Bronquote:PvdA tegen snelweg langs Naardermeer
De PvdA is tegen een nieuwe, ondertunnelde snelweg langs het Naardermeer die de snelwegen A6 en A9 met elkaar verbindt. Volgens het Tweede Kamerlid Co Verdaas is de verbinding helemaal niet nodig om het fileprobleem tussen Amsterdam en Almere op te lossen.
Hij denkt dat de verkeersproblemen ook kunnen worden verholpen door verbreding van de bestaande wegen tussen de twee steden. Op die manier groeien Amsterdam en Almere bovendien meer naar elkaar toe.
Aanpak fileleed
Het is niet nodig om het Naardermeer in gevaar te brengen, dus niet doen”, aldus Verdaas woensdag. Het kabinet besluit eind deze maand hoe het fileleed in de regio moet worden aangepakt. Er liggen twee tracévarianten op tafel, de verbreding van de bestaande verbindingen A1 en A9 (Gaasperdammerweg) en de nieuwe snelweg dichtbij het Naardermeer, 's lands oudste natuurgebied en eigendom van Natuurmonumenten.
Draagvlak
In de Tweede Kamer weigeren CDA en LPF vooruit te lopen op dat besluit en net als de PvdA ‘voor te sorteren’, zoals hun woordvoerders het noemen. Onduidelijk is daardoor hoe groot het politieke draagvlak voor een of andere keuze van het kabinet is.
Opgetogen
Het Platform tegen A6-A9 reageert opgetogen op de opstelling van de PvdA. Deze tegenstanders verdenken minister Karla Peijs (Verkeer) ervan dat zij een voorkeur heeft voor de nieuwe snelweg en net zo lang onderzoek laat doen naar kosten en baten totdat zij die uitkomst eruit krijgt.
Varianten
De Volkskrant meldde woensdagavond op zijn website dat de omstreden variant 3,5 miljard euro, 1 miljard goedkoper dan eerder begroot, kan worden aangelegd. De meevaller zou het gevolg zijn van 'slimmer' bouwen van de tunnel, goedkopere grond en lagere rentelasten. Een woordvoerster van minister Peijs zei in een reactie dat beide tracévarianten worden doorberekend of zij goedkoper kunnen worden aangelegd. “Substantiële besparingen zijn mogelijk, bij beide alternatieven. Of het wenselijk is, is een andere vraag.”
Wat is er mis met het hebben van een mening voordat er een besluit wordt genomen ? Kan de minister de politieke haalbaarheid testen van een bepaald idee.quote:Op donderdag 8 juni 2006 11:01 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Bron
Naast politiek inzicht ontbreekt het PvdA ook aan verkeers en milllieuinzicht en gaan al vooruit lopen op het besluit. Want verbreden vand e bestaande wegen heeft misschien nog wel een grotere impact op de omgeving dan zo'n tunnel onder het Naardermeer heeft.
Weer een reden er bij om geen PvdA te stemmen
Klopt die komt er voorlopig echt niet. Er is teveel maatschappelijke weerstand tegen. Men kan zich veel beter op een ander tracé richten (brug over het ijmeer). Dan kom je met die 4 miljard ook een heel eind.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 18:09 schreef maartena het volgende:
Van mij mag die A6-A9 er gewoon komen hoor.... maar ik als kapitalist ben al vrij snel voor fatsoenlijke uitbreiding en verbreding van de wegennetten.Maar ik gok zelf dat de A6-A9 kwestie de A4 bij Schiedam gaat vervangen als "snelwegklucht van de eeuw" waar ze ook al 30 jaar bezig zijn over 5km snelweg.
Waarom moet de A1 ontlast worden? Gewoon tol heffen of de prijs van het openbaar vervoer 1/4 van de huidige prijs maken en die files verdwijnen wel en anders maar niet.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 19:35 schreef Kozzmic het volgende:
Een slechte zaak, want die weg is ernstig noodzakelijk om de A1 te ontlasten. Of ze moeten een brug van Almere over het IJmeer naar de Gaasperdammerweg aanleggen. Het aangedragen alternatief: verbetering van de A1 en Gaasperdammerweg, is volgens mij haast geen doen. Ten eerste heb je enorme overlast tijdens de werkzaamheden, ten tweede zal het volgens mij maar een beperkte verbetering geven. Het verkeer dat vanuit de polder richting Schiphol en verder gaat moet dan (net als nu) in korte tijd driemaal van snelweg wisselen.
Nederland is nog geen 15% bebouwd. (steden, dorpen, vliegvelden, industritereinen, wegen, havens, etc, etc, etc...) plaats genoeg, en als ze hem ondertunnelen is er helemaal niets aan de hand. Toen die Spoorlijn (die door het Naardermeer loopt) gebouwd werd heb ik de milieubeweging niet gehoord, maar nu gaat het over autotjes en zijn ze er weer als de kippen bij om moord en brand te schreeuwen.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 18:59 schreef SCH het volgende:
Die bak moet er niet komen. We gaan maar door met bouwen en bouwen - de koek is een keer op.
http://www.probos.net/bosdigitaal/html/doc_hoeveelbos_txt.htmlquote:Is Nederland te vol?
Dit zijn de feiten:
In 2000 was twaalf procent van het Nederlandse grondgebied bebouwd; bos en natuur nemen samen 13 procent in.
Bron: Vijfde Nota RO (2001)
Dat is natuurlijk een groter kul argument dan degene die je in het vorige betoog probeerde te ontkrachten... Als er zon ruimte over is laat al die mensen uit almere dan maar via drente rijden...quote:Op vrijdag 9 juni 2006 20:33 schreef Kadesh het volgende:
[..]
Nederland is nog geen 15% bebouwd. (steden, dorpen, vliegvelden, industritereinen, wegen, havens, etc, etc, etc...) plaats genoeg, en als ze hem ondertunnelen is er helemaal niets aan de hand. Toen die Spoorlijn (die door het Naardermeer loopt) gebouwd werd heb ik de milieubeweging niet gehoord, maar nu gaat het over autotjes en zijn ze er weer als de kippen bij om moord en brand te schreeuwen.
Goed argument... Alles wat daar rijdt gaat er voor werk heen, denk je nou echt dat je die mensen met tol of goedkoper openbaar vervoer uit de auto krijgt? Maar leuk dat je in sprookjes geloofdquote:Op vrijdag 9 juni 2006 19:55 schreef SCH het volgende:
Waarom moet de A1 ontlast worden? Gewoon tol heffen of de prijs van het openbaar vervoer 1/4 van de huidige prijs maken en die files verdwijnen wel en anders maar niet.
Dan moeten ze niet zeiken dat ze in de file staan toch?quote:Op vrijdag 9 juni 2006 21:05 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Goed argument... Alles wat daar rijdt gaat er voor werk heen, denk je nou echt dat je die mensen met tol of goedkoper openbaar vervoer uit de auto krijgt? Maar leuk dat je in sprookjes geloofd
yup, lekker slopen die hap, allemaal volbouwen met wegen en huizen .. waar heb je immers natuur voor nodig, je zit toch liever achter de computer dan vogeltjes te kijken in een natuurgebiedquote:Op vrijdag 9 juni 2006 21:05 schreef Kadesh het volgende:
En voor mensen die vinden dat Nederland veeel te vol gebouwd is.
Er is zelfs meer bos en natuur dan bebouwing, dus leg even vlug dat weggetje aan en hou op met zaniken over dat er geen natuur meer is.
Laat die lui in het openbaar vervoer maar eens de prijs betalen die het werkelijk kost.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 19:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom moet de A1 ontlast worden? Gewoon tol heffen of de prijs van het openbaar vervoer 1/4 van de huidige prijs maken en die files verdwijnen wel en anders maar niet.
Heb je daar een bron van?quote:Op vrijdag 9 juni 2006 21:17 schreef moussie het volgende:
't wordt alleen lastig als je ineens allemaal begint naar lucht te happen omdat er in de buurt niks meer over is dat zuurstof produceerd ..
Simpelweg niet waar. De weg loopt LANGS het Naardermeer, niet erdoorheen. Het is eigenlijk zelfs kul om op die plek een dure tunnel aan te leggen...quote:Op vrijdag 9 juni 2006 21:05 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
[..]
Daarbij komt dat et naardermeer gebied meer is dan alleen het water...
Ook is het een beetje gek dat men op een gebied waar eerst je alleen met georganiseerde groepen door het gebied mocht, je nu er ineens met de auto doorheen kan donderen.
Ik geloof niet dat het echt reeel is om de prijzen van het OV tot een kwart te reduceren. Daarbij puilen de treinen op het bewuste traject nu al uit tijdens de spits. Tol heffen zie ik ook niet als optie, je gebruikt de automobilist als melkkoe terwijl het maar de vraag is of het wat op gaat leveren.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 19:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom moet de A1 ontlast worden? Gewoon tol heffen of de prijs van het openbaar vervoer 1/4 van de huidige prijs maken en die files verdwijnen wel en anders maar niet.
Het punt is dat er voor ieder nieuw project wel redenen zijn. Maar het gaat om het geheel. We houden geen natuur meer over op deze manier.
quote:VVD: Snelweg Naardermeer op palen
Langs het Naardermeer moet geen tunnel worden aangelegd, maar een snelweg op vijf meter hoge palen. Zo wordt niet alleen de natuur ontzien, maar bespaart de overheid ook handenvol met geld, denkt de VVD. Tweede-Kamerlid Pieter Hofstra ziet het al helemaal voor zich. Hij vertelt: "Met een overkapping van bijvoorbeeld plexiglas, ga je geluidsoverlast én stank tegen. En zo'n constructie kan er prachtig uitzien."
De VVD-parlementariër vindt dat minister Peijs snel moet onderzoeken of de 'snelweg op palen', tussen Amsterdam en Almere, er kan komen. "Het duurt toch nog jaren voordat we daar gaan bouwen. Dus daar is best tijd voor", is de opvatting van de verkeersspecialist van de liberale fractie.
Hofstra denkt dat zijn plan veel goedkoper is dan een tunnel, die zo'n drie miljard euro kost. Als voorbeeld noemt hij het stukje snelweg bij Millau in Zuid-Frankrijk, bovenop het hoogste viaduct ter wereld. "Dat schitterende ontwerp, van de beroemde architect Norman Foster, kostte maar een miljard! Dus laten wij ook een creatieve architect aan het werk zetten."
Als de kosten tegenvallen, of het ontwerp niet mooi in het landschap past, kiest de VVD waarschijnlijk toch voor een tunnel. Door alleen bestaande wegen te verbreden verdwijnen de files in het gebied niet, vreest de VVD.
http://www.ad.nl/binnenland/article392561.ece
Het is toch de keuze van de mensen om daar te gaan wonen? In de drukke randstad.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 21:38 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het echt reeel is om de prijzen van het OV tot een kwart te reduceren. Daarbij puilen de treinen op het bewuste traject nu al uit tijdens de spits. Tol heffen zie ik ook niet als optie, je gebruikt de automobilist als melkkoe terwijl het maar de vraag is of het wat op gaat leveren.
Feit is dat hier gewoon een stuk weg mist. Je leidt nu het verkeer dat vanuit de polder om Amsterdam heen moet de al overbelaste A1 richting Amsterdam op. Vanaf het verkeersblad A1/A6 staat het nu regelmatig vast tot Almere-Centrum. Op de A1 loopt het vast bij Muiden, en vervolgens bij de afslag naar de Gaasperdammerweg en naar de A10. Die Gaasperdammerweg, bedoeld om het verkeer om Amsterdam te leiden, ligt daar natuurlijk heel vreemd, een planologische misser (zie bovenstaand kaartje). Ik vraag me ook af of er uberhaupt ruimte is om deze te verbreden.
Je doet alsof de natuur steeds verder aangetast wordt, maar je 'vergeet' dat op andere plekken juist weer natuur ontstaat. De Oostvaardersplassen bijvoorbeeld, en bij Zeewolde is er ook zo'n gebied. In 't Gooi is net een natuurbrug aangelegd om een aantal gebieden met elkaar te verbinden.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 21:46 schreef SCH het volgende:
[..]
Het houdt gewoon een keer op Kozzmic. Eerst het Groene Hart en nu het Naardermeer, het kan niet doorgaan zo. De economie wint het keer op keer. Ik kan dat persoonlijk niet verantwoorden tegenover volgende generaties.
Moet je die mensen daarom straffen door geen goede infrastructuur aan te leggen? Het is een keuze van de overheid om Almere fors te laten groeien, maar dan horen ze ook te zorgen voor voldoende wegen en spoor. Je kan die mensen ook naar Doetinchem of Stadskanaal laten verhuizen, maar dat zal ook gepaard moeten gaan met nieuwe infrastructuur. Daar ontkom je niet aan.quote:Het is toch de keuze van de mensen om daar te gaan wonen? In de drukke randstad.
Ik kom vrijwel elke dag over de A6 en de A1, 's ochtends heen en 's avonds terug. Ik weet dus uit eigen ervaring hoe nodig deze verbinding is.quote:Ik meen te weten dat je zelf in Almere of in ieder geval Flevoland woont, heeft dat iets met je stellingname te maken?
Dat is heel goed en hard nodig maar dat is toch geen reden om bestaande gebieden dan maar aan te tasten. Dat vind ik een wat vreemde verbinding. Dat die natuurbrug er moet komen is alleen maar een gevolg van al het gebouw.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 21:55 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Je doet alsof de natuur steeds verder aangetast wordt, maar je 'vergeet' dat op andere plekken juist weer natuur ontstaat. De Oostvaardersplassen bijvoorbeeld, en bij Zeewolde is er ook zo'n gebied. In 't Gooi is net een natuurbrug aangelegd om een aantal gebieden met elkaar te verbinden.
Daar zijn de meningen ernstig over verdeeld, je kunt het zeker niet als een feit presenteren. Er is wel degelijk reden tot zorg.quote:Trouwens, het Naardermeer wordt dus nauwelijks aangetast door deze nieuwe weg.
Ik vind ook dat er wat moet gebeuren en ben daarom voor tolheffing en voor beter OV. Ook dat is infrastructuur.quote:Moet je die mensen daarom straffen door geen goede infrastructuur aan te leggen? Het is een keuze van de overheid om Almere fors te laten groeien, maar dan horen ze ook te zorgen voor voldoende wegen en spoor. Je kan die mensen ook naar Doetinchem of Stadskanaal laten verhuizen, maar dat zal ook gepaard moeten gaan met nieuwe infrastructuur. Daar ontkom je niet aan.
Grootste probleem van Nederland is de overbevolking.quote:Wees trouwens blij dat die mensen voornamelijk in de Randstad wonen, dan worden tenminste andere delen van Nederland minder belast.
Eigenbelang is nooit zo'n sterke raadgever vind ik.quote:Ik kom vrijwel elke dag over de A6 en de A1, 's ochtends heen en 's avonds terug. Ik weet dus uit eigen ervaring hoe nodig deze verbinding is.
Leuk en aardig, maar de groei van bevolking en behoefte aan nieuwe woongebieden is voorlopig nog gewoon een feit. We bouwen in de polder, we bouwen de Leidsche Rijn, we bouwen IJburg; al die mensen die daar wonen moeten ook ergens heen. Ik ben het met je eens dat je altijd goed moet kijken naar leefbaarheid en milieu-argumenten, maar het is bepaald niet zo dat de natuur in Nederland in een verdomhoekje zit. Vergelijk dat eens met andere dichtbevokte gebieden in de wereld.quote:Op vrijdag 9 juni 2006 22:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Grootste probleem van Nederland is de overbevolking.
[..]
p.s. mijn laatste opmerking was het belangrijkst, en die laat je nou net liggen. We kunnen niet blijven doorgaan met bouwen. We willen alles en overal zijn wel redenen voor. Het is voor mij vooral een principezaak, de grens is bereikt.
Dus degenen die niets van doen hebben met de verkeerssituatie ter plaatse kunnen er beter over oordelen dan degenen die er veel gebruik van moeten maken? Lijkt me nogal kul, daarbij is het makkelijk praten vanuit Utrecht dat van alle kanten goed ontsloten is!quote:Eigenbelang is nooit zo'n sterke raadgever vind ik.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |