abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38630540
He,

Ik heb een nieuwe autoradio gekocht maar ik weet niet he ik deze moet inbouwen. Ik heb de bedrading rechtstreeks op de accu aangesloten. Ik heb een 12v +, een aarde en 4 luidspreker draden voor 2 luidsprekers. Ik heb isostekkers gekocht maar ik kom er echter niet uit hoe ik de kabels aan moet sluiten op de ISO stekkers. De antennekabel kan aan een aparte aansluiting op de radio worden aangesloten.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de kabels op de ISO stekkers moet aansluiten?
Het gaat om de volgende ISO stekkers:

Alvast bedankt

[ Bericht 6% gewijzigd door Biogarde op 23-08-2010 12:19:49 ]
pi_38630911
ik lees even mee
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  woensdag 7 juni 2006 @ 17:42:41 #3
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_38631009
Rood / Geel is voor je plus 12v, zwart voor je aarde, blauw voor je remote (versterker / antenne ) dan oranje voor waarschijnlijk je mute ivm handsfree set.

Die 4 paren zijn voor je speakers, moet je zelf ff knutselen welke voor welke speaker is (Linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter)

Sommige radio's hebben rood + geel nodig voor je + anders krijgtie te weinig (Stand by stroom)
FCT
pi_38631133
tvp
pi_38631554
ter aanvulling van mulujova; zwart is massa, rood is 12 volt en met geel kan de de autoradio ingeschakeld worden. Dit door er 12 volt op te zetten.
pi_38631573
Bedankt voor je reactie.

Kan ik rood en geel bij elkaar doen in een kroonsteentje en aan de andere kant de 12v+ aansluiten?
pi_38631613
Rood is meestal geschakeld en geel is meestal constante voeding. Blauw is voor je antenne versterker o.i.d. Zwart is je massa (-).
De paarse aders zijn RA
Grijs is RV
Wit is LV
Groen is LA

Als ik me niet vergis dan
Despite the high cost of living it remains a populair item
pi_38631645
Je kan geel en rood gewoon bij elkaar doen ja, alleen zal de radio dan niet uitschakelen als je het contact afzet.
pi_38631702
Maar ik neem aan dat de radio ook uitgaat als ik op de uit-knop druk en dat dat genoeg is?
pi_38631726
Ja hoor
Hier zie je de layout van je radio uitgetekend:
http://www.letscommunicat(...)Wiring%2022DC396.jpg
  woensdag 7 juni 2006 @ 18:31:28 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38632476
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_38635323
een hele domme vraag misschien, maar al die kleuren, die zijn dus voor een bepaalde speaker (ik bedoel groen, paars, grijs en wit) ... hoe werkt dat dan precies? als je ze nou precies verkeerd om aansluit (dat zou echt iets voor mij zijn ) , wat gebeurt er dan? komt je geluid er dan anders uit ofzo?
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
pi_38635557
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 20:05 schreef sbientje het volgende:
een hele domme vraag misschien, maar al die kleuren, die zijn dus voor een bepaalde speaker (ik bedoel groen, paars, grijs en wit) ... hoe werkt dat dan precies? als je ze nou precies verkeerd om aansluit (dat zou echt iets voor mij zijn ) , wat gebeurt er dan? komt je geluid er dan anders uit ofzo?
Stel, je sluit de speaker van rechtsvoren aan op het draadje van rechtsachter, dan heb je dus het geluid wat je rechtsachter zou moeten horen rechtsvoor.

En zo is dat dan bij alles wat je verkeerd aansluit.
Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
pi_38635944
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 20:15 schreef Diemietuhriej het volgende:

[..]

Stel, je sluit de speaker van rechtsvoren aan op het draadje van rechtsachter, dan heb je dus het geluid wat je rechtsachter zou moeten horen rechtsvoor.

En zo is dat dan bij alles wat je verkeerd aansluit.
ja zoiets dacht ik al. Maar ehm, ik had nooit zo door dat er achter ander geluid uit komt dan voor

ik heb 2 boxen achter, waarvan er 1 kapot is (of niet goed aangesloten) en nu hoor ik alleen nog maar de helft van het stereo geluid, ofzo.Alleen nog de muziek, de zang hoor ik niet meer? Kan dat komen door die kapotte box of zou er dan wat anders aan de hand zijn?
  woensdag 7 juni 2006 @ 22:43:14 #15
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_38639204
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 20:32 schreef sbientje het volgende:

[..]

ja zoiets dacht ik al. Maar ehm, ik had nooit zo door dat er achter ander geluid uit komt dan voor

ik heb 2 boxen achter, waarvan er 1 kapot is (of niet goed aangesloten) en nu hoor ik alleen nog maar de helft van het stereo geluid, ofzo.Alleen nog de muziek, de zang hoor ik niet meer? Kan dat komen door die kapotte box of zou er dan wat anders aan de hand zijn?
+- -+

heb je al geprobeerd de draden om te wisselen?
FCT
pi_38663735
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 22:43 schreef Mojave het volgende:

[..]

+- -+

heb je al geprobeerd de draden om te wisselen?
nee
ik ga sowieso straks eens kijken of ze dan wel aan de goede kleur zitten. Ik heb ook van die iso stekkers dus... Het is niet te verneuken, dus dan is het wel eens geinig om te proberen of er nog wat te verbeteren valt. Ik moet ook die ene kapotte box eens even eruit halen, kijken of daar de stekkers wel goed in zitten..

als ik nog vragen heb stel ik ze hier, zijn vast mensen die me kunnen helpen
pi_38668167
update: het meisje waar ik de auto van kocht zei dat je prima bandjes kon luisteren, maar dat de antenne kapot was. Nu blijkt dat de antenne goed is maar er geen verloopstekkertje opzit
en de boxen waren gewoon verkeerd aangesloten. Wit en grijs zaten in een box (2 keer) Ik heb nu wit bij wit en grijs bij grijs gedaan, en voila, alles werkt

* sbientje is trots op zichzelf
  donderdag 8 juni 2006 @ 21:47:13 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_38672419
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 20:03 schreef sbientje het volgende:

Doe het zelf zuigt.
Behalve als het resultaat maximaal is met minimale inspanning.

Oja, kennis=macht
  donderdag 8 juni 2006 @ 21:55:48 #19
128955 Mojave
hoi -- > doei
pi_38672822
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 20:03 schreef sbientje het volgende:
update: het meisje waar ik de auto van kocht zei dat je prima bandjes kon luisteren, maar dat de antenne kapot was. Nu blijkt dat de antenne goed is maar er geen verloopstekkertje opzit
en de boxen waren gewoon verkeerd aangesloten. Wit en grijs zaten in een box (2 keer) Ik heb nu wit bij wit en grijs bij grijs gedaan, en voila, alles werkt

Goed van jou!
FCT
pi_38674513
ja jullie ook nog bedankt voor de onbedoelde tips

edit - en inmiddels heb ik ook zo'n verloopstekkertje gescoord, en de radio doet het ook echt prima! zo leuk!

[ Bericht 34% gewijzigd door sbientje op 10-06-2006 12:48:37 ]
pi_38892192
ben ook bezig met inbouwen radio cd speler.
nu heb ik nog geen verloopstekkertje voor 50 ohm -> 150 ohm, dus radio werkt nog niet. toch alvast om te proberen de blokken aangesloten, maar hij werkt niet (niet in ACC stand)

heb de bedrading nagekeken, of geschakelde en constante voeding klopte, dit lijkt te kloppen. moet ik nou de auto starten ipc ACC stand om m aan te krijgen, of is ie gewoon verrot.

sorry voor mijn non-kennis van motorstanden, ben zelf geen autorijder (17 jaar ) maar auto is van pa, net als de radio, en ik 'zou m wel even inbouwen'
It's not lupus...
pi_60760121
Een maand geleden heb ik een Renault Clio gekocht en ik heb daar een radio ingebouwd. 2 ISO stekkertjes vastklikken, antennekabel aansluiten en de radio + 4 speakers werken perfect
alleen.. telkens als je volledig het contact uitzet, zijn alle opgeslagen zenders gewist en de radio weet niet meer waar hij bezig was met de cd afspelen. Dus alsof de radio volledig losgekoppeld wordt. Iemand die weet wat ik nog moet veranderen zodat de zenders gewoon opgeslagen blijven?
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:11:27 #23
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_60760210
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 13:07 schreef Hugo__Boss het volgende:
Een maand geleden heb ik een Renault Clio gekocht en ik heb daar een radio ingebouwd. 2 ISO stekkertjes vastklikken, antennekabel aansluiten en de radio + 4 speakers werken perfect
alleen.. telkens als je volledig het contact uitzet, zijn alle opgeslagen zenders gewist en de radio weet niet meer waar hij bezig was met de cd afspelen. Dus alsof de radio volledig losgekoppeld wordt. Iemand die weet wat ik nog moet veranderen zodat de zenders gewoon opgeslagen blijven?
achter je radio bij de isostekker rood en geel omwisselen ? dat is meestal het probleem (vaste spanning voor het geheugen en de schakelde van je ACC omgedraait)
pi_60761579
thnx, ik zal zo eens kijken
  woensdag 15 oktober 2008 @ 22:43:50 #25
231744 JeanPiere
Autoradio Inbouwen! Wie helpt?
pi_62419141
Een hele goedeavond samen!
Hoest hier?
Ik heb een oldtimer uit 77 met een oude radio een blaupunkt erin maar toch voor die tijd nog redelijk geavanceerd dus misschien een jaar of 10 geleden ingebouwd door de vorige eigenaar.

Er zitten 2 stekkertjes aan het deel van de auto waar bij de een alle boxdraden aanvoert en in het midden een rood kabeltje voor de voeding en ik meen geel. De andere is identiek aan het stekkertje van de nieuwe autoradio die ik heb gekocht om dat de blaupunkt het begeven heeft. Er zit ook nog een cd wisselaar aan met 10 cd's achterin de kofferbak en een subwoofer zo'n enorm stalen geribbeld apparaat dat achter de radio is ingebouwd en waar waarschijnlijk ook voeding vandaan richting of van de radio vandaan komt.
Uit de nieuwe radio komen itt de oude radio 3 kabletjes met pluggen waarvan een een gele stekker heeft met opschrift subwoofer.

Dat had de oude blaupunkt radio niet. Die had puur en alleen de 2 universele stekkertjes maar die ene stekker is dus langer dan de universele stekkertjes die tegenwoordig gebruikt worden. Ik kan dus niet zomaar de oude stekkertejs in de 2 aansluitplekken achterin de nieuwe radio steken. De nieuwe radio van Wat sound heeft overigens ook geen cd-wisselaar maar gewoon een afspeelstation in de radio.
Ik heb het hier en daar aleens gevraagd bij autoradio winkels en men zegt dat men dit zoals het gemaakt is nog niet eerder heeft gezien.
Ik zoek dus nu iemand die me in real life even kan helpen om de radio op fatsoenlijke wijze aan te sluiten zodat deze het weer doet.

Is er iemand bekend met een techneut op dit gebied in de omgeving van Utrecht waar ik even langs kan rijden om de situatie te laten zien?
Ik kan daar zo met jullie namelijk via dit forum en email waarschijnlijk niet wijs uit denk ik

Dat wordt namelijk nog een hele klus

Beter is dat er een terzake kundige gelijk even mee naar kijkt

Ik lees of hoor graag van jullie wie dat zou kunnen zijn!?

Met vriendelijke dank en groeten

JP

0623808484
Een goed spelende autoradio is de vreugde van iedere bestuurder:)
  woensdag 15 oktober 2008 @ 23:43:21 #26
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_62421089
Je tel. nr. hier neerknallen is misschien niet zo´n goed idee.
Kan je beter via PM(envelopje rechts boven)/MSN of hotmail/gmailadresje regelen.

Helaas weet ik geen electrotechneut in de omgeving van Utrecht
  woensdag 15 oktober 2008 @ 23:49:02 #27
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_62421257
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 22:43 schreef JeanPiere het volgende:
Ik lees of hoor graag van jullie wie dat zou kunnen zijn!?

Met vriendelijke dank en groeten

JP

062380*
Het verhaal is mij TE wazig! . Pics?
pi_62425829
En dan ook nog je Tel. nummer plaatsen

Is er ook iets waar je wel capabel toe bent?
pi_62847323
Bij mij gaat het inbouwen ook niet zoals het hoort: mijn vader heeft mij geholpen met in het installeren van mijn nieuwe autoradio (met klapscherm voor dvd). Ik blij, maar ik startte de motor... Radio sloeg stil en ging uit. (voordat ik de motor startte, deed'ie het dus wel!)

Toen ik weer stil stond, haalde ik de bedrading weer los en maakte het weer vast (het waren gewoon ISO-verbindingen). Het enige wat het deed, was de displayverlichting. Het gevolg is wel dat mijn schermpje omhoog gekanteld staat en nu dus niet meer naar beneden kan, het indrukken van de resetknop werkt ook niet.

Wie o wie weet er een oplossing?
  vrijdag 31 oktober 2008 @ 20:32:51 #30
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_62847911
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 20:06 schreef go-co het volgende:
Bij mij gaat het inbouwen ook niet zoals het hoort: mijn vader heeft mij geholpen met in het installeren van mijn nieuwe autoradio (met klapscherm voor dvd). Ik blij, maar ik startte de motor... Radio sloeg stil en ging uit. (voordat ik de motor startte, deed'ie het dus wel!)

Toen ik weer stil stond, haalde ik de bedrading weer los en maakte het weer vast (het waren gewoon ISO-verbindingen). Het enige wat het deed, was de displayverlichting. Het gevolg is wel dat mijn schermpje omhoog gekanteld staat en nu dus niet meer naar beneden kan, het indrukken van de resetknop werkt ook niet.

Wie o wie weet er een oplossing?
Merk radio
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_62848226
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2008 20:32 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Merk radio
Deze is het: http://www.sigros.nl/shops/carhifiexpert/index.php?act=viewProd&productId=59
  zaterdag 1 november 2008 @ 13:36:45 #32
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  zaterdag 1 november 2008 @ 17:27:35 #33
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_62864549
quote:
Ik denk dat het aan het merk radio ligt
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_62944710
mensen ik heb een paar weken geleden een auto gekocht.
een honda concerto, probleem is dat na een paar dagen de rechterportierspeaker ermee kapte...
ik probeer te kijken wat het probleem is maar ik krijg de deur niet ver genoeg uit elkaar om het laatste schroefje van de speaker te verwijderen... vervangen zit er dus ook niet in.

wat kan ik ermee aan?

grtz doj
pi_72377690
Ik ben ook bezig met het inbouwen van een nieuwe autoradio in een 15 jaar oude auto die geen ISO aansluiting heeft. Ik heb dus een verloopstukje gekocht en moet deze aansluiten op de kroonstenen van de auto, maar dit wil niet lukken.

Zo ziet het eruit:

in de handleiding van de alpine autoradio staat:
zwart= massa
geel= contact stroom
rood= accu stroom

maar op welke kabels van de auto moeten deze dan? ik heb een grijze, blauwe en een bruine kabel in de auto, en 4 groene vor de boxen lijkt me.

plz help!
  woensdag 2 september 2009 @ 20:30:13 #36
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_72378465
Dat zal je moeten doormeten want dat zijn geen standaard kleuren..
pi_72380585
ja idd.. maar moet ik alle 3 (zwart rood en geel) de kabels van de radio aansluiten? want ik heb alleen nog | zwart en rood | of | zwart en geel | geprobeerd, dat werkte niet.

de bruine kabel die uit de auto komt is nog ongebruikt, daar zou ik de 3e op kunnen aansluiten?

en op welke zou de zwarte (massa) moeten, op de grijze kabel (die gaat richting het stuur) of op de dikkere blauwe kabel, die gaat naar achteren?
  vrijdag 4 september 2009 @ 08:44:10 #38
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_72423814
Altijd fijn zulke knutsel karweitjes zoals hierboven .

Als je er niet uit komt MrHayo dan kun je nog altijd een monteur ernaar laten kijken.
  vrijdag 4 september 2009 @ 09:50:13 #39
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_72425040
Meten = weten, gissen = missen

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:18:47 #40
53151 T42
Pinball Wizard
pi_72427004
alle kabels van de linkse stekker is geluid! staan 90% van de kabels op de kabel zelf...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_72428960
Tipje om de speakerkabels te bepalen. meestal zijn dat 4 of 8 draden die heel veel op elkaar lijken. Gebruik een 1.5 voltbatterij en leg de draden tegen de polen.
Als je een gekraak hoort heb je een paar draden die bij een bepaalde speaker hoort. Tape ze aan elkaar en schrijf de lokatie op; links of rechts + voor of achter, dus la, ra, lv of rv. Zoek ze alle 4 (of 2, als je maar één paar hebt) op.
Daarna verbind je ze met het iso-stekkertje met de speakeraansluitingen. Het schema'tje voor de iso-stekker zit bij de handleiding van de radio of het iso-stekkersetje.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_72434443
quote:
Op woensdag 2 september 2009 20:09 schreef MrHayo het volgende:
Ik ben ook bezig met het inbouwen van een nieuwe autoradio in een 15 jaar oude auto die geen ISO aansluiting heeft. Ik heb dus een verloopstukje gekocht en moet deze aansluiten op de kroonstenen van de auto, maar dit wil niet lukken.

Zo ziet het eruit:

[ link | afbeelding ]

in de handleiding van de alpine autoradio staat:
zwart= massa
geel= contact stroom
rood= accu stroom

maar op welke kabels van de auto moeten deze dan? ik heb een grijze, blauwe en een bruine kabel in de auto, en 4 groene vor de boxen lijkt me.

plz help!
Je zou met een 12 V lampje kunnen uitproberen welke kabel welke is.
Waarschijnlijk is 1 kabel constant 12 V. De tweede is geschakeld 12 V (dus sleutel op contact). En de derde kabel is massa.

Dan nog is het altijd makkelijker om een volt meter te gebruiken, maar als je die niet hebt kun je het zo proberen. Het is wel een beetje uitproberen.

btw, wat voor auto is het
pi_85576750
Voor diegenen die in de toekomst nog problemen zouden hebben met het inbouwen van hun autoradio, hier een interessant stukje. Er wordt stap voor stap uitgelegd hoe je je autoradio het eenvoudigst kan inbouwen. Rekening houdend met de antenne-stekker en iso-connectoren.. Het enige wat je nodig hebt is een schroevendraaier :)

http://www.auto-accessoires.be/autoradio-inbouwen
pi_85578124
Klinkt als spam...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_85580031
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 19:01 schreef Ridocar het volgende:
Klinkt als spam...
Waarom?
Staat een hoop reclame op maar dat is ws. alleen maar om deze site in de lucht te houden.
Ik lees alleen maar tips, ze proberen niks te verkopen via gegeven linkje.
  zondag 22 augustus 2010 @ 21:59:23 #46
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_85585271
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 19:01 schreef Ridocar het volgende:
Klinkt als spam...
Ja, maar niet commercieel bedoeld zoals vannelle al zegt ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_85599002
Dankjewel Vanelle dat je het voor me opneemt.

Dat is inderdaad om de site in de lucht te houden, heb 32 euro per jaar aan kosten :/
Ik weet ook wel dat het een beetje storend is, maar heb ervoor gezorgd dat het zo weinig mogelijk opvalt..
En op het forum van Fok staan er toch ook ads?? :?
  maandag 23 augustus 2010 @ 11:33:30 #48
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_85600172
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 10:58 schreef seniooor het volgende:
Dankjewel Vanelle dat je het voor me opneemt.

Dat is inderdaad om de site in de lucht te houden, heb 32 euro per jaar aan kosten :/
Ik weet ook wel dat het een beetje storend is, maar heb ervoor gezorgd dat het zo weinig mogelijk opvalt..
En op het forum van Fok staan er toch ook ads?? :?
Uhhuh, maar die leveren geld op, en daarom mogen ze daar staan denk ik, en jouw linkje staat hier nu mooi grattisjh, terwijl er elke dag tientallen van dit soort linkjes van het forum gekickt worden. Daarbij draait FOK! ook niet bepaald op regenwater ;)

TIP: niet over in discussie gaan hier.

ontopic please ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')