MUZIEK
Het lijdt geen twijfel dat Tool de band is die vandaag de meest fanatieke fans op de been weet te brengen. Misschien wel over het hele festivalweekend genomen, als tenminste de Morrissey-discipelen het morgen laten afweten na het recente concert van hun held in Amsterdam Zuid-Oost. Tool was hier al vier jaar niet geweest en dat waren dus vier jaar zondere zinderende heavy-metal die zijn publiek niet als Neanderthaler of sprookjeskleuter benadert. Het werd nog een kwartier langer dan menig fan lief was maar toen volgde dus wel vijf kwartier superieur uitgevoerde rock van een eigenzinnige band met een gevoel voor ritme waar deze dansmuziekliefhebber wel mee uit de voeten kan. Zanger Maynard James Keenan, met hanenkam, zonnebril, ontbloot bovenlijf en modieuze spijkerbroek stond naast het drumstel opgesteld, zonder schijnwerper maar toch het centrum van de belangstelling. De fantastisch spelende band stond al evengoed afgesteld en was goed in balans. Bas, drums en gitaar kregen de ruimte en zetten een indrukwekkende sound neer. Je hoeft geen metalhead te zijn om van zulke muzikaliteit te genieten.
PLUS
De langharige, blonde hippie die zelfgetekende hartjes-als-zonnetjes uitdeelde gaf zo zijn eigen invulling aan de toch niet echt overdreven vrolijke muziek van Tool, maar het kan natuurlijk heel goed dat iemand zo blij wordt van zulke spectaculaire muziek. Met uitzondering van dEUS misschien werd er tot nu toe op Pinkpop (Tool is de laatste band op de zondagavond) niet zoveel klasse tentoongespreid. Keenan is een apart mannetje dat niet in clichés gelooft en, cruciaal, niet zingt in idiote heavy-metalstijl (al heeft hij een lekkere oerschreeuw als het moment er om vraagt). Drummer Danny Carey en bassist Justin Chancellor weten wat funk is en gitarist Adam Jones doseert de zware gitaarriffs. Geen achterlijke solo's, ook. Wél publieksfavorieten Schism, Sober, Lateralus en Ænema. De nummers van het wat koeltjes ontvangen nieuwe album 10 000 Days detoneerden overigens allerminst.
MIN
Keenans afstandelijke opstelling houdt tegen dat Tool boven zijn eigen capaciteiten uitstijgt en de massale euforie uitbreekt. Hij doet het natuurlijk allemaal expres zo en het zal wel nodig zijn om Tools eigenwijsheid gestalte te geven, maar als min of meer objectieve buitenstaander vind ik het geen meesterzet. 's Mans teksten zijn me wat aan de pathetische kant voor een volwassen kerel, maar daar heb je tijdens een live-concert natuurlijk weinig tot niets mee te schaften.
CONCLUSIE
Een uitstekende band om zo'n zondagavondpinkpop mee af te sluiten, een band die je minstens één keer in je leven gezien moet hebben en eindelijk een kwaliteitsstandaard die een popfestival van naam en faam dubbel en dwars waard is.
CIJFER
8,5
BRON