abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38494263
De situatie van het heden is een gevolg van de situatie voor het heden, en die is op zijn beurt een gevolg van de situatie ervoor enzovoort. Een gevolg van de situatie ervoor is dus de oorzaak van de situatie erna. Dit zegt het causaliteitsprincipe.

Stelling:
Als er geen eerste oorzaak zou zijn dan zou het heden nooit zijn bereikt. Het heden zou dan nooit hebben plaatsgevonden wat onwaar is. Er moet dus een eerste oorzaak zijn die niet is veroorzaakt.

Bewijs: Als er geen eerste oorzaak zou zijn dan zou er geen eerst gevolg zijn dat op zijn beurt de oorzaak zou moeten zijn van het volgende gevolg (de situatie erna). De situatie erna zou dan nooit hebben plaatsgevonden zodat de opéénvolgende situaties erna (de volgende gevolgen) ook nooit zouden zijn ontstaan. Op die manier zou het heden dus nooit hebben plaatsgevonden wat onwaar is.

Ik stel het zeer op prijs als je voordat je op de keuze nummer 2 of 4 stemt eerst de reden zegt waarom je het ermee onééns bent of erover twijfelt. Misschien kan ik daar een bevredigend antwoord op geven.


Poll: Ben je het met de stelling eens?
  • Nee, ik begrijp er niks van, het is bovendien oninteressant.
  • Nee, ik begrijp het wel maar vind het niet logisch.
  • Misschien, ik begrijp het bewijs niet, moet beter worden uitgelegd.
  • Ik begrijp het maar twijfel aan de waarheid daarvan.
  • Ja, ik begrijp het helemaal en vind het logisch.
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier

    [ Bericht 4% gewijzigd door Aslama op 04-06-2006 22:54:16 ]
  • Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38494429
    Tijd.

    Wikipedia schrijft:

    De ontwikkeling van de Speciale Relativiteitstheorie door Albert Einstein in het begin van de 20e eeuw heeft het absolute begrip van tijd, zoals wij dat in het dagelijks leven ervaren, naar de prullenbak verwezen. Uit twee postulaten leidde Einstein af dat tijd zich niet zo absoluut gedraagt als men dacht. Van twee gebeurtenissen, a en b, is dan niet absoluut te zeggen of a voor, gelijktijdig met of na b heeft plaatsgevonden. De ene waarnemer zal eerst a waarnemen en dan b, een andere eerst b en dan a. Het volledig doorgronden van Einsteins theorie is erg moeilijk, doordat begrippen als gelijktijdigheid en 'tijdsvolgorde' op zo'n intuitieve manier begrepen worden dat daar moeilijk van afgeweken kan worden.
    Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
    Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
      zaterdag 3 juni 2006 @ 01:08:29 #3
    101274 Burbo
    Ajax dus.
    pi_38494926
    Vrij logisch toch?
      zaterdag 3 juni 2006 @ 01:32:31 #4
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_38495300
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 00:38 schreef onemangang het volgende:
    Tijd.

    Wikipedia schrijft:

    De ontwikkeling van de Speciale Relativiteitstheorie door Albert Einstein in het begin van de 20e eeuw heeft het absolute begrip van tijd, zoals wij dat in het dagelijks leven ervaren, naar de prullenbak verwezen. Uit twee postulaten leidde Einstein af dat tijd zich niet zo absoluut gedraagt als men dacht. Van twee gebeurtenissen, a en b, is dan niet absoluut te zeggen of a voor, gelijktijdig met of na b heeft plaatsgevonden. De ene waarnemer zal eerst a waarnemen en dan b, een andere eerst b en dan a. Het volledig doorgronden van Einsteins theorie is erg moeilijk, doordat begrippen als gelijktijdigheid en 'tijdsvolgorde' op zo'n intuitieve manier begrepen worden dat daar moeilijk van afgeweken kan worden.
    Idd, dit gaat van een bepaalde chronologische volgorde uit in 'tijd'. Ik geloof niet in 'tijd' zoals wij die ervaren.

    Niet eens dus.

    [ Bericht 1% gewijzigd door Pracissor op 03-06-2006 02:02:43 ]
    A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
    Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
    pi_38495306
    //Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
      zaterdag 3 juni 2006 @ 01:57:55 #6
    14827 Kogando
    Modelprutser
    pi_38495671
    Doh..
    Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
    pi_38495897
    tsja eerst is er een oorzaak en dan krijg je effect dat door die oorzaak veroorzaakt is, vrij logisch toch
    ----
      zaterdag 3 juni 2006 @ 02:21:32 #8
    105919 Pracissor
    Semi-intellectueel
    pi_38495932
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 02:18 schreef robnettie het volgende:
    tsja eerst is er een oorzaak en dan krijg je effect dat door die oorzaak veroorzaakt is, vrij logisch toch
    Helemaal niet zo logisch dus, verdiep je eens in bijvoorbeeld de relativiteitstheorie.
    Sowieso, is het naief om uit te gaan van onze observatie van de realiteit en dat te beschouwen als de werkelijkheid. Zelfs als het waar zou zijn, zouden we dit niet met zekerheid kunnen zeggen.
    A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
    Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
    pi_38495933
    Op die manier zou het heden dus nooit hebben plaatsgevonden wat onwaar is.

    LMFD dan toch ?
    pi_38496835
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 00:29 schreef Aslama het volgende:
    De situatie van het heden is een gevolg van de situatie voor het heden, en die is op zijn beurt een gevolg van de situatie ervoor enzovoort. Een gevolg van de situatie ervoor is dus de oorzaak van de situatie erna. Dit zegt het causaliteitsprincipe.

    Stelling:
    Als er geen eerste oorzaak zou zijn dan zou het heden nooit zijn bereikt. Het heden zou dan nooit hebben plaatsgevonden wat onwaar is. Er moet dus een eerste oorzaak zijn die niet is veroorzaakt.

    Bewijs: Als er geen eerste oorzaak zou zijn dan zou er geen eerst gevolg zijn dat op zijn beurt de oorzaak zou moeten zijn van het volgende gevolg (de situatie erna). De situatie erna zou dan nooit hebben plaatsgevonden zodat de opéénvolgende situaties erna (de volgende gevolgen) ook nooit zouden zijn ontstaan. Op die manier zou het heden dus nooit hebben plaatsgevonden wat onwaar is.

    Poll: Ben je het met de stelling eens?
  • Nee, ik begrijp er niks van, het is bovendien oninteressant.
  • Nee, ik begrijp het wel maar vind het niet logisch.
  • Misschien, ik begrijp het bewijs niet, moet beter worden uitgelegd.
  • Ik begrijp het maar twijfel aan de waarheid daarvan.
  • Ja, ik begrijp het helemaal en vind het logisch.
    Tussenstand:
    [afbeelding]
    Ook een poll maken? Klik hier
  • Het juiste antwoord staat er niet bij, dit moet zijn
  • Ja ik begrijp het wel en de conclusie is logisch, maar de premissen zijn onjuist.

  • Exaudi orationem meam
    Requiem aeternam dona eis, Domine.
    Et lux perpetua luceat eis.
    pi_38516403
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 00:38 schreef onemangang het volgende:
    Tijd.

    Wikipedia schrijft:

    De ontwikkeling van de Speciale Relativiteitstheorie door Albert Einstein in het begin van de 20e eeuw heeft het absolute begrip van tijd, zoals wij dat in het dagelijks leven ervaren, naar de prullenbak verwezen. Uit twee postulaten leidde Einstein af dat tijd zich niet zo absoluut gedraagt als men dacht. Van twee gebeurtenissen, a en b, is dan niet absoluut te zeggen of a voor, gelijktijdig met of na b heeft plaatsgevonden. De ene waarnemer zal eerst a waarnemen en dan b, een andere eerst b en dan a. Het volledig doorgronden van Einsteins theorie is erg moeilijk, doordat begrippen als gelijktijdigheid en 'tijdsvolgorde' op zo'n intuitieve manier begrepen worden dat daar moeilijk van afgeweken kan worden.
    In de realiteit vindt de oorzaak altijd voor het gevolg plaats. Voor twee gebeurtenissen die geen causaal verband met elkaar houden hoeft dat inderdaad niet zo te zijn. Ik vraag me af of wat je gequote hebt van Wiki waar is. De tijddillatie zegt dat de tijdsduur afhankelijk is van de waarnemer maar of daarmee de volgorde ook anders kan zijn betwijfel ik ten zeerste.

    [ Bericht 1% gewijzigd door Aslama op 03-06-2006 23:26:52 ]
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
      zondag 4 juni 2006 @ 11:15:39 #12
    131678 Funkytrip
    Funky Vidi Vici!
    pi_38523798
    quote:
    Stelling:
    Als er geen eerste oorzaak zou zijn dan zou het heden nooit zijn bereikt. Het heden zou dan nooit hebben plaatsgevonden wat onwaar is. Er moet dus een eerste oorzaak zijn die niet is veroorzaakt.
    Ik ben het hier niet mee eens. Je kunt ook het begrip oneindig hanteren. Voor elk gevolg is een oorzaak en dat is tot in het oneindige terug te voeren. Er hoeft in dit geval geen Eerste Oorzaak te zijn, want het heden wordt dan wel bereikt.

    Stel dat wij nu op punt 0 zitten. Je kunt een oneindig negatief getal hebben en een oneindig positief getal. Voor het heden kwam -1, daarvoor -2 enzovoorts tot -oneindig. Ergo, er is geen 1e oorzaak nodig.
    Nu met gitaar!
    pi_38524991
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 11:15 schreef Funkytrip het volgende:

    [..]

    Ik ben het hier niet mee eens. Je kunt ook het begrip oneindig hanteren. Voor elk gevolg is een oorzaak en dat is tot in het oneindige terug te voeren. Er hoeft in dit geval geen Eerste Oorzaak te zijn, want het heden wordt dan wel bereikt.

    Stel dat wij nu op punt 0 zitten. Je kunt een oneindig negatief getal hebben en een oneindig positief getal. Voor het heden kwam -1, daarvoor -2 enzovoorts tot -oneindig. Ergo, er is geen 1e oorzaak nodig.
    Oneindig is een concept, niet concreet. Oneindig terug in de tijd betekent dat er geen concreet moment is. Als er geen concreet moment is voor een oorzaak om plaats te vinden dan gebeurt die oorzaak ook niet, want een gebeurtenis gebeurt op een concrete tijdstip. Als een oorzaak niet plaatsvindt heeft die ook geen gevolg en dus zijn er geen volgende gevolgen tot het heden.
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
      zondag 4 juni 2006 @ 13:12:23 #14
    131678 Funkytrip
    Funky Vidi Vici!
    pi_38526560
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 12:08 schreef Aslama het volgende:
    Oneindig is een concept, niet concreet. Oneindig terug in de tijd betekent dat er geen concreet moment is. Als er geen concreet moment is voor een oorzaak om plaats te vinden dan gebeurt die oorzaak ook niet, want een gebeurtenis gebeurt op een concrete tijdstip. Als een oorzaak niet plaatsvindt heeft die ook geen gevolg en dus zijn er geen volgende gevolgen tot het heden.
    God is ook een concept, niet concreet. Wat is het verschil?
    Nu met gitaar!
    pi_38526831
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 13:12 schreef Funkytrip het volgende:

    [..]

    God is ook een concept, niet concreet. Wat is het verschil?
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38527104
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 12:08 schreef Aslama het volgende:

    [..]

    Oneindig is een concept, niet concreet. Oneindig terug in de tijd betekent dat er geen concreet moment is. Als er geen concreet moment is voor een oorzaak om plaats te vinden dan gebeurt die oorzaak ook niet, want een gebeurtenis gebeurt op een concrete tijdstip. Als een oorzaak niet plaatsvindt heeft die ook geen gevolg en dus zijn er geen volgende gevolgen tot het heden.
    De reële getallenlijn is oneindig, maar de getallen op die lijn zijn prima definieerbaar. Maar er is idd niet een "kleinste getal", en dat is ook logisch; de reële getallenlijn is een continue complete verzameling.
    pi_38527479
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 13:32 schreef Haushofer het volgende:

    [..]

    De reële getallenlijn is oneindig, maar de getallen op die lijn zijn prima definieerbaar. Maar er is idd niet een "kleinste getal", en dat is ook logisch; de reële getallenlijn is een continue complete verzameling.
    Dank voor de toevoeging
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38529431
    Is het niet zo dat ons waarnemen van de tijd alsof het een bepaalde richting opgaat en het daarmee gepaard gaande oorzaak-gevolg denken niet zozeer een eigenschap van tijd is maar juist een eigenschap is van entropie?
    pi_38538663
    quote:
    Op zaterdag 3 juni 2006 00:29 schreef Aslamat:
    Er moet dus een eerste oorzaak zijn die niet is veroorzaakt.
    Dit is strijdig met; dat elke situatie een gevolg is van iets anders. Onmogelijk kan dan gesproken worden over een eerste oorzaak.

    (Dat elke situatie een gevolg is van een andere situatie wordt gesteld in de eerste alinea van dit topic.)

    Het is dus onlogisch.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Zuur op 04-06-2006 20:31:39 ]
    I'm a tudent of objectivism.
    pi_38539032
    Dit soort metafysische zaken is helaas onmogelijk fysisch te maken. Het is niet toetsbaar, dus onmogelijk om te achterhalen.

    Maar inderdaad, er kan niet gesproken worden over een 'eerste' oorzaak, daarmee druk je een bepaalde eindigheid uit die niet kan bestaan.
    pi_38539150
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 15:00 schreef thabit het volgende:
    Is het niet zo dat ons waarnemen van de tijd alsof het een bepaalde richting opgaat en het daarmee gepaard gaande oorzaak-gevolg denken niet zozeer een eigenschap van tijd is maar juist een eigenschap is van entropie?
    Ja, dat is een opvatting die bestaat en komt uit de statistische fysica: de entropie van een gesloten systeem neemt altijd toe. En het universum kun je denk ik wel als redelijk gesloten zien. Er zijn zat processen die mogelijk zijn gezien de behoudswetten, maar toch niet plaatsvinden. Dat was 1 reden om entropie en tijd aanelkaar te linken.
    pi_38539323
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 13:32 schreef Haushofer het volgende:
    De reële getallenlijn is oneindig, maar de getallen op die lijn zijn prima definieerbaar. Maar er is idd niet een "kleinste getal", en dat is ook logisch; de reële getallenlijn is een continue complete verzameling.
    Maar toch is er een moment dat niet vast te stellen is, waar 1 eindigd en 2 begint. Zeg maar
    1,999(8 ) en net voor 2. Die 8 bedoel ik oneindig. Waarmee wordt dat dan beschreven in natuurkunde/wetenschap algemeen?
    pi_38539627
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 20:26 schreef The_Shining het volgende:

    [..]

    Maar toch is er een moment dat niet vast te stellen is, waar 1 eindigd en 2 begint. Zeg maar
    1,999(8 ) en net voor 2. Die 8 bedoel ik oneindig. Waarmee wordt dat dan beschreven in natuurkunde/wetenschap algemeen?
    Natuurlijk wel. Als je 2 willekeurig dicht wilt benaderen, dan kun je schrijven 2-e, waarin e willekeurig klein maar niet gelijk aan 0 is. Die uitdrukking is gewoon een reeel getal, en niet gelijk aan 2. 1 en 2 "beginnen en eindigen niet", het zijn gewoon vaste, eenduidige entiteiten. Overigens kun je aantonen dat 1,99999999.... ( waar .... gelijk staat aan oneindig veel 9's ) exact gelijk is aan 2, zoals je zelf ook al opmerkt. Het bewijs kun je vast wel ergens op internet vinden. Dat dit gelijk is aan 2, ligt aan het feit dat je oneindig veel 9's achter die komma zet. Zet je er willekeurig maar eindig veel achter, dan wordt het een reeel getal ongelijk aan 2.

    Ik denk dat je in de war raakt van het begrip limietrekenen Met soortgelijke redenaties kom je ook op Zeno's paradox uit.
    pi_38539671
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 20:33 schreef Haushofer het volgende:

    [..]

    Natuurlijk wel. Als je 2 willekeurig dicht wilt benaderen, dan kun je schrijven 2-e, waarin e willekeurig klein maar niet gelijk aan 0 is. Die uitdrukking is gewoon een reeel getal, en niet gelijk aan 2. 1 en 2 "beginnen en eindigen niet", het zijn gewoon vaste, eenduidige entiteiten. Overigens kun je aantonen dat 1,99999999.... ( waar .... gelijk staat aan oneindig veel 9's ) exact gelijk is aan 2, zoals je zelf ook al opmerkt. Het bewijs kun je vast wel ergens op internet vinden. Dat dit gelijk is aan 2, ligt aan het feit dat je oneindig veel 9's achter die komma zet. Zet je er willekeurig maar eindig veel achter, dan wordt het een reeel getal ongelijk aan 2.

    Ik denk dat je in de war raakt van het begrip limietrekenen Met soortgelijke redenaties kom je ook op Zeno's paradox uit.
    Ja ok maar het probleem is toch dat alles veranderd dus op het moment dat je 2 meet is het alweer voorbij. Je kan toch nooit werkelijk exact zijn? Ik ga ff die Zeno doorlezen klinkt een beetje als Zen, da's veelbelovend .
    pi_38539769
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 20:13 schreef Zuur het volgende:

    [..]

    Dit is strijdig met; dat elke situatie een gevolg is van iets anders. Onmogelijk kan dan gesproken worden over een eerste oorzaak.

    (Dat elke situatie een gevolg is van een andere situatie wordt gesteld in de eerste alinea van dit topic.)

    Het is dus onlogisch.
    Vergelijk met dit:
    Er is voor elke plek op aarde altijd een noordelijker plek tot dat je een noordpool bereikt. Dan zeg je niet: een noordpool is ook een plek dus hiervoor moet er ook een noordelijker plek zijn.
    Eerlijk gezegd kan ik het meer waarderen als men ingaat op de bewijsvoering i.p.v. op de minder essentieële delen van het verhaal.
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38539915
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 20:21 schreef Friek_ het volgende:
    Dit soort metafysische zaken is helaas onmogelijk fysisch te maken. Het is niet toetsbaar, dus onmogelijk om te achterhalen.
    Het is natuurkundig filosofisch en vooral een kwestie van logisch nadenken.
    quote:
    Maar inderdaad, er kan niet gesproken worden over een 'eerste' oorzaak, daarmee druk je een bepaalde eindigheid uit die niet kan bestaan.
    Waarom kan het niet bestaan ?
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38540061
    Hmm wat jammer nou toch dat Zeno's geschreven werk geheel verloren is en dat we het nu kennen door commentaar van critici! Wat zegt dit over moderne wetenschappen Haushofer? Want waar je me naar verwijst is niet met zekerheid datgene wat Zeno bedoelde.
    pi_38540112
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 20:23 schreef Haushofer het volgende:

    [..]

    Ja, dat is een opvatting die bestaat en komt uit de statistische fysica: de entropie van een gesloten systeem neemt altijd toe. En het universum kun je denk ik wel als redelijk gesloten zien.
    Is het niet zo dat door de zwarte gaten het universum niet helemaal een gesloten systeem is? Door de Hawking's straling alleen is de totale energie niet constant. Of is dit verwaarloosbaar voor de entropie proces?
    quote:
    Er zijn zat processen die mogelijk zijn gezien de behoudswetten, maar toch niet plaatsvinden. Dat was 1 reden om entropie en tijd aanelkaar te linken.
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38541149
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 20:41 schreef Aslama het volgende:
    Waarom kan het niet bestaan ?
    Is oneindigheid een eigenschap van "het"?
    pi_38541406
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 21:14 schreef The_Shining het volgende:

    [..]

    Is oneindigheid een eigenschap van "het"?
    Ik heb het over een eerste oorzaak, niet over de eigenschappen van de eerste oorzaak. Je mag vertellen waar je naartoe wilt met je vraag.
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38542509
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 20:35 schreef The_Shining het volgende:

    [..]

    Ja ok maar het probleem is toch dat alles veranderd dus op het moment dat je 2 meet is het alweer voorbij. Je kan toch nooit werkelijk exact zijn? Ik ga ff die Zeno doorlezen klinkt een beetje als Zen, da's veelbelovend .
    Er is een verschil tussen het wiskundige object 2 en een meting. Wat je precies bedoelt met "je kunt nooit exact zijn" weet ik niet, maar als je bedoelt dat je nooit een lijn kunt tekenen van exact 2 meter, dan heb je gelijk. Maar dat heeft niks te maken met het getal 2; dat staat los van een fysische interpretatie ervan. Vergelijk het maar eens met cirkels; in de natuur kom je ze nergens tegen. Totdat je gaat stellen dat iets een cirkel is, als het aan een bepaalde kromming voldoet, en die kromming mag zus en zo afwijken van het ideale geval.
    pi_38544351
    quote:
    Op zondag 4 juni 2006 21:54 schreef Haushofer het volgende:
    Er is een verschil tussen het wiskundige object 2 en een meting.
    Relax, we kunnen er toch over praten?
    quote:
    Vergelijk het maar eens met cirkels; in de natuur kom je ze nergens tegen. Totdat je gaat stellen dat iets een cirkel is, als het aan een bepaalde kromming voldoet, en die kromming mag zus en zo afwijken van het ideale geval.
    Maar ik dacht dat een atoom een soort van cirkel is
    Andere vergelijking? Mijn punt is trouwens dat je via een cirkel weliswaar de exacte afstanden binnen de cirkel kan bepalen maar nooit de positie ervan. Dat betekend dat de cirkel grenzen ook niet werkelijk bestaan.

    Dan heeft wetenschappelijk denken toch meer vergelijkingen of raakvlakken met Zen (of oosterse filosofie) dan ik dacht
    Wat niet inhoudt dat de computer waar ik op typ niet bestaat, het is alleen anders in werkelijkheid dan ik denk, of mijn zicht op de computer. Ik zie hem niet volledig dan.
    pi_38553312
    Nou ja, ik ben zelf niet zo van de vergelijkingen tussen Zen en wetenschap moet ik eerlijk bekennen. Het elektron van een waterstof atoom beschrijft een cirkel in het simpele model, maar eigenlijk is het dat niet; de kern en het elektron hebben een gezamelijk middelpunt, en de kern staat dus niet stil zoals je aanneemt. Dit zorgt voor bepaalde kleine correcties. Zo heb je er nog wel meer. De planeetbanen zijn ook ellipsen in plaats van cirkels.

    Als je de exacte afstanden van iets kunt bepalen, kun je ook de exacte coordinaten bepalen, omdat je het over punten hebt. De grenzen van een cirkel bestaan wel wiskundig, maar in de realiteit kun je inderdaad geen grenzen aanwijzen omdat deze 1 dimensionaal zijn. En we leven nou eenmaal in een 3 dimensionaal universum. Maar daarom bestaan die grenzen natuurlijk wel wiskundig. Er is een verschil tussen wat wiskundig bestaat en fysisch.

    Een leuk voorbeeldje is het elektron: in de quantumfysica wordt ze als een puntdeeltje behandelt ( en als golf, maar dat doet er nu ff niet toe ) Neem nu een elektron, en plak dat ergens neer. De dichtheid van de elektrische lading is overal 0, behalve in het punt waar het elektron zich bevindt. Het elektron is immers een puntdeeltje in ons model, en dat heeft geen afmetingen; dus zodra het lading bezit, heeft het een oneindige ladingsdichtheid ( lading gedeelt door volume van het deeltje, en het volume is 0 ) Klinkt wazig, maar je kunt er prima mee rekenen. Zo zijn er veel meer van die idealisaties te vinden in modellen en theorieen.
    pi_38553606
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 11:02 schreef Haushofer het volgende:
    De 0 in je verhaal komt overeen met hoe de ziel (of het zelf) wordt gezien en de golf is hier het bewustzijn zo'n uitleg kan ik wel apprecieren. Ik zal me er bij neerleggen dat wetenschappers hun eigen wezen zien in de wereld om zich heen en dat beschrijven maar niet bewust zijn daarvan.

    Thnx iig voor dat je Zento noemde, leuk om te lezen en ga er de komende tijd meer in verdiepen
    pi_38553916
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 11:19 schreef The_Shining het volgende:

    [..]

    De 0 in je verhaal komt overeen met hoe de ziel (of het zelf) wordt gezien en de golf is hier het bewustzijn
    Ik denk dat je het niet helemaal snapt. Een elektron kan een deeltje of een golfje zijn, of beter gezegd:
    quote:
    Een elektron is noch een deeltje, noch een golf, maar het kan deeltjesachtige aspecten vertonen in sommige omstandig-heden en golfachtige aspecten in andere. Als het als een deeltje functioneert kan het zijn golfkarakter tot ontwikkeling brengen ten koste van zijn deeltjeskarakter, en omgekeerd, zodat het voortdurend transformaties ondergaat, van deeltje tot golf en van golf tot deeltje. Dit betekent dat noch het elektron, noch enig ander atomair object, enige intrinsieke eigenschappen bezit onafhankelijk van zijn omgeving. De eigenschappen die het toont, deeltjesachtig of golfachtig, hangen af van de experimentele situatie, dat wil zeggen,van het apparaat waarmee het gedwongen wordt in wisselwerking te staan
    In die zin kan je het niet vergelijken met ziel en bewustzijn omdat jij dan zou zeggen dat iets zich manifesteert of als ziel of als bewustzijn.
    pi_38553955
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 11:34 schreef Geartsjuh het volgende:

    [..]

    Ik denk dat je het niet helemaal snapt. Een elektron kan een deeltje of een golfje zijn, of beter gezegd:
    [..]

    In die zin kan je het niet vergelijken met ziel en bewustzijn omdat jij dan zou zeggen dat iets zich manifesteert of als ziel of als bewustzijn.
    Mag het verder on-topic ?
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38554016
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 11:35 schreef Aslama het volgende:

    [..]

    Mag het verder on-topic ?
    Ja hoor. Maar ik moest even iets rechtzetten
    pi_38564534
    quote:
    Waarom kan het niet bestaan ?
    Die eindigheid? Omdat we het fenomeen 'tijd' verzonnen hebben die geen limieten heeft. Je kan niet aangeven wanneer 'tijd' begon of wanneer 'tijd' eindigt. Daarmee is ook de 'eerste oorzaak' een onmogelijk aan te geven iets, omdat dat een soort begin der tijden moet zijn, terwijl het begrip 'tijd' oneindig ver rekt.
    pi_38565213
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 18:00 schreef Friek_ het volgende:
    Die eindigheid? Omdat we het fenomeen 'tijd' verzonnen hebben die geen limieten heeft. Je kan niet aangeven wanneer 'tijd' begon of wanneer 'tijd' eindigt. Daarmee is ook de 'eerste oorzaak' een onmogelijk aan te geven iets, omdat dat een soort begin der tijden moet zijn, terwijl het begrip 'tijd' oneindig ver rekt.

    De mens keek ooit naar zijn 10 vingers en bewoog 1 vinger afzonderlijk. Die beweging relatief aan het stilstaan van de overige 9 vingers is de gezamelijke afspraak voor 1 sec. geworden

    Ik ga uit van oneindigheid, dus geen begin en daarom ook geen Creator daarvan. Alles heeft altijd al bestaan, dat is het mooie ervan voor elke oorzaak een gevolg. Het is net zo bewijsbaar als dat er een eerste oorzaak is.

    (edit) 'Het ei was er eerder dan de kip'
    Of is de relevantie weer te ver gezocht. Er was geen eerste oorzaak voor kip en ei, beiden waren er al. Door verandering binnenin (het ei) ontstond de kip. Je kan terugrekenen tot de oersoep, de oerknal. Daarvoor was het gewoon meer van hetzelfde.

    [ Bericht 15% gewijzigd door The_Shining op 05-06-2006 18:31:35 ]
    pi_38566212
    quote:


    De situatie van het heden is een gevolg van de situatie voor het heden, en die is op zijn beurt een gevolg van de situatie ervoor enzovoort. Een gevolg van de situatie ervoor is dus de oorzaak van de situatie erna. Dit zegt het causaliteitsprincipe.

    Stelling:
    Als er geen eerste oorzaak zou zijn dan zou het heden nooit zijn bereikt. Het heden zou dan nooit hebben plaatsgevonden wat onwaar is. Er moet dus een eerste oorzaak zijn die niet is veroorzaakt.

    Bewijs: Als er geen eerste oorzaak zou zijn dan zou er geen eerst gevolg zijn dat op zijn beurt de oorzaak zou moeten zijn van het volgende gevolg (de situatie erna). De situatie erna zou dan nooit hebben plaatsgevonden zodat de opéénvolgende situaties erna (de volgende gevolgen) ook nooit zouden zijn ontstaan. Op die manier zou het heden dus nooit hebben plaatsgevonden wat onwaar is.

    Ik stel het zeer op prijs als je voordat je op de keuze nummer 2 of 4 stemt eerst de reden zegt waarom je het ermee onééns bent of erover twijfelt. Misschien kan ik daar een bevredigend antwoord op geven.
    Stel nu dat er wel een eerste oorzaak zou zijn... waarom zou het heden zijn 'bereikt'?
    misschien is dit weer zo'n bewering die zowel tot waar als onwaar leidt..
    verlegen :)
    pi_38568830
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 18:00 schreef Friek_ het volgende:

    [..]

    Die eindigheid? Omdat we het fenomeen 'tijd' verzonnen hebben die geen limieten heeft. Je kan niet aangeven wanneer 'tijd' begon of wanneer 'tijd' eindigt.
    Wie zijn 'wij'? Waroom heeft het geen limieten? Ik wil liever argumenten zien. Natuurkundigen in ieder geval zeggen dat onze tijd een begin heeft. Of zijn de natuurkundigen geen 'wij'?
    quote:
    Daarmee is ook de 'eerste oorzaak' een onmogelijk aan te geven iets, omdat dat een soort begin der tijden moet zijn, terwijl het begrip 'tijd' oneindig ver rekt.
    Dat er een eerste oorzaak is is beargumenteerd (zie bewijs). Het is de bedoeling dat je tegen de argumenten in gaat.
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38568972
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 18:20 schreef The_Shining het volgende:

    [..]


