Hier niet,quote:Op zondag 28 juni 2009 14:37 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Niet patat oorlog is:pindasaus met mayo.
Geen uitjes.
*sigh* leer lezen.quote:Op zondag 28 juni 2009 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens mij is satésaus gewoon de verkeerde benaming. Saté is gemarineerd vlees, dat wordt vaak geserveerd met een pindasaus. Toen zijn mensen die pindasaus satésaus gaan noemen, en de voedselindustrie natuurlijk ook.
Ik had jouw post al gelezen, maar de geheel persoonlijke wijze waarop jij een onderscheid maakte en dat nu voor authentiek probeert te verkopen leek me niet juist.quote:
Dus Gado Gado maak je met satesaus,? Klinkt logisch hoor.quote:Satésaus hoort thuis in de Indonesische, Thaise, Maleisische en Chinese keuken en word gebruikt voor gerechten zoals Sate Babi, Sate Ajam, Gado Gado, Otak Otak. Het ontleend zijn naam aan de eerste twee gerechten waarbij het eerst gebruikt werd voor bij vlees.
Wordt die dan ook bij de gado gado gebruikt? Of alleen voor de pindasaus bij de gado gado? Als ik namelijk gebruik maak van google kom ik ook satesauzen tegen zonder pinda. Het lijkt me sowieso niet erg geloofwaardig dat die Indonesiers eeuwenlang slechts een en dezelfde saus over hun sate mikken.quote:Dit heeft te maken met een kruiden combinatie die zowel voor het vlees als voor de saus werd gebruikt. Vandaar de samenvoeging sate-saus.
Omdat het net zoiets is als barbecuesaus, vissaus, grillsaus. Het is vernoemd naar het gebruik, het is geen recept. Het is een pindasaus die vaak over de sate heen gaat, en daarom zo genoemd wordt. Want zo kennen wij in Nederland sate alleen maar, van de Chinees, met pindasaus. Daar kun je dan allerlei dingen bij verzinnen, jij bent degene die het verzint.quote:Dat een of andere Hollander dat op friet ging gooien heeft niets te maken met die naam.
Er zijn echter meerdere sauzen op pindabasis, bijvoorbeeld curries, dus waarom noem je satesaus pindasaus als er meerdere verschillende sauzen zijn die die naam kunnen dragen.
Het authentieke zit hem in de specifieke kruiden die gebruikt worden voor satésaus. En vaak niet voor pindasaus dus.quote:Op zondag 28 juni 2009 19:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik had jouw post al gelezen, maar de geheel persoonlijke wijze waarop jij een onderscheid maakte en dat nu voor authentiek probeert te verkopen leek me niet juist.
[..]
Dus Gado Gado maak je met satesaus,? Klinkt logisch hoor.
[..]
Wordt die dan ook bij de gado gado gebruikt? Of alleen voor de pindasaus bij de gado gado? Als ik namelijk gebruik maak van google kom ik ook satesauzen tegen zonder pinda. Het lijkt me sowieso niet erg geloofwaardig dat die Indonesiers eeuwenlang slechts een en dezelfde saus over hun sate mikken.
[..]
Omdat het net zoiets is als barbecuesaus, vissaus, grillsaus. Het is vernoemd naar het gebruik, het is geen recept. Het is een pindasaus die vaak over de sate heen gaat, en daarom zo genoemd wordt. Want zo kennen wij in Nederland sate alleen maar, van de Chinees, met pindasaus. Daar kun je dan allerlei dingen bij verzinnen, jij bent degene die het verzint.
Ja, net zoals je Gado Gadosaus over de sate kunt doen.quote:Op zondag 28 juni 2009 19:26 schreef vahmpcat het volgende:
Het authentieke zit hem in de specifieke kruiden die gebruikt worden voor satésaus. En vaak niet voor pindasaus dus.
Gado gado gaat om de rest vooral die anders is, de bestanddelen van de saus gado gado is hetzelfde toch? Alleen gaat het hier om een ander gerecht dan vlees zoals bij sate ajam.
Pinda's, kokosmelk, ui, knoflook en sambal als ik me niet vergis. En zo krijg je de authentieke Indonesische pindasaus voor over de sate of als bestanddeel van gado gado. Dat die dan in Nederland de naam heeft gekregen van het stokje met vlees is heel erg verklaarbaar, maar zegt verder niks over de inhoud. Welke gevoelswaarde jij daar dan aan toekent, is daarin niet bepalend.quote:In satesaus hoeft inderdaad niet perse pinda, dat is het hem juist. Je hebt veel andere soorten sauzen die je beter pindasaus kan noemen. Satesaus is een bepaalde mix die je gebruikt kwa kruiden en andere ingredienten en daar baseer ik dan ook op wat ik persoonlijk satesaus noem. En wil je daarom satesaus maken gaat het echt dus wel om het recept. Niet zoals bij grillsaus of vissaus.
En nee ik verzin toch echt niet dat daar een echt recept voor is. Ik heb het ook niet over de saus die je bij je friet krijgt als zijnde echte satesaus. Ik heb het over zelf gemaakte, non kant en klare satesaus, zonder spul uit pre-made potjes. Maar in nederland is de boel nu eenmaal vernederlandst, ook wat de chinees aan je serveert.
Maar dat betekend echt niet dat er geen recept voor is
Een patatje met is toch ook zonder (wat een woordgrapquote:Op zondag 28 juni 2009 14:49 schreef cypher21 het volgende:
[..]
Speciaal is toch ook met ui, dus oorlog is ook met ui
Oorlog is met ui, en met curry.quote:Op maandag 29 juni 2009 12:23 schreef Goofup het volgende:
[..]
Een patatje met is toch ook zonder (wat een woordgrap)
Ik snap jouw logica niet en los daarvan klopt het ook niet. Oorlog is zonder ui, tenzij je erbij zegt dat er uitjes bij moeten.
quote:Op zondag 28 juni 2009 12:50 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Heb je überhaupt wel mijn post gelezen?
Oorlog is exclusief uitjes in Utrecht, ik weet het, want ik woon er. Je krijgt er in Utrecht-stad echter wel vaak de vraag of je er uitjes bij wilt.quote:Op woensdag 31 mei 2006 15:10 schreef Doekes het volgende:
[..]
Oorlog is inclusief uitjes in Utreg...
Frietje met = friet mayonaise.quote:Op maandag 29 juni 2009 15:56 schreef MoneyTalks het volgende:
Een frietje met bestaat uit curry, satésaus en uitjes.
quote:Op maandag 29 juni 2009 17:34 schreef MoneyTalks het volgende:
frietje oorlog is joppiesaus, pindasaus, mayonaise, curry en cocktailsaus met uitjes en ketjap
quote:Op maandag 29 juni 2009 16:29 schreef sexymofo het volgende:
patatje oorlog is patat + mayo + sate + curry + ui hier
Uit Brabant natuurlijk!quote:
Ja, dat ook. En met mayonaise. Maar daar was iedereen het wel over eens..quote:Op maandag 29 juni 2009 16:16 schreef Tvrb0Jugend het volgende:
[..]
echt niet ouwe is met satesaus sukkel
Ik mag hopen dat jij niet in de snackbar werkt.. en anders hoop ik dat ik nooit een friet oorlog bij je bestel.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |