Mee eens. Het is inderdaad zo dat een pester een "afwijking" vindt bij de gepeste, maar die afwijking kan ALLES zijn. Hoe makkelijker hoe "beter" natuurlijk (Rood haar, bril, beugel, handicap, spraakgebrek, lang, kort, dik, dun, .. ) maar anders weten ze alsnog wel iets te bedenken.quote:Op dinsdag 13 november 2007 16:27 schreef wonder_woman het volgende:
Hier kan ik best boos om worden. Kinderen die pesten zijn maar kinderen... ja en dus?!?! Je wilt dus zeggen dat pesten goed is en dat je er maar niks aan hoeft te doen omdat het kinderen zijn?!
De gepeste kinderen zijn helemaal niet zwak.. Dat is zeker iets wat je zelf verzonnen hebt. Ik ben nu werkzaam in het onderwijs, en dan zie je dat het wel anders is. Het is helemaal niet zo dat ALTIJD de zwakke kinderen worden uitgekozen. Ik ben het ook met LeeHarveyOswald eens dat hier goed tegen opgetreden moet worden, Pesten kan niet.. en dat moet al duidelijk gemaakt worden in groep 1 als er kleine plaag dingetjes gebeuren.
En je zegt de gepeste zijn zwak, maar als jij je na een aantal jaar pesten nog overeind weet te houden als kind, vind ik zo'n kind STERK.
Ik heb hier zelf in mijn verleden ervaring mee gehad, en ik kan je vertellen dat ik na al die jaren er nog flink last van kan hebben terwijl de Pesters echt geen trauma of wat dan ook eraan over hebben gehouden. Kinderen die pesten brengen een ander geestelijk en soms lichamelijk letsel toe, en dat MOET en MAg niet worden goedgekeurd, okal zijn het kinderen.
En of je je laat beinvoelden door wat er vroeger is gebeurd zoalsFreuder zegt, ja dat licht er maar net aan of je t verwerkt hebt of niet, als jij 1 of 2 weken betn gepest zal je er minder lang last van hebben dan iemand die jaren achterelkaar gepest worden. Vaak verdringen kinderen het ook, en komt het pas op latere leeftijd (als ze volwassen zijn) weer naar boven.
En er zijn ondertussen zoveel leermiddelen die je al vanaf kleuter af aan al kunt gebruiken om duidelijk te maken dat je niet mag pesten, dat het zelfs voor de kleuters duidelijk word wat wel en niet kan.
ow ik geloof best dat er pesters zijn die er nu spijt van hebben hrquote:Op dinsdag 13 november 2007 18:08 schreef DoimeN het volgende:
Ik heb vroeger veel gepest! Daar heb ik zooo ontzettend veel spijt van! Cliché echt waar maarja. Ik deed het trouwens niet voor de kick of iets dergelijks maar gewoon omdat ik het leuk vond...
Het geeft de pesters een gevoel van macht en dus van veiligheid ''als ik pest word ik zelf niet gepest''quote:Op dinsdag 13 november 2007 18:29 schreef wonder_woman het volgende:
maar ik snap niet wat er leuk aan is om iemand te vernederen of pijn te doen..
ja dat snap ikquote:Op dinsdag 13 november 2007 18:54 schreef Freuder het volgende:
[..]
Het geeft de pesters een gevoel van macht en dus van veiligheid ''als ik pest word ik zelf niet gepest''
Dit is disqutabel (schrijf je dat zo?quote:Op dinsdag 13 november 2007 18:54 schreef Freuder het volgende:
[..]
Het geeft de pesters een gevoel van macht en dus van veiligheid ''als ik pest word ik zelf niet gepest''
Geloof je dat zelf ook altijd?quote:Op dinsdag 13 november 2007 18:28 schreef wonder_woman het volgende:
en even voor de duidelijkheid: Niemand is minderwaardig
Iedereen is anders, en okal ben jij mis gevoeliger of weet ik veel wat.. dat betekend niet dat je minderwaardig bent ofzo!!!
En beschrijf dat leuk eens, probeer hoe je je voelde op dat moment te herrinneren, want leuk op zich zegt niet zoveelquote:Op dinsdag 13 november 2007 18:57 schreef wonder_woman het volgende:
[..]
ja dat snap ik
maarja wat er zoals boven vermeld werd: ik vond het leuk
leuk is wat anders als ik voelde me machtig ofzodus ja..
dr stond boven even een tegenstrijdigheidje aan duiden, daarmee bedoelde ik dus wat andere zeide, dat het maar kinderen zijn etc. staat in dit topic dat zijn dus niet mijn woordenquote:Op dinsdag 13 november 2007 16:27 schreef wonder_woman het volgende:
even toch een tegenstrijdigheid aanduiden
kinderen die pesten, zijn maar kinderen, dus moet je niet te streng erover zijn, ze weten niet wat ze doen etc .
kinderen die gepest worden, die hebben een verkeerde houding, zijn zwak etc.
het zijn beide evengoed kinderen hoor!!!!!
ik ben zelf ook tijdenlang gepest, en laatst sprak ik mijn vader over mijn persoonlijke ontwikkeling op allerlei vlakken. En toen kwamen op sociale interactie vrienden etc. Mijn vader zei toen letterlijk: ja jij dacht vroeger dat dat erg belangrijk was.
Oftewel ik was juist bezig om mezelf zo aan te passen dat ik er bij hoorde, vanaf heel jong was ik al aan het redeneren hoe dat nou zat met die sociale processen opdat ik er zelf in paste.
Ik geef toe dat ik een nogal aandachtsvragende persoonlijkheid heb, en dus toen ik 9 tot 14 was best heel irritant ben geweest. Maar het is niet zo dat ik niet wilde veranderen, ik wist alleen niet hoe. En eerlijk gezegd denk ik dat ik het nog steeds niet weet.
Dus het is bagger om te zeggen dat de gepeste kinderen zich maar moeten veranderen. Verzin eerst maar hoe!!!
Maar ik ben beter in vergeven dan iedereen die ik ken. Vergeven is immers vaak het enige wat je kan doen, na een conflict.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier kan ik best boos om worden. Kinderen die pesten zijn maar kinderen... ja en dus?!?! Je wilt dus zeggen dat pesten goed is en dat je er maar niks aan hoeft te doen omdat het kinderen zijn?! De gepeste kinderen zijn helemaal niet zwak.. Dat is zeker iets wat je zelf verzonnen hebt. Ik ben nu werkzaam in het onderwijs, en dan zie je dat het wel anders is. Het is helemaal niet zo dat ALTIJD de zwakke kinderen worden uitgekozen. Ik ben het ook met LeeHarveyOswald eens dat hier goed tegen opgetreden moet worden, Pesten kan niet.. en dat moet al duidelijk gemaakt worden in groep 1 als er kleine plaag dingetjes gebeuren.
En je zegt de gepeste zijn zwak, maar als jij je na een aantal jaar pesten nog overeind weet te houden als kind, vind ik zo'n kind STERK.
Ik heb hier zelf in mijn verleden ervaring mee gehad, en ik kan je vertellen dat ik na al die jaren er nog flink last van kan hebben terwijl de Pesters echt geen trauma of wat dan ook eraan over hebben gehouden. Kinderen die pesten brengen een ander geestelijk en soms lichamelijk letsel toe, en dat MOET en MAg niet worden goedgekeurd, okal zijn het kinderen.
En of je je laat beinvoelden door wat er vroeger is gebeurd zoalsFreuder zegt, ja dat licht er maar net aan of je t verwerkt hebt of niet, als jij 1 of 2 weken betn gepest zal je er minder lang last van hebben dan iemand die jaren achterelkaar gepest worden. Vaak verdringen kinderen het ook, en komt het pas op latere leeftijd (als ze volwassen zijn) weer naar boven.
En er zijn ondertussen zoveel leermiddelen die je al vanaf kleuter af aan al kunt gebruiken om duidelijk te maken dat je niet mag pesten, dat het zelfs voor de kleuters duidelijk word wat wel en niet kan.
Nee. Ik ben het volledig met je eens dat iedereen gelijkwaardig is. Toch voel ik mezelf soms minderwaardig of "minder" dan een ander. Vandaar dat ik me afvroeg hoe dat bij jou zit, daar je aangeeft gepest te zijn en nu een functie hebt waarbij je het moet bestrijden.quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:09 schreef wonder_woman het volgende:
nou wou jij zeggen dat jij je waardiger voelt dan een ander?!
quote:Op dinsdag 13 november 2007 19:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee. Ik ben het volledig met je eens dat iedereen gelijkwaardig is. Toch voel ik mezelf soms minderwaardig of "minder" dan een ander. Vandaar dat ik me afvroeg hoe dat bij jou zit, daar je aangeeft gepest te zijn en nu een functie hebt waarbij je het moet bestrijden.
Ik had misschien nog iets duidelijker kunnen zijn (Ik hoopte dat het woordje altijd de lading zou dekkenquote:Op dinsdag 13 november 2007 19:51 schreef wonder_woman het volgende:
[..]
ooow oke.. ik vatte het op als van ja amehoela
dus vandaar..
Hoe oud zijn de kinderen waar je mee werkt eigenlijk?quote:maar goed natuurlijk heb ik me ook vaak minderwaardig gevoelt, helemaal op momenten waarop ik geperst ben enzoo.. maar nu ik toch ouder ben, zie ik wel van NIemand is meer waard dan een ander, of niemand is minder waard. Dit Probeer ik ook mee te geven aan kinderen. Iedereen is goed, niemand is minder. Nu is het in mijn stage klas zo dat ze zoizo elkaar accepteren, er zit een jongetje met een syndroom in de klas en iedereen accepteerd hem. er word in mijn klas dus weinig tot niet gepest, het is hooguit elkaar even plagen. En wij complimenteren de klas ook vaak, Go wat goed dat je "pietje"help. zulk soort dingen.
Gelukkig, ik ben niet de enige die het soms wel eens vergeet.quote:het is lastig uit te leggen, en ik vind het ook lastig om over pesten te praten, of als ik zie dat er iemand word gepest heb ik t daar ook moeilijk mee...
maar minderwaardig voelen dat voel ik me nu niet meer zo, ik weet gewoon dat iedereen evenveel waard is, en anders herrinner ik me mezelf eraan!
Houding is erg belangrijk denk ik, het bepaalt voor een groot deel je uitstraling. Aan de andere kant kan het ook weer tegen je werken.quote:Dingen zoals rechtoplopen enzo helpen okal een stuk (spreekt uit ervaring) als jij heel erg gebogen loopt, dan heb je al een houding van ik voel me minder, of ik ben kwetsbaar voor anderen. Als jij al rechtop loopt dan straal je toch al wat meer uit van.. ik ben er en ik mag er wezen!
ze zijn groep 4.. dus 7 / 8 jaarquote:Op dinsdag 13 november 2007 21:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik had misschien nog iets duidelijker kunnen zijn (Ik hoopte dat het woordje altijd de lading zou dekken).
[..]
Hoe oud zijn de kinderen waar je mee werkt eigenlijk?
ja nouwja zoalang je er niet als een arrogantje bij gaat lopenquote:[..]
Gelukkig, ik ben niet de enige die het soms wel eens vergeet.
[..]
Houding is erg belangrijk denk ik, het bepaalt voor een groot deel je uitstraling. Aan de andere kant kan het ook weer tegen je werken.
Okee, dan heb ik een beetje een beeld bij de rest van je posts.quote:Op dinsdag 13 november 2007 21:48 schreef wonder_woman het volgende:
[..]
ze zijn groep 4.. dus 7 / 8 jaar
Algemeen is denk ik overdone niet goed.. Bij sommigen straalt het er van af dat het gemaakt is en wanneer iemand dan ook nog een negatieve indruk maakt met dat gedrag vind ik het vaak moeilijk om niet op subtiele wijze dat masker te breken..quote:ja nouwja zoalang je er niet als een arrogantje bij gaat lopenzal het denk wel meevallen
wat bedoel je precies?quote:Op dinsdag 13 november 2007 21:59 schreef Alicey het volgende:
[..]
Okee, dan heb ik een beetje een beeld bij de rest van je posts.
[..]
Algemeen is denk ik overdone niet goed.. Bij sommigen straalt het er van af dat het gemaakt is en wanneer iemand dan ook nog een negatieve indruk maakt met dat gedrag vind ik het vaak moeilijk om niet op subtiele wijze dat masker te breken..
Dat teveel en/of te gemaakt je houding aansturen juist negatief kan werken. Althans - Ik merk dus wel als iemand op mij gemaakt zeker overkomt dat ik de neiging heb om daar doorheen te breken.quote:
Gedragsveranderingen, minderwaardigheidscomplex, angst, ...quote:Op maandag 3 december 2007 18:16 schreef F04 het volgende:
Wat voor een blijvende schade kan pesten dan aanrichten bij het slachtoffer?
quote:I see sadness in your eyes
Though you say that life is great
Stop your acting, tell me now
Please before it is too late
And though you're often talking 'bout your friends
I've not met anyone of them
Each day you're losing more and more of your confidence
REF: There's No One Else Like You
Only one of you
And we all have great abilities
Hear me, there's No One Else Like You
And remember too
The future's full of possibilities
You don't wanna go to school
Can't you see it's gone too far
Everyone deserves to feel appreciated, popular
But there are many children everywhere
Who are teased, who are frozen out
Ashamed, scared to face yourself but you should be proud
REF: There's No One Else Like You...
It's not your fault that some are cruel and mean
They try to hide their insecurity
Hear me
There's No One Else Like You
And remember too
The future's full of possibilities
Don't think you're strange
Don't try to change
In to somebody new
The only one
Keep that in mind
There's No One Else Like You
Is dat bij alle grote groepen zo, of alleen bij grote groepen met veel mensen die je (nog) niet kent of bij bepaalde gelegenheden oid?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 23:22 schreef bondgirl007 het volgende:
Ik ben nog wel verlegen als ik in grote groepen ben, maar dat zal altijd wel blijven.
Bij familie of mensen waar ik me prettig bij voel heb ik er geen last van.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 23:30 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is dat bij alle grote groepen zo, of alleen bij grote groepen met veel mensen die je (nog) niet kent of bij bepaalde gelegenheden oid?
Niet vreemd denk ik. Wanneer je ervaren hebt dat mensen je kunnen beschadigen, kijk je eerst de kat uit de boom. Dan zijn er ook nog die mensen die hun eigen positie ten koste van anderen verwerven. Dan weet je wel hoe laat het is.. Herkenbaar.quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 23:57 schreef bondgirl007 het volgende:
[..]
Bij familie of mensen waar ik me prettig bij voel heb ik er geen last van.
Ik heb er vooral last van bij mensen die ik niet ken... En bij mensen waarbij ik me gewoon niet op mijn gemak voel.
Het was zo geregeld dat op de middelbare school de klas in twee helften was opgespiltst. Levensbeschouwing werd namelijk in halve klassen gegeven en ik zat nu juist met alle rotjochies en breezersletjes opgedeeld...quote:Op zondag 3 augustus 2008 00:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Niet vreemd denk ik. Wanneer je ervaren hebt dat mensen je kunnen beschadigen, kijk je eerst de kat uit de boom. Dan zijn er ook nog die mensen die hun eigen positie ten koste van anderen verwerven. Dan weet je wel hoe laat het is.. Herkenbaar.
Zonde dat je niet goed uit de verf kon komen toen. Heb je nu nog steeds dat soort situaties?quote:Op zondag 3 augustus 2008 00:20 schreef bondgirl007 het volgende:
[..]
Het was zo geregeld dat op de middelbare school de klas in twee helften was opgespiltst. Levensbeschouwing werd namelijk in halve klassen gegeven en ik zat nu juist met alle rotjochies en breezersletjes opgedeeld...
Daardoor klapte ik echt helemaal dicht. Mijn docente levensbeschouwing (middelbare school, hele bijzondere vrouw imo) vond het zonde dat ik zo gesloten was, zij geloofde namelijk dat er heel veel in me zat. En dat was ook zo. Maar ik voelde me niet op gemak bij die mensen dus ik durfde niets te zeggen, uit angst dat ik een klap in mijn gezicht zou krijgen, of dat ze me uit zouden lachen...
Misschien hoort het bij je, maar veranderen kun je het wel als het je stoort.quote:Maarja, die verlegenheid hoort gewoon bij mij... ik kan dat denk ik ook niet veranderenn.
Waar haal jij jouw wijsheid vandaan? Ik had op de basisschool en in 2/4 VWO ook mijn medescholieren flink gepest. Op de basisschool was het echt zeer walgelijk van mij, omdat vrijwel mijn hele klas tegen haar gekeerd was vanwege mij. Ik heb dit pas op het hoogtepunt (of dieptepunt) gerealiseerd. Deze mensen waren leugenaars, waardoor ik het kennelijk rechtvaardigde dat zij zo behandeld werden door mij. Pas achteraf realiseerde ik mij dat mijn daden buitenproportioneel waren geweest, en had ik onder andere om deze reden mijn diepe verontschuldigingen aangeboden. Kennelijk werd mijn geweten pas toen echt wakker.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:48 schreef KansloosForEver het volgende:
nogmaals:
Mensen die pesten zijn echt heel triest. Vooral als ze achteraf zeggen dat ze niet wisten hoe erg ze er iemand mee kwetsen.
Ik denk dat het laatste gedeelte alleen op een aantal pesters van toepassing is. Zeer weinig eigenlijk. Het is een combinatie van sadisme (dus macht/overheersing/psychische bevrediging) & 'rechtvaardiging' (in mijn geval was mijn ergste slachtoffer een chronische leugenaar en probeerde zij zich beter voor te doen dan zij daadwerkelijk was).quote:Op dinsdag 13 november 2007 18:54 schreef Freuder het volgende:
[..]
Eigenlijk had jij hem direct aan moeten spreken op zijn oude daden. Uiteraard begrijp ik dat een pak slaag veel meer bevredigend kan aanvoelen... Maar zou hem aanspreken niet beter zijn geweest? (voor de volgende keer)quote:Op zondag 3 augustus 2008 01:47 schreef S95Sedan het volgende:
Later was ik een keer eten halen in lokale snackbar hier met m'n pa kwam ik diegene tegen. "Kijk pap dat is nou diegene waardoor ik in elkaar ben geslagen" en toen stond die gast opeens met z'n bek vol tanden.
Ik denk dat de meeste pesters daar helemaal niet mee bezig houden. Het zijn meestal dominante figuren die tot de 'elite' horen van hun klas/school/omgeving. Maar goed, ik praat vanuit mijn eigen situatie, en die van andere bekenden. Ik kan mij inderdaad heel goed voorstellen dat er vast pesters zijn geweest die zelf bang waren om gepest te worden, en om deze reden anderen zaten te fucken. Anderzijds kan ik mij ook heel goed voorstellen dat gepesten dit graag willen geloven om zo hun oude pijn te verzachten.quote:Op zondag 3 augustus 2008 02:03 schreef S95Sedan het volgende:
Waar maak je uit op dan dat ik hem een pak slaag had gegeven? (Bek vol tanden als in uitgeluld) Had op het moment wel wat beters te doen. (patat)
Ik durf trouwens te wedden dat het 99% daar wel om gaat. Pesters zijn meestal bang om zelf het punt van aandacht te worden en verleggen het op deze manier naar iemand anders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |