abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17354284
Beste Fokkers,

Maandag moet ik naar het ziekenhuis om een pin in mijn been te laten verwijderen.

De operatie word verdoofd door middel van een ruggepik. Maar nu is mijn vraag, doet dat pijn? Worden alleen je benen verlamd? En, hoelang werkt de verdoving?

De operatie duurt circa 20 minuten...

De dokter zij overigens dat het geen pijn deed, maar ik hoor van veel mensen verschillende geruchten. Wat vinden jullie?

Alvast bedankt!
  woensdag 25 februari 2004 @ 14:52:04 #2
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_17354368
Heb ooit een ruggeprik gehad. Na de operatie (toen ik alleen was) heb ik snel even gecontroleerd of in nog wel een jongetje was.
Piemeltje wordt namelijk ook verdoofd.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 25 februari 2004 @ 14:55:57 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_17354427
Een ruggeprik doet geen pijn. De verdoving wel Je raakt verlamd vanaf het punt waar ze prikken tot aan je tenen. Na een paar uur trekt dat weer weg en kun je alles weer gewoon bewegen. Voor de prik moet je je rug heel rond maken, je als het ware oprollen tot een bal. Dan maak je ruimte tussen je wervels en kan de anaesthesist er makkelijker bij.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_17354931
Brrrr... nooit gehad. Als ik 't zo lees doet 't geen pijn.
Moet wel zeggen dat ik 't een heel ellendig woord vind. Krijg er bjina rillingen van.
Geen idee waarom.
(Un)masking for the greater good.
pi_17355808
Hey ik had hier laatst ook een topic over gemaakt!

Ik had een liesbreuk en ik mocht kiezen tussen een ruggeprik of narcose.

Je hoort weleens van die rare verhalen, dat mensen niet wakker worden uit hun narcose en ik vond het idee niet leuk dat ik totaal weg zou zijn tijdens de operatie.

Dus de ruggeprik gekozen.

Ze rijden je naar de operatie tafel toe en vragen of je even recht op wil gaan zitten.

Vervolgens krijg je eerst een klein prikje (die je amper voelt) om het eerst wat te verdoven.

Dan komt hij met de ruggeprik (je voelt wel iets maar om te zeggen dat het pijn doet nee).

Dan na een paar seconden worden je benen warm (tintelen) alsof ze aan het slapen zijn.
(het grappige is je ze denkt te kunnen bewegen alleen je krijgt er geen centimeter beweging in)

Vervolgens de operatie.

Er hangt een gordijntje voor dus je ziet niks, je voelt een beetje gedruk niet wetend dat ze je aan het open snijden zijn (echt super vaag)

Ik vroeg zijn jullie al begonnen en de doktor:"ja het mes zit er al in"

Je voelt je 100% normaal en word ook niet misselijk na de hand. (bij narcose is dit wel het geval)

Het enige nadeel is dat je na de operatie een uurtje of 5/6 moet blijven wachten in je kamer tot het gevoel terug is.

Succes iig.
pi_17356251
---> LIF
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_17356446
Anaesthesisten zijn zeer precies en prikken over het algemeen nauwkeurig en pijnloos.
In enkele gevallen lukt het niet in 1 keer en proberen ze het nogmaals, wat wel vervelend kan zijn.
Vanaf het punt waar de opening ( heel klein hoor) is aangebracht tot aan de tenen ben je verdoofd.
Ook je blaas is verdoofd.
Vanaf het moment dat de verdoving toegediend wordt is het gevoel weg.
Zonodig geven ze tijdens de operatie nog extra verdoving.
Na de operatie zal het gevoel langzaam weer terugkomen in de tenen/benen en blaas. ( meestal duurt dat 6/8 uur, soms langer of korter voordat het gehele gevoel terug is.)
Het risico op misselijkheid na ok is aanzienlijk lager dan bij algehele narcose, maar het is geen garantie.
Het kan nml ook zijn dat je vanwege pijnklachten wat morfine krijgt.. waardoor je ook versuft en misselijk kan worden.
Licht verteerbaar voedsel eten na de operatie en belangrijk is dat je na 6/7 uur ( op het moment dat je terug bent op de afdeling) weer kunt plassen.
Sterkte!
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  woensdag 25 februari 2004 @ 16:52:43 #8
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_17356493
Ik heb ooit een ruggeprik gehad toen ik getest werd op hersenvliesontsteking (wat ik ook bleek te hebben) en ik was er absoluut niet blij mee.. als 8 jarig jochie in een rare houding liggen en dan een naald in je rug krijgen was geen pretje..

Overigens kan het verkeerd gaan: bij een buurjongen is er misgeprikt en deze heeft nu autistisch neigingen..

Edit:

Overigens is een ruggeprik voor aftappen van vocht uit het ruggemerg denk ik wel een handeling dan een verdoving...
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_17356609
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 16:52 schreef WaSTeiL het volgende:
Ik heb ooit een ruggeprik gehad toen ik getest werd op hersenvliesontsteking (wat ik ook bleek te hebben) en ik was er absoluut niet blij mee.. als 8 jarig jochie in een rare houding liggen en dan een naald in je rug krijgen was geen pretje..

Overigens kan het verkeerd gaan: bij een buurjongen is er misgeprikt en deze heeft nu autistisch neigingen..
Ja.. alles kan fout gaan, complicaties kunnen altijd voorkomen.
Maar dat het in die zin fout gaat is zeer zeldzaam.
Ze prikken onder in je rug ( lumbaal).De tussenruimte waar de verdoving toegediend wordt is vergeleken met het gebied boven in je rug iets verder verwijderd van de zenuwbanen.
De kans dat een zenuw aangeprikt wordt is dus zeer klein.
Alleen wanneer er door een lichamelijk onmogelijkheid niet lumbaal geprikt kan worden zal er elders geprikt worden.
Dit is onnodig bang maken.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  woensdag 25 februari 2004 @ 17:10:24 #10
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_17356863
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 16:58 schreef Brennie het volgende:

[..]

Ja.. alles kan fout gaan, complicaties kunnen altijd voorkomen.
Maar dat het in die zin fout gaat is zeer zeldzaam.
Ze prikken onder in je rug ( lumbaal).De tussenruimte waar de verdoving toegediend wordt is vergeleken met het gebied boven in je rug iets verder verwijderd van de zenuwbanen.
De kans dat een zenuw aangeprikt wordt is dus zeer klein.
Alleen wanneer er door een lichamelijk onmogelijkheid niet lumbaal geprikt kan worden zal er elders geprikt worden.
Dit is onnodig bang maken.
Alles kan natuurlijk fout gaan.. Ook als je buiten op straat loopt, kan je struikelen en je nek breken.
In zijn geval is het ook een flink aantal jaar geleden gebeurd (gokje zo'n 20 jaar) en ik denk dat de technieken op dat gebied ook zeker wel veranderd zijn.
Ook in zijn geval ging het ook voor een test op hersenvliesontsteking..

Niets om bang voor te maken denk ik, maar ik dacht vermeld het eventjes.. misschien niet op de juiste manier gedaan...
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_17356904
Succes maandag Ivo!
pi_17356932
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 16:58 schreef Brennie het volgende:

[..]
Noh je ruggenmerg loopt tot ongeveer het L2 niveau. Dus lumbaal wervel 2. Die prik krijg je iets lager (ong L4), daar zit geen ruggenmerg meer. D'r lopen nog wel degelijk zenuwbanen, maar die schuiven betrekkelijk makkelijk opzij als er een naald tegenaan drukt.

Maak je niet druk, zoals de zuster zegt, complicaties komen niet vaak voor. Alle mogelijkheden opnoemen is meer angstaanjagerij.
pi_17357012
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 17:13 schreef dr_bob het volgende:

[..]

Noh je ruggenmerg loopt tot ongeveer het L2 niveau. Dus lumbaal wervel 2. Die prik krijg je iets lager (ong L4), daar zit geen ruggenmerg meer. D'r lopen nog wel degelijk zenuwbanen, maar die schuiven betrekkelijk makkelijk opzij als er een naald tegenaan drukt.

Maak je niet druk, zoals de zuster zegt, complicaties komen niet vaak voor. Alle mogelijkheden opnoemen is meer angstaanjagerij.
Idd
pi_17357700
Ik ben ook een keer of 6 in mijn rug geprikt voor het afnemen van hersenvloestof.
Het is een fluitje van een cent en doet niet zeer, mits je arts/anesthetist goed kan prikken.
Dit van mij heeft geen een keer mis geprikt.

Mijn moeder heeft een zware operatie gehad met een ruggeprik, en die was er superenthousiast over. Je voelt echt helemaal niets, en vergeleken met een narcose (het was niet haar eerste zware operatie) voel je je na de operatie echt 50 keer beter.
Geluk duurt je leven lang.
pi_17358334
Bedankt jongens/meiden ik ben 100% gerust gesteld!

Ik WAS namelijk erg bang dat ik na de ruggeprik 100% van onder verlamd zou raken, voor de rest van me leven. Je zou denken wat een raar idee, dat gebeurt zelden tot nooit, maar ik kreeg het maar niet uit m'n hoofd!

Na jullie reacties is dit gevoel echter helemaal weg!

Heel erg bedankt! Maandag 7.15 uur zal ik weten wat het is, en hier na afloop zeker mijn mening plaatsen over een ruggeprik plaatsen.

Nogmaals bedankt!
pi_17361703
Bij mij deed het verdoven ook geen pijn, ik ben verdoofd met een soort van ijskoude spray.
Van de ruggeprik zelf heb ik ook niets gevoeld. Het is best een grappig gevoel als de verdoving door je benen heen begint te werken!

Sterkte ermee maandag!!
Zolang er was is, is er leven.
pi_17362108
Ik zag er ook enorm tegen op maar het is me 100% meegevallen.
Je moet alleen na de operatie niet te veel water drinken anders plas je in
het zieknhuisbed zonder dat je het merkt
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_17363073
ben je er nou helemaal bij als je zo een ruggenprik krijgt. Of ben je wel beetje roezig. Moet ms binnenkort er ook een, moet nog overlegd worden of het narcose of ruggenrpik wordt. Maar het idee dat ik helemaal bij ben tijdens die operatie vind ik niet zo eik.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 25 februari 2004 @ 21:51:50 #19
13151 crew  Rewimo
pi_17363186
Ja, je bent bij, maar je kunt vragen om een roesje, zodat je lekker wegdommelt

Overigens vond ik het zo raar, de eerste keer dat ik een ruggeprik kreeg, dat ik voor mijn gevoel de hele tijd met opgetrokken benen lag. Terwijl ik zelf zag dat mijn benen gewoon languit lagen De tweede keer had ik dat trouwens niet.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_17363233
Ik was er gewoon helemaal bij en vond het niet erg, je ziet toch niks.
Je kan misschien wel om een paar valiumpjes of iets dergelijks vragen
of misschien een roesje.
But maybe I'm crazy?
Maybe you're crazy?
Maybe we're crazy?
Probably!
pi_17363752
ja het zou om een operatie gaan waarbij ik op me buik lig. en het lijkt me nogal vervelend om zo op me buik te liggen en helemaal bij te zijn eik. Weet niet waarom, maar dat lijkt me heel onprettig, als ik alleen maar voeten zie
pi_17364346
Ik ben blij veel positieve reacties te horen! Werkelijk waar, ik zit er nu totaal niet meer tegenop! Je moest eens weten hoe dankbaar ik jullie ben!
pi_17364427
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 22:48 schreef ivokox het volgende:
Ik ben blij veel positieve reacties te horen! Werkelijk waar, ik zit er nu totaal niet meer tegenop! Je moest eens weten hoe dankbaar ik jullie ben!

Succes maandag!
pi_17447487
Nou, de operatie is achter de rug! Het ging allemaal zoals het gaan moest!

De ruggeprik deed werkelijk waar niets geen pijn!

Echt, nogmaals bedankt...

Groetjes,
Ivo
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 1 maart 2004 @ 19:25:02 #25
13151 crew  Rewimo
pi_17447798
Fijn voor je, nu maar snel weer opknappen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')