quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 01:10 schreef 700MB het volgende:Nee hoor. De hele samenleving bestaat uit die instelling, het enige verschil is dat ik er gewoon voor uit durf te komen.
Beste 700MB, ik heb hier een deja vu. Volgens heb ik al eens een soortgelijke discussie met je gevoerd. Je zult het misschien niet willen geloven maar niet de hele samenleving is zo als jij het beschrijft.
Ik kan langs honderden auto's lopen waarvan de ramen openstaan en waarin de duurste telefoons, laptops en ander spul liggen, en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat mee te nemen. Ook niet als er echt helemaal niemand in de buurt is.
Niet afgesloten fietsen kan ik prima laten staan zonder achteraf het gevoel te hebben gehad dat ik wat heb laten lopen.
Als ik een portomonnee op straat zie liggen dan kijk ik er in om te zien of de eigenaar te achterhalen is. Ik breng hem zelf terug of naar het politiebureau. En daar hoef ik niet eens beloning voor te hebben.
Als ik los geld op straat zie liggen dan wordt de situatie natuurlijk wat gecompliceerder. Als ik heb gezien van wie het is geef ik het terug. In het andere geval gaat de hoogte van het bedrag meespelen. Een tientje steek ik zonder wroeging in mijn eigen zak, 500+ euro gaat subiet naar de politie. Over de bedragen daar tussen in durf ik eerlijk gezegd geen uitspraak te doen.
En met mij zijn er vele anderen die er zo over denken (misschien met wat andere grenzen). Ik denk zelfs de meerderheid van de bevolking. En het heeft helemaal niets te maken met angst om betrapt te worden. Het heeft te maken met mijn opvatting over het mijn en dijn. En het heeft te maken met het feit dat ik, naar mijn mening, meer geniet van dingen die ik zèlf heb bereikt/verdient dan van dingen die mij in de schoot worden geworpen.
Je zult het hoogstwaarschijnlijk niet accepteren dat het zo is. Net zoals ik niet kan voorstellen dat er daadwerkelijk mensen zijn die denken zoals jij. Ik hoop alleen voor je dat je een keer tot inkeer komt.