abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70447353
quote:
Op zondag 28 juni 2009 14:37 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Niet patat oorlog is:pindasaus met mayo.

Geen uitjes.
Hier niet,

Speciaal is toch ook met ui, dus oorlog is ook met ui

Anders is het geen oorlog, maar pinda-mayo
en geen speciaal, maar curry-mayo
pi_70447656
Gister was ik sathé
pi_70452734
quote:
Op zondag 28 juni 2009 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij is satésaus gewoon de verkeerde benaming. Saté is gemarineerd vlees, dat wordt vaak geserveerd met een pindasaus. Toen zijn mensen die pindasaus satésaus gaan noemen, en de voedselindustrie natuurlijk ook.
*sigh* leer lezen.

Satésaus hoort thuis in de Indonesische, Thaise, Maleisische en Chinese keuken en word gebruikt voor gerechten zoals Sate Babi, Sate Ajam, Gado Gado, Otak Otak. Het ontleend zijn naam aan de eerste twee gerechten waarbij het eerst gebruikt werd voor bij vlees. Dit heeft te maken met een kruiden combinatie die zowel voor het vlees als voor de saus werd gebruikt. Vandaar de samenvoeging sate-saus.

Dat een of andere Hollander dat op friet ging gooien heeft niets te maken met die naam.
Er zijn echter meerdere sauzen op pindabasis, bijvoorbeeld curries, dus waarom noem je satesaus pindasaus als er meerdere verschillende sauzen zijn die die naam kunnen dragen.

[ Bericht 2% gewijzigd door vahmpcat op 28-06-2009 18:38:04 ]
pi_70453728
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:30 schreef vahmpcat het volgende:
*sigh* leer lezen.
Ik had jouw post al gelezen, maar de geheel persoonlijke wijze waarop jij een onderscheid maakte en dat nu voor authentiek probeert te verkopen leek me niet juist.
quote:
Satésaus hoort thuis in de Indonesische, Thaise, Maleisische en Chinese keuken en word gebruikt voor gerechten zoals Sate Babi, Sate Ajam, Gado Gado, Otak Otak. Het ontleend zijn naam aan de eerste twee gerechten waarbij het eerst gebruikt werd voor bij vlees.
Dus Gado Gado maak je met satesaus,? Klinkt logisch hoor.
quote:
Dit heeft te maken met een kruiden combinatie die zowel voor het vlees als voor de saus werd gebruikt. Vandaar de samenvoeging sate-saus.
Wordt die dan ook bij de gado gado gebruikt? Of alleen voor de pindasaus bij de gado gado? Als ik namelijk gebruik maak van google kom ik ook satesauzen tegen zonder pinda. Het lijkt me sowieso niet erg geloofwaardig dat die Indonesiers eeuwenlang slechts een en dezelfde saus over hun sate mikken.
quote:
Dat een of andere Hollander dat op friet ging gooien heeft niets te maken met die naam.
Er zijn echter meerdere sauzen op pindabasis, bijvoorbeeld curries, dus waarom noem je satesaus pindasaus als er meerdere verschillende sauzen zijn die die naam kunnen dragen.
Omdat het net zoiets is als barbecuesaus, vissaus, grillsaus. Het is vernoemd naar het gebruik, het is geen recept. Het is een pindasaus die vaak over de sate heen gaat, en daarom zo genoemd wordt. Want zo kennen wij in Nederland sate alleen maar, van de Chinees, met pindasaus. Daar kun je dan allerlei dingen bij verzinnen, jij bent degene die het verzint.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_70454030
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik had jouw post al gelezen, maar de geheel persoonlijke wijze waarop jij een onderscheid maakte en dat nu voor authentiek probeert te verkopen leek me niet juist.
[..]

Dus Gado Gado maak je met satesaus,? Klinkt logisch hoor.
[..]

Wordt die dan ook bij de gado gado gebruikt? Of alleen voor de pindasaus bij de gado gado? Als ik namelijk gebruik maak van google kom ik ook satesauzen tegen zonder pinda. Het lijkt me sowieso niet erg geloofwaardig dat die Indonesiers eeuwenlang slechts een en dezelfde saus over hun sate mikken.
[..]

Omdat het net zoiets is als barbecuesaus, vissaus, grillsaus. Het is vernoemd naar het gebruik, het is geen recept. Het is een pindasaus die vaak over de sate heen gaat, en daarom zo genoemd wordt. Want zo kennen wij in Nederland sate alleen maar, van de Chinees, met pindasaus. Daar kun je dan allerlei dingen bij verzinnen, jij bent degene die het verzint.
Het authentieke zit hem in de specifieke kruiden die gebruikt worden voor satésaus. En vaak niet voor pindasaus dus.

Gado gado gaat om de rest vooral die anders is, de bestanddelen van de saus gado gado is hetzelfde toch? Alleen gaat het hier om een ander gerecht dan vlees zoals bij sate ajam.

In satesaus hoeft inderdaad niet perse pinda, dat is het hem juist. Je hebt veel andere soorten sauzen die je beter pindasaus kan noemen. Satesaus is een bepaalde mix die je gebruikt kwa kruiden en andere ingredienten en daar baseer ik dan ook op wat ik persoonlijk satesaus noem. En wil je daarom satesaus maken gaat het echt dus wel om het recept. Niet zoals bij grillsaus of vissaus.

En nee ik verzin toch echt niet dat daar een echt recept voor is. Ik heb het ook niet over de saus die je bij je friet krijgt als zijnde echte satesaus. Ik heb het over zelf gemaakte, non kant en klare satesaus, zonder spul uit pre-made potjes. Maar in nederland is de boel nu eenmaal vernederlandst, ook wat de chinees aan je serveert.

Maar dat betekend echt niet dat er geen recept voor is
pi_70454353
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:26 schreef vahmpcat het volgende:
Het authentieke zit hem in de specifieke kruiden die gebruikt worden voor satésaus. En vaak niet voor pindasaus dus.

Gado gado gaat om de rest vooral die anders is, de bestanddelen van de saus gado gado is hetzelfde toch? Alleen gaat het hier om een ander gerecht dan vlees zoals bij sate ajam.
Ja, net zoals je Gado Gadosaus over de sate kunt doen.
quote:
In satesaus hoeft inderdaad niet perse pinda, dat is het hem juist. Je hebt veel andere soorten sauzen die je beter pindasaus kan noemen. Satesaus is een bepaalde mix die je gebruikt kwa kruiden en andere ingredienten en daar baseer ik dan ook op wat ik persoonlijk satesaus noem. En wil je daarom satesaus maken gaat het echt dus wel om het recept. Niet zoals bij grillsaus of vissaus.

En nee ik verzin toch echt niet dat daar een echt recept voor is. Ik heb het ook niet over de saus die je bij je friet krijgt als zijnde echte satesaus. Ik heb het over zelf gemaakte, non kant en klare satesaus, zonder spul uit pre-made potjes. Maar in nederland is de boel nu eenmaal vernederlandst, ook wat de chinees aan je serveert.

Maar dat betekend echt niet dat er geen recept voor is
Pinda's, kokosmelk, ui, knoflook en sambal als ik me niet vergis. En zo krijg je de authentieke Indonesische pindasaus voor over de sate of als bestanddeel van gado gado. Dat die dan in Nederland de naam heeft gekregen van het stokje met vlees is heel erg verklaarbaar, maar zegt verder niks over de inhoud. Welke gevoelswaarde jij daar dan aan toekent, is daarin niet bepalend.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 29 juni 2009 @ 12:23:06 #82
42327 Goofup
Goofy skates regular?!
pi_70474275
quote:
Op zondag 28 juni 2009 14:49 schreef cypher21 het volgende:

[..]
Speciaal is toch ook met ui, dus oorlog is ook met ui
Een patatje met is toch ook zonder (wat een woordgrap )

Ik snap jouw logica niet en los daarvan klopt het ook niet. Oorlog is zonder ui, tenzij je erbij zegt dat er uitjes bij moeten.
Op dinsdag 17 april 2007 14:13 schreef Gia het volgende over haar kinderen:
al zitten die op het vmbo, ze denken in ieder geval logischer dan goofup.
  maandag 29 juni 2009 @ 13:59:38 #83
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_70477392
quote:
Op maandag 29 juni 2009 12:23 schreef Goofup het volgende:

[..]

Een patatje met is toch ook zonder (wat een woordgrap )

Ik snap jouw logica niet en los daarvan klopt het ook niet. Oorlog is zonder ui, tenzij je erbij zegt dat er uitjes bij moeten.
Oorlog is met ui, en met curry.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  maandag 29 juni 2009 @ 14:00:46 #84
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_70477432
quote:
Op zondag 28 juni 2009 12:50 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Heb je überhaupt wel mijn post gelezen?
nee.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_70481510
quote:
Op woensdag 31 mei 2006 15:10 schreef Doekes het volgende:

[..]

Oorlog is inclusief uitjes in Utreg...
Oorlog is exclusief uitjes in Utrecht, ik weet het, want ik woon er. Je krijgt er in Utrecht-stad echter wel vaak de vraag of je er uitjes bij wilt.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_70481785
Een frietje met bestaat uit curry, satésaus en uitjes.
pi_70482472
quote:
Op maandag 29 juni 2009 13:59 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

echt niet ouwe is met satesaus sukkel
pi_70482712
quote:
Op maandag 29 juni 2009 15:56 schreef MoneyTalks het volgende:
Een frietje met bestaat uit curry, satésaus en uitjes.
Frietje met = friet mayonaise.
pi_70482914
patatje oorlog is patat + mayo + sate + curry + ui hier
pi_70485233
frietje oorlog is joppiesaus, pindasaus, mayonaise, curry en cocktailsaus met uitjes en ketjap
pi_70487843
quote:
Op maandag 29 juni 2009 17:34 schreef MoneyTalks het volgende:
frietje oorlog is joppiesaus, pindasaus, mayonaise, curry en cocktailsaus met uitjes en ketjap
quote:
Op maandag 29 juni 2009 16:29 schreef sexymofo het volgende:
patatje oorlog is patat + mayo + sate + curry + ui hier

Tering waar komen jullie vandaan
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_70489063
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:58 schreef EricT het volgende:

[..]

[..]

Tering waar komen jullie vandaan
Uit Brabant natuurlijk!
pi_70491943
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:33 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Uit Brabant natuurlijk!
dat verklaart het waarschijnlijk
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_70506033
Wat een topic is dit.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 30 juni 2009 @ 10:02:08 #95
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_70506189
quote:
Op maandag 29 juni 2009 16:16 schreef Tvrb0Jugend het volgende:

[..]

echt niet ouwe is met satesaus sukkel
Ja, dat ook. En met mayonaise. Maar daar was iedereen het wel over eens..
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 12:08:49 #96
42327 Goofup
Goofy skates regular?!
pi_70510233
quote:
Op maandag 29 juni 2009 13:59 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat jij niet in de snackbar werkt.. en anders hoop ik dat ik nooit een friet oorlog bij je bestel.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 12:18:51 #97
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_70510517
nou, dan maar hoe het echt is:

oorlog: pindasaus, mayo en uitjes
speciaal: ketchup, mayo, uitjes
met: mayo
zonder: kale friet
jopie: jopiesaus
friet saté: is aan te raden om satésaus van te maken mocht je een frietboer hebben die bedenkt om er 3 stokjes met aangeregen stukjes vlees/kip bij te leggen

speciaal kan ook met curry, maar dan moet je er wel om vragen. Friettenten die automatisch curry ipv ketchup hebben het niet begrepen

nb: het is aan te raden in het geval dat je raspatat wilt ipv friet dit erbij te vernoemen

Maar dat geeft nog geen antwoord op de OP
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 30 juni 2009 @ 12:28:23 #98
42327 Goofup
Goofy skates regular?!
pi_70510800
als het waar was, was bovenstaande post zeer nuttig

Wat is dan een frietje mayo + pindasaus (of satesaus)
pi_70512520
Nu even hoe het echt is:

Patatje oorlog: pindasaus en mayonaise
Patat speciaal: ketchup, mayonaise en uitjes
Patat met: mayonaise
Patat pinda: pindasaus
Patatje joppie: joppiesaus

Dit is officieel en reeds bevestigd.

Groetjes.
pi_70512597
Of je kunt het gewoon met elkaar eens worden dat ze het overal anders doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')