![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De OPChevrolet Aveo: scherp geprijsde familie-sedan
Gepubliceerd op donderdag 16 maart 2006
Door Harry Mulder
Chevrolet timmert in Nederland flink aan de weg en 2006 wordt een druk jaar met de introductie van een aantal nieuwe en interessante modellen. De overname van Daewoo is een schot in de roos geweest en heeft het moederbedrijf General Motors geen windeieren gelegd.
Chevrolet is op dit moment het best verkochte merk van GM en de verwachtingen voor dit jaar zijn hooggespannen. Op dit moment staat de Aveo te pronken in de showrooms van Chevrolet en op korte termijn komen daar nog de Epica en Captiva bij. Chevrolet is in Nederland weer ‘back in business’ .
Klik om te vergroten
De zijkant
De voorkant
De zijkant
Het interieur
Pittige uitstraling
Als ik de Chevrolet Aveo voor het eerste onder ogen krijg ben ik aangenaam verrast. De Aveo heeft een pittige uitstraling en ziet er flitsend uit. De Aveo is bedoeld als opvolger van de nietszeggende Kalos die in ons land geen verkooppotten heeft kunnen breken. Hoewel de Aveo is gebaseerd op de Kalos heeft het gloednieuwe Koreaanse designcentrum zijn werk prima gedaan en de nieuwe generatie Chevrolets eindelijk een eigen uitstraling gegeven.
Ik heb het altijd verwonderlijk gevonden wat voor effect het plakken van een Chevrolet logo op een Daewoo doet voor de uitstraling van deze wagen. Als ik enkele jaren geleden aan iemand vroeg welke auto men reed, kreeg ik soms een bijna verontschuldigend antwoord als het een Daewoo bleek te zijn. Dezelfde mensen verklaren nu met veel trots dat ze Chevrolet rijden... Rare jongens toch die automobilisten.
Terug naar de Aveo. De auto oogt modern en als een typische familieauto. En met het jonge gezin als doelgroep is deze Aveo ook ontworpen en in de markt gezet. Met een instapprijs van 13,995 euro koop je een betrouwbare auto met veel bagageruimte en een riante uitrusting. Zo is het basismodel in het bezit van airco, centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare zijruiten. Jonge gezinnen met kinderen die niet al te veel budget hebben, zullen deze Aveo beslist in hun hart sluiten. De enorme kofferbak biedt maar liefst vierhonderd liter laadruimte. Ideaal dus voor de boodschappen en de vakantierit. De wagen biedt dus veel ruimte en pa kan met zijn Chevrolet goede sier maken bij zijn buren en collega’s.
Grijs, saai en een beetje achterhaald
Binnenin stelt de Aveo niet teleur, maar de ontwerpers zijn hier wel op zeker gegaan. Grijs, saai en een beetje achterhaald. Het stuur is behoorlijk fors en de klokken ademen een jaren 80-sfeer uit. Dat had van mij allemaal wel iets spannender gemogen. De stoelen zijn lekker stevig en zitten prima, wat ruim zelfs. Ook over de hoofdruimte heb ik niets te klagen. Het uitzicht naar alle kanten is perfect.
De Aveo wordt in Nederland voorlopig geleverd in een 1.4 liter-viercilinder uitvoering die een vermogen levert van 94 pk.Hiermee accelereert de Aveo in 11 seconden naar 100 kilometer per uur en kan een topsnelheid bereiken van rond de 175 kilometer per uur. Geen indrukwekkende getallen, maar nogmaals: het is en blijft een familieauto met andere sterke punten dan snelheid.
De Aveo stuurt en rijdt zonder problemen en voelt solide aan. Alle knoppen en hendels zijn overzichtelijk en blindelings te bereiken. Naar mijn persoonlijke mening zit er net iets te veel speling in sommige bedieningshendels aan het stuur. De hendels zijn dun en te lang. Dat had iets subtieler gekund waardoor de bediening directer zou worden.
Speling in het stuur
Eenmaal op weg valt mij direct ook de speling in het stuur op. Ik moet echt flink aan het stuur trekken om van richting te veranderen. Daar moet Chevrolet echt iets aan gaan doen, want Europeanen verwachten een auto die direct stuurt en zijn niet gediend van een flinke speling in het stuur. Vooral in het stadsverkeer is dat behoorlijk vermoeiend. Ook in de versnellingspook zit behoorlijk wat speling waardoor ik geconcentreerd moet blijven. Toch raar al die speling, daar moet toch iets aan te doen zijn.
Misschien is het een kwestie van wennen maar toch. Op de grote weg voelt de Aveo zich ( en ook ik) meer op zijn gemak. En het benzineverbruik is beslist acceptabel te noemen. De
1022 kg zware Aveo vraagt behoorlijk wat van de 1.4 motor, maar deze geeft geen krimp. Snel accelereren is er echter niet bij. De Aveo is een prima reisauto en zeer comfortabel op de lange afstanden.
Geen uitblinker
De Chevrolet Aveo blinkt niet uit door spectaculaire rij-prestaties. Het is wel een wagen waaraan een gezin jarenlang plezier aan kan beleven. De wagen oogt sportief en dynamisch maar maakt deze indrukken niet helemaal waar. Toch biedt deze scherp geprijsde Aveo veel waar voor zijn geld. Voor 13.995 euro stapt men in een ruime sedan met een indrukwekkende basisuitrusting. Echte concurrentie in zijn segment heeft de Aveo eigenlijk niet.
![]()
![]()
vorige deeltjes
http://ptaslowchat.tk
De code voor de op is hier te vindenChat on