FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / netwerk: 'allochtone vrouwen achter slot &grendel'
gronkdonderdag 25 mei 2006 @ 20:32
Zonet een docu op netwerk: islamitische mannen dwingen hun vrouwen om thuis te blijven. In netwerk worden een aantal islamitische vrouwen geinterviewd, die daarover vertellen. Bottom line is dat vrouwen thuis moeten blijven, achter 't aanrecht, netjes eten moeten koken voor 't gezin, de kleren voor manlief klaar moeten leggen, hun man niet tegenspreken, etc. etc.

Het enige wat mij tegenvalt van die reportage: die *&&^&! lijers vermelden geen telefoonnummer van een moskee zodat ik moslim kan worden.
PsyChadonderdag 25 mei 2006 @ 20:33
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:32 schreef gronk het volgende:


Het enige wat mij tegenvalt van die reportage: die *&&^&! lijers vermelden geen telefoonnummer van een moskee zodat ik moslim kan worden.
MrSASOdonderdag 25 mei 2006 @ 20:36
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:32 schreef gronk het volgende:
Zonet een docu op netwerk: islamitische mannen dwingen hun vrouwen om thuis te blijven. In netwerk worden een aantal islamitische vrouwen geinterviewd, die daarover vertellen. Bottom line is dat vrouwen thuis moeten blijven, achter 't aanrecht, netjes eten moeten koken voor 't gezin, de kleren voor manlief klaar moeten leggen, hun man niet tegenspreken, etc. etc.

Het enige wat mij tegenvalt van die reportage: die *&&^&! lijers vermelden geen telefoonnummer van een moskee zodat ik moslim kan worden.
Een paradijsje voor de man toch.

Dit vind ik niet goed, die vrouwen leren binnen helemaal niks.
Voordeel is wel dat ze veel tijd hebben om hun kinderen goed op te voeden.
gronkdonderdag 25 mei 2006 @ 20:40
Ow, 't was een verkiezingsspot van rita verdonk.
Pony-Loverdonderdag 25 mei 2006 @ 20:42
kan Rita Verdonk niet ook gewoon binnen worden gehouden door haar man?
MrSASOdonderdag 25 mei 2006 @ 20:43
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:42 schreef Pony-Lover het volgende:
kan Rita Verdonk niet ook gewoon binnen worden gehouden door haar man?
Pony-Loverdonderdag 25 mei 2006 @ 20:44
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:43 schreef MrSASO het volgende:

[..]

hij mag d'r van mij zelfs wat vaker slaan.
Galacticadonderdag 25 mei 2006 @ 20:49
is hun cultuur heh, al slaan die mannen die moslim vrouwen helemaal kapot, boeiend, moeten ze maar geen moslim worden.
Galacticadonderdag 25 mei 2006 @ 20:49
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:44 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

hij mag d'r van mij zelfs wat vaker slaan.
ja misschien word dat linkse mens dan eindelijk eens rechts en gaan de grenzen dicht.
Ludwigdonderdag 25 mei 2006 @ 20:50
Albert.nl en ze hoeft ook geen boodschappen meer te doen.
PsyChadonderdag 25 mei 2006 @ 20:52
weer een Verdonk-bash topic
deedeeteedonderdag 25 mei 2006 @ 20:58
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:32 schreef gronk het volgende:
Zonet een docu op netwerk: islamitische mannen dwingen hun vrouwen om thuis te blijven. In netwerk worden een aantal islamitische vrouwen geinterviewd, die daarover vertellen. Bottom line is dat vrouwen thuis moeten blijven, achter 't aanrecht, netjes eten moeten koken voor 't gezin, de kleren voor manlief klaar moeten leggen, hun man niet tegenspreken, etc. etc.

Het enige wat mij tegenvalt van die reportage: die *&&^&! lijers vermelden geen telefoonnummer van een moskee zodat ik moslim kan worden.
Je zit hier niet in ONZ sukkel

Laggingdonderdag 25 mei 2006 @ 21:00
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:32 schreef gronk het volgende:
Het enige wat mij tegenvalt van die reportage: die *&&^&! lijers vermelden geen telefoonnummer van een moskee zodat ik moslim kan worden.
Het nadeel is dat je dan alleen een vrouw met snor kunt krijgen. Bovendien worden die vrouwen van al dat thuiszitten ontzettend vadsig.
gronkdonderdag 25 mei 2006 @ 21:04
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:00 schreef Lagging het volgende:

Het nadeel is dat je dan alleen een vrouw met snor kunt krijgen. Bovendien worden die vrouwen van al dat thuiszitten ontzettend vadsig.
Wie zegt dat ze niets mogen doen thuis? Van mij mogen ze thuis alles doen. En 's avonds mogen ze bovenop. Dat houdt ze wel slank.

