abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 juni 2006 @ 19:21:50 #1
103745 dragon25
hmmm, donuts.....
pi_38483715
Wie wil mij een handje helpen? Ik heb een Engelse vriend die veganist is, en mij allerhande lekkere Engelse spullen toestuurt. Nu wil ik hem graag wat echt Hollandse snoep zooi opsturen, maar het geen idee wat er "veganist-proof" is. Gaat er iets van zuivel in drop, schuimblokken, marsepein, en spekkies? Misschien een domme vraag maar ik heb echt geen benul.... Hulpie?
You're a naughty boy... GO TO MY ROOM!
pi_38483768
de meeste veganisten leven totaal anders.. ik denk niet dat er veel zijn die snoep eten
  vrijdag 2 juni 2006 @ 19:25:00 #3
103745 dragon25
hmmm, donuts.....
pi_38483809
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 19:23 schreef Repelsteeltjuh het volgende:
de meeste veganisten leven totaal anders.. ik denk niet dat er veel zijn die snoep eten
hmm, beethe jammer. Ok, zijn er andere "Dutch treats" die ik zou kunnen sturen? (en voor je het vraagt, ik pas niet in zo'n ptt doosje)
pi_38483881
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 19:25 schreef dragon25 het volgende:

[..]

misschien moet je eens in een natuurwinkel rondkijken..

hmm, beethe jammer. Ok, zijn er andere "Dutch treats" die ik zou kunnen sturen? (en voor je het vraagt, ik pas niet in zo'n ptt doosje)
pi_38484362
Sommige soorten snoep bestaan uit gelatine (gemalen runder/varkensbotten), karmijn (gemalen schildluizen), of schellak (gemalen boomluizen). In rood/rozegekleurd snoep als spekkies zit karmijn, schellak zit op glimmende snoepjes als M&M's en gelatine zit bv in winegums.

Maar je kan wel iets als stroopsoldaatjes versturen. Te koop bij De Tuinen.
...
pi_38484421
Hmm misschien Haagse hopjes?
pi_38484468
In de meeste zachte soorten snoep zit gelatine en dat mogen deze triestelingen niet

In zuurtjes zit volgens mij niks wat verboden is.

Maar je kan ook ff kijken in de supermarkt, anders ff vragen bij een natuurvoedingszaak, daar komen zulke gasten vaak.
pi_38484577
misschien meer iets voor culinesse?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 2 juni 2006 @ 19:49:01 #9
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_38484610
In schuimpjes en marsepein zitten alle 2 ei in, ik weet niet of dat veganist proof is..?
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_38484708
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 19:45 schreef Conflict het volgende:
In de meeste zachte soorten snoep zit gelatine en dat [s]mogen[/s] willen deze triestelingen niet

In zuurtjes zit volgens mij niks wat ze verboden is. niet willen eten.

Maar je kan ook ff kijken in de supermarkt, anders ff vragen bij een natuurvoedingszaak, daar komen zulke gasten vaak.
anders klinkt het zo eng...
pi_38484746
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 19:25 schreef dragon25 het volgende:

[..]

hmm, beethe jammer. Ok, zijn er andere "Dutch treats" die ik zou kunnen sturen?
Een paar topjes Nederwiet. Gegarandeerd verganistisch verantwoord.

Of het slim is om dat naar Engeland op te gaan sturen is punt 2....
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_38485210
Volgens mij zit in drop ook niks engs. Maar idd, even naar de natuurwinkel of biologische supermarkt, etiketten lezen of even vragen.
  vrijdag 2 juni 2006 @ 20:17:52 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38485486
In Drop zit gelatine wat van dierlijke botten gemaakt wordt
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38485640
ohw. Maar er is wel iets dropachtigs veganistisch geloof ik. Nou ja, ik geef het op.
pi_38486143
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 19:23 schreef Repelsteeltjuh het volgende:
'Totaal anders' nog wel....Overdrijven is ook een vak.

Sommige drop is wel veganistisch. Bv drop van zonnatura. Lollies vaak ook wel. En nog wel meer dingen die me nu niet zo te binnen schieten....Maar, zoals gezegd, loop eens een natuurwinkel binnen. Of de Tuinen. Of Jamin, daar heb je van die kaartjes waar bij staat of er bv gelatine in zit...Al twijfel ik bij de jamin wel een beetje aan de vegan-heid van sommige dingen hoor.

[ Bericht 13% gewijzigd door arievleesboom op 02-06-2006 20:46:10 ]
  vrijdag 2 juni 2006 @ 21:00:35 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_38486814
Wat rondzoeken op google leverde mij deze site op, waar snoepwaren met veganistisch keurmerk worden verkocht.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_38489219
Altijd dezelfde discussie . Daar vraagt de TS toch helemaal niet om man.

Bij de C1000 zag ik laatst ook zakjes (oud hollands) snoep hangen. Op sommige zakjes stond heel groot GELATINE VRIJ, dus daar zou je even naar kunnen kijken (wel even verder kijken voor de ingredienten, karmijnzuur, schellak, ei en al die onzin zijn namelijk ook uit den boze).
pi_38489420
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 22:19 schreef parselmouth het volgende:

Bij de C1000 zag ik laatst ook zakjes (oud hollands) snoep hangen. Op sommige zakjes stond heel groot GELATINE VRIJ, dus daar zou je even naar kunnen kijken (wel even verder kijken voor de ingredienten, karmijnzuur, schellak, ei en al die onzin zijn namelijk ook uit den boze).
Of een zak nootjes ;').
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_38490507
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 22:19 schreef parselmouth het volgende:
Inderdaad, het veganisten topic zit ergens anders idd
Nog een link :
http://www.williamswebwinkel.nl/oscommerce/index.php

en anders deze club even mailen? :
http://www.veganisme.org/
  vrijdag 2 juni 2006 @ 22:52:49 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_38490762
quote:
Van die site een blik met veganistische snoepartikelen die volgens mij helemaal is wat TS bedoelt:

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_38490861
In Rotterdam zit de groene passage daar is alles veganistisch en ze hebben ook heel veel snoepjes ed.
Aangezien je in Maassluis woont kun je daar misschien even langsgaan.
ijs_beer fan!
pi_38492796
Ik heb ook een Engelse veganistische vriendin, en elk jaar neem ik voor haar pepernoten mee, die van Bolletje althans. Is er helemaal wild van.

Bolletje maakt haar pepernoten met plantaardige olie, wat bloem en suiker. Veel andere merken bevatten wel boter oid (zeker 'echte' pepernoten van de bakker) maar Bolletje is geheel melkvrij, dat stond dit jaar iig op de verpakking zelfs!
pi_38495571
Zo, dat dunt lekker uit, offtopic verwijderd
pi_38495863
Menthos mint en fruit zijn vegan, de drop variant overigens niet die bevat bijenwas
pi_38495878
Natuurdrop van Zonnatura is ook veganistisch, en de panda drop van de natuurvoedingswinkel, vraag anders even naar het aanbod wat ze hebben/verkopen, dat kan je net even wat gemakkelijker op weg helpen:)
Je kunt ook veganistische repen kopen met pure chocolade en kokos erg lekker en het vult de maag , voor de stevige trek.
pi_38495899
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 22:23 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Of een zak nootjes ;').
Niet alle noten zijn veganistisch, vooral de mixen niet, de pepita mix bevat bijvoorbeeld ei-eiwit, maar de meeste pinda's , walnoten en amandelen zijn veganistisch.
pi_38495970
Je hebt verschillende drop van De Bron die geen gelatine bevatten maar wel bijenwas gebruken als glansmiddel, niet geheel veganistisch, maar je kunt ook bijvoorbeeld chocolade maken met hazelnoten met pure cacao zonder melk, even laten smelten in een pan(wel blijven roeren met een klutser op gematigd vuur) met een beetje water en er vervolgens wat noten en wat suiker toevoegen, daarna laat je het stollen heb je chocolade zonder dierlijke ingredienten.

Simpel snoepgoed, bijvoorbeeld salmiakpoeder is ook veganistisch, of zoethout, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat even lekker vindt, de natuurvoedingswinkel heeft zelfs veganistische marschmellows, die erg lekker zijn en drop staafjes met een krokant gekleurd laagje erom toe en fruittofees en zelfs veganistisch ijs(schepijs) in de smaken chocolade ,vanile en aardbei, erg lekker, hopelijk kun je hier iets mee, succes!!!

[ Bericht 35% gewijzigd door demonsdance op 03-06-2006 02:30:28 ]
pi_38496091
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 19:45 schreef Conflict het volgende:
In de meeste zachte soorten snoep zit gelatine en dat mogen deze triestelingen niet
Wat is er triest aan het niet willen eten van botten?
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_38496485
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 19:21 schreef dragon25 het volgende:
Wie wil mij een handje helpen? Ik heb een Engelse vriend die veganist is, en mij allerhande lekkere Engelse spullen toestuurt. Nu wil ik hem graag wat echt Hollandse snoep zooi opsturen, maar het geen idee wat er "veganist-proof" is. Gaat er iets van zuivel in drop, schuimblokken, marsepein, en spekkies? Misschien een domme vraag maar ik heb echt geen benul.... Hulpie?
Veganistische marsepijn is verkrijgbaar,Ritter sport,met pure chocolade, verder is de Hema marsepijnen reep geheel veganistisch, omhuld met pure chocolade en het hele jaar verkrijgbaar.
Spekkies bevatten vaak gelatine maar in de natuurvoedingswinkel kun je marshmelows kopen die geen dierlijke ingredienten bevatten, zoals ik eerder al zei, en heelrijke drop, zoals beertjesdrop bijvoorbeeld, of panda drop maar ook droprepen lekker zoet en puur van smaak, ook kun je veganistische fruittoffees kopen, wel iets minder zoet dan je gewend bent en mischien iets harder qua Bite maar best lekker, koekjes ziijn er ook wel zonder dierlijke ingredienten, de albert heijn schijnt veganistische spritsen te verkopen , die erg lekker zijn volgens betrouwbare bronnen(medeveganisten) ik heb ze zelf nog niet geproefd, maar ga dat spoedig zelf even ondervinden.
Vegenistische bapao broodjes zijn ook verkrijgbaar bij de A.H , die zijn erg smakelijk en je kunt naar wens altijd een lekker sausje toevoegen, bijvooorbeeld zoete chilisaus
pi_38500514
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 22:55 schreef NanKing het volgende:
In Rotterdam zit de groene passage daar is alles veganistisch en ze hebben ook heel veel snoepjes ed.
!
Waar zit die precies?
  zondag 4 juni 2006 @ 10:16:52 #31
103745 dragon25
hmmm, donuts.....
pi_38522979
Jullie zijn goedjes allemaal! Ta very much!
pi_38523776
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 12:26 schreef parselmouth het volgende:

[..]

!
Waar zit die precies?
Op de Mariniersweg

Ze hebben ook een website
ijs_beer fan!
pi_38524979
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 22:55 schreef NanKing het volgende:
Wel mooi hoor die Groene Passage, maar dat 'alles veganistisch' is, is natuurlijk absoluut niet waar.
pi_38525108
quote:
Op zondag 4 juni 2006 12:08 schreef arievleesboom het volgende:

[..]

Wel mooi hoor die Groene Passage, maar dat 'alles veganistisch' is, is natuurlijk absoluut niet waar.
Het is al weer een tijdje geleden dat ik daar ben geweest maar de snoepjes ed zijn volgens mij allemaal veganistisch.
Die veganistische chocolate chip cookies zijn niet te eten trouwens .
ijs_beer fan!
pi_38525203
Ach ik ben er nog nooit geweest, dus dat heb je dan op me voor
Maar bij een winkel als de Gimsel is het niet zo dat al het snoep veganistisch is. Wel meer dan bij een reguliere winkel, dat wel.
  zondag 4 juni 2006 @ 18:10:59 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_38535112
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 02:41 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Wat is er triest aan het niet willen eten van botten?
Gelantine is geen botten, Gelantine komt uit bindweefsel en collageen van zoogdieren, het is een zg biopolymeer. Het wordt uit dierenhuiden gemaakt, de europesche productie komt voor ca 60% uit varkenshuid, voor de rest komt het voornamelijk uit de tussenhuid van runderen, slechts een klein gedeelte wordt uit botten gemaakt door het in water te koken (alsof je bouillion maakt) en de Calciumcarbonat, Calciumphosphat en Calciumfluoride te verwijderen.

Als je loopt te huilen zorg dan minstens dat je weet waarover je huilt.

