abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 mei 2006 @ 13:35:28 #51
3542 Gia
User under construction
pi_38407577
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:31 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

Hetzelfde dat we nu doen met de bejaarden deze krijgen toch dit basisinkomen itt een AOW nu. Volgens mij gaan ze er in dit stelsel zelfs op vooruit. Behalve de werkende ouderen (65+) want die betalen geen premies sociale heffingen.
AOW is voor een bejaard stel netto 200 euro meer dan het voorgestelde basisinkomen, wat overigens niet veel hoger zou mogen zijn, om jongeren toch te stimuleren te gaan werken.
(Jaha, jongeren vanaf 25)

Lees anders even het hele topic, is al een paar keer gezegd.
  woensdag 31 mei 2006 @ 13:40:50 #52
3542 Gia
User under construction
pi_38407722
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:32 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik vind het prima dat iedereen met iedereen hokt. Ik vind het absurd dat gehuwden minder krijgen dan hokkers.
Dat is dan ook niet zo, tenzij ze illegaal hokken. Er worden dan ook regelmatig illegale hokkers gepakt en zij mogen netjes terugbetalen. Zielig? Echt niet.

Zowel samenwonenden als gehuwden hebben evenveel. 1208 netto per maand.

Maar jij vindt het prima als mensen met een paar gezinnen een grote villa betrekken en van het basisinkomen leven? Ze hoeven dan geen belasting te betalen en worden keurig door de staat en de werkende massa onderhouden.

Ik vind dat toch niet zo'n aangenaam idee, hoewel ik dat dan zelf uiteraard ook zou doen. Hoeft mijn mannetje lekker geen ander werk te zoeken.

Mogen we van jou dan trouwens ook langdurig met zijn allen op vakantie naar een villa in Frankrijk of Spanje, terwijl we hier dan de huur van een klein flatje betalen voor de vorm?
pi_38407856
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:35 schreef Gia het volgende:

[..]

AOW is voor een bejaard stel netto 200 euro meer dan het voorgestelde basisinkomen, wat overigens niet veel hoger zou mogen zijn, om jongeren toch te stimuleren te gaan werken.
(Jaha, jongeren vanaf 25)

Lees anders even het hele topic, is al een paar keer gezegd.
Het hele idee was nog zonder concrete cijfers. Je moet gewoon kijken of je daar een mooie constructie voor kan bedenken want plus/minus 100.000 ambtenaren besparen levert je wel wat op.
  woensdag 31 mei 2006 @ 13:48:00 #54
3542 Gia
User under construction
pi_38407952
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:46 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

Het hele idee was nog zonder concrete cijfers. Je moet gewoon kijken of je daar een mooie constructie voor kan bedenken want plus/minus 100.000 ambtenaren besparen levert je wel wat op.
En waar moeten die dan van leven?
  woensdag 31 mei 2006 @ 13:52:05 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_38408176
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:24 schreef Gia het volgende:

[..]

Jij vindt het prima als twee bejaarden met twee alleenstaande pensioenen bij elkaar gaan hokken, terwijl gehuwden het moeten doen met een gehuwden pensioen?

Een alleenstaande heeft netto 881 euro
Een gehuwde heeft netto 604 euro (indien partner ook 65 is)
Ik vind dat prima, de overheid geeft een basis en hoe je verder gaat moet je zelf weten, eigen verantwoording heet dat. Mensen die geen aanvullend pensioen hebben, hebben daar nooit voor betaald en hebben nooit gespaart, waarom zou je mensen die dat we l hebben gedaan, die wel dachten aan een dag van morgen moeten belasten en mensen die altijd alles hebben opgemaakt meer moeten geven? Dat is namelijk wat je zou gaan moeten doen als je de AOW in zijn huidige vorm betaalbaar wil gaan houden in een jaar of 10, 15.
Wouter Bos heeft het over het gaan fiscaliseren van oude dag voorziening, dus dat betekend dat mensen die wel aan de dag van morgen hebben gedacht de dupe worden van de mensen die dat nooit deden.
Als je 25 jaar geleden alleen AOW had, kan ik me dat voorstellen, mensen die nu alleen AOW hebben zijn daar zelf schuld aan, ze hebben nooit gezorgt voor hun oude dag.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 31 mei 2006 @ 13:52:44 #56
45206 Pietverdriet
pi_38408201
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Van echt werk en het basis inkomen.
  woensdag 31 mei 2006 @ 13:54:00 #57
45206 Pietverdriet
pi_38408285
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:46 schreef FreedonNadd het volgende:

[..]

nog maar te zwijgen van alle andere kosten, computersystemen en gebouwen.
pi_38409149
quote:

[..]

Waar niet-ambtelijk Nederland ook van leeft: Werk (en basisinkomen)

Je doet het voorkomen alsof het primaire doel van instellingen als de belastingdienst is om mensen aan het werk te houden. Dat is het natuurlijk net zo min als dat dat het primaire doel is van de Albert Heijn.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  woensdag 31 mei 2006 @ 14:22:28 #59
45206 Pietverdriet
pi_38409417
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 14:16 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

Je doet het voorkomen alsof het primaire doel van instellingen als de belastingdienst is om mensen aan het werk te houden. Dat is het natuurlijk net zo min als dat dat het primaire doel is van de Albert Heijn.
Nou, laten we eerlijk zijn, dat is natuurlijk wel het primaire doel wat de meeste ambtenaren voor ogen hebben.
pi_38409476
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou, laten we eerlijk zijn, dat is natuurlijk wel het primaire doel wat de meeste ambtenaren voor ogen hebben.
Verwar het doel van de werker niet met het doel van het werk .
pi_38411129
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 13:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat is dan ook niet zo, tenzij ze illegaal hokken. Er worden dan ook regelmatig illegale hokkers gepakt en zij mogen netjes terugbetalen. Zielig? Echt niet.

Zowel samenwonenden als gehuwden hebben evenveel. 1208 netto per maand.

Maar jij vindt het prima als mensen met een paar gezinnen een grote villa betrekken en van het basisinkomen leven? Ze hoeven dan geen belasting te betalen en worden keurig door de staat en de werkende massa onderhouden.
Als die mensen samen van die 500euro per persoon de villa kunnen betalen en van kunnen leven? Prima.

Maar als ik het goed begrijp vindt jij die 500euro een vetpot als mensen wat kosten delen maar een schijntje als een bejaarde ervan rond moet komen?
quote:
Ik vind dat toch niet zo'n aangenaam idee, hoewel ik dat dan zelf uiteraard ook zou doen. Hoeft mijn mannetje lekker geen ander werk te zoeken.
Jij gaat je gezin onderhouden van zijn baan en jouw 500 euro? Prima.
quote:
Mogen we van jou dan trouwens ook langdurig met zijn allen op vakantie naar een villa in Frankrijk of Spanje, terwijl we hier dan de huur van een klein flatje betalen voor de vorm?
Oh, wat de voorwaarde zou moeten zijn voor het basisinkomen (NL staatsburger? Ingeschreven in NL?) weet ik niet.

Pietverdriet, wat vind jij?

Maar daarnaast: als iemand van die 500 euro per maand Europa doortrekt: mij best hoor. Je mag het adres wel even geven van die villa waar ik voor 500¤ pm op vakantie kan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 31 mei 2006 @ 15:35:09 #62
45206 Pietverdriet
pi_38411943
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 15:13 schreef sigme het volgende:

Ik vind dat het moet gelden voor Nederlanders die in NL belastingplichtig zijn, als je primaire woonplaats niet in NL is en je werkt niet in NL maar in het buitenland, dan ben je niet in NL belastingplichtig dus dan geld dit systeem niet voor je.
Woon je als Nederlander in Duitsland maar werk je in NL en betaal je daar belastingen, dan is het geldig. Woon je als Nederlanders in NL maar werk in Duitsland is het niet van toepasssing, omdat je in Duitsland belastingplichtig bent.
Woon je als Nederlander in Duitsland en werk je daar, val je buiten deze regeling.
Er kan hooguit voor Nederlanders die ouder zijn dan X (de pensioenleeftijd) maar daar ben ik nog niet uit.
Verder vind ik dat iedereen zelf moet weten hoe en wat. Als er mensen zijn die met zijn allen in een huis gaan wonen en daar vegeteren ze dat nu ook doen met bijstand, dat geeft bovendien ruimte in de woningmarkt.

Mensen die een andere dan de Nederlandse nationaliteit bezitten, die mogen van mij een korting op het belastingtarief krijgen, maar krijgen geen basisloon. Op deze manier kan je kansrijke hoogopgeleide migranten aantrekken die veel bijdragen aan de NL samenleving, maar voorkom je dat er kansarme migranten komen die het stelsel belasten maar niet bijdragen.
pi_38412199
Nog even een kleine kanttekening hoe wou je dit gaan doen in een steeds meer geïntegreerde europese gemeenschap. Waarbij ook steeds meer mensen in het buitenland werken en er vrij verkeer van arbeid en kapitaal is. ik twijfel of je een dergelijk systeem dan kan handhaven.
  woensdag 31 mei 2006 @ 16:03:11 #64
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_38413041
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 15:43 schreef achterhetspoor het volgende:
Nog even een kleine kanttekening hoe wou je dit gaan doen in een steeds meer geïntegreerde europese gemeenschap. Waarbij ook steeds meer mensen in het buitenland werken en er vrij verkeer van arbeid en kapitaal is. ik twijfel of je een dergelijk systeem dan kan handhaven.
Polen enzo kunnen hier toch ook de ww is? Moet van de EU, gelijke rechten enzo. Ik geloof zelfs dat er buitenlanders in de bijstand zitten. Het systeem stort nu dus al in.

Toch is het idee van het basisinkomen best goed. Maar m.i. liggen de baten vooral bij het feit dat je niet langer iedereen overal op hoeft te controleren, geen gekke aftrekposten meer en er is maar één simpel systeem dus grote efficientie. De Nederlandse politiek kan het alleen niet aan ben ik bang want die moeten weer gauw susidies voor zielige pressiegroepen uitdelen in het licht van camera`s en verkiezingen. Daarmee laat je het systeem eigenlijk al meteen weer instorten

Ik ook weet niet of je het kan/ moet combineren met een flattaks. Dan loop je tegen, het genoemde, probleem op dat werken en dan vooral veel werken voor veel mensen onaantrekkelijk wordt.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_38413684
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 16:03 schreef Napalm het volgende:
Ik ook weet niet of je het kan/ moet combineren met een flattaks. Dan loop je tegen, het genoemde, probleem op dat werken en dan vooral veel werken voor veel mensen onaantrekkelijk wordt.
eh?

Met een flattax wordt dat juist niet onaantrekkelijker. Nu is het dat wel, aangezien je (in schalen, OK) een steeds groter deel van je inkomen moet afdragen. Met een flattax is dat altijd hetzelfde percentage.
pi_38413960
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 16:18 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

eh?

Met een flattax wordt dat juist niet onaantrekkelijker. Nu is het dat wel, aangezien je (in schalen, OK) een steeds groter deel van je inkomen moet afdragen. Met een flattax is dat altijd hetzelfde percentage.
En als grootverdiener betaal je meer (absoluut) dan Jan Modaal, dus iedereen tevreden zou je zeggen.
  woensdag 31 mei 2006 @ 16:47:15 #67
3542 Gia
User under construction
pi_38414894
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 15:13 schreef sigme het volgende:

[..]

Als die mensen samen van die 500euro per persoon de villa kunnen betalen en van kunnen leven? Prima.

Maar als ik het goed begrijp vindt jij die 500euro een vetpot als mensen wat kosten delen maar een schijntje als een bejaarde ervan rond moet komen?
Als je met een stuk of 8 volwassenen in een huis woont en de kosten deelt, kun je er goed van leven, ja. Als je als bejaard stel van 1000 euro rond moet komen wordt dat een stuk lastiger. Bejaarden zullen niet zo snel nog in een communevorm samen gaan wonen.
quote:
Jij gaat je gezin onderhouden van zijn baan en jouw 500 euro? Prima.
Nee, mijn man raakt met dit plan zijn baan kwijt. Ik zal dan zeker proberen om andere mensen te vinden en een goedkope grote woning te delen. Eventueel in het buitenland. Zodat we niet hoeven te werken. Want als je voldoende geld krijgt van de staat hoef je niet te werken, toch?
quote:
Oh, wat de voorwaarde zou moeten zijn voor het basisinkomen (NL staatsburger? Ingeschreven in NL?) weet ik niet.

Maar daarnaast: als iemand van die 500 euro per maand Europa doortrekt: mij best hoor. Je mag het adres wel even geven van die villa waar ik voor 500¤ pm op vakantie kan.
Gewoon oud boerderijtje kopen en opknappen. Groentetuintje erbij. Eventueel wat zomerwerk verrichten. Verder lekker leven.

Uiteraard blijven we officieel in Nederland wonen, gewoon bij één van de kinderen in. Controle is er niet, toch?
  woensdag 31 mei 2006 @ 16:52:00 #68
45206 Pietverdriet
pi_38415120
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 16:03 schreef Napalm het volgende:

[..]

Polen enzo kunnen hier toch ook de ww is? Moet van de EU, gelijke rechten enzo. Ik geloof zelfs dat er buitenlanders in de bijstand zitten. Het systeem stort nu dus al in.
Welke WW? Er is in dit systeem geen WW meer, dus ook geen rechten op
quote:
Juist wel, je schaft de overhead af, de aftrekposten, maakt wit werken aantrekkelijker en mensen die niet werken worden gemotiveerd te gaan werken omdat dit geld voor ze opleverd.
pi_38415236
quote:

[..]

Natuurlijk verloop binnen de overheid en anders geef je ze maar een kutbaan totdat ze een echte baan hebben nu doen ze immers ook onproductief werk.
pi_38415339
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 15:43 schreef achterhetspoor het volgende:
Net zoals dat nu werkt met belastingverdragen. Het land waar je je principale inkomen verdient is het land waar je belasting betaalt.
  woensdag 31 mei 2006 @ 17:10:48 #71
3542 Gia
User under construction
pi_38415916
het is net zo fraude gevoelig of gevoeliger dan het huidige systeem.
Zwart werken blijft aantrekkelijker dan wit werken, want waarom zou je wit werken en 25 % belasting betalen, als je net zo makkelijk de zaak kunt beflessen, aangezien er toch geen controle meer is. (Controle = ambtenaren = kosten)
  woensdag 31 mei 2006 @ 17:23:16 #72
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_38416352
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 16:18 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
eh?

Ervan uitgaande dat het basisinkomen voldoende is voor het absolute bestaansminium. En dat de afweging werken-vrije tijd afhankelijk is van het nettoinkomen per gewerkt uur. Een flat taks zou, om hetzelfde op te brengen als het huidige systeem, hoger moeten zijn dan de lage schalen en lager dan de hoogste (logisch toch?). Met andere woorden; een stukje de-nivilatie tussen dde midden en de hoge inkomens.

Dit heeft dus tot gevolg dat je minder geld per gewerkt uur krijgt tenzij je verdient waarmee je in de hoogste schaal gezeten zou hebben. Dus verwacht ik dat voor de gemiddelde werknemer het effect is dat men minder verdient per gewerkt uur en dus minder gaat werken (omdat je als jan met de pet toch niet zoveel uren kan maken dat je in de hoogste schaal uitgekomen zou zijn). (ik ga nu voor het gemak even voorbij aan allerhande uitvoerings- en efficientiewinsten)

Overigens, het huidige schaalsysteem laat je meer betalen als je goed verdient. Deze meeste goed verdienende banen kennen praktisch gezien geen deeltijd en hebben een vast aantal werkuren. Dus is er maar een beperkt effect van de stimulans om minder te gaan werken. Daarom ben ik voorstander van het ophogen van de derde schaal naar zo`n ¤45.000 bij 70% (de bate hiervan moeten worden gebruikt om het tarief van de schaal eronder te verlagen).
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_38417753
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 16:47 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je met een stuk of 8 volwassenen in een huis woont en de kosten deelt, kun je er goed van leven, ja. Als je als bejaard stel van 1000 euro rond moet komen wordt dat een stuk lastiger. Bejaarden zullen niet zo snel nog in een communevorm samen gaan wonen.
De mééste bejaarden hebben wel iets geregeld in plaats van helemaal niks. De komende bejaarden (zeg -> ieder die nu onder de 50 is) zou iets moeten gaan regelen als ze dat nog niet gedaan hebben óf nadenken over hoe ze zich gaan redden met een basisinkomen. Zoals ze nu ook moeten bedenken hoe ze het redden van de AOW, die bovendien ook niet veilig is.

Wat is er slechter aan dit plan voor de bejaarden dan de huidige situatie? Die 200 euro? Het is maar de vraag of de AOW voordeliger is.. en op het huidig peil gehandhaafd zal worden.
quote:
[..]

Nee, mijn man raakt met dit plan zijn baan kwijt. Ik zal dan zeker proberen om andere mensen te vinden en een goedkope grote woning te delen. Eventueel in het buitenland. Zodat we niet hoeven te werken. Want als je voldoende geld krijgt van de staat hoef je niet te werken, toch?
Vind maar eens een goedkope grote woning .
En probeer het maar eens - met een stel andere mensen in een huis wonen, met niet erg veel geld en een zéé van tijd. Zal je eens zien hoe graag mensen een betaalde baan nemen. Win-win situatie: je mag met goed fatsoen hele dagen weg én je verdient nog geld ook! De meeste mensen werken liever dan ze thuiszitten.
quote:
[..]

Gewoon oud boerderijtje kopen en opknappen. Groentetuintje erbij. Eventueel wat zomerwerk verrichten. Verder lekker leven.
Kan prima. Net als nu trouwens. Wat weerhoudt je?
quote:
Uiteraard blijven we officieel in Nederland wonen, gewoon bij één van de kinderen in. Controle is er niet, toch?
Hoe kom je toch bij het afschaffen van álle controle? De controle noodzaak is vergeleken bij het huidige systeem minimaal. Maar natuurlijk moet bekeken worden of de persoon van de belastingaanslag nog leeft, of de aangifte van inkomsten klopt etc. En of deze in Nederland woont, belastingplichtig is, hoe oud ie is. Etc.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 31 mei 2006 @ 18:56:43 #74
45206 Pietverdriet
pi_38419142
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 17:10 schreef Gia het volgende:
het is net zo fraude gevoelig of gevoeliger dan het huidige systeem.
Zwart werken blijft aantrekkelijker dan wit werken, want waarom zou je wit werken en 25 % belasting betalen, als je net zo makkelijk de zaak kunt beflessen, aangezien er toch geen controle meer is. (Controle = ambtenaren = kosten)
Dat fantaseer jij erbij, natuurlijk blijft de fiod bestaan, fraude bestrijdende ambtenaren kosten geen geld, die brengen geld op, je zou het zelfs kunnen privatiseren, aan prive ondernemingen die een deel van het gefraudeerde geld krijgen.
  woensdag 31 mei 2006 @ 18:59:07 #75
45206 Pietverdriet
pi_38419237
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 17:23 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ervan uitgaande dat het basisinkomen voldoende is voor het absolute bestaansminium. En dat de afweging werken-vrije tijd afhankelijk is van het nettoinkomen per gewerkt uur. Een flat taks zou, om hetzelfde op te brengen als het huidige systeem, hoger moeten zijn dan de lage schalen en lager dan de hoogste (logisch toch?). Met andere woorden; een stukje de-nivilatie tussen dde midden en de hoge inkomens.

Dit heeft dus tot gevolg dat je minder geld per gewerkt uur krijgt tenzij je verdient waarmee je in de hoogste schaal gezeten zou hebben. Dus verwacht ik dat voor de gemiddelde werknemer het effect is dat men minder verdient per gewerkt uur en dus minder gaat werken (omdat je als jan met de pet toch niet zoveel uren kan maken dat je in de hoogste schaal uitgekomen zou zijn). (ik ga nu voor het gemak even voorbij aan allerhande uitvoerings- en efficientiewinsten)

Overigens, het huidige schaalsysteem laat je meer betalen als je goed verdient. Deze meeste goed verdienende banen kennen praktisch gezien geen deeltijd en hebben een vast aantal werkuren. Dus is er maar een beperkt effect van de stimulans om minder te gaan werken. Daarom ben ik voorstander van het ophogen van de derde schaal naar zo`n ¤45.000 bij 70% (de bate hiervan moeten worden gebruikt om het tarief van de schaal eronder te verlagen).
Als het nut van nivilering wil bespreken open je daar maar een topic over
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')