Cattie, je lijf krijgt best een opdonder van een bevalling, heel cliche, maar probeer wat rust voor jezelf te nemen zodra je kan.
Belana, fijn dat het zo goed gaat! Heerlijk zo'n slaapbaby
![]()
Vicky, wat rottig van je rug joh, hopelijk gaat het snel beter!
Ik moet ook even iets kwijt over het gevoel na de bevalling. Het houdt me de laatste tijd erg bezig, misschien omdat Sara bijna 1 is. Het is een lang verhaal, maar ok.
Toen ik net bevallen was, was ik euforisch omdat ik 8,5 pond kind eruit geperst had en supertrots was op mijn meissie en mezelf. Maar een moedergevoel had ik absoluut niet.
Onze kraamverzorgster viel heel erg tegen. Ik zou 8 uur krijgen, en na 1 dag werd dat (door haar) teruggezet naar 3 uur, omdat ik dat wel aan zou kunnen. Ik durfde er niets van te zeggen omdat ik vreselijk labiel was in die tijd.
Die 3 uur dat ze er was, deed ze Sara in badje, ging zitten met een kop koffie, deed een was in de machine, mij controleren (hechtingen enz) en ging weer weg.
Na 3 dagen was ik helemaal op, het enige wat ik kon was huilen, ik kon niets hebben. Ik was de hele dag aan het aftellen: wanneer wordt Sara weer wakker? Moet ze nu weer aan mijn borsten hangen? Shit, ze huilt, moet ik haar nu weer oppakken? Ik wil dit niet, ik wil haar niet, ik wil helemaal niets.
Op de 4e dag vroeg ik aan manlief, toen Sara huilde, of hij 'hem even uit zijn bedje wou halen'. Manlief zei verbouwereed dat Sara een meiske was, en ik wist het gewoon niet meer.
Uiteindelijk hebben we toch durven aangeven aan de verloskundige dat het absoluut niet ging, toen hebben we verlenging van de kraamzorg gekregen (een andere!) en een paar gesprekken met een consulente van het CB. De andere kraamhulp was een verademing, ze bleef 5 uur op een dag, leerde me andere manieren van voeden, zette me onder de douche, maakte ontbijt voor me, en als ze wegging had ik daadwerkelijk het gevoel dat ik het uurtje voor manlief thuiskwam kon overbruggen.
Toch ging het niet goed. Toen de kraamhulp weg ging uiteindelijk was ik op van de zenuwen, Sara huilde vreselijk veel, ik kon haar niet gewoon zoals iedere andere moeder oppakken, ik werd en ontzettend gestresd en nerveus van en manlief deed eigenlijk alles met haar, het enige wat ik deed was voeden, en zelfs dat stond me ontzettend tegen.
Na 3 weken zijn we overgegaan op de fles, dat scheelde voor mij al enorm. Sara bleef echter huilen, huilen en nog eens huilen. Manlief was inmiddels weer aan het werk en er zijn momenten geweest dat ik hem mailde dat als hij niet snel naar huis kwam, ik d'r wat zou doen met d'r gehuil.
Hoe het is overgegaan weet ik niet, maar uiteindelijk ging het beter. Sara zijn we gaan inbakeren wat sowieso voor meer rust zorgde, ze sliep ineens voeding naar voeding en ik kwam iets aan mezelf toe.
Inmiddels zijn dingen enorm verandert, Sara is mijn alles, mijn knuffelbuffel en ik ben vreselijk trots op haar, heb een oer-moedergevoel, in tegenstelling tot net na de bevalling want ze hadden d'r zo mogen meenemen van me.
Nu ze bijna een jaar is denk ik er veel aan terug. Ik voel me schuldig, dat ik niet van d'r hield, dat ik d'r niet kon troosten, ik baal dat ik geen borstvoeding ben blijven geven, en ik ben ontzettend kwaad. Kwaad omdat uit alles bleek dat het niet goed met me ging ( hoge polsslag, elke dag boven de 108, koorts zonder reden enz.
Waarom ik dit allemaal neerzet hier, geen idee, ik wil gewoon even m'n verhaal kwijt denk ik, en zit best in een dipje momenteel..
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
SaraMerel Ukje