abonnement Unibet Coolblue
pi_38403992
Geen topic met vragen, maar een topic met pics en informatie, naar aanleiding van wat vragen in een ander topic, nu maar een eigen topic.

Wat is een spanplafond?
Een spanplafond is een kunststofdoek dat wordt opgespannen in een frame. Het hangt dus los in de ruimte en zit alleen vast aan de randen van het plafond.

Is het strak en naadloos?
Het is retestrak en zo goed als naadloos. Overdag zijn er om de 1m50 wat naden te zien, deze zijn echter minimaal en zijn zeker niet storend. De randen kunnen worden afgewerkt met verschillende soorten lijsten (strak, simpel, (pot)sierlijk, etc).

Hoe zit dat met lichtpunten?
Je kunt spotjes in laten bouwen. Dat ziet er (wederom) superstrak uit. Daarnaast kun je je bestaande lichtpunten behouden of er nieuwe in laten plaatsen. Nadeel van het systeem is dat je dit allemaal van tevoren moet doen, achteraf verplaatsen kan niet, een ander lichtpunt moet door de vakman gedaan worden (waarbij het plafond daarna opnieuw gespannen moet worden).

Hoe lang duurt dat spannen?
Het spannen duurt ongeveer een uurtje. Dat gaat echt supersnel. Met alle voor- en nabereidingen erbij zijn ze voor bijvoorbeeld een woonkamer toch nog een dag kwijt. Bij mij zijn zowel de keuken als woonkamer gedaan en zijn ze 1,5 dag bezig geweest. Daarbij werd wel gezegd dat hoe leger de kamer, hoe sneller het erin hangt. Maar in principe kun je al je grotere meubels in je kamer laten staan, alleen de kleine breekbare tierelantijntjes kun je beter weghalen.

Wordt dat een enorme puinzooi dan?
Nope. Kwestie van een keer stoffen en stofzuigen en klaar.

Ik heb gekozen voor een spanplafond omdat het plafond dat in mijn woonkamer zat bestond uit schrootjes icm balken. Dat vond ik spuuglelijk. Doordat er aan de zijkanten een kantbord zit, waarachter niet gestuct was heb ik besloten die te laten zitten. De schroten blijven ook gewoon zitten. In de keuken zat een plastic schoten plafond. Hier zat een gat in en de gebruikte spotjes waren levensgevaarlijk icm het plastic. Voordeel was dat ik het restmateriaal van de woonkamer kon gebruiken voor de keuken, waardoor ik die er vrij goedkoop kon bijspannen.

De oude situatie in de woonkamer




de kabels die je hier ziet lopen zijn voor de inbouwspotjes

Het bevestigen van het spanplafond in de keuken
ik heb geen foto's van de bouw van de woonkamer, maar met de keuken krijg je ook een goed beeld

Dit is het frame waaraan het doek wordt opgehangen. Dit bestaat uit een houten balkje + de zwarte strip die je ziet. In totaal is dat een cm of 7 dik. Het spanplafond komt dus ook 7 a 8 cm lager dan het huidige plafond (dit is minimaal, het kan uiteraard wel nog lager).


Nog een overzichtje van het lijstwerk, je ziet tevens de lijst boven de keukenkastjes die de bouwers er op hebben gezet.


Kunstig hoekwerk bij de keukenkastjes en uitstekende koelkast


Dat rechthoekige houten frame is voor de schotels waar de spotjes inkomen.


Deze schotels dus.


Het doek wordt opgehangen. Het is nu vrij stug en gekreukeld. Eerst worden de twee korte zijden losjes bevestigd.


Zo dus. Nu wordt er een flinke hittekanon op gas aangeslingerd, waardoor het doek gaat uitzetten en soepeler wordt. Dan kan het opspannen beginnen.


d.m.v. kunstof pezen wordt het doek in een gootje van de (zwarte) omlijsting vastgeklemd. En zo wordt de hele rand gedaan.


De pees, wordt er met een hamertje ingebeukt.


Het restmateriaal wordt er met een mesje afgesneden.


En dan ziet het er zo uit zonder sierlijsten.


Hoekjes zijn lastig. Maar met wat loshalen van pezen, straktrekken, eventueel extra verhitten met een verfbrander is het zo helemaal strak.


Dan komen de sierlijsten erin.


Dat ziet er dan zo uit.

(vanaf staat de woonkamer op de foto)

Voor gordijnen kunnen koofjes gemaakt worden. Deze moet nog worden afgekit, zodat de kieren niet meer te zien zijn.


Een koofje met de inbouwspotjes. NB: vanuit deze hoek zie je geen naden.


Het eindresultaat in de woonkamer. Hier zie je wel een naad, omdat het buitenlicht van onderen komt. Dit is echter niet storend.








Het plafond is wat strakker dan mijn kleurscheiding op de muren

Als je vragen hebt, dan hoor ik het wel. Ik zal proberen om vanavond of morgenavond nog wat sfeerfoto's van het geheel met de lampen aan te maken.
  woensdag 31 mei 2006 @ 12:09:16 #2
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_38404596
Kan je een ruwe indicatie van de kosten geven??
pi_38404621
Ziet er toch niet slecht uit, heel mooi zelfs. Kun je ongeveer een m2 prijs noemen van wat jij kwijt was?

En eventueel een detailfoto van de centraaldozen, en van de doorvoeren waar radiatorleidingen zitten?
pi_38404744
tvp
  Moderator woensdag 31 mei 2006 @ 12:18:26 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_38404943
Ik had er nog nooit van gehoord maar het ziet er zeker te weten niet verkeerd uit
Ben benieuwd wat het kostenplaatje is
pi_38405551
Dit is de oplossing voor mijn woonkamer :-)

* blackie007 is heel benieuwd naar de kosten
pi_38405573
Uhm. De kosten. Een kleine 4500 euro.
Dat is inclusief:
* twee koven voor de gordijnen (met een plaat om die schroten weg te werken)
* de lijst boven het keukenblok met rooster
* 9 inbouwspotjes
* 9 trafo's

Totale oppervlak is 45m2

Voor alleen het plafond zou je ongeveer tussen de 3000 en de 3500 euro kwijt zijn.

Het is volgens mij eigenlijk alleen interessant als je een plafondrenovatie moet doen. Als je voor de keuze staat voor of witten of dit, dan zou ik toch lekker gaan witten. Met die bak hout die bij mij aan het plafond hing zou het verwijderen, gaten vullen, opnieuw stucen van de muren en het plafond wellicht maar net iets goedkoper uitvallen (of zelfs nog duurder).

@marsepijn: de eerste foto na het kopje "Het bevestigen van het spanplafond in de keuken" worden de leidingen door een hoekje weggewerkt. Verder heb ik geen last van radiatorbuizen, omdat deze toevallig in de gordijnkoven wegvallen. Maar er kan gewoon omheen gewerkt worden. Ze kunnen iig niet door het spanplafonddoek heen.

Ik heb overigens twee lichtpunten laten monteren in het plafond. Een boven de zithoek, maar ik weet nog niet of ik daar uberhaupt een lamp wil hebben. Deze is dus wel compleet gemonteerd, maar nog niet doorgeprikt. Boven de eetkamertafel is dit wel al gedaan (op een van de foto's zie je ook een draadje uit het plafond komen. De lampen kun je gewoon ophangen door schroeven in het plankje te schroeven (dwars door het doek heen). Dat plankje is 25cm bij 25cm groot, met een gat in het midden waar een kroonsteentje uitkomt.
  woensdag 31 mei 2006 @ 12:51:33 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_38406143
Eindelijk eens iemand met ervaringen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ziet er keurig uit. Die trips langs de randen, moet je dat zelf doen of word dat gedaan?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_38407670
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 12:51 schreef sanger het volgende:
Eindelijk eens iemand met ervaringen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ziet er keurig uit. Die trips langs de randen, moet je dat zelf doen of word dat gedaan?
Alles wordt gedaan. En er zijn verschillende soorten strips. Die zwarte lijst waar het doek in wordt geklikt doet trouwens ook nog dienst als schilderij ophangsysteem.
pi_38407940
Mmmm 100 euro per m2 is mijzelf te veel. Daar kan ik heel wat gipsplaten voor wegschroeven...

Bovendien is de oplossing bij de radiatorbuizen niet echt mijn oplossing. Neemt niet weg dat het resultaat erg netjes is. Is verlichting boven het spanplafond eigenlijk een optie? Kun je nog wel bij de centraaldozen?
pi_38408204
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:47 schreef Marsepein het volgende:
Mmmm 100 euro per m2 is mijzelf te veel. Daar kan ik heel wat gipsplaten voor wegschroeven...

Bovendien is de oplossing bij de radiatorbuizen niet echt mijn oplossing. Neemt niet weg dat het resultaat erg netjes is. Is verlichting boven het spanplafond eigenlijk een optie? Kun je nog wel bij de centraaldozen?
Je kunt niet meer boven het plafond komen. Tenminste, het kan wel, maar niet zonder dat het plafondopnieuw gespannen moet worden. En dat kun je niet zelf.
pi_38408381
Kun je nu wel of niet bij de centraaldozen komen.... Misschien begrijp ik je antwoord niet, maar het staat er niet duidelijk.
pi_38409025
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:56 schreef Marsepein het volgende:
Kun je nu wel of niet bij de centraaldozen komen.... Misschien begrijp ik je antwoord niet, maar het staat er niet duidelijk.
Wellicht begrijp ik je vraag dan niet?! Je kunt niet meer boven het plafond komen zonder het plafond uit het frame te halen. En dat kun je niet zelf. Dus nee. dat kan niet..
pi_38409374
Je hebt gelijk, de vraag is niet duidelijk, daarom het antwoord ook niet.

Ik bedoel eigenlijk of je zelf zonder poespas bij een centraaldoos kunt, dus gewoon lamp weghalen en dekseltje openschroeven. En het spanplafond gewoon laten zitten.

Maar ik begrijp dat dat niet kan, ik vraag me af of dat zelfs wel mag. Centraal- en lasdozen mag je niet wegstoppen. Vonk, weet jij hier iets van?

En verlichting boven het spanplafond is geen optie? Zodat je 's avonds een groot verlicht plafond hebt? (Als in een lamp achter een doek)
  woensdag 31 mei 2006 @ 14:24:53 #15
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_38409499
Erg mooi. Ik kende het eigenlijk alleen van naam. Hoe duurzaam is zoiets nu, en wat gebeurd er als er eens een keer een beschadiging inkomt? (verder uitscheuren e.d.?)
Vampire Romance O+
pi_38410823
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 14:24 schreef MouseOver het volgende:
Erg mooi. Ik kende het eigenlijk alleen van naam. Hoe duurzaam is zoiets nu, en wat gebeurd er als er eens een keer een beschadiging inkomt? (verder uitscheuren e.d.?)
D'r zit 25 jaar garantie op voor wat betreft kleurechtheid. De verkoper (voor zover die te vertrouwen is) meldde mij dat hij het al 15 jaar in zijn kamer had zitten. Daarbij rookte zijn vrouw en kinderen als een ketter. 1 keer in de 3 of vier jaar met een sopje afnemen is genoeg onderhoud.

Qua beschadigingen: zolang deze binnen 10% van de rand zitten (dus bij 7 meter breedte mag de beschading ongeveer 70 cm uit de kant zitten) kunnen ze het plafond verhitten en oprekken zodat het echt weg is. Spotjes zijn dan overigens wel een probleem. Het plafond is eigenlijk alleen gevoelig voor scherpe voorwerpen. Je kunt er dus rustig wat kinderen en huisdieren tegenaanslingeren zonder gevolgen (hoewel je dan bij katten eerst even de nageltjes moet knippen).

Wellicht nog interessant: het is in alle denkbare kleuren te krijgen, zowel mat als laque (hoogglans).
pi_38410893
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 14:21 schreef Marsepein het volgende:
Je hebt gelijk, de vraag is niet duidelijk, daarom het antwoord ook niet.

Ik bedoel eigenlijk of je zelf zonder poespas bij een centraaldoos kunt, dus gewoon lamp weghalen en dekseltje openschroeven. En het spanplafond gewoon laten zitten.

Maar ik begrijp dat dat niet kan, ik vraag me af of dat zelfs wel mag. Centraal- en lasdozen mag je niet wegstoppen. Vonk, weet jij hier iets van?

En verlichting boven het spanplafond is geen optie? Zodat je 's avonds een groot verlicht plafond hebt? (Als in een lamp achter een doek)
De doos waar de lamp aanzit kun je niet meer bij nee. Een lamp achter het doek zou ik eigenlijk niet weten. Het lijkt me een crime om dat egaal verlicht te krijgen.
  Moderator woensdag 31 mei 2006 @ 16:41:00 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_38414610
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 14:21 schreef Marsepein het volgende:

Maar ik begrijp dat dat niet kan, ik vraag me af of dat zelfs wel mag. Centraal- en lasdozen mag je niet wegstoppen. Vonk, weet jij hier iets van?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bepalingen - Lasdozen / Lassen - Volgens NEN1010 deel 5 - blz. 111

8.526.111
- In een lasdoos mogen niet meer lassen zijn aangebracht dan met het oog op een gemakkelijk sluiten van de doos mogelijk is

8.526.112
- In een las of trekdoos mogen zich alleen leidingen bevinden die deel uitmaken van dezelfde stroomketen
Deze bepaling geld niet voor
A) Leidingen die deel uitmaken van dezelfde tweegeleidereindgroep, mits deze groep is beveiligd door een beveiligingstoestel tegen overstroom met een nominale stroom van ten hoogste 16 A
B) Leidingen die deel uitmaken van hulpstroom, signaaal en meetketens
C) Meergroepslasdozen en meergroeptrekdozen

8.526.111 - Toelichting
- Het verdient aanbeveling de verbindingen zoveel mogelijk te centraliseren
- Het verdient aanbeveling lasdozen e.d. bereikbaar te houden

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er staat dus niet expleciet in de NEN1010 vermeld dat een lasdoos of centraaldoos in het zicht gehouden moet worden, wel staat er een aanbeveling tot
pi_38422434
Nog wat foto's die ik vanand heb genomen:









pi_38422549
.
Nou sop, dat ziet er strak uit ! en mooi afgewerkt en in anderhalve dag !
Voor glans zou ik niet kiezen vanwege het Bauer effect

Het ruimtelijk effect is opvallend !

Met stuc'n etc. had je wel wat weken kunnen uittrekken.
De zooi die je daarvan hebt als je er al woont !
De spotjes zitten er ook mooi in. En blijkbaar goed geadviseerd omdat je nóg een lichtpunt hebt voorbereid.

Wat wordt je volgende projekt ?
.

[ Bericht 10% gewijzigd door AnneX op 01-06-2006 09:10:59 ]
pi_38427525
Naden om de 1,5 meter Mijn plafond is 6 bij 11 meter maar ik heb geen naden
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  donderdag 1 juni 2006 @ 10:06:39 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38427797
Ziet er wel erg goed uit
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38427837
Mijn tante heeft het een tijdje geleden ook laten doen.

Maar, nu kun je zelf niks meer aan het plafond hangen, toch?
  donderdag 1 juni 2006 @ 10:38:46 #24
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_38428846
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 10:07 schreef ijsmeis het volgende:
Mijn tante heeft het een tijdje geleden ook laten doen.

Maar, nu kun je zelf niks meer aan het plafond hangen, toch?
Als ik het verhaal goed gevolgd heb niet nee. Je zult dus van te voren moeten bekijken waar je welke elektrapunten wilt!

@sop; is er ook een oplossing als je bijvoorbeeld een extra lichtpunt wilt maken die je niet meteen wilt gebruiken? Bij gipsplafonds heb je hiervoor opzetkapjes etc. Is er voor spanplafonds een specifieke oplossing voor?

Als je bijvoorbeeld je huis iedere zomer en winter anders indeelt is dat wel makkelijk.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_38429307
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 10:07 schreef ijsmeis het volgende:
Mijn tante heeft het een tijdje geleden ook laten doen.

Maar, nu kun je zelf niks meer aan het plafond hangen, toch?
Nope. Wel op de plaatsen die je voor de plaatsing hebt aangegeven.
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 09:59 schreef valentijn101 het volgende:
Naden om de 1,5 meter Mijn plafond is 6 bij 11 meter maar ik heb geen naden
Die naden zie je als het buiten donker is (en dus binnen met de lampen aan) niet meer, en overdag eigenlijk ook alleen als je er op let en er recht onderstaat.
pi_38692452
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 10:38 schreef sanger het volgende:
@sop; is er ook een oplossing als je bijvoorbeeld een extra lichtpunt wilt maken die je niet meteen wilt gebruiken? Bij gipsplafonds heb je hiervoor opzetkapjes etc. Is er voor spanplafonds een specifieke oplossing voor?
Die vraag had ik nog gemist: ik heb 1 lichtpunt dat ik nog niet gebruik. Die zit boven de zithoek, en is nog niet doorgeprikt. Er zit boven het zeil een stellage met een plank van 25cm bij 25cm daar kun je je lamp inschroeven. Stel je wilt die lamp weer weghebben dan kun je er gewoon zo'n afdekplaatje opschroeven net als bij een normaal plafond.

Het verplaatsen van lichtpunten is eigenlijk net zo'n crime als bij een gestuct plafond. Enige extra nadeel is, is dat je ook niet voor een lelijke oplossing met een draad over het plafond kunt kiezen. Maar ik zie dat meer als een voordeel.
pi_38697759
dit was afgelopen weekend nog in Eigen huis en tuin geloof ik...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_39079875
Ik heb laatst in zo'n bouwprogramma gezien dat ze zo'n plafond plaatsten waar een foto op was afgedrukt. Was op een (kinder) slaapkamer geloof ik.

Sop, het ziet er erg mooi uit .
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 21 juni 2006 @ 16:51:07 #29
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_39080791
Ziet er mooi uit, hoewel ik zelf toch echt voor de gipsplaten + stuc zou gaan.
Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe brandveilig is dit spul? Als je een aansteker onder een stukje restant houdt, fikt dat dan? Zo ja, staat je hele kamer dan meteen vol rook als er iets misgaat?
censuur :O
pi_39094704
Zo'n plafond is gewoon PVC hè, dus branden als een ketter.

En ook giftige rookdampen, dus echt veilig lijkt het me niet.
  woensdag 21 juni 2006 @ 23:06:29 #31
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39095027
Als je de deur dichtmaakt, beweegt het dan mee?
Vampire Romance O+
  donderdag 22 juni 2006 @ 09:28:17 #32
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_39102535
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 23:06 schreef MouseOver het volgende:
Als je de deur dichtmaakt, beweegt het dan mee?
Ligt eraan hoe hard je het doet MO.

Denk het niet.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_39104602
Plafond beweegt niet. Of in ieder geval niet zichtbaar. Het staat ook vrij strak gespannen.

Voor wat betreft de brandveiligheid: het is niet 'gewoon PVC'. Het zal ongetwijfeld sneller schade oplopen bij direct contact met vuur. Maar het smelt, het brand niet (al zal alles op den duur wel branden). Bij rook/roet schade is het plafond in ieder geval weer schoon te krijgen. Daarnaast heb je voor dat soort gevallen een verzekering, waarna ze in een dag een nieuw plafond erin raggen.
pi_39105100
maar smelten van pvc geeft giftige rookdampen. Lijkt me niet echt lekker om doorheen te moeten als je huis in de fik staat. Helemaal niet als je dan ook nog hete druppels in je nek krijgt.

Zelfde als met plastic schrootjes.
pi_39105234
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 11:12 schreef _VoiD_ het volgende:
maar smelten van pvc geeft giftige rookdampen. Lijkt me niet echt lekker om doorheen te moeten als je huis in de fik staat. Helemaal niet als je dan ook nog hete druppels in je nek krijgt.

Zelfde als met plastic schrootjes.
't is geen PVC
pi_39108010
sites die ik bekeken heb spreken wel van PVC, maar er zullen inderdaad ook andere materialen voor zijn.
pi_39114619
www.dumaplast.com
quote:
Dumaplast is a leading manufacturer and supplier of exterior pvc wall cladding and siding, pvc window boards and window shutters, as well as decorative interior wall panelling, waterproof shower and bathroom panelling and lightweight ceiling panels.

Dumaplast pvc products are oriented towards the professional and do-it-yourself markets in Western and Eastern Europe, and more recently also North and South America.
Die lui maken dat spul van PVC. Je hebt ook een pvc vrije oplossing, dit werd in het kunststofbedrijf waar ik jarenlang gewerkt heb erg veel geproduceerd, daar noemden ze het Perl-S. Of dit gebruikt wordt voor spanplafonds weet ik niet.
pi_60762817
Hallo.
Sinds vandaag heb ik ook een spanplafond.
Ik ga verhuizen en wordt er nu mee gekonfronteerd.
Nu wil ik het graag witten kun je mij advies geven?
Groet Evi
pi_60840008
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 14:35 schreef newenergy het volgende:
Hallo.
Sinds vandaag heb ik ook een spanplafond.
Ik ga verhuizen en wordt er nu mee gekonfronteerd.
Nu wil ik het graag witten kun je mij advies geven?
Groet Evi
Kijk eens hier en zoek even een vakbedrijf bij je in de buurt: http://www.plameco.com

Plafonds zijn superstrak en, met de huidige energieprijzen en de vaak harde materialen in (woon)kamer kun je heel simpel middels een laag Polyesterwol (Akotherm) mee laten aanbrengen voor verbetering van de isolatie & akoestiek. Sla je 3 vliegen in 1 klap.
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_60846214
Als ik het zo lees is het voor iemand die een beetje handig is een betere oplossing om gipsplaten weg te schroeven en daartegen te laten stuken?
Een spanplafond witten lijkt me trouwens raar? _
pi_64777329
Hallo,

Na lang zoeken heb ik een bedrijf gevonden dat in mijn regio spanplafonds maakt.Ik woon zelf in Brunssum en heb verschillende bedrijven aan huis gehad. Plameco was hierin het duurste. Dat moet ook wel als je op tv bent. De andere bedrijven kwamen niet proffesioneel over en waren ook behoorlijk aan de prijzige kant. Uiteindelijk bij A1 spanplafonds in Heerlen uitgekomen. Na een afspraak gemaakt te hebben alles doorgesproken en besteld. Mijn plafond hangt nu 3 weken en ik ben super tevreden!! Ze waren ook een stuk goedkoper!!

Groetjes verbouwertje
pi_78563945
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 09:14 schreef veldmuis het volgende:
Als ik het zo lees is het voor iemand die een beetje handig is een betere oplossing om gipsplaten weg te schroeven en daartegen te laten stuken?
Een spanplafond witten lijkt me trouwens raar? _

inderdaad, ik heb een spanplafond maar een spanplafond hoef je
niet te witten. Ik tenminste niet.
echt super strak zit het en ook glimt het niet (zoals ik wel eens heb gezien)

De kleur kon ik zelf uit kiezen en ook de spotjes, wat eerst niet kon want ik
had betonnen platen als mijn plafond. Ook het zat er binnen 1 dag in! wat ik ook super
vond, mijn vrouw was overdag thuis gebleven, en toen ik sávonds thuis kwam zat het het al in!
met mijn toestemming staat er een foto op de site van het bedrijf van mijn spanplafond.
http://www.npsplafonds.nl/data/renovatie.html
pi_78565428
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 10:07 schreef Anne het volgende:
Mijn tante heeft het een tijdje geleden ook laten doen.

Maar, nu kun je zelf niks meer aan het plafond hangen, toch?
Whehe, mijn oom heeft een tijdje terug per ongeluk een bord kip met kerrie tegen het plafond aan gegooid (hij schrok ergens van tijdens het opscheppen). Mijn tante helemaal in paniek, meteen gaan schrobben en boenen, zonder resultaat. Maar na een week was het toch helemaal weggetrokken.
pi_78569922
quote:
Op zondag 28 februari 2010 20:13 schreef ronald32 het volgende:

[..]

inderdaad, ik heb een spanplafond maar een spanplafond hoef je
niet te witten. Ik tenminste niet.
echt super strak zit het en ook glimt het niet (zoals ik wel eens heb gezien)

De kleur kon ik zelf uit kiezen en ook de spotjes, wat eerst niet kon want ik
had betonnen platen als mijn plafond. Ook het zat er binnen 1 dag in! wat ik ook super
vond, mijn vrouw was overdag thuis gebleven, en toen ik sávonds thuis kwam zat het het al in!
met mijn toestemming staat er een foto op de site van het bedrijf van mijn spanplafond.
http://www.npsplafonds.nl/data/renovatie.html
Wat ik me wel afvraag bij een spanplafond, hoe kom ik bij de centraaldoos ingeval van storing od
  woensdag 29 september 2010 @ 16:30:41 #45
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_86985528
Ik wil dit topic ff kicken.

We staan op het punt een huis te kopen. Daar zit een spanplafond in. Pvc spanplafond kwam ik achter door even met het bedrijf te bellen wat het heeft gezet.

Hoe zit dat nou? Is dat nou erg brandbaar ook? De eigenaarresse zegt dit plafond erin te hebben gezet vanwege de spotjes. Zij en de makelaar verzekeren me dan ook dat er enkel beton zonder gebreken onder zit.

Het plafond hangt wat door, wat normaal is zoals ik heb begrepen volgens de verkoper van het bedrijf. Als ik het weg wil halen, heb ik best een probleem volgens hem.

Dat plafond zit zo vast een de muur met lijsten en spijkers erin, dat ik mijn muur flink zou beschadigen :{ Hier ben ik wat minder gecharmeerd van.

Hoelang gaat een pvc spanplafond mee? En ik heb begrepen dat het een soort van doek is... ik kan er dus geen lamp oid aan ophangen?

Ik kan er ook een polieet plafond in laten zetten (hij deed erg zn best om me die te verkopen :P ik moest maar naar de showroom komen heb ik wel 4x gehoord :D ) maar dat kost of nieuw 1500 euro... of als je al een bestaand spanplafond hebt 800 euro +-. Hoe werkt dat? Gaat dat polieet plafond over het huidige pvc plafond?

En hoe brandbaar is polieet? Pvc had naden hoorde ik... die kunnen stuk gaan. Hoelang gaat zo'n spanplafond gemiddeld mee? En polieet heeft geen naden, dus die zou langer mee gaan in theorie?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 29 september 2010 @ 17:02:55 #46
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_86986745
ooh ja, en ik vroeg me af of de spotjes (nu halogeen 20 watt) zelf te vervangen zijn door led.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  FOK!fotograaf woensdag 29 september 2010 @ 18:42:19 #47
17893 Forno
pi_86990327
Ik vind een spanplafond op zich best mooi (niet te glossy maar mat). Maar het lijkt me zo kwetsbaar voor strepen en scheuren als je een keer te wild feest (of klust). Ik zou toch altijd een gestuct plafond kiezen, iets duurder maar wel minder kwetsbaar en makkelijker om zelf een lampje op te hangen, of even van kleur te veranderen.
  woensdag 29 september 2010 @ 19:12:33 #48
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_86991554
Volgens mij kun je die halogeenspotjes niet zomaar vervangen.. 20 watt is met twee pinnetjes als ik me niet vergis, en dat past niet 1:1.

Wat betreft muren kapotmaken zou ik me niet te druk over maken. Je kunt zoiets vaak wel aardig bijstrijken (en vervolgens waarschijnlijk wel behangen). En als het serieus erg wordt kun je nog altijd een gipsplafond erin zetten, een cm lager dan het spanplafond nu zit. Dan bedekt het eventuele beschadigingen en zo'n gipsplafond inbouwen heeft niet zoveel om het lijf.
Vampire Romance O+
  woensdag 29 september 2010 @ 19:23:28 #49
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_86992060
quote:
Op woensdag 29 september 2010 19:12 schreef MouseOver het volgende:
Volgens mij kun je die halogeenspotjes niet zomaar vervangen.. 20 watt is met twee pinnetjes als ik me niet vergis, en dat past niet 1:1.

Wat betreft muren kapotmaken zou ik me niet te druk over maken. Je kunt zoiets vaak wel aardig bijstrijken (en vervolgens waarschijnlijk wel behangen). En als het serieus erg wordt kun je nog altijd een gipsplafond erin zetten, een cm lager dan het spanplafond nu zit. Dan bedekt het eventuele beschadigingen en zo'n gipsplafond inbouwen heeft niet zoveel om het lijf.
ja, of je kan toch je muren laten stucken?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 29 september 2010 @ 21:07:34 #50
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_86997349
quote:
Op woensdag 29 september 2010 19:23 schreef Qwea het volgende:

[..]

ja, of je kan toch je muren laten stucken?
Ja. Misschien kreeg hij de indruk dat je dacht dat je het er echt gewoon uit zou kunnen trekken en that's it.
Vampire Romance O+
  woensdag 29 september 2010 @ 21:08:56 #51
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_86997421
Ik zie trouwens dat er ondertussen wel plug'n'play LEDs te krijgen zijn voor dat type halogeen.
Vampire Romance O+
  woensdag 29 september 2010 @ 21:12:33 #52
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_86997588
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:07 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ja. Misschien kreeg hij de indruk dat je dacht dat je het er echt gewoon uit zou kunnen trekken en that's it.
Nou, ik vroeg of het bedrijf dat kon doen. Verwijderen. Maar dat gaf ook schade :') dus ik weet niet wat hij zelf zou doen dan :P

En die plug en play leds, nice. Waar te halen?
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  FOK!fotograaf woensdag 29 september 2010 @ 21:16:13 #53
17893 Forno
pi_86997758
quote:
Op woensdag 29 september 2010 19:12 schreef MouseOver het volgende:
Volgens mij kun je die halogeenspotjes niet zomaar vervangen.. 20 watt is met twee pinnetjes als ik me niet vergis, en dat past niet 1:1.

Wat betreft muren kapotmaken zou ik me niet te druk over maken. Je kunt zoiets vaak wel aardig bijstrijken (en vervolgens waarschijnlijk wel behangen). En als het serieus erg wordt kun je nog altijd een gipsplafond erin zetten, een cm lager dan het spanplafond nu zit. Dan bedekt het eventuele beschadigingen en zo'n gipsplafond inbouwen heeft niet zoveel om het lijf.
Het gaat toch over spanplafonds? Ik heb nog niet zo vaak een behangen plafond gezien. Denk ook niet dat behangplak goed op pvc of plastic blijft plakken.

Ik denk dat een gipsplafond meer werk is dan zo'n spanplafond. Een netjes gestuct plafond kost nog meer tijd.
  woensdag 29 september 2010 @ 21:21:28 #54
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_86998024
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:16 schreef Forno het volgende:

[..]

Het gaat toch over spanplafonds? Ik heb nog niet zo vaak een behangen plafond gezien. Denk ook niet dat behangplak goed op pvc of plastic blijft plakken.

Ik denk dat een gipsplafond meer werk is dan zo'n spanplafond. Een netjes gestuct plafond kost nog meer tijd.
Het spanplafond hangt er al. Het gaat erover of het een ravage oplevert om het weg te halen. Ik stel dat zelfs als het een ravage oplevert je dat alsnog relatief eenvoudig kan oplossen door er alsnog een gipsplafond voor in de plaats te hangen. Je bent niet gedwongen om de muren te repareren, als er redenen zijn die dat erg moeilijk maken.

Het behangen gaat erover dat als je besluit dat hele plafond weg te halen en je de muren wel bijsmeert maar toch nog overgangen ziet, je dat recht kan trekken door te behangen. In tegenstelling tot de hele muur te stucken/spuiten.
Vampire Romance O+
  woensdag 29 september 2010 @ 21:26:38 #55
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_86998343
quote:
Op woensdag 29 september 2010 21:12 schreef Qwea het volgende:

[..]
En die plug en play leds, nice. Waar te halen?
Weetniet, ik googlede op afbeeldingen voor '20 watt halogeen led'. Dan zie je dat die halogeentjes meestal spotjes zijn met twee pinnetjes eraan. Tussen de plaatjes staat hetzelfde type maar dan in led uitvoering. Dat zie je aan de afbeelding, bij ledjes zie je meestal ofwel losse ledjes zitten, ofwel je ziet een grote lens zitten.

Beetje in een webshop zoeken en je vind wel passende. Ik zou wel even wachten met bestellen tot je de huidige halogeenspotjes eruit kunt halen om op het oog te controleren of het inderdaad die aansluiting is. Het kan ook zijn dat het 220 volt halogeenlampjes zijn en die hebben een andere aansluiting, daar zit nog een soort van verdikking op het pinnetje. Mochten het die zijn dan moet je eens bij de gamma kijken. Die hebben behoorlijk goede ledjes, mooie kleur en veel licht. Ik dacht dat het om 4,2 watt gaat. Kosten 23.50 per stuk.

Verkijk je trouwens niet op het wattage; alles minder dan 3 watt geeft -imho- te weinig ligt. Daarboven komt er best aardig wat licht uit, maar de halogeenspotjes zullen toch feller blijven.
Vampire Romance O+
pi_97286839
Spanplafond ziet er inderdaad gelikt uit. Wij hebben de beneden verdieping voorzien van spanplafonds met spots en het geeft een compleet ander beeld van de ruimtes. Absoluut een aanrader. Wij hebben het laten installeren overigens, geen ervaring met zelf doen dus...

-edit- Wil je adverteren? Neem dan contact op met pr@fok.nl

[ Bericht 10% gewijzigd door Ml-etje op 25-05-2011 11:53:26 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')