Mijn record staat op 1x.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 17:00 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
ik herken dit soort lijstjes dus écht NOOIT...![]()
Niet per definitie. Klassiekers zijn meestal goed te doen (zoals laatst Nevermind van Nirvana, dat gelijk vier goede reacties opleverde), evenals iets minder bekende albums met enkele bekende nummers (hits bijv.), zeker als die opvallende afkortingen hebben. Zo niet, dan zijn goede hints essentieel. Maar als het aan al deze drie voorwaarden ontbreekt, wordt het lastig en al snel vervelend.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 17:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dit soort afkortingsvragen zouden verboden moeten worden!
De pol was niet serieus bedoeld hoor.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 18:42 schreef ranja het volgende:
Maak meteen een poll of foute vrijdag weg moeten foto's van indiebands
en foto's van rappers. en vragen over house. en klassiek.
hint2: Hollywood
hint3: 2001
Ha, dat denk ik ook zo vaak bij teksten... staan er 2 regels... denk ik van geef de hele tekst en ik weet het nog niet... blijkt het een b-kantje van een indie bandje ofzoquote:Op vrijdag 9 juni 2006 19:31 schreef GLO het volgende:
Natuurlijk, het is een speciaal kunstje, dat de een beter beheerst dan de ander. Maar waar het volgens mij óók om gaat is dat het afkorten zin moet hebben. Je kort titels af om ze onherkenbaarder te maken. Dus titels waarvan je verwacht dat 'men' ze kent (of iig één of enkele, als het om een tracklist gaat). Titels die idd een 'o ja'-effect hebben als ze geraden zijn. Als het een relatief onbekend album, act of discografie is, kun je net zo goed de titels voluit schrijven. Dat is dan voor de meeste spelers net zo lastig.
quote:Op vrijdag 9 juni 2006 17:02 schreef Z het volgende:
Ik heb 1 keer zo'n lijstje herkend.
ik moest als 1e bij boston aan cheers denken,quote:Op vrijdag 9 juni 2006 20:30 schreef ranja het volgende:
maar Hollywood toch wel?
Het laatste nummer van het album schijnt dan ook nog eens de naam van de band te zijn: da's helemaal mysterieus...quote:Op vrijdag 9 juni 2006 17:04 schreef ranja het volgende:
Ja, erg herkenbaar en bovendien de naam van de band
Klopt, dat heb ik ook. Maar dan gaat het puur om het al dan niet (her)kennen van iets. Bij die afkortingen draait het eerst om het puzzelen en dat is alleen bevredigend als de oplossing redelijk herkenbaar is. Dat is puur psychologisch. Daarom is het leuker om een reeks afgekorte hits of de tracklist van een klassiek album te raden, of de discografie van een bekende band.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 19:38 schreef ranja het volgende:
[..]
Ha, dat denk ik ook zo vaak bij teksten... staan er 2 regels... denk ik van geef de hele tekst en ik weet het nog niet... blijkt het een b-kantje van een indie bandje ofzoen wordt het wel geraden binnen een paar minuten
Dat bedoel ik nou.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 20:38 schreef Neleos het volgende:
Ik heb er nog nooit eentje herkend, maar initialen vragen over top 10's van zoveel jaar geleden weet ik dan nog wel redelijk te doen soms.
Ja, met dit verschil dat je het kan weten als je het nummer ooit gehoord hebt. Het reconstrueren van tracklistings vind ik weinig MUZ, ik kijk altijd max 10 seconden naar zo'n vraag.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 19:38 schreef ranja het volgende:
[..]
Ha, dat denk ik ook zo vaak bij teksten... staan er 2 regels... denk ik van geef de hele tekst en ik weet het nog niet... blijkt het een b-kantje van een indie bandje ofzoen wordt het wel geraden binnen een paar minuten
Dat hoeft niet per se. Als er een of meer afkortingen van aparte titels of namen tussen zitten, werken die als hints. Zo vroeg ik recentelijk naar een albumtracklist waarop ook GSTQ stond. Dat trekt de aandacht door die Q. En dan weet je het wel. Zeker als je dan ook AITU en PV ontwaart. Het werd dan ook binnen de minuut geraden. Maar had ik GSTQ weggelaten, dan zou het al een stuk lastiger zijn geweest.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 21:04 schreef cafca het volgende:
Ik heb een minuut of 10 zitten staren, maar ik herken het niet.
Dat is de elllende met dit soort vragen: je ziet ze meteen, of je ziet ze helemaal niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |