en een face to face gesprek is niet onmogelijk (tenslotte zit ik wel op de universiteit, zonder hulp en daar moet ik ook met mensen communiceren). Wel is het zo dat we allemaal verspreid over het land wonen en het niet zo gemakkelijk te organiseren valt daar even heen te gaan. Ik heb laatst voorgesteld om binnenkort een keer langs te komen, maar ze hadden het erg druk en zouden even overleggen. Niets meer gehoord. Kan gebeuren natuurlijk, maar het is wel opvallend dat twee weken later mijn andere zus dan wel langs is geweest met haar kinderen. Ja dan vraag je je af: kúnnen ze niet of wíllen ze niet. Ik ben vol goede wil, hoor, maar dan wel op het niveau dat bij mij past. Ik vind het echter niet geslaagd als mensen mijn gedrag in dit soort situaties gaan doortrekken naar een oordeel over mijn persoontje.
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')