Ik heb toen ik 16 was ook eens mijn knieschijf in 3 stukken gebroken gehad.
Nadat ik hem gebroken had, wat verdomd pijn deed, heb ik er nog een aantal honderd meter mee gelopen en kon ik hem nog buigen en alles. Toen ik eenmaal thuis was, zag ik dat er een klein beetje vocht rondom de knie zat, ik wist toen trouwens nog niet dat ik hem gebroken had. Enfin, een koude handdoek gepakt en om mijn knie gedaan. Een paar uurtjes later ben ik op bed gegaan, om vervolgens midden in de nacht wakker te worden van een toch wel behoorlijke pijn. Ik zag toen dat mijn knie inmiddels zo dik als een voetbal was (dit is niet overdreven!), ik kon me been inmiddels ook niet meer buigen. Ik heb toen een aantal pijnstillers genomen en proberen om verder te slapen.
De volgende dag een spoedafspraak gemaakt met de huisarts, die me vervolgens doorstuurde naar de eerste hulp van het ziekenhuis. In het ziekenhuis zaten ze een beetje te trekken, te duwen en te voelen aan me been. Nadat de rontgenfoto's gemaakt waren, werd duidelijk dat ik me knieschijf in 3 stukken gebroken had. Ze wilden eerst nog opereren, maar omdat er meer dan zoveel uur verstreken was en ik een wond daar zitten had, was dit niet meer mogelijk ivm infectie gevaar. Ze hebben daarna een achterspalk met verband erom heen gedaan, na een week moest ik terugkomen om te kijken af de afzonderlijke stukken van me knieschijf niet aan de wandel gingen. Gelukkig was dit niet het geval en was een operatie niet nodig, anders kreeg ik namelijk pennen in me been en was de uiteindelijke hersteltijd nog langer geweest.
Ze hebben daarna kunststof gips erom heen gedaan, van me enkel tot aan het begin van me bil. Deze gips heeft er ongeveer een maandje omheen gezeten en werd daarna weer vervangen door een achterspalk. In de tussentijd moest ik elke dag een trombose-spuit in me been om bloedproppen te voorkomen, dit heb ik me vader laten doen, elke dag een naald van ruim 1 cm compleet recht in me been (ruim 1,5 maand lang ofzo). Nadat de gips eraf mocht, was mijn been echt heel dun geworden, het was net zo'n anorexia-been.
Ik moest gaan revalideren in een revalidatiecentrum, om me been opnieuw te leren buigen. Elke dag moest de achterspalk verwijderd worden en werd me been in een machine gelegd, deze machine ging mijn been elke keer steeds een stukje verder buigen, totdat mijn been weer 90 graden kon buigen. Ook moest ik op den duur loop-, fiets- en roeioefeningen doen. Ik ben denk ik ongeveer een klein maandje elke dag naar deze revalidatiecentrum gegaan, daarna moest ik thuis verder oefeningen gaan doen. Die achterspalk heeft er, nadat het gips eraf mocht, nog 1 week opgezeten en werd daarna definitief verwijderd.
Tijdens het begin van de revalidatie heb ik nog een korte periode in een rolstoel moeten rondrijden, omdat ik niet te lang met me been mocht staan, daarna heb ik nog een behoorlijke tijd op krukken rondgelopen. Voordat ik weer fatsoenlijke kon lopen zonder krukken was ik toch wel een maand of 3 verder denk ik. En zelfs daarna werd mijn knie nog steeds een beetje dik zodra ik ging lopen, maar met de tijd zou dit vanzelf minder worden. Als ik wel geopereerd zou zijn, dan kon het wel een half jaar duren voordat ik uiteindelijk weer fatsoenlijk kon lopen, zo werd mij verteld. Dus wat dat betreft heb ik geluk gehad.
Dus al met al ben ik zo'n 3 maand onder de pannen geweest van begin tot eind. Dit heeft uiteindelijk zolang geduurd omdat het een gewricht betrof, als het een ander type botbreuk was geweest waar geen gewricht zat, dan was de hersteltijd korter geweest.
[ Bericht 0% gewijzigd door 2L0w4Zer0 op 26-05-2006 19:36:44 ]
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."