quote:
Op maandag 18 juni 2007 12:42 schreef EnGCatjuh het volgende:[..]
Klopt, maar daar wordt aan gewerkt. Echt heel trainbaar is dit echter niet, de speler moet toch over een natuurlijk balgevoel beschikken. Bovendien was er in de jeugd weinig aanleiding toe volgens mij.
[..]
Valt wel mee. Maar Ryans dribbel is niet zijn sterkste punt, dat zijn andere kwaliteiten. Dat kan toch?
[..]
Heeft ook te maken met zijn iets mindere lengte. Maar ook hier moet aan gewerkt worden. Ik moet wel toegeven dat hij weinig voorzetten krijgt en zich op dat punt dan ook maar moeilijk kan bewijzen.
[..]
Heeft dus met zijn schot te maken. Zijn schot is een specifieke kwaliteit, maar er zitten ook minpunten aan. Hij moet inderdaad kunnen wisselen tussen een precies schot en een hard schot.
[..]
Nooit iets op aan te merken gehad.
[..]
Ervaringskwestie.
[..]
Heeft vooral met zn postuur te maken. Krachtraining kan een beetje helpen, en dat gebeurt ook. Maar dat gaat langzaam.
[..]
Ervaringskwestie.
[..]
Hij is nogal klein. Vind je het dan gek dat ie weinig kopduels wint? Bij Davids was dat ook nooit een probleem.
[..]
Daar worden heel andere dingen van een back gevraagd, dus dat kan je moeilijk vergelijken. Een Chiellini of een Baines zijn bijvoorbeeld grote, sterke jongens. Urby is eigenlijk een middenvelder, klein en tenger.
Coerver, IAPF, Charlton Soccer school, Maaskant methode, en de Horst Wein methode zijn allemaal methodes waarmee je dat soort dingen dus wel kunt trainen. Ik train zelf de E3 van mijn club, zitten een paar redelijke talenten bij, maar ook jongens die nog nooit op voetbal gezeten hebben, maar dankzij de Coerver methode is bij elk van die spelers de techniek verbetert, en fatsoenlijk een bal aannemen kunnen ze allemaal. Dat dat aanleg is is onzin, want elke pupil bij Ajax komt er alleen omdat ie bovengemiddelde aanleg voor voetballen heeft.
Als de dribbel niet Babel's sterke punt is, z'n afwerken, z'n koppen en z'n aanname ook al niet, leg jij me dan is uit, wat wel. Ervaringskwestie zijn die minpunten van Urby trouwens ook niet, want bijvoorbeeld Donk beheerst het wel, met minder wedstrijden in het eerste dan Urby. Italiaanse en Engelse verdedigers beheersen het ook al, ook al zijn ze nog maar 16 of 17 jaar oud. Dat heeft gewoon met training te maken. Tackelen, voor de man komen, een luchtduel winnen, en de andere kwaliteiten die een verdediger nodig heeft zijn allemaal te trainen, kijk bijvoorbeeld is in het boek van de Charlton Soccer school, of anders op een Italiaanse of Engelse trainingsDVD. Dat Urby kort is hoeft trouwens niet te betekenen dat je geen kopduels kunt winnen, hoe groot is Fabio Cannavaro bijvoorbeeld, het is gewoon een kwestie van timing, sprongkracht en techniek, wat allemaal trainbaar is. Vind het wel vreemd dat een speler met het postuur van Emanuelson opgeleid wordt als verdediger maar dat is wat anders.
D'r begint gelukkig verandering in te komen, Ajax heeft bijvoorbeeld een techniektrainer aangesteld. Bij PSV trainen ze al jaren met Coerver-vormen, waardoor er toch technisch sterke talenten door beginnen te komen. En bij Heerenveen zijn ze ook al een tijdje goed bezig. Jan de Jonge bij de Graafschap doet ook goed werk trouwens. Wel jammer dat er een aantal jaren verloren zijn met alleen het systeem te trainen, zonder de kwaliteiten die nodig zijn om het systeem te kunnen trainen. Bij Ajax, maar vooral bij de KNVB zijn ze er toch altijd vanuit gegaan dat spelers zichzelf wel trainen, op straat. Maar dat gebeurt heel weinig meer. Kun je ook heel goed terugzien, de jongens die nog wel gewend zijn buiten te spelen en te voetballen(Surinamers, Marokkanen, Antillianen enz.) zijn ook het grootste deel van de nationale en van de club-selecties.