Niet het individu, maar wel het leven. Doormiddel van voortplanting wordt nieuw leven gemaakt en kan de evolutie zich voltrekken.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 09:14 schreef Netsplitter het volgende:
Welk hoger doel zou je kunnen verkrijgen dmv voorplanting??
Evolutie of Devolutie...quote:Op dinsdag 6 juni 2006 09:18 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet het individu, maar wel het leven. Doormiddel van voortplanting wordt nieuw leven gemaakt en kan de evolutie zich voltrekken.
De wetenschap is er nog steeds niet over uit of we steeds verder evolueren of dat we devolueren.quote:
Maar dan kun je de voortplanting zien als een 'proximaal' doel en het hogere doel als het 'ultieme' doel.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 09:29 schreef averty het volgende:
Allereerst, dat evolutie, of iets anders een doel zou hebben blijkt nergens uit.
Ten tweede, er zijn behoorlijk wat aanwijzingen dat soorten het doel van voortplanten hebben ingebakken gekregen, op verschillende manieren, omdat als een soort het niet zo opheeft met voortplanten, de soort al snel niet meer bestaat. Dus het idee dat je nu alleen maar levensvormen hebt die voortplanten is niet zo'n rare gedachte, toch?
Aangezien evolutie niet positief of negatief is, maar gewoon is, lijkt me devolutie complete onzin. Als we door evolutie dommer worden, blijft het nog wel gewoon evolutie...quote:Op dinsdag 6 juni 2006 09:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
De wetenschap is er nog steeds niet over uit of we steeds verder evolueren of dat we devolueren.
We kunnen dus twee kanten op, de kant waarbij we steeds slimmer worden en meer kunnen met bv onze hersenen, of de andere kant op, dat we steeds meer terug gaan naar onze primitieve kant.
Wanneer je zo om je heen kijkt zie voorbeelden van zowel de evolutie als devolutie.
De wetenschap gaat steeds vooruit, dus evolutie.
De gemeenschap waarin we leven wordt steeds harder en misschien zelfs primitiever, dus de devolutie.
Daarbij lijkt het mij niet zinnig om als doel kinderen te verwekken hebben...
Het lijkt mij dan dat je het doel juist voorbij schiet, genieten van je leven en er iets nuttigs mee doen.
Wanneer kinderen daar bij horen is dat geweldig, maar geen doel...
Devolutie is een creationistisch idee (overigens).quote:Op dinsdag 6 juni 2006 09:36 schreef pfaf het volgende:
[..]
Aangezien evolutie niet positief of negatief is, maar gewoon is, lijkt me devolutie complete onzin. Als we door evolutie dommer worden, blijft het nog wel gewoon evolutie...
Naar mijn weten was dit juist een stelling van de RKK..quote:Op dinsdag 6 juni 2006 09:10 schreef FuifDuif het volgende:
In deze materialistische tijd is het veel gehoorde adagium van de moderne mens: "het enige doel in het leven is de voortplanting."
Weet je hoe we dat ook noemen? Voortplantingquote:Op dinsdag 6 juni 2006 09:18 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Niet het individu, maar wel het leven. Doormiddel van voortplanting wordt nieuw leven gemaakt en kan de evolutie zich voltrekken.
Klaarkomen bijvoorbeeld is wat je bedoelt?quote:Op dinsdag 6 juni 2006 09:10 schreef FuifDuif het volgende:
In deze materialistische tijd is het veel gehoorde adagium van de moderne mens: "het enige doel in het leven is de voortplanting." Maar hoe komt men hierbij? Het zou namelijk net zo goed kunnen zijn dat de voortplanting geen doel an sich is, maar een middel. Een middel om een hoger te doel te bereiken!
Welk 'hogere doel'?quote:Op dinsdag 6 juni 2006 09:31 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar dan kun je de voortplanting zien als een 'proximaal' doel en het hogere doel als het 'ultieme' doel.
Er is wel een doel: het doel om de eigen soort te verbeteren.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 10:27 schreef MrBean het volgende:
Er is geen doel in de evolutie. De evolutie klooit maar wat aan.
Volgens mij bedoelt ie dat doel in evolutie niet intentioneel moet worden opgevat. Evolutie denkt niet van 'ik doet het even zus en zo', maar kloot via trail & error maar wat aan om de soort aan te passen.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:08 schreef onemangang het volgende:
[..]
Er is wel een doel: het doel om de eigen soort te verbeteren.
Tja. Of dat nou echt een doel is ... Die soort was gewoon de enige die toevallig overbleef.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:08 schreef onemangang het volgende:
[..]
Een waarde-term als 'verbeteren' is weinig objectief en weinig toepasbaar binnen de evolutie; wij als mens zijn redelijk verslechterd als het gaat om vliegen op eigen kracht. Daarbij kan door een toevallige gebeurtenis een soort een totaal willekeurige evolutionaire kant op gaan; waarop moet je dan nog je verbetering spiegelen?quote:Op dinsdag 6 juni 2006 23:08 schreef onemangang het volgende:
[..]
Dat zinnetje doet me altijd denken aan konijnenquote:Op woensdag 7 juni 2006 12:32 schreef lionsguy18 het volgende:
Gaat heen en vermenigvuldigt u. Genesis 1 : 28 en 9 : 1.
quote:Op woensdag 7 juni 2006 12:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat zinnetje doet me altijd denken aan konijnen
Laat maarquote:
Ja natuurlijk dit verklaard allesquote:Op woensdag 7 juni 2006 12:32 schreef lionsguy18 het volgende:
Gaat heen en vermenigvuldigt u. Genesis 1 : 28 en 9 : 1.
lol inderdaad.quote:
hehe. zo is het.quote:Op donderdag 8 juni 2006 12:50 schreef NDAsilenced het volgende:
Voortplanting is geen doel en ook geen middel, deze begrippen slaan binnen de evolutie nergens op.
Evolutie is een bal die van een berg rolt. Nu vraag jij of de bal het doel heeft om uiteindelijk beneden te komen of dat het rollen een middel tot iets is.
Waar jij mischien mee naar toe wilt is wie die bal uiteindelijk tot rollen heeft gebracht, al denk ik dat jij al een goed 'geloof' hebt wat/wie dat geweest kan zijn.
Volgens mij gaat het niet om een doel - "doel" is een concept dat ontstaan is in de mensenwereld - maar om een richting.quote:
Yep; waarom zou alles een doel moeten hebben denk ik altijd?quote:Op zaterdag 10 juni 2006 13:52 schreef TPdos het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het niet om een doel - "doel" is een concept dat ontstaan is in de mensenwereld - maar om een richting.
Een toenemende complexiteit van mensen an sich of van samenlevingen en alles wat daarbij hoort (techniek, etc) (met daarin; hoe kan het ook anders roffelroffel: Menschen!quote:En die richting is toenemende complexiteit (deelsystemen kunnen hierin trouwens wel eenvoudiger worden)
Waar, of en hoe dit op zal houden weet ik trouwens niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |