abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38618620
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:28 schreef achterhetspoor het volgende:
De hoogte van een investering is juist wel relevant! De overheid is de enige partij die grote investeringen kan doen die niet binnen 30 of 50 jaar geld opleveren.
Onzin.
pi_38618737
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:32 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Onzin.
Hoe kan je dan aan je aandeelhouders verkopen dat je geld in een vrij diepe put stort? Waarbij de eerste 30 jaar geen rendement te verdelen is en daarna een keer 5%?
pi_38618765
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:31 schreef LangeTabbetje het volgende:
Zoals ik al eerder zei....privaat onderwijs ? zou dus betekenen dat een heleboel mensen de scholen voor de kinderen niet meer kunnen betalen.
Onzin. Dat zou betekenen dat het onderwijs stukken en stukken goedkoper wordt, zoals alles in een vrije markt altijd beter en goedkoper wordt. Overigens is het wel zo dat de markt inmiddels zo grondig verziekt is dat je dit inderdaad niet van de ene op de andere dag kunt invoeren. Milton Friedman (Nobelprijswinnaar economie en gematigd libertariër) pleit daarom voor een voucher-systeem waarbij minder vermogende ouders vouchers ontvangen waarmee zij hun kroost naar iedere mogelijke school mogen sturen die zij zelf willen. Dat lijkt me een aardig idee voor de overgangsperiode.
pi_38618806
quote:

Zoals ik al eerder zei....privaat onderwijs ? zou dus betekenen dat een heleboel mensen de scholen voor de kinderen niet meer kunnen betalen.
Private schools in de UK kosten zo'n 20.000 euro per schooljaar per kind, ik betwijfel sterk of dat in Nederland anders zou zijn, volgens vriend Henri is dat dus goedkoper voor de burgers.
pi_38618815
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:36 schreef achterhetspoor het volgende:
Hoe kan je dan aan je aandeelhouders verkopen dat je geld in een vrij diepe put stort? Waarbij de eerste 30 jaar geen rendement te verdelen is en daarna een keer 5%?
Waarom zou een snelweg pas na 30 jaar rendement opleveren? Waarom zou dat rendement maar 5% zijn?
pi_38618843
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:39 schreef Tijger_m het volgende:
Private schools in de UK kosten zo'n 20.000 euro per schooljaar per kind, ik betwijfel sterk of dat in Nederland anders zou zijn, volgens vriend Henri is dat dus goedkoper voor de burgers.
Private scholen in de UK zijn duur omdat de markt voor goedkope scholen al geheel is gemonopoliseerd, en dus verziekt, door de overheid. Het enige waar nog wel markt voor is zijn dus dure elite-scholen.
pi_38618849
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Onzin. Dat zou betekenen dat het onderwijs stukken en stukken goedkoper wordt, zoals alles in een vrije markt altijd beter en goedkoper wordt. Overigens is het wel zo dat de markt inmiddels zo grondig verziekt is dat je dit inderdaad niet van de ene op de andere dag kunt invoeren. Milton Friedman (Nobelprijswinnaar economie en gematigd libertariër) pleit daarom voor een voucher-systeem waarbij minder vermogende ouders vouchers ontvangen waarmee zij hun kroost naar iedere mogelijke school mogen sturen die zij zelf willen. Dat lijkt me een aardig idee voor de overgangsperiode.
Het voucher verhaal wordt in de VS al uitgeprobeerd, de enige uitwerking tot dusverre is dat het leidt tot segregatie.
vouchers zijn alleen geldig voor openbare scholen overigens, als jij je kind naar een prive school wilt sturen dan kom je niet ver met je voucher.
pi_38618868
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dezelfde vraag die ik je al eerder stelde: Slavernij was ook eeuwenlang niet wederrechtelijk. Was dat toen ook geen vrijheidsberoving?
Dat is een heel ander verhaal. Belasting is al milennia lang een geaccepteerd iets. Al wordt er natuurlijk altijd geklaagd dat ze te hoog is.
pi_38618892
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Private scholen in de UK zijn duur omdat de markt voor goedkope scholen al geheel is gemonopoliseerd, en dus verziekt, door de overheid. Het enige waar nog wel markt voor is zijn dus dure elite-scholen.
Ja, met die dooddoener kom jij altijd aan echter zijn private schools helemaal niet zo elitair op een enkele na, je hebt er simpelweg kleinere klassen. Volgens jouw 'pipe dreams' moet dat toch automatisch goedkoper zijn, tenslotte regelt de markt dat zelf.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2006 10:43:29 ]
pi_38618903
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En we zijn dan ook in 1 klap van al die irritante Academische Ziekenhuizen af ! En als we dan in 1 van de zo geroemde marktwerking ziekenhuis komen, moeten we eerst een bankgarantie afgeven van duizenden euros. Dus dan bel je verzekering, en die ziet dat je toch wel een kostenpost begint te worden, en gooit je per de eerstvolgende premiewijziging uit de verzekering
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_38618911
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:41 schreef Tijger_m het volgende:
Het voucher verhaal wordt in de VS al uitgeprobeerd, de enige uitwerking tot dusverre is dat het leidt tot segregatie.
vouchers zijn alleen geldig voor openbare scholen overigens, als jij je kind naar een prive school wilt sturen dan kom je niet ver met je voucher.
Een reden temeer om het onderscheid tussen openbare en prive-scholen op te heffen dus.

Maar goed, blijf allemaal maar lekker in problemen denken en vermijd vooral iedere mogelijke oplossing waarvoor géén overheid en torenhoge belastingen nodig zijn. Ik ga weer 'ns aan het werk.
pi_38618932
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Waarom zou een snelweg pas na 30 jaar rendement opleveren? Waarom zou dat rendement maar 5% zijn?
Ik noem maar wat getallen. Maar de kosten van aanleg zijn erg hoog maar om gebruikers te krijgen kan je tol niet te hoog zijn. Na 30 jaar is zo'n ding afgeschreven en kan er wat meer verdient worden maar stijgen de onderhoudskosten.
bv Borssele is ook nu pas rendabel omdat de centrale is afgeschreven.
pi_38618942
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
En we zijn dan ook in 1 klap van al die irritante Academische Ziekenhuizen af ! En als we dan in 1 van de zo geroemde marktwerking ziekenhuis komen, moeten we eerst een bankgarantie afgeven van duizenden euros. Dus dan bel je verzekering, en die ziet dat je toch wel een kostenpost begint te worden, en gooit je per de eerstvolgende premiewijziging uit de verzekering
Angsthazerij uit onbegrip. In Duitsland staan al privé-ziekenhuizen en die zijn schoner, beter, efficiënter en goedkoper dan welk publiek ziekenhuis dan ook.
pi_38618957
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:43 schreef LangeTabbetje het volgende:

Ja, da's de situatie in de VS heden ten dage en typisch genoeg betalen Amerikanen meer voor slechtere gezondheidszorgen dan wij in de EU.

Maar verwacht nu niet dat feiten onze Henri zullen overtuigen of beinvloeden, hij heeft altijd wel een vaag verhaal onderbouwd met meningen om zijn gelijk te 'bewijzen'.
pi_38618964
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Angsthazerij uit onbegrip. In Duitsland staan al privé-ziekenhuizen en die zijn schoner, beter, efficiënter en goedkoper dan welk publiek ziekenhuis dan ook.
Maar betaald uit publieke middelen volgens mij.
pi_38618989
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nou, kom op maar dan, bewijs het nu eens zonder meningen maar met cijfers en feiten, dan zal ik de eerste zijn die jou gelijk geeft.
pi_38619008
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:45 schreef Tijger_m het volgende:
Ja, da's de situatie in de VS heden ten dage en typisch genoeg betalen Amerikanen meer voor slechtere gezondheidszorgen dan wij in de EU.
Ook in Amerika is de gezondheidszorg van boven tot onder gereguleerd door de overheid.
quote:
Maar verwacht nu niet dat feiten onze Henri zullen overtuigen of beinvloeden, hij heeft altijd wel een vaag verhaal onderbouwd met meningen om zijn gelijk te 'bewijzen'.
Je noemt geen feiten maar op een vooroordeel gebaseerde veronderstellingen.
pi_38619112
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:46 schreef Tijger_m het volgende:
Nou, kom op maar dan, bewijs het nu eens zonder meningen maar met cijfers en feiten, dan zal ik de eerste zijn die jou gelijk geeft.
Het beursgenoteerde Röhn-Klinikum AG, met 45 ziekenhuizen (15000 bedden) in Duitsland zette vorig jaar 1,4 miljard euro om en investeerde meer dan 100 miljoen euro, waarvan 88 miljoen euro winst, in de modernste apparatuur en behandelmethoden. 97% van de klanten zijn ziekenfondspatiënten.
pi_38619135
uhm, de woningmarkt weer privatiseren .. ben je wel goed wijs ?
zijn we eindelijk een beetje af van die woekerhuren, kunstmatige leegstand, woningtekort, verpauperde wijken etc etc .. allemal erfenissen uit de tijd zonder woningwet, huurbescherming en overheidsbemoeienis, wil jij het weer terugdraaien ..
mogen wij oudere generatie die daar wel voor heeft betaald daar eerst een beetje van genieten, betaalbare huren, voor jullie jeugdige egocentrische heethoofden dat weer terugdraaien ? Ik heb nl verrekte weinig zin mijn oude dag op straat door te brengen omdat mijn huis onbetaalbaar is van mijn profiteurs AOW'tje
pleased to meet you
pi_38619147
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:47 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Ook in Amerika is de gezondheidszorg van boven tot onder gereguleerd door de overheid.
Hoe?
quote:
Je noemt geen feiten maar op een vooroordeel gebaseerde veronderstellingen.
Ik heb die feiten al eerder genoemd in andere topics.

De markt is niet heilig, in voorkomende gevallen kan marktwerking inderdaad positief zijn, in andere gevallen wordt het tegengestelde doel bereikt, in jouw optiek kan de markt nooit falen echter en dat is mijns inziens een waandenkbeeld.
  woensdag 7 juni 2006 @ 10:53:55 #221
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38619173
quote:

[..]

onzin, er zullen scholen komen die dat marktaandeel gaan pakken. je zal zien dat er een stroom van filantropie ontstaat voor scholarships.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_38619178
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Het beursgenoteerde Röhn-Klinikum AG, met 45 ziekenhuizen (15000 bedden) in Duitsland zette vorig jaar 1,4 miljard euro om en investeerde meer dan 100 miljoen euro, waarvan 88 miljoen euro winst, in de modernste apparatuur en behandelmethoden. 97% van de klanten zijn ziekenfondspatiënten.
Maar is het ook goed ? En dan niet in winstgevend, maar in behandelingen ?
pi_38619183
quote:

Ok..en waaruit blijkt dat dit bedrijf beter/slechter of gelijk presteert dan non-profit ziekenhuizen? Waaruit haal jij dat dit bedrijf dezelfde zorg voor minder geld levert?
pi_38619188
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:53 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

onzin, er zullen scholen komen die dat marktaandeel gaan pakken. je zal zien dat er een stroom van filantropie ontstaat voor scholarships.
Ik help het je hopen
pi_38619225
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:52 schreef moussie het volgende:
zijn we eindelijk een beetje af van die woekerhuren, kunstmatige leegstand, woningtekort, verpauperde wijken etc etc .. allemal erfenissen uit de tijd zonder woningwet, huurbescherming en overheidsbemoeienis, wil jij het weer terugdraaien ..
Niet de overheid heeft dergelijke misstanden opgelost maar de welvaartsgroei.
quote:
mogen wij oudere generatie die daar wel voor heeft betaald daar eerst een beetje van genieten, betaalbare huren, voor jullie jeugdige egocentrische heethoofden dat weer terugdraaien ? Ik heb nl verrekte weinig zin mijn oude dag op straat door te brengen omdat mijn huis onbetaalbaar is van mijn profiteurs AOW'tje
Wij jeugdige egocentrische heethoofden kunnen met geen mogelijkheid een fatsoenlijk huis kopen omdat jouw oudere generatie de woningmarkt beheerst en die volkomen op slot heeft gedraaid teneinde er op een oneerlijke manier zelf voordeel uit te behalen. DAT is egocentrisch.
pi_38619232
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:53 schreef pmb_rug het volgende:

Wishful thinking als economisch model, jij moet wel een aanhanger van Bush zijn
pi_38619256
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:54 schreef Tijger_m het volgende:
Ok..en waaruit blijkt dat dit bedrijf beter/slechter of gelijk presteert dan non-profit ziekenhuizen? Waaruit haal jij dat dit bedrijf dezelfde zorg voor minder geld levert?
Niet dezelfde zorg, betere zorg, zo kennen ze om te beginnen geen wachtlijsten.
pi_38619289
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:54 schreef Tijger_m het volgende:
idd, zorg als product .. lopende band werk ?

gesprek met de doktor die in je gaat snijden zal er wel niet meer bij zijn dan, en de anaestesist, wie je vertrouwd met je leven, die kent je ook alleen als kaart zijnde .. de mens gedegradeerd tot snijobject ..
pleased to meet you
pi_38619292
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:57 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Geen wachtlijsten, omdat niet iedereen het kan betalen.
pi_38619308
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:56 schreef Tijger_m het volgende:
Wishful thinking als economisch model, jij moet wel een aanhanger van Bush zijn
Na angsthazerij uit onbegrip nu ook al zwartmakerij. Als je beter had opgelet had je gemerkt dat ik een tegenstander ben van IEDERE vorm van overheid, en dus al helemaal van de topzware en zich werkelijk met ieder aspect van het leven bemoeiende overheid van George Bush.
  woensdag 7 juni 2006 @ 10:59:13 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_38619312
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:52 schreef moussie het volgende:
We hebben woekerhuren, kunstmatige leegstand, woningtekort, verpauperde wijken etc etc en geen vrije woningmarkt, juist daarom moet je privatiseren. Iedereen gewoon lekker zelf een stukje grond kunnen kopen en een huis bouwen.
De overheid bepaald nog steeds hoeveel en waar huizen gebouwt worden, dat is de reden waarom de huizen in NL veel duurder zijn dan net over de grens en we 60 jaar na de oorlog nog steeds woningnood hebben
Hier in D is de woningmarkt veel vrijer, de huizen goedkoper en meer dan genoeg woningen, NB in een land waar 60 jaar geleden letterlijk alles plat lag.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_38619324
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:57 schreef HenriOsewoudt het volgende:
dat zegt hooguit iets over de efficientie, maar helemaal niets over de kwaliteit
pleased to meet you
pi_38619329
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
Geen wachtlijsten, omdat niet iedereen het kan betalen.
Nee omdat men veel efficiënter werkt door de winstprikkel. Nogmaals 97% van hun klanten zijn ziekenfondspatiënten.
pi_38619372
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

We hebben woekerhuren, kunstmatige leegstand, woningtekort, verpauperde wijken etc etc en geen vrije woningmarkt, juist daarom moet je privatiseren. Iedereen gewoon lekker zelf een stukje grond kunnen kopen en een huis bouwen.
De overheid bepaald nog steeds hoeveel en waar huizen gebouwt worden, dat is de reden waarom de huizen in NL veel duurder zijn dan net over de grens en we 60 jaar na de oorlog nog steeds woningnood hebben
Hier in D is de woningmarkt veel vrijer, de huizen goedkoper en meer dan genoeg woningen, NB in een land waar 60 jaar geleden letterlijk alles plat lag.
Maar heeft dat ook niet te maken, dat wij in het ongeveer dichtsbevolkte landje ter wereld wonen, en dat in Duitsland gewoon meer ruimte is ? En wij moeten woekeren met het kleine beetje ruimte wat we hebben ?
pi_38619380
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:58 schreef moussie het volgende:
gesprek met de doktor die in je gaat snijden zal er wel niet meer bij zijn dan, en de anaestesist, wie je vertrouwd met je leven, die kent je ook alleen als kaart zijnde .. de mens gedegradeerd tot snijobject ..
Je omschrijft exact de huidige situatie in de Nederlandse gezondheidszorg. Ik werk er zelf (niet als arts) dus ik weet waar ik over praat.
  woensdag 7 juni 2006 @ 11:02:20 #236
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38619390
quote:

[..]

?Porque no te calles?
pi_38619443
Overigens wel een vermakelijk borrelpraat topic.
  woensdag 7 juni 2006 @ 11:04:34 #238
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38619446
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:36 schreef achterhetspoor het volgende:

[..]

wow, jij hebt echt niets van investeringstheorie begrepen!!
lol
?Porque no te calles?
  woensdag 7 juni 2006 @ 11:06:42 #239
45206 Pietverdriet
pi_38619493
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:01 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Maar heeft dat ook niet te maken, dat wij in het ongeveer dichtsbevolkte landje ter wereld wonen, en dat in Duitsland gewoon meer ruimte is ? En wij moeten woekeren met het kleine beetje ruimte wat we hebben ?
Er is ruimte zat in NL is slechts een procent of 10 bebouwt en als het een procent of 2 meer zou zijn, was er voor iedereen een huis. Als je bv in NRW kijkt, dat is die duitse deelstaat net over de grens, die is ongeveer even groot en heeft ongeveer net zoveel inwoners, toch is daar geen woningnood en zijn de huizen goedkoper, en beter gebouwt ook.
pi_38619511
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Na angsthazerij uit onbegrip nu ook al zwartmakerij. Als je beter had opgelet had je gemerkt dat ik een tegenstander ben van IEDERE vorm van overheid, en dus al helemaal van de topzware en zich werkelijk met ieder aspect van het leven bemoeiende overheid van George Bush.
Had ik het tegen jou? Nee dus.

Niet zo aangebrand doen, joh, er stond een smiley achter en het was gericht aan een andere user.
pi_38619638
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:07 schreef Tijger_m het volgende:
Had ik het tegen jou? Nee dus.

Niet zo aangebrand doen, joh, er stond een smiley achter en het was gericht aan een andere user.
Excuses.
pi_38620712
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 10:59 schreef Pietverdriet het volgende:
We hebben woekerhuren, kunstmatige leegstand, woningtekort, verpauperde wijken etc etc en geen vrije woningmarkt, juist daarom moet je privatiseren.
als je even terug kijkt dan zou je zien dat sinds het moment dat de overheid zich ermee ging bemoeien de algehele woningmarkt in nederland langzaamaan verbeterd is .. veel verpaupering is nog steeds te danken aan meestal speculatieve leegstand door particuliere eigenaren voor de leegstandswet ..
en tja, in de 60-70er jaren was er een enorme woningnood, toen zijn er van weinig geld aardig wat huizen uit de grond gestampt zodat de mensen uberhaupt een dak boven hun hoofd hadden, die waren kwalitatief niet je van het en dat merken we nu, maar hadden we destijds die mensen op straat moeten laten staan ? Dat de huiseigenaren over het algemeen niets deden behalve huisjes melken was wel duidelijk, dus natuurlijk trek je het dan naar je toe als overheid zijnde .. je kan de particulier immers niet dwingen om er huizen neer te zetten met betaalbare huren
quote:
Iedereen gewoon lekker zelf een stukje grond kunnen kopen en een huis bouwen.
uhm, geen rekenen gehad op school ?
zelfs als we uitgaan van 4 personen per gezin dan heb je nog 4 miljoen huishoudens .. en die moeten allemaal een huis bouwen op die 33,883 vierkante km's die we rijk zijn ?
quote:
dan heb ik geen idee waar jij in nederland hebt gewoond noch waar je nu in duitsland woont .. maar voor de grote steden gaat je verhaal zeer zeker niet op ..

en tja, dat je in een land waar meer dan 2 keer zoveel ruimte hebt per persoon wat minder hoeft te reguleren met de bouw lijkt me logisch

en voor het geval je het niet wist .. iets alleen moeten opbouwen is stukken goedkoper dan eerst andere woonruimte vinden voor de bewoners, dan slopen en opruimen en dan pas bouwen
pleased to meet you
  woensdag 7 juni 2006 @ 12:28:07 #243
99433 Tup
Tupperwaar
pi_38621694
HenriO laat wederom weer zien dat
- alle markten die niet werken, niet werken door overheidsinmenging.
- alle markten die wel werken, dat doen door gebrek aan overheidinmenging.

Naast het feit dat hij wederom oorzaak en gevolg door elkaar haalt, logica is ook moeilijk, komen vrijemarkt-adepten zelden verder dan de "telefoniemarkt" als "best practice" voor markten (overigens ook met overheidsbemoeienis via de OPTA)
Wasserwunderland
  woensdag 7 juni 2006 @ 12:34:05 #244
45206 Pietverdriet
pi_38621788
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 12:28 schreef Tup het volgende:

Naast het feit dat hij wederom oorzaak en gevolg door elkaar haalt, logica is ook moeilijk, komen vrijemarkt-adepten zelden verder dan de "telefoniemarkt" als "best practice" voor markten (overigens ook met overheidsbemoeienis via de OPTA)
Welke markten werken er niet?
  woensdag 7 juni 2006 @ 12:37:55 #245
45206 Pietverdriet
pi_38621881
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:53 schreef moussie het volgende:

[..]

uhm, geen rekenen gehad op school ?
zelfs als we uitgaan van 4 personen per gezin dan heb je nog 4 miljoen huishoudens .. en die moeten allemaal een huis bouwen op die 33,883 vierkante km's die we rijk zijn ?
Alsof er nu geen huizen zijn...
quote:
dan heb ik geen idee waar jij in nederland hebt gewoond noch waar je nu in duitsland woont .. maar voor de grote steden gaat je verhaal zeer zeker niet op ..
Ik gaf het voorbeeld NRW niet voor niet, waar je volledig aan voorbij gaat.
quote:
en tja, dat je in een land waar meer dan 2 keer zoveel ruimte hebt per persoon wat minder hoeft te reguleren met de bouw lijkt me logisch
Zoals ik al zei, NRW is ongeveer net zo groot als NL en heeft ongeveer het zelfde inwoner aantal
quote:
en voor het geval je het niet wist .. iets alleen moeten opbouwen is stukken goedkoper dan eerst andere woonruimte vinden voor de bewoners, dan slopen en opruimen en dan pas bouwen
En?
pi_38623368
quote:
Ik ben blij dat het je ook opvalt.
quote:
De OPTA houdt de telefoontarieven nog kunstmatig HOGER dan ze zouden kunnen zijn. Verder is de telefonie alleen maar een 'best practice' van het vaststaande feit dat voormalige overheidsmarkten veel beter geprivatiseerd kunnen worden. Voor markten als levensmiddelen, electronica en vakantiereizen zal zelfs jij niet pleiten dat ze genationaliseerd zouden moeten worden omdat dat betere en goedkopere produkten zou opleveren. Van al deze zaken is het voor iedereen inmiddels volstrekt helder dat de vrije markt de beste oplossing is. Nu de rest nog. Laat een overheid scheidsrechter zijn maar niet meevoetballen.
pi_38623371
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik gaf het voorbeeld NRW niet voor niet, waar je volledig aan voorbij gaat.
Zoals ik al zei, NRW is ongeveer net zo groot als NL en heeft ongeveer het zelfde inwoner aantal
dat krijg je wel eens als je met een venster open zit te typen en ook nog andere dingen te doen hebt .. dan mis je een post ..

maar idd noord rhein westphalen is ong even groot met evenveel inwoners .. maar is dat voor de rest even autonoom als nederland, eigen veestapel, tuinbouw etc .. dacht het niet
quote:
En?
pff .. jij komt er mee aanslepen alsof het een prestatie is van hun, nou dat is het dus niet ..
woningbouw op kilometers platgebombaardeerde kale grond waar je verder niets mee moet behalve bebouwen is even iets anders dan bestaande woonwijken herindelen
pleased to meet you
  woensdag 7 juni 2006 @ 13:38:07 #248
45206 Pietverdriet
pi_38623629
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:31 schreef moussie het volgende:

[..]

dat krijg je wel eens als je met een venster open zit te typen en ook nog andere dingen te doen hebt .. dan mis je een post ..

maar idd noord rhein westphalen is ong even groot met evenveel inwoners .. maar is dat voor de rest even autonoom als nederland, eigen veestapel, tuinbouw etc .. dacht het niet
[..]
Heeft er allemaal niets mee te maken.
Er is plek genoeg in Nederland. Je kan geen gelijk krijgen dus ga je ergens anders over miepen.
pi_38624447
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:00 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee omdat men veel efficiënter werkt door de winstprikkel. Nogmaals 97% van hun klanten zijn ziekenfondspatiënten.
Dus ze krijgen hun geld gewoon via een 'overheidsorganisatie' binnen. Het is dus een door het publiek ingehuurde dienst.
pi_38624469
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 11:04 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

wow, jij hebt echt niets van investeringstheorie begrepen!!
lol
leg uit hoe een private partij de Nederlandse snelwegen aan had kunnen leggen en daar winst op had kunnen maken.
Kom op jij snapt het dus dan moet dat lukken.
  woensdag 7 juni 2006 @ 14:09:03 #251
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38624675
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:02 schreef achterhetspoor het volgende:

[..]

leg uit hoe een private partij de Nederlandse snelwegen aan had kunnen leggen en daar winst op had kunnen maken.
laat ik voorop stellen dat ik jouw kennis van investeringstheorie in twijfel trok. jij hebt het over een rendement dat, zo lijkt het uit je bewoordingen, per jaar verschillend is (en wat jij na 30 jaar op ongeveer 5% schat in de jaren erna).
Een project, inclusief de toekomstige geldstromen, moet je als 1 geheel zien, met 1 rendement.
Je investereert vandaag 1 miljard in een weg. Je verwacht in jaar 1 zoveel omzet-kosten ('winst' zeg maar), jaar 2 zoveel, etc. dat discount je (verdisconteren heet dat geloof ik in het Nederlands) naar vandaag, met een markt rentevoet. dan kom je op een Net Present Value (NPV) (PV van cashflows - directe investering) en die moet positief zijn om het rendabel te laten zijn en om het project uit te kunnen voeren.
het is dus absurt om te zeggen. in jaar 1 was mijn rendement 3%, in jaar 2 5%. zo werkt het niet.
stel, de PV van de cashflows is 2 miljard, je hebt 1 miljard geinvesteerd, dan is je rendement dus 100%. simpel.

je zou dus tolwegen ofzo kunnen starten om die cashflows te genereren.
?Porque no te calles?
  woensdag 7 juni 2006 @ 14:09:42 #252
45206 Pietverdriet
pi_38624695
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:02 schreef achterhetspoor het volgende:

[..]

Net zoals in Frankrijk of in Italie?
pi_38624761
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:01 schreef achterhetspoor het volgende:
Dus ze krijgen hun geld gewoon via een 'overheidsorganisatie' binnen. Het is dus een door het publiek ingehuurde dienst.
Dat de financiering nu nog grotendeels via een collectieve regeling gaat is inderdaad de volgende horde die genomen moet worden. Maar het ging erom dat in twijfel werd getrokken of een commercieel ziekenhuis wel goede en goedkope zorg zou kunnen leveren. Dat bewijs is dus geleverd.
  woensdag 7 juni 2006 @ 14:12:13 #254
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38624775
quote:

ik denk dat iedereen de waarde van een overheid in ziet in het marktprocres. als er geen overheid was zou ik de bakker misschien overvallen ipv betalen.
de overheid moet in deze een conditie scheppen waarin de markt zoveel mogelijk 'perfect' is (dus eerlijke concurrentie, lage entree barrieres, flexibele arbeidsmarkt, lage belastingen)
?Porque no te calles?
pi_38625132
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:09 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

laat ik voorop stellen dat ik jouw kennis van investeringstheorie in twijfel trok. jij hebt het over een rendement dat, zo lijkt het uit je bewoordingen, per jaar verschillend is (en wat jij na 30 jaar op ongeveer 5% schat in de jaren erna).
Een project, inclusief de toekomstige geldstromen, moet je als 1 geheel zien, met 1 rendement.
Je investereert vandaag 1 miljard in een weg. Je verwacht in jaar 1 zoveel omzet-kosten ('winst' zeg maar), jaar 2 zoveel, etc. dat discount je (verdisconteren heet dat geloof ik in het Nederlands) naar vandaag, met een markt rentevoet. dan kom je op een Net Present Value (NPV) (PV van cashflows - directe investering) en die moet positief zijn om het rendabel te laten zijn en om het project uit te kunnen voeren.
het is dus absurt om te zeggen. in jaar 1 was mijn rendement 3%, in jaar 2 5%. zo werkt het niet.
stel, de PV van de cashflows is 2 miljard, je hebt 1 miljard geinvesteerd, dan is je rendement dus 100%. simpel.

je zou dus tolwegen ofzo kunnen starten om die cashflows te genereren.
Dit hele verhaal ken ik wel. En het is inderdaad verdisconteren in het Nederlands. In het geval van grote investeringen gebruikt men daar in Nederland vaak ook het boekje evaluatiemethoden, Ex. Ante van het minsiterie van financiën bij. Maar dan nog maak jij me niet duidelijk hoe je een investering in snelwegen (en dan moeten we alle snelwegen in Nederland meenemen) rendabel kan maken. Dan hebben we het over een bedrag (als je ze nieuw aan zou leggen) van (laten we het krap nemen 25 miljoen per km incl kunstwerken) 59.000.000.000 waarbij je bij grote projecten nog een overschrijding van een % of 20 mag rekenen. Dit bedrag heb ik bewust erg krap genomen. Hierbij moet je nog een gewenst rendement nemen van 10-15% per jaar nemen.
pi_38625297
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Heeft er allemaal niets mee te maken.
Er is plek genoeg in Nederland. Je kan geen gelijk krijgen dus ga je ergens anders over miepen.
met 484 burgers min 2 allochtonen per vierkante kilometer ruimte zat .. ja hoor .. tuurlijk .. ruimte zat hiervoor
quote:
Iedereen gewoon lekker zelf een stukje grond kunnen kopen en een huis bouwen.

wat zal je huisje klein worden .. 8X8 hooguit en met een smal padje naar nergens voor de deur

of te wel, je hebt die ruimte die je nu hebt te danken aan de mensen die in de door de overheid betaalde woningbouw wonen, als iedereen zijn stukje grond plus huis koopt is er gewoon geen ruimte meer over .. einstein
pleased to meet you
pi_38625350
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Net zoals in Frankrijk of in Italie?
Daar is ook maar een deel van de snelwegen tolweg. In Frankrijk is daarnaast het grootste deel van de tolbedrijven in overheidshanden (alleen de kleinste niet). In Italië is de exploitant pas in 99 geprivatiseerd .

Ten tijde van de aanleg was het dus de staat die actief was en via tolwegen een deel terug wou verdienen. Doen we hier ook bij een aantal tunnels. Het is dus niet zo dat ze door private partijen zijn aangelegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tolweg#Itali.C3.AB
  woensdag 7 juni 2006 @ 14:35:43 #258
45206 Pietverdriet
pi_38625508
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:29 schreef moussie het volgende:

[..]

met 484 burgers min 2 allochtonen per vierkante kilometer ruimte zat .. ja hoor .. tuurlijk .. ruimte zat hiervoor
[..]

wat zal je huisje klein worden .. 8X8 hooguit en met een smal padje naar nergens voor de deur

of te wel, je hebt die ruimte die je nu hebt te danken aan de mensen die in de door de overheid betaalde woningbouw wonen, als iedereen zijn stukje grond plus huis koopt is er gewoon geen ruimte meer over .. einstein
hoe kom jij op 8 maal 8? 484 bewoners per vierkante kilometer das 2066 vierkante meter per persoon....einstein...

En weer ga je voorbij aan het feit dat NRW ongeveer net zo groot is als NL, met ongeveer net zoveel mensen, en een woningoverschot kent... einstein

En je gaat ook niet in op het feit dat slechts een slordige 10% van Nederland bebouwt is...einstein
pi_38625535
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:29 schreef moussie het volgende:

Je kunt in de hoogte bouwen, je kunt het IJsselmeer inpolderen. Je kunt zoveel maar de meeste mensen blijven liever alleen maar in problemen hangen en zijn niet meer in staat in constructieve oplossingen te denken. Ook dat is een bijprodukt van een socialistische verzorgingsstaat.
  woensdag 7 juni 2006 @ 14:38:17 #260
45206 Pietverdriet
pi_38625579
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:30 schreef achterhetspoor het volgende:

[..]

Daar is ook maar een deel van de snelwegen tolweg. In Frankrijk is daarnaast het grootste deel van de tolbedrijven in overheidshanden (alleen de kleinste niet). In Italië is de exploitant pas in 99 geprivatiseerd .

Ten tijde van de aanleg was het dus de staat die actief was en via tolwegen een deel terug wou verdienen. Doen we hier ook bij een aantal tunnels. Het is dus niet zo dat ze door private partijen zijn aangelegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tolweg#Itali.C3.AB
Het kapitaal kwam gewoon uit de kapitaalmarkt en wordt afbetaald met tol. Wie eigenaar is van het bedrijf dat het runt is niet intressant.
pi_38625759
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het kapitaal kwam gewoon uit de kapitaalmarkt en wordt afbetaald met tol. Wie eigenaar is van het bedrijf dat het runt is niet intressant.
Toch wel het gaat er om of snelwegen privaat aangelegd kunnen worden in Europa. En schijnbaar lukt dat ook in je voorbeelden Frankrijk en Italië niet. Daar komt bij dat die bedrijven de steun van de overheid nodig hebben om tegen gunstige voorwaarden geld van de kapitaalmarkt te krijgen.
pi_38626038
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:46 schreef achterhetspoor het volgende:
Toch wel het gaat er om of snelwegen privaat aangelegd kunnen worden in Europa. En schijnbaar lukt dat ook in je voorbeelden Frankrijk en Italië niet. Daar komt bij dat die bedrijven de steun van de overheid nodig hebben om tegen gunstige voorwaarden geld van de kapitaalmarkt te krijgen.
In Amerika zijn er steeds meer gemeenschappen die hun wegen privaat aanleggen en beheren. Cijfers wijzen uit dat zij hierbij ongeveer de helft goedkoper uit zijn dan de overheid en dat de wegen in uitstekende staat verkeren.

Dat zoiets als geprivatiseerde wegen niet zouden KUNNEN zit enkel en alleen in je hoofd. Je GELOOFT niet dat het kan en zoekt daar wanhopig argumenten bij.
pi_38626081
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Je kunt in de hoogte bouwen, je kunt het IJsselmeer inpolderen. Je kunt zoveel maar de meeste mensen blijven liever alleen maar in problemen hangen en zijn niet meer in staat in constructieve oplossingen te denken. Ook dat is een bijprodukt van een socialistische verzorgingsstaat.
pff .. ja hoor, jij gaat het ijselmeer ff inpolderen .. kost niks ?
of je gaat met een groepje mensen samen een huis bouwen de hoogte in .. wow .. wat innovatief ..
zit je nog steeds met 484-2 mensen op 1 vierkante kilometer, en ik denk niet dat je daarop genoeg kan produceren om met z'n allen van te leven .. dus hoeveel mensen moet je bij elkaar proppen op hoeveel ruimte om voldoende landbouwgrond over te houden voor voldoende voedselproductie ?
en hoe ga je bouwen om op het beetje ruimte cq landbouwgrond wat je hebt zo efficient mogelijk te gebruiken ?

maw .. iedereen zijn eigen stukje grond en bouw maar raak is gewoon gezwam in de ruimte
pleased to meet you
pi_38626177
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:57 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

In Amerika zijn er steeds meer gemeenschappen die hun wegen privaat aanleggen en beheren. Cijfers wijzen uit dat zij hierbij ongeveer de helft goedkoper uit zijn dan de overheid en dat de wegen in uitstekende staat verkeren.

Dat zoiets als geprivatiseerde wegen niet zouden KUNNEN zit enkel en alleen in je hoofd. Je GELOOFT niet dat het kan en zoekt daar wanhopig argumenten bij.
Het is meer dat ik in West Europa er geen mogelijkheden voor zie. En om dan met dorpswegen in Amerika aan te komen vind ik eerder getuigen van wanhopig argumenten zoeken..
pi_38626239
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:57 schreef HenriOsewoudt het volgende:
tot ze 5 misoogsten op een rij hebben en geen geld voor onderhoud .. dan is dat ook weer over
quote:
je neemt een paar kortstondige projekten als bewijs .. of die wegen over 50 jaar nog bestaan als de gemeenschap zelf al lang niet meer bestaat maakt niet uit hé, als je verhaal nu maar klopt
pleased to meet you
pi_38626320
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 15:03 schreef moussie het volgende:
je neemt een paar kortstondige projekten als bewijs .. of die wegen over 50 jaar nog bestaan als de gemeenschap zelf al lang niet meer bestaat maakt niet uit hé, als je verhaal nu maar klopt
Waarom zou de weg nog moeten bestaan als de gemeenschap niet meer bestaat?
  woensdag 7 juni 2006 @ 15:06:18 #267
45206 Pietverdriet
pi_38626328
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:58 schreef moussie het volgende:

[..]

pff .. ja hoor, jij gaat het ijselmeer ff inpolderen .. kost niks ?
of je gaat met een groepje mensen samen een huis bouwen de hoogte in .. wow .. wat innovatief ..
zit je nog steeds met 484-2 mensen op 1 vierkante kilometer, en ik denk niet dat je daarop genoeg kan produceren om met z'n allen van te leven .. dus hoeveel mensen moet je bij elkaar proppen op hoeveel ruimte om voldoende landbouwgrond over te houden voor voldoende voedselproductie ?
en hoe ga je bouwen om op het beetje ruimte cq landbouwgrond wat je hebt zo efficient mogelijk te gebruiken ?

maw .. iedereen zijn eigen stukje grond en bouw maar raak is gewoon gezwam in de ruimte
Je gaat weer niet in op de punten die ik maakte. Waarom kan het in NRW wel en in NL niet?
Waarom is nu slechts ongeveer 10% van Nederland bebouwt?

Je haalt er zaken bij die nergens op slaan, landbouwgrond voor voldoende voedselproductie, waar staat dat Nederland dat zou moeten doen? Nederland is een enorme voedsel exporteur en veel eten wordt geimporteert.
pi_38626374
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 15:01 schreef achterhetspoor het volgende:
Het is meer dat ik in West Europa er geen mogelijkheden voor zie. En om dan met dorpswegen in Amerika aan te komen vind ik eerder getuigen van wanhopig argumenten zoeken..
Jij stelt dat geprivatiseerde wegen niet zouden kunnen. Ik geef een voorbeeld van hoe het wel kan. Vervolgens specificeer jij je aanname weer, nu zou het in West Europa weer niet kunnen, blijkbaar zijn de wegen hier anders dan in Amerika?
  woensdag 7 juni 2006 @ 15:09:36 #269
45206 Pietverdriet
pi_38626389
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 15:03 schreef moussie het volgende:

[..]

tot ze 5 misoogsten op een rij hebben en geen geld voor onderhoud .. dan is dat ook weer over
[..]
LOL
en als de hemel naar beneden valt hebben we allemaal een blauwe toet.
pi_38627140
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 15:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Jij stelt dat geprivatiseerde wegen niet zouden kunnen. Ik geef een voorbeeld van hoe het wel kan. Vervolgens specificeer jij je aanname weer, nu zou het in West Europa weer niet kunnen, blijkbaar zijn de wegen hier anders dan in Amerika?
De situatie aldaar is lastig vergelijkbaar met de onze inderdaad.
pi_38628979
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 15:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Je gaat weer niet in op de punten die ik maakte. Waarom kan het in NRW wel en in NL niet?
Waarom is nu slechts ongeveer 10% van Nederland bebouwt?
NRW is een deelstaat, een klein stukkie van het geheel behalve inwonerstal en landoppervlakte kan je dat niet echt vergelijken ..
en hoeveel percent van NRW is bebouwd dan, dacht nog minder dan hier ?
quote:
Je haalt er zaken bij die nergens op slaan, landbouwgrond voor voldoende voedselproductie, waar staat dat Nederland dat zou moeten doen? Nederland is een enorme voedsel exporteur en veel eten wordt geimporteert.
tja, met zoveel mensen per vierkante kilometer en geen/weinig grondstoffen moet je wel iets bedenken om iedereen te eten te kunnen geven .. maar ik begrijp dat jouw huisje belangrijker is dan het voedsel voor de bevolking
pleased to meet you
pi_38629122
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 15:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Waarom zou de weg nog moeten bestaan als de gemeenschap niet meer bestaat?
omdat je nog steeds van A naar B wil en dat gaat makkelijker over een geharde weg dan over een modderpad ?

maar ja, zo'n amerikaanse gemeenschap in het midden van nergens waar behalve 2 kippen en een verdwaalde koe toch niemand komt .. zoiets mag idd wel een modderpad worden
pleased to meet you
  woensdag 7 juni 2006 @ 17:11:23 #273
45206 Pietverdriet
pi_38629955
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 16:43 schreef moussie het volgende:

[..]

NRW is een deelstaat, een klein stukkie van het geheel behalve inwonerstal en landoppervlakte kan je dat niet echt vergelijken ..
Waarom niet?
quote:
en hoeveel percent van NRW is bebouwd dan, dacht nog minder dan hier ?
Als het minder is, dan vervalt toch al je kritiek?
quote:
tja, met zoveel mensen per vierkante kilometer en geen/weinig grondstoffen moet je wel iets bedenken om iedereen te eten te kunnen geven .. maar ik begrijp dat jouw huisje belangrijker is dan het voedsel voor de bevolking
Voedsel kan je importeren, waarom wil je dat dit zelf aangebouwt wordt? Nederland is trouwens een enorm exporteur van voedsel dat gemaakt wordt op een klein deel van Nederland (en met heel veel import producten) Dit punt maakte ik al eerder, maar je blijft er niet op in gaan.
  woensdag 7 juni 2006 @ 18:16:35 #274
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_38632010
De woningmarkt uit handen van de overheid zal de woningnood wel oplossen laat me niet lachen. Waar denk je dat die particulieren zoveel geld aan verdienen? Juist aan die woningnood.. je zou dan toch debiel zijn om die op te lossen. Hoe meer woningnood er is, hoe meer er verdiend kan worden. En daar draait het meestal toch om in de private wereld. Geld verdienen.

Zo ook winst maken in zorginstellingen.. winst maken op het leed van anderen

En onderwijs privatiseren? Weet je hoeveel een universitaire opleiding kost als de overheid er geen geld in stak?

Sommige dingen zijn gewoon beter collectief geregeld.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_38632340
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 18:16 schreef DionysuZ het volgende:
De woningmarkt uit handen van de overheid zal de woningnood wel oplossen laat me niet lachen. Waar denk je dat die particulieren zoveel geld aan verdienen? Juist aan die woningnood.. je zou dan toch debiel zijn om die op te lossen. Hoe meer woningnood er is, hoe meer er verdiend kan worden. En daar draait het meestal toch om in de private wereld. Geld verdienen.
De woningnood wordt niet in stand gehouden door een vrije markt, dit zou trouwens onmogelijk zijn, maar voor de volle 100% door de overheid. Woningnood is ook gewoon een wachtlijst en wachtlijsten zijn, net als in de zorg, altijd een gevolg van een verstoorde verhouding tussen vraag en aanbod. Als de overheid zich uit de woningmarkt terugtrekt zullen deze wachtlijsten vanzelf drastisch afnemen. Geen enkele vrije markt kent namelijk structurele wachtlijsten.
quote:
Zo ook winst maken in zorginstellingen.. winst maken op het leed van anderen
Misplaatst sentimentalisme over de ruggen van duizenden patiënten. Patiënten die maar wat graag zouden willen dat ziekenhuizen door een winstprikkel ineens wél efficiënt en snel blijken te kunnen werken, zodat ze misschien nog op tijd geopereerd kunnen worden. Tijd is vaak van essentieel belang bij het behandelen van een ernstige ziekte. Wachtlijsten in de zorg kosten mensenlevens, iedere dag weer. Wachtlijsten in de zorg zijn het gevolg van een verstoorde verhouding tussen vraag en aanbod. De overheid veroorzaakt deze verstoring en is dus rechtstreeks verantwoordelijk voor de gevolgen.
quote:
En onderwijs privatiseren? Weet je hoeveel een universitaire opleiding kost als de overheid er geen geld in stak?
Oneindig veel minder dan als zij dat wel doet.
quote:
Sommige dingen zijn gewoon beter collectief geregeld.
Hiervoor is geen enkel bewijs. Wel zijn er stapels bewijs (wachtlijsten, files, woningnood, school-dropouts, stinkende trage treinen enz. enz.) voor het tegendeel.
pi_38632623
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 17:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom niet?
omdat NRW een deelstaat is en geen staat ..
stom voorbeeld maar stel dat morgen het hele ruhrgebied plat zou komen te liggen, geen werk meer, dan komt de rest van duitsland toch helpen uit het grote potje zodat de bevolking iig wat te eten heeft, je bent een onderdeel van de duitse staat, heb je recht op ..
maar wie komt er helpen als dat in nederland gebeurd, we zijn niet onderdeel van een groter geheel dat we aan kunnen spreken (al gaat het wel die kant op met de EU) ..
quote:
Als het minder is, dan vervalt toch al je kritiek?
dan vervalt het hele punt dat jij probeert te maken .. daar woont de bevolking ook in steden waardoor je op het land de ruimte hebt om te bouwen ..
daarnaast was duitsland altijd al een groter land en veel dunner bevolkt, dus die hebben nooit zo moeten letten op ruimtelijke ordening
quote:
Voedsel kan je importeren, waarom wil je dat dit zelf aangebouwt wordt? Nederland is trouwens een enorm exporteur van voedsel dat gemaakt wordt op een klein deel van Nederland (en met heel veel import producten) Dit punt maakte ik al eerder, maar je blijft er niet op in gaan.
en dat betaal je waarvan .. het geld om het consumptievoedsel te kopen komt immers niet uit de hemel vallen ? Je tovert een stukje industrie uit de grond of zo, met import en afzetmarkt erbij ?

dus als ik het goed begrijp wil je al je voedsel importeren (eng idee btw, totale eenzijdige afhankelijkheid ipv wederzijds), de centen daarvoor verdien je met importeren van grondstoffen en het verwerken daarvan .. dus je hele economie wordt afhankelijk van de leveranciers van de grondstoffen en de afzetmarkt van je eindproduct .. als 1 van die 2 weg valt heeft je hele bevolking niks meer te eten ?

ik denk dat je nog maar eens heel goed moet doordenken wat je daar zegt, je maakt je nl voor 100% afhankelijk van anderen met dat idee van jou
pleased to meet you
pi_38634354
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 18:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
De woningnood wordt niet in stand gehouden door een vrije markt, dit zou trouwens onmogelijk zijn, maar voor de volle 100% door de overheid. Woningnood is ook gewoon een wachtlijst en wachtlijsten zijn, net als in de zorg, altijd een gevolg van een verstoorde verhouding tussen vraag en aanbod. Als de overheid zich uit de woningmarkt terugtrekt zullen deze wachtlijsten vanzelf drastisch afnemen. Geen enkele vrije markt kent namelijk structurele wachtlijsten.
pff .. ken Uw geschiedenis .. de overheid heeft nog maar verrekte weinig met woningbouw etc te maken, dat wordt al een riant aantal jaren gedaan door geprivatiseerde woningbouwcorporaties ..zou goed zijn voor de marktwerking zeiden ze, sindsdien stijgt de woningnood weer
quote:
Misplaatst sentimentalisme over de ruggen van duizenden patiënten. Patiënten die maar wat graag zouden willen dat ziekenhuizen door een winstprikkel ineens wél efficiënt en snel blijken te kunnen werken, zodat ze misschien nog op tijd geopereerd kunnen worden. Tijd is vaak van essentieel belang bij het behandelen van een ernstige ziekte. Wachtlijsten in de zorg kosten mensenlevens, iedere dag weer. Wachtlijsten in de zorg zijn het gevolg van een verstoorde verhouding tussen vraag en aanbod. De overheid veroorzaakt deze verstoring en is dus rechtstreeks verantwoordelijk voor de gevolgen.
de wachtlijsten zijn bevordert door bezuinigingen van de overheid, klopt, helaas zat toen geheel nederland te stemmen voor een regering die zat te bezuinigen op onderwijs en zorg

maar ze zijn er niet door ontstaan .. tenzij je een algemene volksverzekering die geneeskundige hulp voor iedereen toegankelijk heeft gemaakt (ergo wachtlijsten) een laakbaar initiatief vindt ?
quote:
Oneindig veel minder dan als zij dat wel doet.
idd, als je maar 1000 studenten hebt die het kunnen betalen wordt het geheel natuurlijk een stuk goedkoper .. denk alleen al aan al die boeken die je niet hoeft te kopen
quote:
Hiervoor is geen enkel bewijs. Wel zijn er stapels bewijs (wachtlijsten, files, woningnood, school-dropouts, stinkende trage treinen enz. enz.) voor het tegendeel.
wachtlijsten en woningnood heb ik al gehad .. fileprobleem is zo opgelost als de burger de trein neemt, en die is pas traag en stinkend sindsdien die geprivatiseerd is ..
en de schooldropouts hebben we te imo te danken aan de belabberde kwaliteit daarvan, erfenis van het eerste kabinet Lubbers, in hoeverre privatisering hieraan iets zou verbeteren zou ik echt niet weten, het zou alleen maar weer het onderwijs moeilijk toegangbaar maken voor mensen met lage inkomens ..
of je moet als overheid weer studiebeursen geven oid voor de smalle beurs ergo weer een stapel dure bureaucratie, dus als het al een besparing was
pleased to meet you
pi_38636994
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 19:34 schreef moussie het volgende:

[..]

pff .. ken Uw geschiedenis .. de overheid heeft nog maar verrekte weinig met woningbouw etc te maken, dat wordt al een riant aantal jaren gedaan door geprivatiseerde woningbouwcorporaties ..zou goed zijn voor de marktwerking zeiden ze, sindsdien stijgt de woningnood weer
[..]

de wachtlijsten zijn bevordert door bezuinigingen van de overheid, klopt, helaas zat toen geheel nederland te stemmen voor een regering die zat te bezuinigen op onderwijs en zorg

maar ze zijn er niet door ontstaan .. tenzij je een algemene volksverzekering die geneeskundige hulp voor iedereen toegankelijk heeft gemaakt (ergo wachtlijsten) een laakbaar initiatief vindt ?
[..]

idd, als je maar 1000 studenten hebt die het kunnen betalen wordt het geheel natuurlijk een stuk goedkoper .. denk alleen al aan al die boeken die je niet hoeft te kopen
[..]

wachtlijsten en woningnood heb ik al gehad .. fileprobleem is zo opgelost als de burger de trein neemt, en die is pas traag en stinkend sindsdien die geprivatiseerd is ..
en de schooldropouts hebben we te imo te danken aan de belabberde kwaliteit daarvan, erfenis van het eerste kabinet Lubbers, in hoeverre privatisering hieraan iets zou verbeteren zou ik echt niet weten, het zou alleen maar weer het onderwijs moeilijk toegangbaar maken voor mensen met lage inkomens ..
of je moet als overheid weer studiebeursen geven oid voor de smalle beurs ergo weer een stapel dure bureaucratie, dus als het al een besparing was
De overheid houdt het bouwen van huizen actief tegen door weinig bouwgrond beschikbaar te stellen en de procedures te lang te laten duren voor het opleveren van bouwgrond. Door middel van door de overheid opgestelde regels worden mensen gedwongen om buiten de sociale woningen te huren of te kopen.

De overheid zorgt door middel van huursubsidie dat mensen boven hun stand kunnen huren en drijft daarmee huren op.

Wachtlijsten zijn een complex fenomeen, maar het zou geen kwaad kunnen als allerlei administratieve schakels zouden worden geelimineerd. Dat is zowel bij ziekenhuizen als bij verzekeraars. Volgens mij blijft er dan ruim voldoende geld over om meer productieve mensen aan te nemen. En er wordt juist te weinig bezuinigd in de zorgsector; ieder jaar gaat er een nog groter bedrag naartoe, zonder dat het effekt sorteert.

Het fileprobleem is volledig veroorzaakt door de overheid; enerzijds mensen uit de stad jagen naar de randgemeenten en verder, mede door de woningprijzen in de Randstad. Scheiding van wonen en werk is nota bene vroeger aangemoedigd door de overheid. Vervolgens heeft de overheid onvoldoende gedaan qua uitbreiding van het wegennet. Als je infrastructuur achter de feiten aanloopt, zoals nu pas een 3e baan bij de A2 bij Deil aanleggen, dan vraag je om problemen.

En OV als alternatief is volledig onhaalbaar; wie dat gelooft mag mijn werk overnemen en dat met het OV proberen te doen. En dat was voor de privatisering al matig. Het was voor mij de stimulans om m'n rijbewijs te halen (toen zat ik nog bij mijn eerste werkgever, pakweg 8-9 jaar geleden).

Qua onderwijs heeft de PvdA de boel mede om zeep geholpen door het Studiehuis en het VMBO met theoretische leerweg te introduceren. Ontsla vrijwel iedereen bij OCW en ga niet experimenteren om die waardeloze ambtenaren aan het werk te houden of 1 of ander stom idee te proberen. Laat mensen uit de praktijk zich daarmee bezighouden en zorg voor rust in de tent.

Verder is de mentaliteit op scholen echt treurig geworden; laat scholieren maar eens op hun plaat gaan, daar leer je tenminste nog iets van. Lief een aardig doen en alles met de mantel der liefde (lees: cijfers corrigieren) bedekken is funest op de langere termijn.
pi_38639495
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 21:21 schreef drexciya het volgende:
De overheid houdt het bouwen van huizen actief tegen door weinig bouwgrond beschikbaar te stellen en de procedures te lang te laten duren voor het opleveren van bouwgrond. Door middel van door de overheid opgestelde regels worden mensen gedwongen om buiten de sociale woningen te huren of te kopen.
huh .. ze kopen of huren buiten de sociale woningen om .. leg uit ?

en zoals ik al zei, we zitten met een beperkt stukkie grond .. en als iedereen die een paar centen heeft zijn huisje wil gaan bouwen hebben we binnen de kortste keren geen landbouwgrond meer cq geen aanlevering voor de voedselindustrie, geen export etc etc .. het is nu eenmaal een tere balans in zo'n klein landje dat zo van export en transport/tussenhandel afhankelijk is als wij
quote:
De overheid zorgt door middel van huursubsidie dat mensen boven hun stand kunnen huren en drijft daarmee huren op.
wat is dat nou voor bullshit .. heb jij uberhaupt enig idee hoe de woningmarkt eruit zag voor de huren gelijkgetrokken werden en de huurregeling ingesteld werdt ?

daarnaast .. boven hun stand huren, dat heb ik lang niet meer gehoord .. mijnheer is iets beters, mijnheer is van stand ?
quote:
Het fileprobleem is volledig veroorzaakt door de overheid; enerzijds mensen uit de stad jagen naar de randgemeenten en verder, mede door de woningprijzen in de Randstad. Scheiding van wonen en werk is nota bene vroeger aangemoedigd door de overheid.
yup, de steden raakten vol en werden onbereikbaar voor de investerende zakenman .. dus huppa met z'n allen lekker rustig gaan wonen in de pas gewonnen gebieden .. openbaar vervoer aanleggen zodat je binnen een poep en een scheet bij je werk bent en daarna die buurten gezellig maken met wat cafétjes, strandje etc etc .. nou ja, het bleef bij het strandje want toen kwamen de bezuinigingen, en het auto stond toch al voor de deur, god beware dat we een paar meter gaan lopen .. dus nee, niks overheid, als een stad vol is moet je iets en als de burger zijn auto niet wil laten staan, tja, wat doe je dan ?
quote:
Vervolgens heeft de overheid onvoldoende gedaan qua uitbreiding van het wegennet. Als je infrastructuur achter de feiten aanloopt, zoals nu pas een 3e baan bij de A2 bij Deil aanleggen, dan vraag je om problemen.
tja, er moest bezuinigt hé, en waarom moet je eigenlijk zo nodig in je auto, pak dan de trein .. voor sommigen is het 2 minuten naar de trein, half uurtje rijden zonder overstappen, 2 minuten lopen en je bent op je werk .. en nog gaan ze met de auto ..
quote:
En OV als alternatief is volledig onhaalbaar; wie dat gelooft mag mijn werk overnemen en dat met het OV proberen te doen. En dat was voor de privatisering al matig. Het was voor mij de stimulans om m'n rijbewijs te halen (toen zat ik nog bij mijn eerste werkgever, pakweg 8-9 jaar geleden).
uitzonderingen daargelaten .. maar veel banen in de randstad zijn gewoon makkelijk te bereiken via het openbaar vervoer
quote:
Qua onderwijs heeft de PvdA de boel mede om zeep geholpen door het Studiehuis en het VMBO met theoretische leerweg te introduceren. Ontsla vrijwel iedereen bij OCW en ga niet experimenteren om die waardeloze ambtenaren aan het werk te houden of 1 of ander stom idee te proberen. Laat mensen uit de praktijk zich daarmee bezighouden en zorg voor rust in de tent.
het idee op zich was niet slecht .. alleen was het op dat moment niet reeel, de bezuinigingen tijdens lubbers hebben de individualisering van het onderwijs ernstig gehindert, er waren niet genoeg leerkrachten om dat voldoende te stimuleren .. met als resultaat dat het studiehuis een puinhoop werdt
quote:
Verder is de mentaliteit op scholen echt treurig geworden; laat scholieren maar eens op hun plaat gaan, daar leer je tenminste nog iets van. Lief een aardig doen en alles met de mantel der liefde (lees: cijfers corrigieren) bedekken is funest op de langere termijn.
eeuh, waar worden er cijfers gecorrigeerd dan .. ik zie hier toch echt leraren kinderen met man en macht helpen om het te halen maar als die ene punt mist dan mist die toch echt .. jammer, toch gezakt ..
pleased to meet you
pi_38642311
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 22:53 schreef moussie het volgende:

[..]

huh .. ze kopen of huren buiten de sociale woningen om .. leg uit ?
Particuliere verhuurders en dergelijke, lijkt me.
quote:
en zoals ik al zei, we zitten met een beperkt stukkie grond .. en als iedereen die een paar centen heeft zijn huisje wil gaan bouwen hebben we binnen de kortste keren geen landbouwgrond meer cq geen aanlevering voor de voedselindustrie, geen export etc etc .. het is nu eenmaal een tere balans in zo'n klein landje dat zo van export en transport/tussenhandel afhankelijk is als wij
Al die rare conclusies die je zomaar trekt... landbouwgrond en wegen zijn waarschijnlijk ook nodig dus levert het ook geld op om je grond zo te gebruiken.
quote:
wat is dat nou voor bullshit .. heb jij uberhaupt enig idee hoe de woningmarkt eruit zag voor de huren gelijkgetrokken werden en de huurregeling ingesteld werdt ?

daarnaast .. boven hun stand huren, dat heb ik lang niet meer gehoord .. mijnheer is iets beters, mijnheer is van stand ?
Mensen huren woningen die ze eigenlijk niet kunnen betalen omdat ze subsidie krijgen, of gaan duurder wonen. Het is bijvoorbeeld bijna net zo duur om een studentenkamer te huren dan een gewoon studioappartementje, omdat je dan huursubsidie krijgt, en als je in een studentenkamer zit niet.
quote:
yup, de steden raakten vol en werden onbereikbaar voor de investerende zakenman .. dus huppa met z'n allen lekker rustig gaan wonen in de pas gewonnen gebieden .. openbaar vervoer aanleggen zodat je binnen een poep en een scheet bij je werk bent en daarna die buurten gezellig maken met wat cafétjes, strandje etc etc .. nou ja, het bleef bij het strandje want toen kwamen de bezuinigingen, en het auto stond toch al voor de deur, god beware dat we een paar meter gaan lopen .. dus nee, niks overheid, als een stad vol is moet je iets en als de burger zijn auto niet wil laten staan, tja, wat doe je dan ?

tja, er moest bezuinigt hé, en waarom moet je eigenlijk zo nodig in je auto, pak dan de trein .. voor sommigen is het 2 minuten naar de trein, half uurtje rijden zonder overstappen, 2 minuten lopen en je bent op je werk .. en nog gaan ze met de auto ..

uitzonderingen daargelaten .. maar veel banen in de randstad zijn gewoon makkelijk te bereiken via het openbaar vervoer
Als het openbaar vervoer werkelijk zo goed is, waarom moet het dan betaald worden door de automobilisten?
quote:
het idee op zich was niet slecht .. alleen was het op dat moment niet reeel, de bezuinigingen tijdens lubbers hebben de individualisering van het onderwijs ernstig gehindert, er waren niet genoeg leerkrachten om dat voldoende te stimuleren .. met als resultaat dat het studiehuis een puinhoop werdt

eeuh, waar worden er cijfers gecorrigeerd dan .. ik zie hier toch echt leraren kinderen met man en macht helpen om het te halen maar als die ene punt mist dan mist die toch echt .. jammer, toch gezakt ..
Dat gebeurt wel degelijk, kan ik je verzekeren. Ik heb dit zelf meegemaakt op de middelbare school, daarnaast ken ik zat mensen in het onderwijs die dat bevestigen. Het is een algemeen bekend fenomeen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_38651123
Je TT is nogal quasi-populistisch gekozen, het strookt weinig met je OP.
Kleine nuance zou op z'n plaats geweest zijn, of was dat te hoog gegrepen?
pi_38651355
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 00:07 schreef heiden6 het volgende:
Particuliere verhuurders en dergelijke, lijkt me.
er bestaan alleen maar particuliere verhuurders .. over het algeheel bemoeit de gemeente zich nog niet eens meer met de toewijzing .. maar ja, je moet idd soms jaren wachten op een bouwvergunning, dat krijg je nu eenmaal met een beperkte voorraad grond ..
quote:
Al die rare conclusies die je zomaar trekt... landbouwgrond en wegen zijn waarschijnlijk ook nodig dus levert het ook geld op om je grond zo te gebruiken.
bouwgrond en woonverkeer brengt weinig geld op hoor vergeleken met landbouwgrond en transport .. als je te weinig landbouwgrond overhoud wordt er minder verbouwd, wordt er minder vervoerd, wordt er minder verwerkt, wordt er geen geld meer verdiend, moet er weer een fabriek sluiten en die uitkering moet jij dan weer betalen .. get the picture ?
quote:
Mensen huren woningen die ze eigenlijk niet kunnen betalen omdat ze subsidie krijgen, of gaan duurder wonen. Het is bijvoorbeeld bijna net zo duur om een studentenkamer te huren dan een gewoon studioappartementje, omdat je dan huursubsidie krijgt, en als je in een studentenkamer zit niet.
studentenkamers zijn idd achterlijk duur, ben ik met je eens, er wordt grof geld verdiend aan de studenten en dat is ... grr .. iets waar ik me al jaren kwaad om maak ..

maar hoe dit zo gekomen is .. de woningnood na de oorlog was gigantisch, de woningbouwcorporaties wisten niet hoe snel ze huizen uit de grond moesten stampen voor lage huren (met overheidssubsidie, de zogenoemde sociale woningbouw) .. nou ja snel, zo snel ging het toen nog niet in het pre-pre-fab tijdperk .. terwijl er tegelijkertijd een gigantische leegstand was van de wat luxere woningen en huizeneigenaren leegstand in de sociale woningbouwsector (lage huren dus) gewoon niet melden en hun panden opzettelijk lieten verpauperen, leegstaan of uitwonen door vers geïmporteerde berbers ..
dat is toen stapsgewijs aangepast met eerst de meldingsplicht voor huis/woningeigenaren en verhuurders, de leegstandswet, de acceptatieplicht en last but zeker not least .. de onderhoudsplicht !!
voor het eerst was het wettelijk vastgelegd dat een huurder rechten heeft en een verhuurder verplichtingen .. eindelijk werden al die particuliere huisjesmelkers aangepakt die je voor dikke duiten in een krot lieten wonen omdat je allang blij was met een dak boven je hoofd ..

dus heel langzaamaan werden al die huizen eindelijk eens opgeknapt, stadsvernieuwing begon op gang te komen, de woningnood begon terug te lopen, maar na een tijdje zaten we met kwalitatief even goede huizen maar een gigantisch verschil in huur .. en nog steeds met aan de ene kant woningtekort en aan de andere kant leegstand van middenklasse woningen
dan is de goedkopere oplossing voor het woningtekort de al bestaande woonruimte te subsidieëren toch, of wou je ergens anders van de woonkazernes uit de grond stampen terwijl het economisch toch al niet zo denderend gaat ?
wees blij dat ze het niet hebben gedaan anders had het hier een tweede parijs geworden, en dat was het toch al bijna

tja, en sindsdien de woningbouwcorporaties niet meer kunnen bouwen met steun van de overheid is het aanbod goedkope woningen alleen maar gezakt en de ghettovorming in de goedkopere oudbouwwijken, waarvan we al hebben gezien waartoe het kan voeren, blijft rustig doorgaan, waar ik vroeger nog maximaal 17% van mijn inkomen mocht besteden aan huur, is dat voor een laag inkomen, zelfs met huursubsidie allang opgelopen tot 25%
quote:
Als het openbaar vervoer werkelijk zo goed is, waarom moet het dan betaald worden door de automobilisten?
da's je straf omdat je niet met de trein gaat, de lucht vervuild, de wegen verslijt etc etc .. en zodat je het niet vergeet mag je ook nog in de file staan .. j/k

doe gewoon als ik ga met de trein en betaal voor de wegen die je niet gebruikt .. nou ja, niet direkt dan, ik wil wel dat me happie op tijd in de winkel ligt dus en niet onderweg strandt in een kuil in de weg
quote:
Dat gebeurt wel degelijk, kan ik je verzekeren. Ik heb dit zelf meegemaakt op de middelbare school, daarnaast ken ik zat mensen in het onderwijs die dat bevestigen. Het is een algemeen bekend fenomeen.
nou niet hier in de buurt dan, iig niet dat ik weet .. al kan ik me er soms wel iets bij voorstellen, soms is het echt knullig om te struikelen op dat 1 puntje, soms nog van begin van het schooljaar ook of ingevangen tijdens een dipje dat iedereen weleens heeft .. maar als het gedaan wordt uit gemakzucht of om die leerling ajb niet meer tegen te komen volgend jaar .. dan is het idd uitverkoop van een falend onderwijssysteem .. argh, ik zou die Deetman alsnog langzaam dood willen kietelen met zijn bezuinigingen op het onderwijs, dat was/is nou juist het enige waarop we imho nooit zouden moeten bezuinigen .. hoeveel talent gaat er nu op dit moment verloren omdat het de studie niet kan betalen, er nog niet eens aan toe komt omdat het niet voldoende gestimuleerd wordt door vaak overwerkte,doodmoeie leraren waarvan sommigen het amper klaar spelen zichzelf te motiveren laat staan een puber
pleased to meet you
pi_38651752
Over die studentenkamers zitten jullie fout. Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. In bijna elke studentenstad kan je voor een schijntje een prima kamer huren. Maar dan zit je niet in de populaire wijken.
Wil je in het centrum wonen dan moet je rekening houden met een relatief hoge huur. (of mazzel hebben ).
  vrijdag 9 juni 2006 @ 09:58:09 #284
99433 Tup
Tupperwaar
pi_38684474
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik ben blij dat het je ook opvalt.
[..]

De OPTA houdt de telefoontarieven nog kunstmatig HOGER dan ze zouden kunnen zijn. Verder is de telefonie alleen maar een 'best practice' van het vaststaande feit dat voormalige overheidsmarkten veel beter geprivatiseerd kunnen worden. Voor markten als levensmiddelen, electronica en vakantiereizen zal zelfs jij niet pleiten dat ze genationaliseerd zouden moeten worden omdat dat betere en goedkopere produkten zou opleveren. Van al deze zaken is het voor iedereen inmiddels volstrekt helder dat de vrije markt de beste oplossing is. Nu de rest nog. Laat een overheid scheidsrechter zijn maar niet meevoetballen.
Het zou een best practice zijn als er niet veel "bad practices" zijn. Jij verklaart die steeds weer door overheidsinmenging te noemen. Welke aanwijzingen zijn er dat dit níet gewoon aan het wezen van de vrije markt ligt?
Wasserwunderland
pi_38684756
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 09:58 schreef Tup het volgende:
Het zou een best practice zijn als er niet veel "bad practices" zijn. Jij verklaart die steeds weer door overheidsinmenging te noemen. Welke aanwijzingen zijn er dat dit níet gewoon aan het wezen van de vrije markt ligt?
Omdat de vrije markt overal en altijd betere en goedkopere produkten voortbrengt en hoe vrijer hoe beter. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een paar uitzonderlijke produkten of diensten zouden bestaan waarvoor dit niet opgaat.

Markten waar grote overheidsbemoeienis bestaat, tot met geweld afgedwongen monopolies aan toe, vertonen zonder uitzondering grote problemen. Wachtlijsten, files, woningnood, kwaliteitsafname, aanbodverschraling enz. Welke aanwijzingen zijn er dat dit niét gewoon aan het wezen van overheidsbemoeienis ligt?
pi_38685015
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Omdat de vrije markt overal en altijd betere en goedkopere produkten voortbrengt en hoe vrijer hoe beter. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een paar uitzonderlijke produkten of diensten zouden bestaan waarvoor dit niet opgaat.

Markten waar grote overheidsbemoeienis bestaat, tot met geweld afgedwongen monopolies aan toe, vertonen zonder uitzondering grote problemen. Wachtlijsten, files, woningnood, kwaliteitsafname, aanbodverschraling enz. Welke aanwijzingen zijn er dat dit niét gewoon aan het wezen van overheidsbemoeienis ligt?
De vrije markt brengt alleen producten die winstgevend zijn (kunnen worden). De overheid heeft wel wat meer taken.

Hoe zie jij bijvoorbeeld de vrije markt een leger op poten brengen ? Een soort huurleger wat we bij Randstad inhuren om naar Afghanistan te sturen ?
pi_38687529
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:17 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Hoe zie jij bijvoorbeeld de vrije markt een leger op poten brengen ? Een soort huurleger wat we bij Randstad inhuren om naar Afghanistan te sturen ?
Dat is niet eens zo raar. Zo werkt een aardig deel van de Amerikaanse troepen in Irak ook. En voor Napoleon was het leger eigenlijk ook een verzameling huurlingen.

Of het verstandig is is een tweede stel dat je tegenstander mee biedt. Wat doe je dan? Je huurlingen een proces wegens contractbreuk aandoen bij de ingehuurde particuliere rechter en uitgevoerd door de ingehuurde particliere politie .
pi_38688157
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:37 schreef achterhetspoor het volgende:

[..]

Dat is niet eens zo raar. Zo werkt een aardig deel van de Amerikaanse troepen in Irak ook. En voor Napoleon was het leger eigenlijk ook een verzameling huurlingen.

Of het verstandig is is een tweede stel dat je tegenstander mee biedt. Wat doe je dan? Je huurlingen een proces wegens contractbreuk aandoen bij de ingehuurde particuliere rechter en uitgevoerd door de ingehuurde particliere politie .
Mooi, dus het leger kunnen we ook afschaffen en inhuren.

Tweede punt, de marktwerking bij de brandweer. Laatst stond mijn huis in de fik, moest ik dus in alle haast 3 offertes doornemen voor het blussen, koos ik toch net de verkeerde. Maar ja, die jakhalsen staan ook omzet gretig met die sirenes te loeien voor de deur.
pi_38693560
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 11:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
Mooi, dus het leger kunnen we ook afschaffen en inhuren.
yakkes, wat een doodeng idee .. een leger zonder loyaliteit en voor geld te koop
Ik bedoel maar, met een ongetraind leger ben je nergens dus je zal moeten trainen etc wil je een kans hebben om te overleven of zelfs te winnen in zo'n oorlog, en dat kan je niet als je tegelijk nog een ander baantje moet hebben voor de dagelijkse kosten .. dus wat je dan logischerwijs krijgt zijn kleine privélegers te huur voor iedereen .. de hoogste bieder ? Oorlog als winstgevende business, de kas is leeg we moeten een oorlogje hebben ?
hoe wil je je als bevolking verweren tegen een leger dat alleen maar voor je werkt als je genoeg kan betalen .. als de tegenstander meer biedt werken ze toch voor die, of ze willen baas spelen in dit kikkerlandje en je kan er helemaal niets tegen doen behalve je ongetrainde bevolking mobiliseren
pleased to meet you
pi_38693580
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 14:32 schreef moussie het volgende:

[..]

yakkes, wat een doodeng idee .. een leger zonder loyaliteit en voor geld te koop
Ik bedoel maar, met een ongetraind leger ben je nergens dus je zal moeten trainen etc wil je een kans hebben om te overleven of zelfs te winnen in zo'n oorlog, en dat kan je niet als je tegelijk nog een ander baantje moet hebben voor de dagelijkse kosten .. dus wat je dan logischerwijs krijgt zijn kleine privélegers te huur voor iedereen .. de hoogste bieder ? Oorlog als winstgevende business, de kas is leeg we moeten een oorlogje hebben ?
hoe wil je je als bevolking verweren tegen een leger dat alleen maar voor je werkt als je genoeg kan betalen .. als de tegenstander meer biedt werken ze toch voor die, of ze willen baas spelen in dit kikkerlandje en je kan er helemaal niets tegen doen behalve je ongetrainde bevolking mobiliseren
Das marktwerking
pi_38693654
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 14:33 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Das marktwerking
Ik geloof steeds meer in de zegeningen ervan .
pi_38693867
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 14:36 schreef achterhetspoor het volgende:
Ik geloof steeds meer in de zegeningen ervan .
hehe .. zoiets als : de bevolking wordt te slim en begint teveel inzicht te krijgen, het wordt steeds moeilijker om onnozele wetten doorgevoerd te krijgen, we moeten even snoeien in het onderwijs zodat we weer genoeg dom werkvolk krijgen dat netjes achter het populistische gewauwel aanhuppelt ?
pleased to meet you
  vrijdag 9 juni 2006 @ 15:06:49 #293
124377 pmb_rug
salvation received
pi_38694710
defensie is 1 van de weinige zaken die per se een publiek goed zijn.
?Porque no te calles?
pi_38694789
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 15:06 schreef pmb_rug het volgende:
waarom ? schaf het gewoon af.
pi_38695085
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 15:06 schreef pmb_rug het volgende:
Och waarom? In de 80 jarige oorlog (de enige fatsoenlijke die we gewonnen hebben) deden we het ook gewoon met huurlingen. En een aanzienlijk deel van de VS macht in Irak is in handen van huurlingen. Duus waarom niet?
pi_38695205
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 15:18 schreef achterhetspoor het volgende:

[..]

Och waarom? In de 80 jarige oorlog (de enige fatsoenlijke die we gewonnen hebben) deden we het ook gewoon met huurlingen. En een aanzienlijk deel van de VS macht in Irak is in handen van huurlingen. Duus waarom niet?
Het is ook veel beter, want als er dan iemand sneuvelt hoef je geen stille tochten te organiseren, naar de begravenis te gaan, herdenkingen te houden, weduwenpensioenen uit te keren.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 15:22:55 #297
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_38695243
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 10:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Commerciele bedrijven hebben ook een grote overeenkomst:
De aangeboden dienst/product moet altijd goedkoper worden om meer winst te maken. Dat hierbij de kwaliteit van het product of de behandeling van de werknemer wel eens over het hoofd gezien wordt is niet van belang?

Kijk bijvoorbeeld eens naar een LIDL, als ik het goed begrijp voor jou een groot voorbeeld dat marktwerking werkt?
Ik hoor de volgende verhalen over de LIDL, mensen worden daar aangenomen voor 20 uur. Maar in de praktijk werken ze 40 uur per week. Deze overuren kunnen ze gebruiken om vrij te nemen, helaas is er zo weinig personeel dat ze nooit de kans krijgen om al deze uren op te maken.
Das aan het eind van het jaar hebben ze nog erg veel uren over. Leuk zou je denken, kunnen ze die uren meenemen naar het volgende jaar of uit laten betalen. Helaas doet de LIDL daar niet aan, bij een nieuw kallenderjaar worden je overuren weer op nul gezet.
Nu zullen velen hier roepen dat ze hun contract maar beter moeten lezen. Klopt op deze manier staat het ook in het contract. Echter je neemt aan dat je niet wekelijks het hele jaar 40 uur gaat werken en dus aan het eind van het jaar zoveel overuren hebt dat je het volgende jaar vrij kunt nemen.
Andere optie zullen velen zeggen; dan ga je toch niet die 40 uur werken, maar hou je het netjes bij die 20? Dat was ook mijn eerste reactie zij het niet dat de mensen die bij de LIDL werken nou niet de groep is waar werkgevers om staan te springen. En als jij weigert om constant overuren te draaien je contract niet verlengt wordt en je weer in de WW belandt.

Ik zeg niet dat alle supermarkten door de overheid bestuurt moeten worden, wat ik hiermee wil zeggen is dat privatisering ook zijn problemen kent, problemen die je in zoiets belangrijks en complex als bijvoorbeeld de zorg niet wilt hebben en zeker geen alomvattende oplossing is zoals sommigen hier beweren.
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_38695415
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 15:22 schreef t-8one het volgende:
. Helaas doet de LIDL daar niet aan, bij een nieuw kallenderjaar worden je overuren weer op nul gezet.
Lijkt me nogal een sterk verhaal en mocht het waar zijn dan snap ik niet dat er nog niemand hiermee naar de rechter is gestapt want dit is domweg illegaal.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 15:40:11 #299
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_38695880
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 15:27 schreef Chewie het volgende:

[..]

Lijkt me nogal een sterk verhaal en mocht het waar zijn dan snap ik niet dat er nog niemand hiermee naar de rechter is gestapt want dit is domweg illegaal.
Je wil zeggen dat er geen illegale dingen gebeuren in arbeidersland?

als je naar de rechter stapt ben je je baan kwijt, het blijft de groep die niet makkelijk aan een nieuwe job komt.

http://www.femblog.nl/fem(...)s/25406/article.html
http://www.dewaarheid.nu/mrt01/aldi.htm

En als je duits een beetje up to date is staat hier geloof ik nog wel wat interressants: http://lidl.verdi.de/
mijn duits is bar slecht

[ Bericht 11% gewijzigd door t-8one op 09-06-2006 15:48:07 ]
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_38696337
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 15:40 schreef t-8one het volgende:

[..]

Je wil zeggen dat er geen illegale dingen gebeuren in arbeidersland?
Oh ja is dat zo, waar had ik dat gezegd?
quote:
als je naar de rechter stapt ben je je baan kwijt, het blijft de groep die niet makkelijk aan een nieuwe job komt.
Het niet uitkeren van uren in geld ofwel in vrije tijd is domweg illegaal, je baan kwijt raken omdat je naar de rechter stapt is ook niet mogelijk wel kan de werkgever je bij een tijdelijk contract geen verlenging aanbieden.
quote:
http://www.femblog.nl/fembusiness/content/nieuws/25406/article.html
http://www.dewaarheid.nu/mrt01/aldi.htm
interessante links maar nergens wordt gesproken over overuren niet uitkeren of weer afpakken, alleen iets over ATV dagen maar dat is toch heel wat anders dan wat jij hiervoor beweerde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')