abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38636557
quote:
Op maandag 5 juni 2006 12:54 schreef TimberWolf het volgende:

[..]

[..]

Daar valt over te praten Misschien handiger in mail, wegens offtopic enzo.
ok
pi_38636802
Heb inmiddels wat zekeringen (extra) besteld, ik weet zelf hoe handig ik ben, en een stapel weerstanden. Had ook al even bij 'Marktplaats' gekeken naar uitbreidingsonderdelen voor mijn nieuwe speelgoed zoals een dialer en uitbreidingskasten, hulpvoedingen e.d. Ook nog betaalbaar, dus ik ga er een feestje van maken denk ik

Boys and their toys...
pi_38639147
hulpvoedingen?

waar wil je die voor gebruiken dan?
pi_38642677
Nog werkelijk geen idee, gewoon hebberig Ik was zowiezo van plan wat relais te gaan sturen, dus misschien komen ze te pas. En ik heb nog niets gekocht hoor (nouja, weerstanden en zekeringen enzo).
pi_38661231
je kan er wel schrikverlichting opzetten bijvoorbeeld...

of een traliewerk wat voor je voordeur naar beneden komt als je alarm af gaat...
pi_38677807
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 16:31 schreef TheOneAndOnly het volgende:
je kan er wel schrikverlichting opzetten bijvoorbeeld...

of een traliewerk wat voor je voordeur naar beneden komt als je alarm af gaat...
Het plan was om een schakeling te maken die in ieder geval het licht in de hal aan gooit, en mogelijk al het licht in het huis dmv mijn 'Klik-aan-Klik-uit' systeem. Ik vrees dat dat laatste wat ambitieus is, maar het is een poging waard. Woeste herrie is al geregeld met de alarmgever. En tralies, nou nee. Ik wil de inbreker mijn huis UIT hebben, niet erin opsluiten

Als ik erg ambitieus ben zou een schakeling die de verlichting aan zet bij alarm, en uit bij overval erg mooi zijn. Maarja, ambitieus

Daarnaast ga ik proberen om van de printerpoort-data iets handigs te maken, en heb ik nog wat poorten over voor andere pc-koppeling achtige zaken.

En, als ik perongeluk ooit geld begin te bloeden: Extra beveiliging voor de alarmkast zelf, in de vorm van een magneetsluiter die de deur voor de alarmkast dicht houdt bij een alarm situatie zodat de insluiper niet bij de draden kan komen. Misschien zelfs een magneetsluiter die de deur naar de woonkamer dicht houdt, al is dat in een brand situatie misschien minder handig

Plannen genoeg dus
pi_38697766
die magneet gaat niet werken...

dan zagen ze gewoon je deur door met een cirkelzaag op accu....

gebeurd ook wel eens... en als ze je paneel van de muur af rossen krijg jij je eigen meterkastdeur niet meer open....
pi_38710085
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 16:28 schreef TheOneAndOnly het volgende:
die magneet gaat niet werken...

dan zagen ze gewoon je deur door met een cirkelzaag op accu....
Het was ook maar een ideetje. En daarbij, wat traanplaat achterop de deur voorkomt mensen die met accu-cirkelzagen in hun binnenzak lopen
quote:
gebeurd ook wel eens... en als ze je paneel van de muur af rossen krijg jij je eigen meterkastdeur niet meer open....
Magneetsloten zijn gemiddeld genomen fail-open.

Heb overigens inmiddels een nest onderdelen binnen, met dank aan Dick Best. Brilliante winkel overigens. Supersnelle levering, ook van dingen die niet op de site staan. Heb inmiddels de PIR aangesloten volgens handleiding, maar ik heb niet de indruk dat ie werkt. Dus, vraagje aan de kenners:

Ik heb op de pir 4 contacten. T1, T2, A1 en A2. T1 en 2 zijn tamper, A1 en 2 alarm. Ik heb het nu als volgt aangesloten:

T1 - naar zonecontact
T2 - verbonden met A1 dmv 4k7 weerstand
A1 - verbonden met A2 via 4k7 weerstand
A2 - naar zonecontact

De PIR werkt in zoverre dat de sabotagesensor werkt, maar bij ingeschakeld alarm kan ik de tango dansen voor de sensor zonder dat het alarm triggert. Dus ik doe iets fout, of de PIR is stuk. Is er een manier om de PIR te testen zonder steeds op alarm te zetten? Is de looptest daar geschikt voor?
pi_38715833
looptest kun je doen, met een multimeter kan je ook de alarm en rustspanning meten

2 tamper contacten op je PIR?

waarvoor dat?

alle contacten moeten in ieder geval in serie zetten, dus T1 T2 A1 en A2 krijg je dan achter elkaar, in serie met dit moet je een 4K7 weerstand plaatsen dus alles achter elkaar... en over A1en A2 moet je parallel een 4K7 weerstand zetten...

dan kun je in de centrale meten, in rust moet je 4K7 meten, in alarm 9K4 ( dan gaan de alarmcontacten open en meet je door 2 weerstanden heen)

als de waardes afwijken heb je iets niet goed aangesloten... wel de 2 alarmdraden los maken van de centrale en de voeding er wel op laten staan, als de voeding eraf is meet je zowieso 9K4
je kan het ook wel meten als de draden er wel op staan, gewoon op de 2 aangesloten draden gelijkspanning meten, je moet wel weten welke waardes je moet meten... weet je die al?

die weerstand van A1 naar A2 zit niet goed... zoals je nu hebt zitten.... de rest wel volgens mij....

en ja looptest is daar geschikt voor.... er zit ook een LED op de PIR, deze is aan als de \PIR in alarm is
pi_38766378
Kee, ik snap het nu echt niet meer. Wat ik ook doe, het ding meet 4k6 of oneindig. Ik doe vast iets fout ofzo. Sterk de indruk dat ik alles al geprobeerd heb, maar misschien hebben de kenners hier nog tips.

Dat is hem dan (vage telefoon camera foto). Mijn Nemesis, zeg maar.

Contacten, van links naar rechts: 2 waar 'Tamper' bij staat, 2 waar 'Alarm' bij staat, en 2 waar een plus en een min bij staan. Aan alarmcentrale zijde heb ik, natuurlijk, maar 2 contacten. Ergens zal ik dus iets moeten doorverbinden. Ik heb alleen geen idee meer wat... Iemand die het verlossend woord voor mij heeft?

Gerelateerd vraagje: Als ik het systeem in test stand heb, moet dan de weerstandwaarde veranderen als ik voor de PIR langs ga?
pi_38766491
quote:
Op zaterdag 10 juni 2006 08:56 schreef TheOneAndOnly het volgende:
looptest kun je doen, met een multimeter kan je ook de alarm en rustspanning meten
Probleem is dat het ding nooit in alarm schiet.
quote:
je kan het ook wel meten als de draden er wel op staan, gewoon op de 2 aangesloten draden gelijkspanning meten, je moet wel weten welke waardes je moet meten... weet je die al?
Nope. Is er een makkelijke manier om daar achter te komen?

Stomme goedkope PIR die ik niet snap. Grmbl.
pi_38784002
heb je em zo aangesloten?

+ en - begrijp je wel denk ik, de andere 2 draadjes gaan naar centrale
pi_38789230
Dit is de goede manier om hem aantesluiten mits in de progamering het op dubbel lus staat dus zone & sab
pi_38797563
Zo had ik um dus aangesloten. Nu even een andere PIR geleend (we zijn op het werk toch aan het verbouwen...) En die doet het, op dezelfde manier aangesloten, wel overduidelijk. Dus het kan zomaar zijn dat de Elro PIR stuk is, of dat ie gewoon super super gevoelig is zonder kapje. Ik ga morgen, als de temperatuur in de kluskamer onder de 535 graden is, weer even spelen.

Hoedanook, ik had het gewoon goed gedaan Ik begon al aan mezelf te twijfelen... Dusss, nog even met de Elro spelen, en dan kan ik aan de slag met het ophangen van de zooi. Nog wel wat onderdelen regelen (PIRS, 2 deurcontacten), en dan leuk kabels trekken

Had ik al verteld dat er ook een Aritech alarmgever bij zit, en op de voorkant van de kast ook nog een draadloze noodknop neuzel zit? 4 zoneaansluitingen daarop, dus daar moet ik ook nog even mee spelen Typenummer zoek ik nog even op voor de liefhebbers.

TheOneAndOnly en intered, reuze bedankt voor het meedenken!
pi_38818594
Ahem. Dat draadloze noodknop ding blijkt toch net even wat meer te zijn Op de voorkant van mijn alarm-kast zit een Visonic MCR 308 gemonteerd, een hybride draadloos uitbreiding. Ik schijn dus ook nog draadloze componenten op te kunnen nemen, maarliefst. Het moet niet gekker worden

Nog meer speelgoed Plus, het scheelt een kilo draden trekken. Oke, het ding gebruikt 4 van de 8 zones die ik heb, dat dan weer wel. Toch maar eens op speur naar een uitbreidingsdeel voor mijn CD72
  Moderator dinsdag 13 juni 2006 @ 19:44:04 #41
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_38823048
Hehe is inderdaad leuk speelgoed; hoe ben je eigenlijk aan die centrale gekomen ?
pi_38832395
kan je gewoon kopen zoiets....

of ergens gratis overhouden..... meestal na een blikseminslag ofzo....
pi_38833599
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 23:12 schreef TheOneAndOnly het volgende:
kan je gewoon kopen zoiets....

of ergens gratis overhouden..... meestal na een blikseminslag ofzo....
Overhouden na het slopen en verbouwen bij mijn werkgever. Het ding lag al zowat op de sloopstapel zelfs... Dus vond pappa het nodig het geheel van de muur te schroeven (een muur waar een dag later de breekhamer in ging...).
pi_39208404
Medio september zal ons nieuwbouwhuis opgeleverd gaan worden.
Aangezien we veel verhalen horen over inbraken in nieuwbouwhuizen
willen we dit gaan beveiligen met een goed / betaalbaar alarm.

Mijn vraag is dan ook, kan iemand mij hierin adviseren?
pi_39276041
Tja een advies geven is zo uit de losse pols niet gemakkelijk het hangt van veel zaken af oa de waarde van de aanwezige goederen.
Bij een electronisch alarm systeem moet je je bedenken dat als je ook een door melding wil waar je deze naar toelaat gaan (PAC of je eigen mobiel)
Pac, moet je voor betalen en de inst. moet zijn aangelegd door een Borg installateur.
Goede bouwkundige beveiliging is een heel goed middel om mee te beginnen.
Dus goede sloten op alle ramen en deuren en eventueel een kluisje in huis die dan ook weer op de juiste wijze gemonteerd is.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
pi_40841924
Hallo,

ik heb ook een aritech allarm een ATS2001
ik heb deze pirretjes EV100 6 stuks
1 magneetstrip voor op een deur
en 2 controler panelen

Kan iemand mij helpen hoe ik deze het beste kan aansluiten?
i.v.m. weerstanden (waar deze het beste te plaatsen)
hier volgen een paar fotoos wat er bij zit:
Van de centrale
http://www.michaelk.speedxs.nl/alarm/main.JPG
onderste gedeelte waar de pirretjes op moet komen:
http://www.michaelk.speedxs.nl/alarm/onder.JPG
van een pitje:
http://www.michaelk.speedxs.nl/alarm/pin.JPG
en de weerstandjes:
http://www.michaelk.speedxs.nl/alarm/weer1.JPG
voor zover maakt het mij niet uit als alles in een aparte groep komt ik heb alleen nog maar een deurmagneet aan te sluiten

alvast bedankt groetjes

[ Bericht 0% gewijzigd door michael2006 op 16-08-2006 00:21:21 ]
pi_40848207
Geen idee waar de C contacten per alarmzone voor zijn, maar misschien dat de experts hier nog wat weten. De PIR's is weinig van te zeggen zonder aansluitschema, maar globaal is het:

Tamper 1 / Tamper 2 / Alarm 1 / Alarm 2 / Stroom / Stroom

Vanaf je centrale gaat 1 draad naar tamper 1, en een naar alarm 2. Alarm 1 verbind je met een weerstandje aan tamper 2. Dan nog een weerstandje over alarm 1 en alarm 2, en het zou moeten werken (even uitgaande van dezelfde rust en alarmwaarden als mijn centrale). Op de stroompennen sluit je (let op polariteit!) de stroomvoorziening van je centrale aan.

Pak wel even het schema van de pir erbij (staat vaak aan de binnenkant) om te kijken welke aansluiting voor wat is. Per groep (ik tel er op de 2e foto even snel 4) een melder aansluiten is het handigst.

De comms aansluiting is voor je bediendelen, de aansluiting daarvan wijst vanzelf. Bediendelen moeten achter elkaar aangesloten worden, dus van centrale, naar bediendeel, naar bediendeel.

Deurcontacten: 1 draad naar deurcontact pen 1, dan een weerstand naar pen 2, dan een draad naar de centrale met daartussen (aan centrale kant) een weerstand. Weer even uitgaan van gelijke werking aan mijn speelgoed

Hou verder rekening met het feit dat aansluiten van alle spullen leuk wat kabel kost. Ik denk dat ik inmiddels een meter of 50 heb liggen (in mijn verdediging, mijn 2e bediendeel hangt een verdieping hoger, en de kabels zijn achter de muren weggewerkt waar mogelijk. Dus niet via het kortste pad).

Succes met spelen
pi_40863188
bedankt voor je reactie!

ik had vandeweek al gekeken naar de binnen kant van de pirretje maar er stond niks in.
Ik had net gekeken stond het achter op de afdekdeksel.

zo ver ik het denk ik begrijp moet het zo aangesloten worden:

1 en 2 = +- stroom waar kan ik deze het beste op aansluiten?
3 en 4 = 1 C (aan de onderkant van het alarmpaneel) maar moet dan de weerstand in de pir komen of over 1&C
5 en 6 = Tamper? en dat aan de onderkant?
7 = staat in verbinding met de - draad

Grtz
pi_40877267
Ik heb eigelijk nog een andere probleem dat zit het in de bedieningspannelen (type: ATS1115):
ik heb het op de volgende 3 manieren aangesloten gehad:

ras1 betekend dat alle schuifjes naar beneden staan
ras2 alleen de eerste omhoog

zo staat het in de boekje wat er bij zit.

ze doen het we goedl als ik maar 1 aansluit
zodra ik een 2e op 1 van deze 3 manieren aansluit dan doet alleen de 1e bedieningspanneel
de 2e geeft system error aan

Ik heb hier boven een aantal x overgelezen maar zie niet wat ik fout doe
switches staan goed de 1e alles naar beneden en de 2e 1e omhoog

de 1e aansluiting doet het wel naar behoren
en op de 2e komt altijd te staan "system fault"!

zo ziet die aan de achter kant er uit van de draaden:
http://www.michaelk.speedxs.nl/alarm/contacht.JPG

Alvast bedankt nogmaals
pi_40885640
Even de vragen achtereenvolgens. Beginnen bij de PIR:

De + en - (2 en 1) sluit je op de extra stroomvoorziening van je alarm aan. Ik gok dat er 'aux power' of zoiets bij staat. Bij mijn kast staat op de binnenkant van de deksel ook een aansluitschema waar je dat uit kan halen.

Dan de rest van de snoeren. De 3 en de 6 moeten in ieder geval naar de kast toe. Ik gok inderdaad op de 1 en de C (Mogelijk 'Common'). Hoe deze om zitten maakt volgens mij niet uit. Dat is overigens anders bij de stroomaansluiting! Vervolgens leg je over 6 en 5 een weerstandje, en over 5 en 4.

Dan het paneel. Ik heb qua dipswitches geen idee, maar ik zou me op paneel 1 het standje 'alles omlaag' kunnen voorstellen, en op paneel 2 alleen switch 1 of 2 omhoog. De draadjes zijn simpel. Van de 'comms' aansluiting op je alarmkast ga je met 4 draden naar paneel 1. D+ op D+, D- op D-, 0 op 0 en 12 op 12. Vanaf dat paneel verbind je alle draden door naar de volgende. Dus ook de stroom draden! Op paneel 1 komen dus 2 gelijke draden onder elke schroefaansluiting.

Dan de system error op paneel 2. Dat heeft mogelijk te maken met de dipswitches. Plus, en ik weet niet of dat bij jou alarm zo is, maar een 2e paneel moet meestal (altijd?) aangemeld worden bij het systeem! Ergens in de systeem setup moet dat wel te vinden zijn. Zolang je dat niet doet zal paneel 2 nooit gaan werken gok ik. Dus, even de engineerscode gebruiken, systeemmenu in, en op zoek naar de optie om panelen (extentions, of iets van die strekking) toe te voegen.

(overigens, ik ben maar een amateurtje, er lopen hier minstens 3 alarm techs rond. Ik hoop dat ze me verbeteren als ik iets verkeerds roep )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')