Misschien is het toch mogelijk iemand te overtuigen dat waarheid objectief is. Ik ging er in eerste instantie vanuit dat iemand volledig aanneemt dat alles wat waar is, subjectief is. Ik kom terug op deze gedachte. Door te zeggen: "waarheid is subjectief" zou iemand stiekem van een objectieve waarheid overtuigd zijn, namelijk: alle waarheden zijn subjectief.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:45 schreef Zuur het volgende:
Mijn redeneren is gebaseerd op dat wat waar is, ook objectief (bn.) is. Wanneer iemand denkt dat waarheid subjectief is, kan hij alle beredeneringen verwerpen met als argument: leuk, maar het is niet mijn waarheid.
Dus een discussie kan zo iemand niet in laten zien dat de waarheid objectief is.
Daarom ga ik alleen met mensen in discussie die ervan overtuigt zijn dat waarheden objectief zijn.
Mee eens, het is een naieve gedachte om te denken dat het menselijke denkvermogen het eindpunt is van de manier om alles te kunnen doorgronden.quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:51 schreef BaajGuardian het volgende:
wie zegt dat de dimensie van de mens kan oordelen wat voor het unicersum objectief is.
Mathematisch is het objectief, empirisch kun je het niet aantonen.quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:54 schreef Lucky8 het volgende:
1+1=10. Wat is daar subjectief aan?
Hier sluit ik mij dus bij aan. Dit is tevens ook het argument voor mijzelf om agnost te zijn en niet atheïst.quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:13 schreef BaajGuardian het volgende:
hoe kun je nu waarheid in context berekenen aan de hand van een universele waarheid die nog nieteens begrepen kan worden door een simpel brein als dat van de mens, en als dat brein niet zo simpel was waarom zijn wij als mens altijd bezig met symptomen bestrijden...
ik blijf ook bij mijn oude punt.
De mens is niet de dimensie rijk om het universum te bevatten laat staan haar waarheden te begrijpen.
Is dit een objectieve of een subjectieve waarheid?quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:13 schreef BaajGuardian het volgende:
De mens is niet de dimensie rijk om het universum te bevatten laat staan haar waarheden te begrijpen.
Omdat er werkelijk geen enkele aanleiding bestaat om ook maar te denken dat het wel zo is. Hoe wil je dat controleren? Hoe kun jij aantonen dat het menselijke denkpatroon alles in huis heeft om werkelijk alles, het gehele universum, de Absolute Waarheid te kunenn doorgronden?quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:29 schreef Zuur het volgende:
Fuifduif: Waarom is het naïef om te denken "dat de mens het eindpunt is van de manier om alles te doorgronden"?
En kun je naar jouw mening op dit moment wel een objectief antwoord geven op de vraag:quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:42 schreef Zuur het volgende:
Goed, mee eens. Maar dit weerlegt niet dat waarheden objectief zijn, slechts dat niet op elke vraag een objectief antwoord gevonden kan worden.
Dan zijn er absolute stellingen waar geen uitsluitsel over is te vinden, en dus is je absolute waarheid onvolledig. Vind je dat aannemelijk?quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:29 schreef Zuur het volgende:
Haushofer: ik denk niet dat alle vragen beantwoord kunnen worden.
Dan is het meer een opinie.quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan zijn er absolute stellingen waar geen uitsluitsel over is te vinden, en dus is je absolute waarheid onvolledig. Vind je dat aannemelijk?
is dat zo?quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:51 schreef Alicey het volgende:
Wanneer je een objectieve waarheid wil hebben, volgt daar uit dat iedereen tot die objectieve waarheid moet kunnen reduceren. Dat lukt niet altijd.
Voor materie gaat dat op. Voor zaken die geen materiele grondslag hebben is dat echter niet te zeggen, dan zou eerst vast moeten staan dat die zaken op een zelfde manier "werken" als materiele zaken.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:00 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
is dat zo?
lees Kant!!
object --> subject neemt waar = subjectief
maar dat verandert niets aan het 'object' an sich.
waarheid is per definitie objectief
Wat geeft je aanleiding te denken wat in de post hierboven staat?quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:36 schreef FuifDuif onder andere het volgende:
Omdat er werkelijk geen enkele aanleiding bestaat om ook maar te denken dat het wel zo is.
Omdat een stelling daarin niet falsificeerbaar isquote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:47 schreef Zuur het volgende:
Ik gebruik even je eigen woorden:
[..]
Wat geeft je aanleiding te denken wat in de post hierboven staat?
Edit: "...dat alle materie zich vormt naar de waarneming"?
Hoe weet je dat het niets aan het object verandert? Vooral het waarnemen van elementaire deeltjes is vrij lastig.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 10:00 schreef pmb_rug het volgende:
object --> subject neemt waar = subjectief
maar dat verandert niets aan het 'object' an sich.
waarheid is per definitie objectief
Als mensen zeggen dat alle waarheid subjectief is; dan zeggen ze in feite: alles wat ik voor waaheid aanneem is ook subjectief. Ze zijn zich er dus van bewust dat ze geen objectieve uitspraken kunnen doen, en dus wordt het 'alle waarheid is subjectief' NIET als een objectieve waarheid geponeerd; want ook die stelling is subjectief.quote:Eerst wordt de aanname gedaan dat waarheid subjectief is. Vervolgens wordt dit als een objectieve waarheid gedeponeerd. Vreemd nietwaar?
Ik hoop dat ik elegant genoeg ben door te stellen dat waarheden alleen binnen hun context waar zijn.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 11:50 schreef Iblis onder andere het volgende:
...het opvoeren van objectieve zaken die je niet eens kunt waarnemen, en waarvan nog maar te bezien is of ze inderdaad zo onveranderlijk zijn – wat je dan wel aanneemt maar niet kunt waarnemen – lijkt me ook niet de meest elegante oplossing.
Lekker makkelijk. Maffe uitspraken doen en vervolgens gewoon weggaan.quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:35 schreef BaajGuardian het volgende:
Ik kan net zo goed een tamagotchi opvoeden als ik mee ga doen in dit topic, bedankt.
ik ga zo maar es de deur uit, lekker naar buiten.
Strikt genomen bestaan er alleen waarheden of onwaarheden.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 19:14 schreef Zuur het volgende:
Oud Student, als ik het goed begrijp erken je het bestaan van zowel objectieve waarheden als subjectieve waarheden?
Dat ben ik wel met je eens, maar dan zit je wel in de religieuze hoek en absoluut niet in de wetenschappelijke. Niet dat dat erg is overigens.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 13:43 schreef pmb_rug het volgende:
waarheid is per definitie objectief. perceptie per definitie subjectief.
de vraag is of de werkelijkheid die wij ervaren waarheid bevat of dat wij slechts subjectief naar de werkelijkheid kunnen kijken. kunnen wij dan die waarheid kennen?
ik denk van wel.
Maakt dat jouw post niet subjectief, aangezien jij een punt wil aanleveren die mij erg democratisch lijkt.quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:41 schreef Zuur het volgende:
Regelmatig lees ik op dit forum dat mensen van mening zijn dat waarheid subjectief is. Graag wil ik aantonen dat dit onzin is. Ook al heb ik eerder dit zegt:
[..]
Misschien is het toch mogelijk iemand te overtuigen dat waarheid objectief is. Ik ging er in eerste instantie vanuit dat iemand volledig aanneemt dat alles wat waar is, subjectief is. Ik kom terug op deze gedachte. Door te zeggen: "waarheid is subjectief" zou iemand stiekem van een objectieve waarheid overtuigd zijn, namelijk: alle waarheden zijn subjectief.
Is dit geen afgeleide van jouw beredenering over het aanvoeren van standpunten? Is dit wetenschappelijk geobserveerd en is hierbij jouw visie concreet of abstract? Naar mijn mening is het tot nu toe abstract, kijkend naar de bewijsvoering van het woord "abstractie" om daarmee jezelf sterker te maken in de discussie. (wat wederom abstract is van mij)quote:Wanneer waarheid subjectief is, kan dit niet universeel waar zijn. (Dit is abstract, denk er gerust even over na.)
Eerst wordt de aanname gedaan dat waarheid subjectief is. Vervolgens wordt dit als een objectieve waarheid gedeponeerd. Vreemd nietwaar?
Omdat jij niet bepaalt wie er op een forum mag komen, maar omdat dit individueel is en wij de vrijheid hebben hiervoor te kiezen? Dat er geen regels zijn aan een forum, behalve gedragsregels om irritatie en kwetsend gedrag te voorkomen? Dat een forum niet meer is dan een verzameling van 0 en 1 schakelingen omgezet in software, waar iedereen van afstand gebruik van kan maken met als doel: discussie voeren?quote:Maar waarom bevinden mensen die denken dat alles subjectief is zich op een forum? Hoe kunnen deze mensen denken dat wat zij zelf zeggen, een ander als waarheid zal gaan zien?
Is er niet een ventje in India die al een half jaar mediteert zonder iets te eten of te drinken? Ik vind het wel een grappig verhaal. Wederom gebruik je argumenten om jezelf sterker te maken in wat je eigenlijk "verkapt" wilt zeggen.quote:Even concreet:
Ik ben een mens, en heb eten en drinken nodig om te overleven. Uitgaande van subjectieve waarheid zou ik kunnen leven zonder eten en drinken, door het tegendeel te denken?
Niet in deze wereld.
quote:Wanneer je het oneens bent met het bovenstaande, iets toe te voegen hebt of een door mij gestelde vraag kan beantwoorden, reageer dan graag. Het is een belangrijk onderwerp omdat het onmogelijk is iemand te overtuigen met argumenten als de persoon waarmee je praat geen idee heeft van wat het concept: "waarheid" is.
De werkelijkheid is niet in taal te vatten en is objectief. Als je die werkelijkheid in taal probeert te vatten en voor jezelf een waarheid construeert, gebeurt dat middels taal om het begrijpelijk te maken. Hiermee is het direct subjectief, omdat het die waarheid afhankelijk is van onze waarneming.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 13:43 schreef pmb_rug het volgende:
de vraag is of de werkelijkheid die wij ervaren waarheid bevat of dat wij slechts subjectief naar de werkelijkheid kunnen kijken. kunnen wij dan die waarheid kennen?
ik denk van wel.
Het begrip waarheid is van toepassing op uitspraken in de meest brede zin van het woord (b.v. "het regent", of "1 + 1 = 3") en heeft zodoende geen betekenis buiten de taal. De waarheid van een uitspraak hangt af van de context waarbinnen de uitspraak wordt gedaan. De uitspraak "1 + 1 = 2" is binnen sommige contexten waar en binnen andere contexten onwaar.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 13:43 schreef pmb_rug het volgende:
ik denk van wel.
Goh flatgenoot, daar zit zowaar nog wat in ook. Zo had ik het nog nooit bekeken.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 22:41 schreef descendent1 het volgende:
Taal is per definitie subjectief; een zin of woord met daarin een bepaalde waarheid is altijd taalgeladen; je laat bepaalde dingen weg die je niet belangrijk vindt en pikt er weer andere dingen uit. Waarheden worden altijd in taal uitgedrukt en zijn dus subjectief.![]()
Nepintellectueel nekgeklets zoals we van jou inmiddels kennen.quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:51 schreef BaajGuardian het volgende:
wie zegt dat de dimensie van de mens kan oordelen wat voor het unicersum objectief is.
Ik heb ooit tijdens een therapie geleerd dat de waarheid statisch is. Er werd ook uitgelegd wat ermee bedoeld werd; hij is voor iedereen anders.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 23:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Definieer eerst maar eens wat waarheid is, zou ik zeggen.
Als je de defintie van waarheid stelt als:" waarheid is de overeenkomst tussen theorie en realiteit" dan is de waarheid objectief, maar als je waarheid definieert als: Waar is wat ik zeg, of waar is wat in de bijbel staat dan is ie subjectief danwel niet objectief. Kortom, waarheid is hoe je waarheid definieert.
boers geflame zoals we van jou inmiddels kennenquote:Op vrijdag 16 juni 2006 23:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nepintellectueel nekgeklets zoals we van jou inmiddels kennen.
Waarheid is wat anders dan kennis ervan.
Hoe kan waarheid "zijn" als ie voor iedereen anders is, de uitspraak dat waarheid voor iedereen anders is kan dus niet waar zijn want hij zegt dat waarheid, en daarmee de uitspraak zelf voor iedereen anders is, de uitspraak kan dus zowel waar als onwaar zijn, en daarmee is ie onzin.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 23:09 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb ooit tijdens een therapie geleerd dat de waarheid statisch is. Er werd ook uitgelegd wat ermee bedoeld werd; hij is voor iedereen anders.
Grappig hoe je geeneens de uitspraak begrijpt waar je op reageerd.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 23:13 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
boers geflame zoals we van jou inmiddels kennen
Waarheid kent geen grenzen waar menselijk leven zich wel aan moeten houden.
Aaargh!quote:Op vrijdag 16 juni 2006 23:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoe kan waarheid "zijn" als ie voor iedereen anders is, de uitspraak dat waarheid voor iedereen anders is kan dus niet waar zijn want hij zegt dat waarheid, en daarmee de uitspraak zelf voor iedereen anders is, de uitspraak kan dus zowel waar als onwaar zijn, en daarmee is ie onzin.
Grappig hoe je geeneens de uitspraak begrijpt waar je op reageerd.quote:Op vrijdag 16 juni 2006 23:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Grappig hoe je geeneens de uitspraak begrijpt waar je op reageerd.
Jaja, ik weet het, het is vreselijk, mensen die filosofie gestudeerd hebben zijn onuitstaanbaar in discussies over dit soort dingen, die hebben een academische opleiding gedaan in dit soort scherpzinnigheid waar je verder geen reet aan hebt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |