Een deel van de nabestaande zie ik in dit geval als mede-oorzaak. Daarnaast, kan ik er bij dit persoon niet echt mee zittenquote:Op maandag 29 mei 2006 19:32 schreef Reya het volgende:
[..]
Waarom? Waarom zou je iemand een dergelijk gruwelijk lot toewensen? Waarom zou je diens nabestaanden een onverwachte - en des te meer pijnlijke - rouw toewensen?
Nou sorry, maar dan vind ik jou dus net zo'n waardeloos figuur als hem.quote:Op woensdag 31 mei 2006 01:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Een deel van de nabestaande zie ik in dit geval als mede-oorzaak. Daarnaast, kan ik er bij dit persoon niet echt mee zittenAls jij het voor elkaar hebt gekregen minstens 4 levens gedurende langere periodes dermate te verzieken, verdien je zelf dan wel een goed leven?
Dit klinkt een beetje als de manier waarop primitieve stammen werken. Daar kun je ook vermoord worden om je over-over-grootvader ooit iets lelijks heeft gezegd tegen de over-over-grootvader van degene die je doodt.quote:Op woensdag 31 mei 2006 01:07 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Een deel van de nabestaande zie ik in dit geval als mede-oorzaak. Daarnaast, kan ik er bij dit persoon niet echt mee zittenAls jij het voor elkaar hebt gekregen minstens 4 levens gedurende langere periodes dermate te verzieken, verdien je zelf dan wel een goed leven?
In dit geval was er nogal sprake van een verknipte thuis situatie bij die persoon, waarbij die persoon min of meer aangezet tot zijn actiesquote:Op woensdag 31 mei 2006 09:11 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dit klinkt een beetje als de manier waarop primitieve stammen werken. Daar kun je ook vermoord worden om je over-over-grootvader ooit iets lelijks heeft gezegd tegen de over-over-grootvader van degene die je doodt.
Maar waarom zou het altijd aan de persoon liggen die gepest wordt en is het ook niet (gedeeletelijk) te wijten aan het groepsgedrag?quote:Op maandag 29 mei 2006 09:22 schreef Alicey het volgende:
Het probleem met pesten is denk ik ook vooral dat je als gepeste pas kunt leren wat er bij jezelf aan schort als je een tijdje niet gepest wordt, en je zodoende vanaf een afstand kunt kijken.. Wanneer je dus eenmaal een gepeste bent, is er niet snel uit die circel te stappen.
Goed nieuws! You're gonna make itquote:Op zondag 4 juni 2006 00:21 schreef silcence het volgende:
Hallo Allen,
Ik ben weer terug van weggeweest. Een paar weken geleden liep ik keihard tegen een muurtje aan (dat ik zelf had opgebouwd). Door mij gebrek aan zelfvertrouwen, liep ik regelmatig tegen grote problemen aan in mijn stage in het onderwijs. Gelukkig, heb ik tot slot van mijn stage een ontzettend goed gesprek gehad met de docent die mij begeleidde op die school en kreeg ik van haar te horen dat er wel degelijk wat veranderd was. Ik was gegroeid en ik denk dat als we dat nou eens allemaal in ons achterhoofd houden er een hoop veranderen kan. Het veranderd niet binnen 1 of 2 weken maar wel in 1 of 2 jaar en zeker in 10 of 20 jaar. Je blijft niet wie je bent (gelukkig maar). Ik heb dan misschien weinig zelfvertrouwen maar het is wel degelijk gegroeid en niet zo'n beetje ook als ik terugkijk wat het was.
Klopt. Maar de eerste stap is zooooooo moeilijk! Als ik, naast de "gevolgen" vh. gepest zijn, kijk naar alle andere shit die ik op mijn bordje heb gekregen, dan heb ik er achteraf veel te lang mee doorgelopen (terwijl ik voordurend tegen dezelfde muren opknalde)...quote:Ik zou zeggen denk altijd bij jezelf als je ergens tegenaanloopt, waar zit het probleem?, kan ik het oplossen?, hoe kan ik het oplossen? (en meestal is het dan inmiddels weer opgelost of in iedergeval al stukken beter)
Ow ennuh, mensen haten of dood maken is in iedergeval GEEN oplossing. Ook het hopen op maakt je niet beter.
Groet
Het ligt niet aan de persoon die gepest word. De gepeste heeft NOOIT schuld. De pesters zijn de eikels. Je hoeft tegenwoordig maar een beetje anders, een beetje gevoeliger of juist ergens goed in te zijn om slachtoffer te worden van die apen.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 00:24 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Maar waarom zou het altijd aan de persoon liggen die gepest wordt en is het ook niet (gedeeletelijk) te wijten aan het groepsgedrag?
Ik beweer dus absoluut niet dat het alleen ligt aan de persoon die gepest wordt! De gepeste is echter wel de gepeste (ipv iemand anders) door de eigen opstelling. Die is echter niet zo eenvoudig te veranderen, omdat het pas na een tijd niet gepest te zijn mogelijk wordt om dat te zien..quote:Op zaterdag 24 juni 2006 00:24 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Maar waarom zou het altijd aan de persoon liggen die gepest wordt en is het ook niet (gedeeletelijk) te wijten aan het groepsgedrag?
Bij mij heeft het geholpen door erg stil af te wachten tot je een scherpe/verstandige opmerking kan maken. Stil blijven tot je je slimme kant kan laten zien. Probeer om grappen te lachen en wanneer je echt gepest wordt moet je niet gaan lopen schreeuwen of iets dergelijks, maar gewoonweg echt uit te stralen dat je het niet accepteert. Verder bleef ik altijd aardig tegen de pestkoppen en grapte ik uiteindelijk mee om via een slinkse wijze ook hen voor schut te zetten; maar wel zo dat zij er ook om konden lachen.quote:Op maandag 26 juni 2006 19:29 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik beweer dus absoluut niet dat het alleen ligt aan de persoon die gepest wordt! De gepeste is echter wel de gepeste (ipv iemand anders) door de eigen opstelling. Die is echter niet zo eenvoudig te veranderen, omdat het pas na een tijd niet gepest te zijn mogelijk wordt om dat te zien..
Moet iemand maar wel weer net oren naar hebben, en stil zijn kan juist ook weer een reden zijn om gepest te worden..quote:Op maandag 26 juni 2006 19:41 schreef AlttC het volgende:
[..]
Bij mij heeft het geholpen door erg stil af te wachten tot je een scherpe/verstandige opmerking kan maken. Stil blijven tot je je slimme kant kan laten zien.
Hoe doe je dat precies, dat uitstralen?quote:Probeer om grappen te lachen en wanneer je echt gepest wordt moet je niet gaan lopen schreeuwen of iets dergelijks, maar gewoonweg echt uit te stralen dat je het niet accepteert.
Je speelt zeg maar hetzelfde spel?quote:Verder bleef ik altijd aardig tegen de pestkoppen en grapte ik uiteindelijk mee om via een slinkse wijze ook hen voor schut te zetten; maar wel zo dat zij er ook om konden lachen.
Teveel of te weinig opvallen zijn vaak aanleiding voor pesten idd.quote:Ik weet het niet precies, op een gegeven moment kon ik er ook om lachen omdat ik het (indien nodig) gewoon om kon buigen naar hen toe. Gewoon serieus blijven en niet met andere meelopen, denk na voordat je wat zegt en probeer ook niet te veel op te vallen, dat heeft meestal enkel negatief effect volgens mij.
Done. Morgen voorlezenquote:Op zaterdag 24 juni 2006 02:52 schreef X-Naut het volgende:
Oh ja, ik heb een huiswerk-opdrachtje van de therapie die ik volg meegekregen: ik moet een brief schrijven aan mijn belager & deze dan voorlezen. Nee, daar heb ik zin in![]()
Grappig. Dat doe ik nog steeds onbewust. Laatst op de verjaardag van mijn zwager was ik ook stil (ik had ze door mijn therapie al een tijd niet meer gezien) en toen flapte ik er een opmerking uit & iedereen lachen. Maar dat zijn ze daar gelukkig wel van me gewendquote:Bij mij heeft het geholpen door erg stil af te wachten tot je een scherpe/verstandige opmerking kan maken. Stil blijven tot je je slimme kant kan laten zien.
Het gevaar zit het er hem wel in dat je teveel je best gaat doen om vooral maar niet op te vallen, waardoor je een averechts effect bereikt...quote:Gewoon serieus blijven en niet met andere meelopen, denk na voordat je wat zegt en probeer ook niet te veel op te vallen, dat heeft meestal enkel negatief effect volgens mij.
Dat is waar, dit vind ik zelf ook moeilijk. Ik kan vaak niet grappig/verstandig/scherp zijn als ik het wil. Dit gebeurt zoals hierboven dit bericht al werd gezegd vaak onbewust. Toch heeft het stil zijn en gewoon proberen soms een verstandige opmerking te maken mij weldegelijk geholpen, het is gewoon niet makkelijk, maarja... Ik heb misschien de mazzel gehad precies iets goeds te kunnen zeggen.quote:Op maandag 26 juni 2006 19:47 schreef Alicey het volgende:
Moet iemand maar wel weer net oren naar hebben, en stil zijn kan juist ook weer een reden zijn om gepest te worden..
Veel mensen die gepest worden stralen een soort van verdrietigheid uit; op zich erg logisch natuurlijk, maar pestkoppen zijn (zo heb ik wel eens gelezen) vaak mensen die ook erg snel sfeer opvangen. Daarom zijn vaak de mentaal/emotioneel 'instabielere' de prooi. Wat voor mij goed voelt als ik iets anders probeer uit te stralen is denk ik niet voor sommige anderen geschikt... Ik zal even noemen wat ik weleens geprobeerd heb en wat me uiteindelijk ook beter doet voelen:quote:Hoe doe je dat precies, dat uitstralen?
In feite wel een beetje ja. Ik noem even een heel simpel voorbeeld van zelfspot die de pester anders over je doet denken.quote:Je speelt zeg maar hetzelfde spel?
Zoiets is ook een deel van je persoonlijkheid, en op latere leeftijd raken mensen in staat om dat ook te waarderen. Denk dat je ook niet teveel moet willen veranderen.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 01:32 schreef AlttC het volgende:
[..]
Dat is waar, dit vind ik zelf ook moeilijk. Ik kan vaak niet grappig/verstandig/scherp zijn als ik het wil. Dit gebeurt zoals hierboven dit bericht al werd gezegd vaak onbewust. Toch heeft het stil zijn en gewoon proberen soms een verstandige opmerking te maken mij weldegelijk geholpen, het is gewoon niet makkelijk, maarja... Ik heb misschien de mazzel gehad precies iets goeds te kunnen zeggen.
Ik denk zelf dat dit eerder komt doordat iemand die instabiel is er niet mee kan omgaan, zodat het pesten een bepaald effect sorteert. Wanneer je iets stabieler bent hebben pestkoppen er ook simpelweg minder plezier in, en houdt het ook vanzelf op voordat het escaleert..quote:Veel mensen die gepest worden stralen een soort van verdrietigheid uit; op zich erg logisch natuurlijk, maar pestkoppen zijn (zo heb ik wel eens gelezen) vaak mensen die ook erg snel sfeer opvangen. Daarom zijn vaak de mentaal/emotioneel 'instabielere' de prooi.
Wanneer je die manier te ver doorzet is er echter wel de kans dat je alles "vanuit een filmpje gaat bekijken", en helemaal nergens meer bijzondere gevoelens bij hebt..quote:Ik probeer mezelf vanuit een filmpje te bekijken en beschouw het leven eigenlijk als een soort van grap die je maar moet doorstaan. Probeer ergens de humor van in te zien; bedenk dat die pestkoppen ook maar zielig zijn en een prooi zoeken. Voel jezelf ook wat hoger dan hen, want dat ben je ook.
Dat is iets wat ik dus niet kan, ik haat niemand, ook iemand die me het leven zo zuur mogelijk maakt niet. Agressie heb ik ook een hekel aan, al heb ik wel een keer een pester bovenop zijn gezicht geslagen.quote:Probeer als iets je niet aan staat woede uit te stralen, zorg dat je innerlijk wat agressiever wordt en probeer de pestkop even te negeren. Wanneer ze wat vervelends doen kun je ze even licht nijdig (niet overdreven) aankijken. Voel gewoon die haat die je tegen ze hebt en ze zullen dit snel genoeg oppikken. Probeer enkel niets te zeggen en ga met een licht geërgerde blik weer aan het werk of wat je ook moet doen.
Zo heb ik me dus nooit gevoeld t.a.v. pesters..quote:Dit klinkt allemaal erg gestoord misschien, maar het is waarschijnlijk gewoon hoe je je voelt.
Maar de prijs is wel dat je je hele persoonlijkheid maskeert. Een prijs die ik veel te hoog vind..quote:Wanneer je dit combineert met serieus met je werk bezig zijn en over het algemeen tegen de mensen aardig blijven doen creeer je een redelijk respectabele persoonlijkheid die pestkoppen (hopelijk) niet veel kan of in ieder geval minder kan schelen.
Mee eens, de mening van meelopers is erg belangrijk..quote:Al is respect bij de pesters afdwingen niet de hoofdtaak, het is het belangrijkst dat anderen je respecteren.
Ik zou me alleen al doodlachen omdat het eens iets anders is dan mager zijn.quote:Je bent in het zwembad en je wordt uitegescholden voor dikzak. Wat je daar op kunt zeggen is bijvoorbeeld iets als "Yep, ik heb lekker zwembandjes" en als je er zelf een sarcastisch lachje bij maakt ga je het ook wel grappig vinden.
Pestkoppen zijn daar imo vooral gevoelig voor omdat ze met hun eigen onzekerheden worstelen, en wanneer je zelf boven je "kruis" staat, straal je niet die onzekerheid uit, en ben je dus niet "zwakker" dan hen.quote:Kortweg, hoe je iets opvat en wat je er over denkt straal je vaak uit en pestkoppen zijn daar vaak (zonder dat ze dit ook maar weten) gevoelig voor.
Dat verheldert, bedankt. Ik had de indruk dat je iedereen wilde aanraden om te haten.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 15:20 schreef AlttC het volgende:
Ik geef enkel weer hoe ik het voel. Ik ben natuurlijk niet jij en daarom kan ik ook nooit precies zeggen wat iemand anders moet en kan doen wanneer hij/zij zich zus of zo voelt.
Ik heb zelf vroeger ook nooit mensen echt kunnen haten, door andere omstandigheden in mijn leven (naast het pesten) is dat gaan groeien misschien. Ik weet wel dat ik als ik aan vroeger denk mezelf naïef vond. Mede dankzij omdat ik dus niet snel boos werd. Dit is misschien een stomme verklaring, maar zo voel ik het nou eenmaal. Ik ben het wel eens met de punten die je opnoemt overigens, reëel gezien ben ik het daar compleet mee eens, maar aangezien ik voor mezelf op sommige punten niet zo veel waarde hecht aan de zogehete realiteit voelt het voor mij dus weer anders
point 1 . True tis triest maar sommige mensen hebben soms echt niet door hoeveel pijn het mensen doet.quote:Op maandag 29 mei 2006 00:48 schreef KansloosForEver het volgende:
nogmaals:
Mensen die pesten zijn echt heel triest. Vooral als ze achteraf zeggen dat ze niet wisten hoe erg ze er iemand mee kwetsen.
Toch denk ik, dat als je zelf sterker in je schoenen staat je veel minder snel gepest zal worden. Dat zag ik wel tijdens mijn middelbare schooltijd. De eerste schooldag zag je gelijk wie problemen zou krijgen.
Dus de enige reden die ik kan bedenken om het pesten tegen te gaan is sterker in je schoenen staan. Al vanaf dag 1. Tuurlijk is dit lastig en leer je niet gelijk, maar als je meer onder de mensen bent komt dat vanzelf wel.
Nee absoluut niet! Als dat uit mijn post bleek spijt dat me echtquote:Op dinsdag 27 juni 2006 16:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat verheldert, bedankt. Ik had de indruk dat je iedereen wilde aanraden om te haten.Er is overigens een verschil tussen boos zijn en boos doen. Die eerste heb je vooral jezelf mee, terwijl je met die tweede, mits met mate gebruikt, grenzen kunt aangeven.
En jij maar denken dat het alleen op scholen voor komtquote:Op maandag 12 november 2007 23:16 schreef F04 het volgende:
En ik maar denken dat zulke dingen niet op het vwo voorkwamen,. maar alleen op vmbo scholen.
Dat zeg je alleen als je nog niet over het gepest zijn heen bent en nog veel wrok koestertquote:Op maandag 29 mei 2006 00:48 schreef KansloosForEver het volgende:
Mensen die pesten zijn echt heel triest. Vooral als ze achteraf zeggen dat ze niet wisten hoe erg ze er iemand mee kwetsen.
Ow?quote:Op dinsdag 13 november 2007 12:25 schreef Borkydude het volgende:
Mensen pesten echt niet omdat ze onzeker zijn of gefrustreerd zijn ofzo hoor
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |