Heleboel Vitesse-nieuws vandaag: 2 negatieve berichten, 1 positieve:
quote:
Jan Streuer in opspraak
Voetbalmanager Vitesse verzweeg bonus van 90.000 euro voor advieswerk
Vitesse-manager Jan Streuer heeft eind 2000 veel geld ontvangen van spelersmakelaar Ranko Stojic. Streuer meldde dat niet aan de club en gaf die fout gisteravond toe.
Onduidelijk is op dit moment of Vitesse zich beraadt over de positie van de manager voetbalzaken. Algemeen directeur Paul van der Kraan wilde geen vragen over het onderwerp beantwoorden, maar zegt dat Streuer wel ‘ zijn werk mag blijven doen’.
„ De informatie is nog vers. Jan Streuer heeft ons deze week ingelicht en dat vind ik verstandig. Wij buigen ons over de zaak”, aldus Van der Kraan.
De transactie van 13 november 2000 is opgedoken in een justitieel onderzoek van de Franse politie naar dubieuze transacties bij de Franse topvoetbalclub Paris Saint- Germain. Enkele bevindingen uit het onderzoek zijn vorige week door het Franse dagblad l’Equipe onthuld.
Twee spelersmakelaars zijn inmiddels door de politie verhoord. Daarbij is alle administratie in beslag genomen. Bij één van hen, de Servische makelaar Ranko Stojic, werd de naam van ‘ de Nederlandse manager Jan Streuer’ gevonden. Hij kreeg eind 2000 een bedrag van, omgerekend, 90.000 euro gestort op een rekening van de bank Rothschild van Monaco.
Uit het onderzoek is niet gebleken waarom dat bedrag aan de toenmalige manager van Vitesse werd betaald. In tegenstelling tot andere transacties, waarbij spelerstransfers met naam en toenaam werden genoemd, is volgens de krant onduidelijk waarom het geld werd betaald.
Streuer erkende gisteravond het bedrag te hebben ontvangen. Hij was destijds in een vergelijkbare functie in dienst bij de club, al concentreerde zijn werk zich meer op scouting. Streuer zegt door Stojic te zijn betaald voor advieswerk.
„ Ik heb een groot netwerk in Europa en Stojic had soms spelers die een club zochten of clubs die een speler zochten. Ik heb hem een aantal keer geholpen en daarvoor wilde hij mij betalen”, aldus Streuer, die het betreurt dat hij destijds een en ander heeft verzwegen. „ Ik heb verzuimd de bijverdienste te vermelden, dat is fout geweest. Tegenwoordig staat die verplichting in mijn contract, dat was destijds niet het geval.” Streuer zegt Vitesse ‘ op geen enkele manier’ te hebben benadeeld. „ Het ging niet om transfers die iets met Vitesse te maken hadden. Het was puur advieswerk en hij wilde mij daarvoor belonen.” Dat het bedrag op een bank in Monaco werd gestort, is volgens Streuer willekeurig. „ Stojic had daar een rekening lopen, hij vond dat makkelijk.” Stojic was zaakwaarnemer van drie Joegoslavische spelers die Vitesse sinds 2000 naar Arnhem haalde: Nenad Grozdic, Dragoslav Jevric en Dejan Stefanovic. Allen zijn inmiddels getransfereerd. Op dit moment doet Vitesse geen zaken met de omstreden makelaar, die samen met Vitesse al eerder in opspraak kwam. Stojic zou bij de transfer van Grozdic naar Vitesse een deel van het transfergeld contant hebben ontvangen, hetgeen tegen de FIFA- regels indruist.
Volgens Streuer is zijn handelswijze weliswaar ‘ fout’ geweest, maar is er geen reden voor de club hem op non- actief te stellen. „ Ik mag gewoon mijn werk blijven doen. Natuurlijk vind ik het vervelend dat het naar buiten komt, maar ik zal er niet over liegen. Het is gebeurd, het is de enige keer geweest en het zal de enige keer blijven.”
© Gelderlander
quote:
Geen geld voor huur, wel voor spits
Vitesse kan de huurachterstand van negen ton aan de gemeente Arnhem niet voldoen, maar heeft wel geld gevonden om spits Lazovic te kopen.
De negenhonderdduizend euro aan huurachterstand zou 1 juli bij de gemeente, eigenaar van stadion Gelredome, binnen moeten zijn. In het najaar start ook de aflossing en betaling van de ( hoge) rente van een gemeentelijke lening van 6,5 miljoen euro. Een bedrag dat ongeveer zes ton per jaar bedraagt. „ Onze liquiditeitspositie laat het momenteel niet toe al die enorme bedragen te betalen”, aldus Vitesse- directeur Van der Kraan. Volgens hem heeft Vitesse wel een bedrag overgemaakt aan de gemeente. Van der Kraan zegt verder dat hij de gemeente diverse scenario’s heeft voorgelegd om tot een oplossing te komen.
Vitesse denkt ondertussen wél geld te verkrijgen om spits Danko Lazovic van Feyenoord te kopen.
De afkoopsom zal volledig worden betaald door de stichting Vrienden van Vitesse.
Lazovic is een keuze van Jan Streuer, de voetbalmanager van Vitesse. Hij raakte deze week in opspraak. De Franse justitie onderzoekt een aantal verdachte transfers van onder meer spelersmakelaar Ranko Stojic. Uit onderzoek naar financiële transacties kwam naar voren dat Streuer in november 2000 90.000 euro ontving voor advies. Hij meldde die bijverdienste niet bij Vitesse.
Verbijsterd, verbaasd en boos. Dat is de Arnhemse politiek over het feit dat voetbalclub Vitesse de huurachterstand van negen ton niet kan betalen.
„ Waar ik altijd voor heb gewaarschuwd, gebeurt: Vitesse neemt gewoon een loopje met ons. Dit is een zeer ernstige zaak”, zegt SP- voorman Gerrie Elfrink. „ Keer op keer hebben we Vitesse de helpende hand geboden, maar desondanks worden de afspraken niet nagekomen. Dit kan niet. Vitesse betaalt, anders moeten we maatregelen nemen. De club moet desnoods worden gedwongen spelers te verkopen. Een vergaande maatregel, maar dit kunnen we niet zo voorbij laten gaan.” Hoewel de politiek op zomerreces is, pleit Elfrink voor een spoeddebat op korte termijn. Hij wil daarin uitleg van de betrokken wethouders Van Bodegraven en Hoeffnagel.
Elfrink krijgt voor het spoeddebat steun van de VVD. Andere partijen twijfelen of pleiten ervoor het onderwerp eind augustus na het zomerreces bovenaan de agenda te zetten.
De partijen zijn wel eensgezind over het feit dat Vitesse het laatste krediet heeft verspeeld door de huurschuld niet op tijd af te lossen. „ Dit is onacceptabel”, vindt VVD- fractievoorzitter Margreet van Gastel.
„ De club hoeft er niet op te rekenen dat er opnieuw een voorstel wordt gedaan dat de gemeente geld kost. Hier komen ze niet mee weg”, stelt Martin van Meurs van Pro Arnhem.
Hij was in 2003 een van de duidelijke voorstanders van het gemeentelijk reddingsplan voor Vitesse en Gelredome. Voor 29,3 miljoen euro kocht de gemeente destijds Gelredome en gaf Vitesse een miljoenenlening. In dat plan werd een lagere huursom van 1,5 miljoen euro voor Vitesse opgenomen. Omdat de club slecht bij kas zat, hoefde slechts een deel direct te worden betaald. Het resterende bedrag, nu ongeveer negen ton, zou nu op 1 juli binnen moeten zijn.
Vitesse zag al eerder aankomen dat het onvoldoende geld zou hebben en heeft dit eind vorig jaar aangegeven bij de wethouders. De raadsleden weten van niets en zijn verrast. Rudi Rikken ( PvdA) en Van Meurs hopen dat de verkoop van Gelredome soelaas biedt voor Vitesse. Eurocommerce, de voornaamste gegadigde, heeft Vitesse een forse huurverlaging toegezegd. Rikken: „ Misschien heeft de club dan geld om ons te betalen.” Is er geen zicht op betaling, dan is er volgens Rikken maar een oplossing. „ Als een huurder niet betaalt, sturen we hem de deurwaarder op zijn dak.”
© Gelderlander
En dus ter verduidelijking:
quote:
Vitesse bijna rond met Danko Lazovic
29-06-2006 De Gelderlander
Vitesse hoopt zich deze week te versterken met Danko Lazovic, de 23- jarige spits van Feyenoord. Lazovic heeft een tot 2008 doorlopend contract bij de Rotterdamse club. Dat contract moet door externe financiers ( stichting Vrienden van Vitesse) worden afgekocht. Lazovic kwam in 2003 van Partizan Belgrado naar Feyenoord, maar maakte zijn geweldige reputatie nooit waar. De Servische jeugdinternational werd verhuurd aan Bayer Leverkusen en Rode Ster Belgrado.
Maar ja, Paul en consorten zullen het wel beter weten, en zorgen dat die 9 ton alsnog betaald gaat worden...