quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 10:22 schreef Komakie het volgende:[..]
Maar toch kan het een frustrerend circuit zijn hoor. Ik heb er al meerdere spelers erover gehoord die het toch wel lastig vonden soms. Het zijn natuurlijk ook wel de eerste echte momenten dat het een eenzaam bestaan wordt. Bij de jeugdtoernooien dan gaan ze meestal met meerderen maar nu moeten ze het steeds vaker alleen doen.
[..]
Ehm... dat zei ik ook al
![]()
[..]
Dan nog, ze stond er gewoon ongeintresseerd bij. Ik vond het erg van haar tegenvallen. Het leek haar niets te interesseren. Nou heb je wel gelijk dat het niet de belangrijkste wedstrijden zijn, maar ik wil elke wedstrijd winnen, wat voor niveau het ook is. En dat miste ik gewoon bij haar. Hoewel ik haar er niet van zou willen beschuldigen dat ze niet wil winnen want daar heeft ze echt een hekel aan.
[..]
Van der Duim is net zo oud als Sijsling en Haase en staat rond dezelfde plaats op de wereldranglijst (tenminste, Haase staat inmiddels al wat hoger) Dus ik denk dat die het ook nog wel kan halen. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat hij een wildcard krijgt voor het ABN AMRO toernooi.
Het is bij alle 4 (De Bakker er nog bij) nog maar afwachten of ze de drive houden om echt ver te komen. Ik denk het wel. Als je al zo ver gekomen bent dan lijkt mij dat je er ook wel voor wilt gaan. Tenminste, dat lijkt mij...
Inderdaad, de jeugdtoernooien zijn leuker en vriendelijker, je krijgt er hospitality bij en hoeft voor niet alles te betalen. De futures zijn een klein beetje minder gezellig dan de itf juniors. Maargoed dat eenzame bestaan daar moet je tegen kunnen, maar als je daar niet tegenkomt wordt de tour ook moeilijk. Het is vooral de sleur die het hem doet tegenvallen. Vliegtuig in, vliegtuig uit, goedkoop hotel in, goedkoop hotel uit. Maargoed futures zijn opzich hartstikke leuk, alleen je moet er niet te lang blijven. Het zijn natuurlijk ook hartstikke diverse toernooien. In Nederland bijvoorbeeld zijn ze hartstikke goed georganiseerd, maar in sommige exotische plaatsen heersen er heel andere toestanden.
Sommige wedstrijden zijn belangrijker dan andere, zoals je ziet. Iedereen heeft wel eens een off-day of is ziek, en dan moet je als iemand die professioneel met z`n lichaam werkt niet te veel geven. Dat is professionele sport. Dit is geen amateurtennis.
Van der Duim heeft een een-dimensionaal spel met weinig bijzonders. Ik vind hem niet iemand die opvalt in positieve zin. Geen top-50 materiaal.
Je wilt niet weten hoeveel talenten er nou eigenlijk sneuvelen. Het gaat in de hogere echelons van het tennis om zoveel meer dan een balletje kunnen slaan. Je moet er maar gemotiveerd voor blijven. Er zijn er zoveel die afhaken, die het gewoon niet meer trekken, die de stress teveel werd. Silvana Bauer die regelmatig gewoon flauw viel op toernooien, Michelle Gerards die voortijdig gestopt is. Hoe kun je omgaan met tegenslagen? Het mentale aspect is zo belangrijk in toptennis, niet alleen tijdens de wedstrijd. En je moet het er maar voor over hebben natuurlijk
Het is heel belangrijk om naar de motivatie van een sporter te kijken, en uiteindelijk aan de hand daarvan te kijken hoe je een sporter kunt motiveren. Een sporter die het niet voor zichzelf doet, maar enkel voor roem, voor aanzien, of voor z`n ouders houdt het niet vol. De echte toppers worden gedreven door een hele andere motivatie.
Er zijn zelfs sporters die na een bezoek aan een sportpsycholoog zeggen: Bedankt, je hebt me laten inzien dat ik het niet voor mezelf doe en dat ik moet stoppen met topsport.