Maar dat van die snor is wel kut. Hrm.
gronkdonderdag 25 mei 2006 @ 21:11
Maar goed, ik snap niet wat al die allochtonenbashers eigenlijk lopen te zeiken over onze moslims. Balkenende wilde terug naar de jaren 50, rita wil terug naar de jaren 30, en in beide tijdperken was het enige recht van de vrouw 't aanrecht. Dus eigenlijk zijn die moslimmannen hun tijd ver vooruit.
Galacticadonderdag 25 mei 2006 @ 21:31
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:11 schreef gronk het volgende:
Maar goed, ik snap niet wat al die allochtonenbashers eigenlijk lopen te zeiken over onze moslims. Balkenende wilde terug naar de jaren 50, rita wil terug naar de jaren 30, en in beide tijdperken was het enige recht van de vrouw 't aanrecht. Dus eigenlijk zijn die moslimmannen hun tijd ver vooruit.
Rita terug naar de jaren 30 ? eerder de jaren 60, dat mens is zo links als de tering.
MrSASOdonderdag 25 mei 2006 @ 21:33
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:31 schreef Galactica het volgende:

[..]

Rita terug naar de jaren 30 ? eerder de jaren 60, dat mens is zo links als de tering.
Sinds wanneer is Verdonk links??
longinusdonderdag 25 mei 2006 @ 21:33
Tijd voor de Dolle Mina's Moslima's
Overlastdonderdag 25 mei 2006 @ 21:34
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:11 schreef gronk het volgende:
Maar goed, ik snap niet wat al die allochtonenbashers eigenlijk lopen te zeiken over onze moslims. Balkenende wilde terug naar de jaren 50, rita wil terug naar de jaren 30, en in beide tijdperken was het enige recht van de vrouw 't aanrecht. Dus eigenlijk zijn die moslimmannen hun tijd ver vooruit.
Je hebt het niet helemaal begrepen beste.
IBAZdonderdag 25 mei 2006 @ 21:46
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:36 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Een paradijsje voor de man toch.

Dit vind ik niet goed, die vrouwen leren binnen helemaal niks.
Voordeel is wel dat ze veel tijd hebben om hun kinderen goed op te voeden.
nee, want die zoontjes zijn nooit thuis, en die dochters mogen niet zelf nadenken.
Tinkepinkdonderdag 25 mei 2006 @ 21:50
Ik vond het een beetje een typische repo. Dat laatste meisje was toch duidelijke opgegroeid in Nederland, en wat geeft Verdonk als oplossing voor dit probleem: de integratietest!!!!
Mijn God, dat heeft zin als je in Nederland bent opgegroeid en dus geen immigrant bent.
gronkdonderdag 25 mei 2006 @ 21:51
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:33 schreef longinus het volgende:
Tijd voor de Dolle Mina's Moslima's
BH- en burkaverbrandingen zijn cool!
dancemacabredonderdag 25 mei 2006 @ 22:57
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:51 schreef gronk het volgende:

[..]

BH- en burkaverbrandingen zijn cool!
Mannen (moslims) met zwembroek onder de douche in de gym, die richting dus.
gronkdonderdag 25 mei 2006 @ 23:00
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 22:57 schreef dancemacabre het volgende:

[..]

Mannen (moslims) met zwembroek onder de douche in de gym, die richting dus.
He?
EdvandeBergdonderdag 25 mei 2006 @ 23:11
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:36 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Voordeel is wel dat ze veel tijd hebben om hun kinderen goed op te voeden.
Nou, dat opvoeden gaat die allochtone moeders prima af!
Drugshondvrijdag 26 mei 2006 @ 00:24
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:36 schreef MrSASO het volgende:
Een paradijsje voor de man toch.

Dit vind ik niet goed, die vrouwen leren binnen helemaal niks.
Voordeel is wel dat ze veel tijd hebben om hun kinderen goed op te voeden.
Op korte termijn geef ik je ongelijk. Op langere termijn geef ik je (zelfs) gelijk.
Loedertjevrijdag 26 mei 2006 @ 00:55
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:50 schreef Tinkepink het volgende:
Ik vond het een beetje een typische repo. Dat laatste meisje was toch duidelijke opgegroeid in Nederland
En ze kan liegen als Hirsi
*Ik mag zelfs geen dagcreme gebruiken of mij opmaken* zei ze terwijl de klonters mascara nog aan haar wimpers hingen
damian5700vrijdag 26 mei 2006 @ 00:56
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:36 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Een paradijsje voor de man toch.

Dit vind ik niet goed, die vrouwen leren binnen helemaal niks.
Voordeel is wel dat ze veel tijd hebben om hun kinderen goed op te voeden.
Kan wel zijn, maar de werkelijkheid is dat veel importbruidjes, klem tussen twee culturen, een indentiteitscrisis hebben en bijkomend een taalbarrièrè/-achterstand waardoor de opvoeding, vanwege het gegeven dat ze niets leren, niet bepaald optimaal is.
gronkvrijdag 26 mei 2006 @ 00:57
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:56 schreef damian5700 het volgende:

Kan wel zijn, maar de werkelijkheid is dat veel importbruidjes, klem tussen twee culturen een indentiteitscrisis hebben en bijkomend een taalbarrièrè/-achterstand waardoor de opvoeding, vanwege het gegeven dat ze niets leren, niet bepaald optimaal is.
Degenen die ze vanavond interviewden spraken allemaal prima nederlands hoor.

Moet opeens denken aan de koot-en-bie sketch
damian5700vrijdag 26 mei 2006 @ 01:05
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:57 schreef gronk het volgende:

[..]

Degenen die ze vanavond interviewden spraken allemaal prima nederlands hoor.

Moet opeens denken aan de koot-en-bie sketch
Ik heb de uitzending van vanavond gemist. Ik ga met de herhaling in herkansing:)

Welke bedoel je?
Slayagevrijdag 26 mei 2006 @ 01:12
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:42 schreef Pony-Lover het volgende:
kan Rita Verdonk niet ook gewoon binnen worden gehouden door haar man?


Ik neem aan dat wordt herhaal tot de ochtend effe checken zo.
gronkvrijdag 26 mei 2006 @ 01:12
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 01:05 schreef damian5700 het volgende:


Welke bedoel je?
De koot-en-bie sketch waarbij koot een perfect nederlands sprekende turkse groenteman uitbeeldt, die constant wordt gecorrigeerd door de bie die als nederlander krom nederturks praat 'om het zijn allochtone medemens niet al te moeilijk te maken'.

achteraf blijft 't geweldig hoe die twee in de jaren 80 al aangaven dat je nooit kunt integereren in nederland. We doen wel alsof we heel tolerant zijn, maar in feite zijn we nog steeds een heel verzuild landje
maartenavrijdag 26 mei 2006 @ 02:00
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:42 schreef Pony-Lover het volgende:
kan Rita Verdonk niet ook gewoon binnen worden gehouden door haar man?
Kijk, nu komen er goeie ideeën op tafel!
TheWilliedockSaintsvrijdag 26 mei 2006 @ 02:00
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:32 schreef gronk het volgende:
Zonet een docu op netwerk: islamitische mannen dwingen hun vrouwen om thuis te blijven. In netwerk worden een aantal islamitische vrouwen geinterviewd, die daarover vertellen. Bottom line is dat vrouwen thuis moeten blijven, achter 't aanrecht, netjes eten moeten koken voor 't gezin, de kleren voor manlief klaar moeten leggen, hun man niet tegenspreken, etc. etc.

Het enige wat mij tegenvalt van die reportage: die *&&^&! lijers vermelden geen telefoonnummer van een moskee zodat ik moslim kan worden.
niet_linksvrijdag 26 mei 2006 @ 04:28
Dit kan best wel kloppen heb laatst zon verhaal gehoord van een vriend van mij die bij de politie werkt. Alleen werd hier dan ook de vrouw nog eens enorm mishandeld. Politie kon niets doen omdat de vrouw geen aangifte wilde doen. Heel erg allemaal.
deedeeteevrijdag 26 mei 2006 @ 09:38
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:57 schreef gronk het volgende:

[..]

Degenen die ze vanavond interviewden spraken allemaal prima nederlands hoor.
Nee hoor, die oudere turkse vrouw deed dat duidelijk niet, en die mocht van haar zoon toen niet meer verder mee werken aan 't programma. De familie eer ensow denk ik
Van de regen in de drup dus.Eerst was manlief de baas en nu is de zoon het. en zo komt er nooit een eind aan de overheersing van de moslim man.
Gebleektevrijdag 26 mei 2006 @ 10:37
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:32 schreef gronk het volgende:
Zonet een docu op netwerk: islamitische mannen dwingen hun vrouwen om thuis te blijven. In netwerk worden een aantal islamitische vrouwen geinterviewd, die daarover vertellen. Bottom line is dat vrouwen thuis moeten blijven, achter 't aanrecht, netjes eten moeten koken voor 't gezin, de kleren voor manlief klaar moeten leggen, hun man niet tegenspreken, etc. etc.
Klinkt wel goed eigenlijk
brooklynzoovrijdag 26 mei 2006 @ 12:52
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:52 schreef PsyCha het volgende:
weer een Verdonk-bash topic
Ongeloofelijk hoe sterk de Linkse moraal nog regeert in dit land. Waar komen ze toch steeds weer vandaan, die linkse rakkers?

Niets mis met Verdonk.
#ANONIEMvrijdag 26 mei 2006 @ 13:38
Het was ronduit ontluisterend, die reportage. Verbijsterend dat dit soort dingen in ons land mogelijk zijn. Of we het nu willen, we moeten echt het gevecht aan met dit soort moslimextremisten, met dergelijke opvattingen. Bedenk eventueel maar een meldingsplicht voor die vrouwen ofzo, zodat ze de deur wel uit MOETEN.
GewoneManvrijdag 26 mei 2006 @ 16:05
tja dat is nou eenmaal hun cultuur vrouwen zijn slavinnen en dienen de man. achterlijk in onze ogen natuurlijk maar ja hun lopen een paar eeuwen achter
lionsguy18vrijdag 26 mei 2006 @ 16:40
Zeiken hoort ook bij hun cultuur, terwijl ze van hun moeder en oma allang weten wat ze te wachten staat. Thuis blijven, klapjes krijgen , eten koken en kinderen baren als een onvervalste broedmachine.
Ik vraag me af waarom die vrouwen klagen.
Slayagevrijdag 26 mei 2006 @ 17:09
Dit zijn de meest hardnekkige problemen om op te lossen natuurlijk, omdat het zich af speelt in de relationele sfeer.

Van die twee oudere vrouwen kan ik nog begrijpen, dat ze makkelijk door haar echtgenoot misbruikt kan worden, omdat ze volledig ontheemt en in een vreemd land komen,maar van die jongere meisje zou je dit eigenlijk niet mogen verwachten dat ze dit pikt. Ik neem aan dat ze gewoon hier is geboren en getogen.
Scheiden is in de Islamitische cultuur niet makkelijk gedaan, maar als iemand zich zo laat blijken, zoals zij zegt "meteen na de huwelijksnacht kwam die met allemaal eisen", weet je meteen wat je in huis hebt en zou ze meteen haar conclusie moeten trekken. Wat haar ouders ook mogen vinden.
thedude0vrijdag 26 mei 2006 @ 17:28
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:32 schreef gronk het volgende:
Zonet een docu op netwerk: islamitische mannen dwingen hun vrouwen om thuis te blijven. In netwerk worden een aantal islamitische vrouwen geinterviewd, die daarover vertellen. Bottom line is dat vrouwen thuis moeten blijven, achter 't aanrecht, netjes eten moeten koken voor 't gezin, de kleren voor manlief klaar moeten leggen, hun man niet tegenspreken, etc. etc.

Het enige wat mij tegenvalt van die reportage: die *&&^&! lijers vermelden geen telefoonnummer van een moskee zodat ik moslim kan worden.
eigen schuld van die vrouwen. ze doen er zelf geen flikker aan om het op te lossen maar wel huilen bij een programma op tv.
gronkvrijdag 26 mei 2006 @ 18:07
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 17:28 schreef thedude0 het volgende:

[..]

eigen schuld van die vrouwen. ze doen er zelf geen flikker aan om het op te lossen maar wel huilen bij een programma op tv.
Ik zal het vast maar even zeggen, dan hoeven jullie het niet meer te doen:

KEI- en KEIHARD AANPAKKEN!!!!een!!einszweidrei!!

Zo. en nou optiefen uit dit topic.
Rasjevrijdag 26 mei 2006 @ 23:42
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:36 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Een paradijsje voor de man toch.

Dit vind ik niet goed, die vrouwen leren binnen helemaal niks.
Voordeel is wel dat ze veel tijd hebben om hun kinderen goed op te voeden.
Nou, daar merken we nog weinig van dan..........
gronkvrijdag 26 mei 2006 @ 23:46
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:42 schreef Rasje het volgende:

[..]

Nou, daar merken we nog weinig van dan..........
Dat komt omdat vader geen actieve rol speelt in de opvoeding. Vader heeft 't namelijk veel te druk met moeder inelkaarmeppen.
thedude0zaterdag 27 mei 2006 @ 00:07
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:46 schreef gronk het volgende:

[..]

Dat komt omdat vader geen actieve rol speelt in de opvoeding. Vader heeft 't namelijk veel te druk met moeder inelkaarmeppen.
dat lijkt me een tikkeltje overdreven
Baltharzaterdag 27 mei 2006 @ 09:55
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:36 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Een paradijsje voor de man toch.

Dit vind ik niet goed, die vrouwen leren binnen helemaal niks.
Voordeel is wel dat ze veel tijd hebben om hun kinderen goed op te voeden.
Niet dus. Die kinderen spelen op straat en dat is verboden terrein voor die vrouwen.
Giazaterdag 27 mei 2006 @ 11:27
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 17:09 schreef Slayage het volgende:

Scheiden is in de Islamitische cultuur niet makkelijk gedaan, maar als iemand zich zo laat blijken, zoals zij zegt "meteen na de huwelijksnacht kwam die met allemaal eisen", weet je meteen wat je in huis hebt en zou ze meteen haar conclusie moeten trekken. Wat haar ouders ook mogen vinden.
Haar probleem was dan ook dat die man, zoals ze zei, haar eer had genomen.
Ze was dus nu geen maagd meer.
Naar Nederlandse begrippen niet zo'n probleem, maar voor dat meisje schijnbaar wel.

Wat ik niet snapte is dat ze zei nergens naartoe te kunnen. Opgegroeid in Nederland heb je toch zeker wel van een blijf-van-mijn-lijf huis gehoord. Dat is niet alleen voor vrouwen die fysiek mishandeld worden, maar ook voor vrouwen zoals Karima.

Ik had wel met haar te doen.
Isegrimzaterdag 27 mei 2006 @ 11:32
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 01:12 schreef gronk het volgende:

[..]

De koot-en-bie sketch waarbij koot een perfect nederlands sprekende turkse groenteman uitbeeldt, die constant wordt gecorrigeerd door de bie die als nederlander krom nederturks praat 'om het zijn allochtone medemens niet al te moeilijk te maken'.
Die is echt ge-ni-aal ja.
Isegrimzaterdag 27 mei 2006 @ 11:33
Maar hey...

Als die vrouwen de deur niet uit mogen enzo, hoe kon Netwerk hen dan interviewen?
Slayagezaterdag 27 mei 2006 @ 14:32
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 11:33 schreef Isegrim het volgende:
Maar hey...

Als die vrouwen de deur niet uit mogen enzo, hoe kon Netwerk hen dan interviewen?
Twee van de vrouwen was al gescheiden en de derde deed het in het geniep, omdat ze bang was van haar man.
Pietverdrietzaterdag 27 mei 2006 @ 18:14
De VARA was toch altijd zo begaan met de rechten van de vrouw? Waar blijft de vernietigende Zembla rapportage?
Slayagezaterdag 27 mei 2006 @ 21:49
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
De VARA was toch altijd zo begaan met de rechten van de vrouw? Waar blijft de vernietigende Zembla rapportage?
Vampierzondag 28 mei 2006 @ 08:37
kut socialisten
Lord_Vetinarizondag 28 mei 2006 @ 08:47
quote:
Op zaterdag 27 mei 2006 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
De VARA was toch altijd zo begaan met de rechten van de vrouw? Waar blijft de vernietigende Zembla rapportage?
Daar heb je de Vara toch niet voor nodig? De hele PO is toch een linkse kliek? Tenminste, dat lees ik continu op Fok!.
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 02:07 schreef SeLang het volgende:
De linksen hebben nu eenmaal het omroepbestel in handen.
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 02:10 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Het is jammer maar waar. Het omroepbestel is voorbij redding. Het enige wat nog gedaan kan worden is de hele linkse handjeklap-verzameling op te heffen.
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:44 schreef SeLang het volgende:
Het omroepbestel is een soort van melkertbaan voor linksen die anders nergens aan de bak komen.
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 18:00 schreef McCarthy het volgende:

[..]

nee hoor, driehuis mag zeggen wat hij wilt maar niet in hoedanigheid van PO medewerker. Ontslaan die gast. Met een grote kattapult het mediapark uit lanceren (ik kan niet wachten tot ik staatssecretaris van OCW ben, lekker linkse mensen de stuipen op het lijf jagen )
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 00:27 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Was het maar waar. Een rechts-conservatieve stroming is totaal niet aanwezig.

De PvdA en andere linkse partijen zijn uitstekend vertegenwoordigd (petje af), net zoals ze dat in andere media, op scholen, universiteiten en NGO's zoals Greenpeace, Amnesty, AZG, etc. zijn.

Op deze manier hebben ze een uiterst effectieve en goedkope methode gevonden om onze kinderen te brainwashen. Je moet wel een verschrikkelijke stijfkop zijn om je niet om te laten lullen door deze machine.


[ Bericht 37% gewijzigd door Lord_Vetinari op 28-05-2006 08:53:35 ]
Drugshondzondag 28 mei 2006 @ 09:04
quote:
Bron : http://www.site.kifkif.be/forum/showthread.php?t=643
Boek : 'Een moslima ontsluiert' van Naema Tahir
De koran is niet heilig - Naema Tahir

In Nederland nemen steeds meer moslimvrouwen de pen ter hand om zich te verzetten tegen gewoontes en tradities die vrouwen als minderwaardig beschouwen en daarbij steunen op een letterlijke interpretatie van de islamitische religieuze voorschriften. In navolging van de Somalische Ayaan Hirsi Ali, de Marokkaanse Naima El Bezaz en de Egyptische Nahed Selim schreef de Pakistaanse Naema Tahir hierover een opmerkelijk boek onder de titel Een moslima ontsluiert. Hierin beschrijft de auteur haar jeugd in Pakistan, de migratie van haar vader en later de rest van het gezin naar Engeland, de uitwijking naar Nederland, de terugkeer naar Pakistan en tenslotte de definitieve vestiging in Nederland. Ze schreef de voorbije jaren enkele scherpe opiniestukken in NRC-Handelsblad waarmee ze al snel de stempel van ‘kritische moslima’ kreeg opgespeld. Naema Tahir is juriste en mensenrechtenactiviste en woont en werkt momenteel in Straatsburg. Dirk Verhofstadt had een interview met haar in Den Haag bij de voorstelling van haar boek.


Je ouders zijn van Pakistaanse afkomst. Waarom zijn ze naar Europa getrokken?


Naema Tahir: Mijn vader vertelde altijd dat hij gewoon een radio wou gaan kopen. In feite wou hij gewoon reizen, wat geld verdienen en dan terugkeren naar Pakistan. Hij voelde zich alvast sterk aangetrokken door het buitenland. In de jaren zestig nodigde Engeland mensen van de vroegere kolonies uit, maar die moesten wel goed opgeleid zijn en de taal kennen. Heel wat mensen uit Faisalabad, de stad waar mijn vader toen leefde, zijn dan naar Engeland vetrokken. Mijn vader was niet arm maar het avontuur trok hem wel aan. In 1961 vertrok hij dan. Enkele jaren later trouwde hij in Pakistan met mijn latere moeder. Zij verhuisde naar Engeland in 1968 en twee jaar later ben ik daar geboren.


Hoe ben je dan terechtgekomen in Nederland?


Naema Tahir: Mijn vader werkte als postbezorger voor British Post, een geschoolde functie die niet iedere opgeleide migrant kreeg en dat hij graag deed. Maar hij kreeg wel af te rekenen met Paki-bashing, een vorm van racisme tegenover Pakistanen. Er gebeurden allerlei incidenten. Hij werd op zijn werk geridiculiseerd, ze smeten zijn postzak weg en op een dag sloegen ze hem in elkaar omwille van zijn uiterlijk. Vader was een trotse en mooie man, zo een Sean Connery type. Hij kon dat racisme niet langer verdragen en besefte dat men hem nooit op dezelfde manier als een Brit zou behandelen. Vader wilde weg uit Engeland en reisde vaak naar Denemarken, Nederland, België en Duitsland. Eind jaren zeventig vond hij werk in Nederland terwijl wij in Slough bleven. Eén keer in de paar weken kwam hij toen bij ons op bezoek. Ik herinner me nog hoe lekker hij de melk in Nederland vond en thuiskwam met een pak komkommers want die waren daar veel goedkoper. Hij vond de Nederlanders veel aardiger want ze zeiden ‘dag’ tegen hem en hij maakte er ook snel contact met de buren. In 1980 zijn we dan overgekomen naar Etten-Leur bij Roosendaal.

Op een bepaald ogenblik besloot je vader om je moeder en de kinderen terug te sturen naar Pakistan. Waarom stuurde hij jullie terug?


Naema Tahir: Eigenlijk hadden we het wel goed in Nederland. Er bestond weinig racisme en in de winkel kregen we als kinderen zelfs een snoepje aan de toonbank, dat hadden we in Engeland nooit meegemaakt. Maar vader besefte dat men hem altijd als een allochtoon zou beschouwen en wou uiteindelijk toch terugkeren naar zijn vaderland. Het deed hem ook pijn dat Pakistan geen deel meer uitmaakte van ons dagelijks leven en zag hoe wij langzaam maar zeker Nederlanders werden. In 1984 stuurde hij ons terug, maar zelf bleef hij in Nederland om de kost te verdienen voor ons.


Hoe was je eerste ervaring met Pakistan?


Naema Tahir: Voor mij was dat als een droom. Ik was er nog nooit geweest en vader vertelde er altijd aantrekkelijke verhaaltjes over, alsof het de beste plaats op de wereld was. Wat mij onmiddellijk opviel was dat alle meisjes er op mij geleken, dat had ik nog nooit meegemaakt, een echte verademing zeg maar. Maar wat tegenviel was de school. We werden er niet toegelaten omdat we de taal niet spraken en moesten er beginnen in de eerste klas wat we niet wilden. We volgden drie maanden privé-les en daarna kreeg mijn moeder ons toch op een school, maar wel in een lagere klas. Dank zijn de privé-lessen hebben mijn zus en ik ons dan snel enkele klassen omhoog gewerkt. Uiteindelijk voelde ik me er wel thuis. Ik had er veel vriendinnen, maar wel alleen uit families waarmee we contact mochten hebben. Maar Pakistan is een islamitisch land waar mannen en vrouwen gescheiden leven. Als we ergens op bezoek gingen dan waren er steeds twee huiskamers, één voor de mannen en één voor de vrouwen. Op straat droeg ik een soort chador want ik mocht vooral mijn haar niet laten zien. Je haar knippen was verboden volgens de islamitische regels, dus braken we het gewoon. We werden in de gaten gehouden door onze ooms die ons soms een mep gaven als we volgens hen niet gehoorzaam waren.


Je schrijft in je boek ‘Migratie is wreed. Het maakt dat je voor altijd nergens bij hoort’. Kan je dit toelichten?


Naema Tahir: Ik denk dat alle mensen die migreren een gevoel van verlies kennen. Migratie maakt dat je in kwetsbare positie zit, je kent de taal niet en je hebt niet meteen een huis om in te wonen. Die cultuurschok, het verlies van je moederland is gewoon wreed. Ik had periodes waarin ik mijn ouders heel wat verweet. Maar er zijn natuurlijk ook mooie kanten aan migratie. Het biedt je steeds nieuwe kansen, zeker als je in een economisch sterk land terechtkomt zoals Nederland met een sociaal-economisch heel hoge standaard, goed onderwijs, degelijke gezondheidszorgen, waar men de mensenrechten respecteert en de staat je heel wat bescherming biedt. Dat maakt dat je heel wat kansen krijgt voor je individuele ontplooiing. Je moet het natuurlijk ook zelf willen.


In je boek verwijt je de moslimgemeenschap hier een gebrek aan zelfkritiek. Waaraan is dat volgens jou te wijten?


Naema Tahir: Je hebt God, de imam en je vader, en die spreek je nooit tegen. Je wordt ook niet aangemoedigd om kritisch na te denken of boeken te lezen. Het zit niet in die cultuur om bepaalde zaken in vraag te stellen, je moet het gewoon accepteren. Het is een patriarchale machtsstructuur waarin de vader bescherming biedt. Hij regelt dan je opleiding, je huisvesting en je huwelijk. Daarbovenop komt de koran die je niet mag bekritiseren want die is absoluut heilig. Maar die is natuurlijk niet heilig. De koran is een kaft met papier ertussen die door mensen is gemaakt.


Hoe staat het met de positie van de vrouw in de moslimgemeenschap in Nederland?


Naema Tahir: Als je de cijfers bekijkt, niet goed. De arbeidsparticipatie is heel laag en de opleiding loopt achter. Nochtans zijn dit belangrijke factoren om te participeren en sociaal-economisch onafhankelijk te worden. Toch zie ik verandering. Binnen een tiental jaar komt er een grote golf van geëmancipeerde moslimvrouwen aan. Ik ben wel bevreesd voor al die vrouwen die aan moslimorganisaties gelieerd zijn, want die organisaties zijn niet gematigd en hebben veel macht dank zij de vele subsidies. Vaak gaat het om de meest benepen, minst gematigde en niet hoog opgeleide mannen die zelf weinig succes kenden in hun land van herkomst maar die de macht hebben in die organisaties. Juist daarom hoop ik dat individuele vrouwen opstaan en hun stem gaan verheffen. En dat gebeurt wel, denk ik. Steeds meer moslima’s manifesteren zich in de publieke ruimte door te studeren, te werken en te consumeren. Die geloven in hun persoonlijke ontwikkeling, ontplooiing en toekomst buiten de groep. Maar voor vrouwen die vast zitten aan hun gemeenschap is het natuurlijk moeilijker.


In je column ‘Doorbreek de maagdencultus’ roep je op tot een symbolische zelfontmaagding. Waarom is dit nodig en wat bedoel je juist met die zelfontmaagding?


Naema Tahir: Het gaat mij niet om de vraag wie maagd is of niet. Waar het mij om gaat is dat vrouwen zo vasthouden aan dat maagdenvlies en dan vraag ik me af voor wie? Voor henzelf, voor hun toekomstige echtgenoot of voor de gemeenschap? Eigenlijk worden ze door de gemeenschap afgerekend op wat er tussen hun benen gebeurt. Mijn boodschap is: doe wat je wil, of je nu een partner wil of niet, of je nu maagd wil blijven of niet, want het is jouw lichaam. Desnoods breek je dat vlies zelf als een statement dat het je eigen lichaam is en dat het niemand anders toebehoort. Veel moslima’s willen maagd blijven. Eigenlijk is het een hang om gecontroleerd te worden. Daarom dragen ze ook een hoofddoek. Ze willen als moslim worden gezien.


Je schrijft ook dat er onder moslims een taboe bestaat op seksualiteit. Is het dan zo belangrijk om dat te doorbreken?


Naema Tahir: Er zijn heel wat angsten met betrekking tot seksualiteit maar dat is niet alleen het geval bij moslims. Veel gelovige ouders willen voorkomen dat hun kinderen maar al te nieuwsgierig worden naar hun lichaam en seksualiteit. Moslimdochters behoren als maagd het huwelijk in te gaan. Maar het seksueel gedrag van de zonen blijft doorgaans onbesproken en gedoogd, zolang de meisjes maar niet dezelfde seksuele vrijheden eisen. Ik denk dat seksuele vrijheid, seksuele ontplooiing en seksuele rechten belangrijk zijn in het emancipatieproces van moslimvrouwen en dat we veel kunnen leren van de seksuele vrijheid van de autochtone vrouwen en dat we dat moeten benadrukken.


Ben je zelf nog gelovig?


Naema Tahir: Mijn moslimreligie was een angstreligie. Ik was bang voor God gelijk een puber. Ik was bang dat een jongen mij zou aanraken en dat God mij daarvoor zou straffen. Als ik nadien eens struikelde dacht ik dat het een teken van God was dat ik verkeerd handelde. Die angst had ik heel lang, zelfs tot mijn vierentwintigste. Die angst heb ik daarna kunnen overwinnen door mezelf als een individu en mens te zien en niet als het verlengde van de gemeenschap. Plots was mijn angst voor God weg. Ik geloof nu in de kracht van mijn menszijn, en misschien is die kracht wel wat men God noemt.


Ayaan Hirsi Ali krijgt niet alleen tegenkanting vanuit de moslimwereld maar ook van westerse feministes. Wat denk je daarvan?


Naema Tahir: Ayaan kan je op drie manieren bekijken, als persoon, als politica en als effect. Als persoon is het een prachtige meid. Ze is energiek, je kunt met haar lachen, je kunt met haar een goed intellectueel gesprek voeren. Als politica zoekt ze de provocatie op. Ze is snoeihard, niet één keer maar altijd weer. Ze wil gewoon de wereld redden. Als effect slaagt ze er prima in om mensen aan te zetten om de rechtsstaat te respecteren, maar dat is niet hetzelfde als mensen ertoe aanzetten om die rechtsstaat vrijwillig te erkennen en te omarmen. Haar woorden hebben niet altijd een zalvende werking, en toch heb je haar en vrouwen zoals Ayaan hard nodig. Het is alleen niet voldoende, ik denk dat je daarnaast nuance nodig hebt. Ik heb veel bewondering voor Ayaan, voor de manier waarop ze een duidelijk standpunt inneemt. Ik voel met haar mee, en wens haar het leven dat ze leidt niet toe. Ik sta achter, voor en naast haar. Alleen mijn stijl is anders dan de hare.


Pleiten voor een symbolische zelfontmaagding gaat toch ook al ver?


Naema Tahir: Ja. Vrouwen controle geven over hun eigen leven is bijzonder eng voor mannen die een lang kleed en een baard dragen en hun macht willen behouden door vrouwen te controleren. Mijn pleidooi voor de symbolische zelfontmaagding was bedoeld om vrouwen bewust te maken dat hun lichaam hen toebehoort en dat ze zelf de zelfbeschikking over hun eigen lichaam hebben. Dat veel moslima’s dit een verschrikkelijk pleidooi vonden, was voor mij een bewijs dat deze vrouwen zich nog steeds graag schikken in een door mannen bepaalde rol.


Je weigerde te huwen met de man die je ouders kozen. Waarom deed je dat?


Naema Tahir: Eigenlijk voelde ik me beledigd dat mijn vader mij op mijn zevenentwintigste een man opdrong. Ik woonde onafhankelijk, was goed opgeleid, leefde zelfstandig en dan stelde hij me voor om met iemand te trouwen die hij voor mij had uitgekozen. Mijn vader wou dat mijn toekomstige man een Pakistaan was. Ik vond het erg dat hij probeerde om mij onder druk te zetten. Toen heb ik neen gezegd.


In je boek heb je het over de marktwaarde van ongetrouwde moslims voor mannen en vrouwen uit het land van herkomst. Had je de indruk dat je op die manier behandeld werd?


Naema Tahir: Kijk, die man kende mij niet eens en hij kwam uit een cultuur waarin een gearrangeerd huwelijk normaal werd bevonden. Gewoon in een huwelijk stappen zonder dat je verliefd bent, die liefde zou later dan wel komen. Dat wou ik niet, die man kende mij gewoon niet. Ik was goed opgeleid, had een baan, was niet getrouwd en woonde hier in het Westen. Vooral het feit dat ik in Nederland woonde bleek zo aantrekkelijk te zijn voor hem. Dat is voor heel wat Pakistaanse jongens en meisjes het geval. Het feit dat je in Nederland woont verhoogt je marktwaarde. Ik kreeg huwelijksaanzoeken van hier tot in Tokio. Eigenlijk werd ik beschouwd als een soort toegangsticket tot Nederland.


De hoofddoek zorgt voor heel wat discussie binnen en buiten de moslimwereld. Hoe sta jij daar tegenover?


Naema Tahir: Als kind droeg ik een hoofddoek en ook tussen mijn zestiende en negentiende toen ik nogal strenge religieuze opvattingen had. Dat gaf mij een gevoel van bescherming en ik dacht dat Allah daar blij mee was. Maar toen men mij die hoofddoek later wilde opleggen wou ik hem niet meer dragen. In Nederland is die hoofddoek nu een symbool geworden voor allerlei zaken. Veel meisjes dragen hem zelfs als een verleidingsinstrument. Als een meisje een hoofddoek draagt dan maakt ze onmiddellijk duidelijk dat ze een moslim is en dat ze zo wil worden gezien. In Nederland valt ze daarmee op en eigenlijk willen ze ook opvallen. Met die hoofddoek zeggen ze eigenlijk ‘hé ik wil niet seksueel aantrekkelijk zijn voor een man’. De vrouw weet dat dit een macht is op het gebied van de seksualiteit. Maar moslimvrouwen hebben niet minder hormonen dan andere vrouwen, of ze nu christen, joods, hindoe of gereformeerd zijn. Geloof me, veel meisjes die een hoofddoek dragen hebben stiekem seksuele contacten.


Je beweert dat de hoofddoek de segregatie in de Nederlandse samenleving bevordert. Kan je uitleggen waarom?


Naema Tahir: Niet altijd. Soms kan de hoofddoek de emancipatie bevorderen. Als een vrouw alleen maar buitenshuis kan gaan werken omdat de vader eist dat ze een hoofddoek draagt dan zal ze die ook dragen, want dan kan ze tenminste naar buiten. Anderzijds zijn er heel wat moslima’s die de hoofddoek dragen als een geuzendracht, een symbool van een nieuwe identiteit. Zo kunnen ze zich onderscheiden. Eigenlijk snoepen ze op die manier van twee walletjes. Aan de ene kant houden ze hun vaders, broers en imams tevreden en tegelijk vragen ze respect voor hun identiteit als ze buiten komen. Zo bekennen ze zich wel tot een bepaalde groep en dat zorgt voor een zekere segregatie. Maar let op, het is niet de Nederlandse samenleving die gehoofddoekte vrouwen apart zet, dat doen die meiden zelf.

Ben je getrouwd?


Naema Tahir: Ik ben getrouwd met een Nederlander, en die is geen moslim. Daar word ik op een dag nog voor opgehangen (lacht).

Interview door Dirk Verhofstadt
Spijker & kop.
freudzondag 28 mei 2006 @ 11:08
Mja, het blijven voor mij een beetje docu's die een open deur intrappen. Die middeleeuwse instelling van mannen, allah en de koran zijn wet, is zooo last dark ages...
Pietverdrietzondag 28 mei 2006 @ 11:44
quote:
Op zondag 28 mei 2006 08:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Daar heb je de Vara toch niet voor nodig? De hele PO is toch een linkse kliek? Tenminste, dat lees ik continu op Fok!.
Hier nog een topic voor je.
Zelf azijn maken
deedeeteezondag 28 mei 2006 @ 12:59
quote:
Op zondag 28 mei 2006 09:04 schreef Drugshond het volgende:

[..]
mooi om zoiets te lezen, dat geeft de burger weer moed
scubaboymaandag 29 mei 2006 @ 11:15
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:00 schreef Lagging het volgende:

[..]

Het nadeel is dat je dan alleen een vrouw met snor kunt krijgen. Bovendien worden die vrouwen van al dat thuiszitten ontzettend vadsig.
Burka in de kleuren rood wit blauw en een oranje gaasje voor d'r ogen: Neuken voor het vaderland
Jojo_ut_Grunmaandag 29 mei 2006 @ 15:58
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 21:33 schreef longinus het volgende:
Tijd voor de Dolle Mina's Moslima's
Die hadden we al, Hirsi Ali. Maar haar inzet werd helaas door velen verkeerd begrepen.