    De mens keek ooit naar zijn 10 vingers en bewoog 1 vinger afzonderlijk. Die beweging relatief aan het stilstaan van de overige 9 vingers is de gezamelijke afspraak voor 1 sec. geworden

    Ik ga uit van oneindigheid, dus geen begin en daarom ook geen Creator daarvan. Alles heeft altijd al bestaan, dat is het mooie ervan voor elke oorzaak een gevolg. Het is net zo bewijsbaar als dat er een eerste oorzaak is.
    Dit is geen gelooftopic hoor ...
    quote:
    (edit) 'Het ei was er eerder dan de kip'
    Of is de relevantie weer te ver gezocht. Er was geen eerste oorzaak voor kip en ei, beiden waren er al. Door verandering binnenin (het ei) ontstond de kip. Je kan terugrekenen tot de oersoep, de oerknal. Daarvoor was het gewoon meer van hetzelfde.
    Ik heb geen zin om langs elkaar heen te praten. Zo te zien is het zo moeilijk om tegen het bewijs in te gaan.
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38569012
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 19:52 schreef Aslama het volgende:

    [..]

    Wie zijn 'wij'? Waroom heeft het geen limieten? Ik wil liever argumenten zien. Natuurkundigen in ieder geval zeggen dat onze tijd een begin heeft. Of zijn de natuurkundigen geen 'wij'?
    [..]
    Dat ligt iets subtieler: het inflatiemodel begint met een oerknal. Je kunt vrij exotische universa bedenken met een grote kosmologische constante waarin het heelal vanuit een inkrimping weer aan het uitdijen is, maar die voorspellen waarnemingen die niet waar worden genomen. Daarbij, het singulariteitenprobleem is er ook nog; de oerknal zelf kan niet worden beschreven. En daarom zou ik, zeker als je levensbeschouwelijke uitspraken wilt doen over tijdsbegin enzo, voorzichtig zijn met zulke argumenten.
    pi_38569184
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 18:46 schreef teletubbies het volgende:

    [..]

    Stel nu dat er wel een eerste oorzaak zou zijn... waarom zou het heden zijn 'bereikt'?
    misschien is dit weer zo'n bewering die zowel tot waar als onwaar leidt..
    Wat hier beweerd is, als er geen eerste oorzaak zou zijn dan zou het heden nooit zijn bereikt: -A => -B en dus B => A
    Wat je stelt is A => B hetgeen niet uit de stelling volgt, en is dus helemaal niet beweerd.
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38569367
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 19:57 schreef Haushofer het volgende:

    [..]

    Dat ligt iets subtieler: het inflatiemodel begint met een oerknal. Je kunt vrij exotische universa bedenken met een grote kosmologische constante waarin het heelal vanuit een inkrimping weer aan het uitdijen is, maar die voorspellen waarnemingen die niet waar worden genomen. Daarbij, het singulariteitenprobleem is er ook nog; de oerknal zelf kan niet worden beschreven. En daarom zou ik, zeker als je levensbeschouwelijke uitspraken wilt doen over tijdsbegin enzo, voorzichtig zijn met zulke argumenten.
    Goed, in het bewijs is de oerknalmodel helemaal niet meegenomen. Het was even een reactie op bewering dat de tijd geen begin heeft.

    off-topic: de oerknaltheorie zegt toch dat de tijd een begin heeft?
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38569535
    Ik vind wel leuk dat veel mensen mij huiswerk bezorgen. Nog leuker is als men een huiswerk op nivo bezorgt.

    ikdoealsofikstoerben
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    pi_38570360
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 19:57 schreef Haushofer het volgende:
    En daarom zou ik, zeker als je levensbeschouwelijke uitspraken wilt doen over tijdsbegin enzo, voorzichtig zijn met zulke argumenten.
    Dit is een natuurkudig filosofisch topic, ik zou voorzichtig zijn met posten, zeker als je alleen natuurkundige achtergrond heeft.
    Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
    De waarheid is van iedereen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')