Alternativen voor Gelatine zijn Agar Agar en Pectine.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_38535792
quote:
Op zondag 4 juni 2006 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gelantine is geen botten, Gelantine komt uit bindweefsel en collageen van zoogdieren, het is een zg biopolymeer. Het wordt uit dierenhuiden gemaakt, de europesche productie komt voor ca 60% uit varkenshuid, voor de rest komt het voornamelijk uit de tussenhuid van runderen, slechts een klein gedeelte wordt uit botten gemaakt door het in water te koken (alsof je bouillion maakt) en de Calciumcarbonat, Calciumphosphat en Calciumfluoride te verwijderen.
Klinkt minstens even ranzig.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
  zondag 4 juni 2006 @ 19:10:15 #38
45206 Pietverdriet
pi_38536639
quote:
Op zondag 4 juni 2006 18:37 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

Klinkt minstens even ranzig.
Allemaal een kwestie van hoe je er naar kijkt. Als ik zeg dat je kalverkots met melk vermengt en met Natrium Chloride vermengt , zo dat het schift en je de vaste delen opvangt en dan laat beschimmelen dan denk je ook gatverdammme, maar we hebben het dan gewoon over kaas maken.
Zo kan je ook het maken van soyasaus beschrijven, dan geef je ook je portie aan fikkie.
pi_38537047
Daar heb je wel gelijk in, maar dat is nog geen reden om mensen die bepaalde dingen niet eten als triestelingen/huilies af te beelden.
  zondag 4 juni 2006 @ 19:29:14 #40
45206 Pietverdriet
pi_38537143
quote:
Op zondag 4 juni 2006 19:25 schreef rekenwonder het volgende:
Daar heb je wel gelijk in, maar dat is nog geen reden om mensen die bepaalde dingen niet eten als triestelingen/huilies af te beelden.
Dat doe ik dan ook niet, ik maak mensen die lopen huilen over iets uit voor huilies. Zoals jij die loopt te huilen over dat gelatine vermalen botten is, wat ze niet zijn.
Dat je geen gelatine wilt eten omdat het dierlijke oorsprong is, is prima, maar je moet niet onzin lopen verkopen en lopen walgen van de zelfverzonnen onzin.
  maandag 5 juni 2006 @ 01:52:33 #41
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38550534
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 23:44 schreef marsterretje het volgende:
Bolletje maakt haar pepernoten met plantaardige olie, wat bloem en suiker. Veel andere merken bevatten wel boter oid (zeker 'echte' pepernoten van de bakker) maar Bolletje is geheel melkvrij, dat stond dit jaar iig op de verpakking zelfs!
Die neem ik niet. Maar het ligt per veganist anders. Er staat daar op dat er mogelijk sporen van melk in kunnen zitten geloof ik, dus die sla ik over, hoewel de kans klein is daarin. Maar per veganist wel anders.
  maandag 5 juni 2006 @ 01:56:47 #42
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38550596
quote:
Op zondag 4 juni 2006 19:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat doe ik dan ook niet, ik maak mensen die lopen huilen over iets uit voor huilies. Zoals jij die loopt te huilen over dat gelatine vermalen botten is, wat ze niet zijn.
Dat je geen gelatine wilt eten omdat het dierlijke oorsprong is, is prima, maar je moet niet onzin lopen verkopen en lopen walgen van de zelfverzonnen onzin.
Het komt uit o.a. uit botten.. dat is toch net zo een goede omschrijving? Beetje alle details opgaan noemen over het proces heeft toch weinig nut denk ik.
Je gaat toch ook niet als je het over kaas hebt het proces vertellen hoe het kaas tot stand komt. Het lijkt me dus voldoende om te zeggen dat gelatine gevormd wordt uit botten. Duidelijk genoeg voor de meeste mensen.
  maandag 5 juni 2006 @ 01:57:13 #43
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38550605
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 02:16 schreef demonsdance het volgende:
Natuurdrop van Zonnatura is ook veganistisch, en de panda drop van de natuurvoedingswinkel, vraag anders even naar het aanbod wat ze hebben/verkopen, dat kan je net even wat gemakkelijker op weg helpen:)
En die drop is erg lekker
  maandag 5 juni 2006 @ 01:58:33 #44
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38550632
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 03:47 schreef demonsdance het volgende:
de albert heijn schijnt veganistische spritsen te verkopen , die erg lekker zijn volgens betrouwbare bronnen(medeveganisten)
De spritsen nog nooit gehad. Wel de lekkere country cookies van AH Die zijn erg verslavend.
  maandag 5 juni 2006 @ 02:00:30 #45
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38550662
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 21:00 schreef golfer het volgende:
Wat rondzoeken op google leverde mij deze site op, waar snoepwaren met veganistisch keurmerk worden verkocht.
Maar tsja, dat is niet echt handig, omdat die producten ook vooral uit England komen Dus daar heeft die engelse vriend van TS niet zoveel aan. Kan die vlakbij kopen.

Denk dat de TS beter iets anders uit NL kan opsturen, dan snoep e.d., want drop e.d. kan die denk ook wel in zijn eigen land kopen, toch?
  maandag 5 juni 2006 @ 02:04:36 #46
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38550725
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 22:47 schreef Bluezz het volgende:
en anders deze club even mailen? :
http://www.veganisme.org/
Daar zitten niet zoveel snoeperds

Je kan de vraag stellen op het forum daar:
http://www.veganisme.org/forum/index.php
(of even daar zoeken)

Maar je krijgt daar dan denk ongeveer dezelfde antwoorden die anderen, zoals Demonsdance ook al gaven
  maandag 5 juni 2006 @ 11:00:47 #47
45206 Pietverdriet
pi_38553273
quote:
Op maandag 5 juni 2006 01:56 schreef TechXP het volgende:

[..]

Het komt uit o.a. uit botten.. dat is toch net zo een goede omschrijving? Beetje alle details opgaan noemen over het proces heeft toch weinig nut denk ik.
Je gaat toch ook niet als je het over kaas hebt het proces vertellen hoe het kaas tot stand komt. Het lijkt me dus voldoende om te zeggen dat gelatine gevormd wordt uit botten. Duidelijk genoeg voor de meeste mensen.
Meeste komt uit huiden, dus je kan beter zeggen dat het uit huiden gemaakt wordt.
  maandag 5 juni 2006 @ 11:27:24 #48
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38553748
quote:
Op maandag 5 juni 2006 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Meeste komt uit huiden, dus je kan beter zeggen dat het uit huiden gemaakt wordt.
uit huiden en botten dan? Heb je het meteen beiden
pi_38577397
quote:
Op maandag 5 juni 2006 01:57 schreef TechXP het volgende:

[..]

En die drop is erg lekker
Ja lekker zoet en zacht
pi_38577481

[ Bericht 100% gewijzigd door Blues op 06-06-2006 00:22:59 (Onzinnige bijdrage verw.) ]
pi_38577528
quote:
Op maandag 5 juni 2006 02:00 schreef TechXP het volgende:

[..]

Maar tsja, dat is niet echt handig, omdat die producten ook vooral uit England komen Dus daar heeft die engelse vriend van TS niet zoveel aan. Kan die vlakbij kopen.

Denk dat de TS beter iets anders uit NL kan opsturen, dan snoep e.d., want drop e.d. kan die denk ook wel in zijn eigen land kopen, toch?
Drop is echt Nederlands. Drop zoals hier in NL is volgens mij zo goed als nergens anders ter wereld te krijgen.
Daarbij vinden mensen uit andere landen het vaak nogal ranzig .
ijs_beer fan!
  maandag 5 juni 2006 @ 23:45:28 #52
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38578015
quote:
Op maandag 5 juni 2006 23:30 schreef NanKing het volgende:
Drop is echt Nederlands. Drop zoals hier in NL is volgens mij zo goed als nergens anders ter wereld te krijgen. Daarbij vinden mensen uit andere landen het vaak nogal ranzig .
Ok, dan is die drop wellicht een keuze.

Maar apart inderdaad dat hier in NL drop echt een product is waar de meeste wel van houden, maar in buitenland het minder goed bevalt.
pi_38578101
quote:
Op maandag 5 juni 2006 23:45 schreef TechXP het volgende:

[..]

Ok, dan is die drop wellicht een keuze.

Maar apart inderdaad dat hier in NL drop echt een product is waar de meeste wel van houden, maar in buitenland het minder goed bevalt.
Een tijd geleden was er familie van mijn vriendin uit China over en die heb ik drop laten eten..omg ik heb zo gelachen . Ze gingen gewoon echt over hun nek ervan .
ijs_beer fan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')