Precies, alleen die gevallen waarin haar stem doorslaggevend is geweest zouden in theorie niet rechtsgeldig zijn. Bij mijn weten geeneen dus.quote:Op woensdag 24 mei 2006 10:54 schreef Argento het volgende:
Hooguit indien blijkt dat Ayaan inderdaad nooit Nederlandse is geweest, en haar stem bij de acceptatie of verwerping van een wetsvoorstel beslissend is geweest.
Voor zover ik het commentaar van beter ingevoerden heb begrepen - zelfs dan niet. De Tweede Kamer beslist zélf wat wel en niet geldig is. De eerdere keuze worden niet 'overruled' door de feiten. Hooguit kan de Tweede Kamer zelf besluiten dat het opnieuw ter discussie staat. Maar ze zijn er niet toe gehouden.quote:Op woensdag 24 mei 2006 10:54 schreef Argento het volgende:
Hooguit indien blijkt dat Ayaan inderdaad nooit Nederlandse is geweest, en haar stem bij de acceptatie of verwerping van een wetsvoorstel beslissend is geweest.
Uhuh, afgelopen zaterdag is inderdaad een artikel van hoogleraar staats- en bestuursrecht Voermans in De Volkskrant gepubliceerd waarin zeer nauwkeurig uiteen wordt gezet waarom er in deze niets aan de hand is.quote:Op woensdag 24 mei 2006 12:42 schreef Chadi het volgende:
Er is toch een artikel van een hoogleraar hierover die zegt dat het nonsens is.
Er zijn wel precedenten. De meest bekende is het Van den Bergh-arrest uit 1961, waarin de Hoge raad in haar overwegingen stelt dat 'de Grondwetgever het oordeel over de vraag, met welke bepalingen van de Grondwet bij het tot stand brengen der wetten moet reking worden gehouden en hoe die bepalingen moeten worden uitgelegd, uitsluitend heeft willen toekomen aan den wetgever zelf en dus aan de beoordeling door den rechter heeft willen onttrekken'. Dit aangevuld met het Tegelen-arrest uit 1999, waarin mkn of meer staat dat rechters ook niet dienen te treden in het oordelen van procedures rondom wetgeving die buiten de formele wetgevingsprocedures vallen.quote:Op donderdag 25 mei 2006 12:29 schreef multatuli het volgende:
Je hebt natuurlijk principieel gelijk, maar het staatsrecht is maar beperkt vastgelegd en wordt eerder pragmatisch gevormd dan geinterpreteerd uit bestaande regels. Niet vergelijkbaar met de andere rechtsgebieden. Ik zou niet weten of er een precedent is. Mijn Van der Pot-Donner is in een schimmige achterhoek van de kast verdwenen.
Dat gaat over de onaantastbaarheid van de formele wetgever en de formele wetgever is niet de tweede kamer, maar regering plus staten generaal. Daarnaast gaat het niet over (wetgevings)procedures, maar over de vraag of een Kamerlid wel Kamerlid had kunnen zijn. Als de Kamer daar zelf het eerste en laatste woord over zou hebben, kunnen we art 56 net zo goed uit de Grondwet schrappen.quote:Op donderdag 25 mei 2006 13:07 schreef Reya het volgende:
[..]
Er zijn wel precedenten. De meest bekende is het Van den Bergh-arrest uit 1961, waarin de Hoge raad in haar overwegingen stelt dat 'de Grondwetgever het oordeel over de vraag, met welke bepalingen van de Grondwet bij het tot stand brengen der wetten moet reking worden gehouden en hoe die bepalingen moeten worden uitgelegd, uitsluitend heeft willen toekomen aan den wetgever zelf en dus aan de beoordeling door den rechter heeft willen onttrekken'. Dit aangevuld met het Tegelen-arrest uit 1999, waarin mkn of meer staat dat rechters ook niet dienen te treden in het oordelen van procedures rondom wetgeving die buiten de formele wetgevingsprocedures vallen.
Nou, ten eerste neemt de Kamer vaak genoeg wetten aan terwijl er geen 150 leden in de Kamer aanwezig zijn. Ten tweede handelt het arrest wat ik hiervoor aanhaalde al in een soortgelijke situatie: in dit geval waren er wel 150 gerechtigde leden, maar waar iets vermeend werd met 2/3 meerderheid te hadden moeten worden aangenomen, werd het slechts met gewone meerderheid aangenomen. Niettemin zag de Hoge Raad dit als een zaak van de wetgever, en niet van de rechter.quote:Op donderdag 25 mei 2006 13:12 schreef multatuli het volgende:
Ik weet wel dat de Nederlandse rechter niet aan grondwetstoetsing mag doen (wat ik belachelijk vind maar dat terzijde), maar ik bedoelde precedenten waarin de Kamer in een niet constitioneel correcte samenstelling besluiten heeft genomen.
De goedkeuring van de Tweede Kamer is een onderdeel van het formele wetgevingsprocesquote:Op donderdag 25 mei 2006 13:19 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat gaat over de onaantastbaarheid van de formele wetgever en de formele wetgever is niet de tweede kamer, maar regering plus staten generaal. Daarnaast gaat het niet over (wetgevings)procedures, maar over de vraag of een Kamerlid wel Kamerlid had kunnen zijn. Als de Kamer daar zelf het eerste en laatste woord over zou hebben, kunnen we art 56 net zo goed uit de Grondwet schrappen.
Dat er geen 150 kamerleden aanwezig zijn doet er natuurlijk niets toe. Het gaat erom dat de Tweede kamer uit 150 leden dient te bestaan om constitutioneel te zijn.quote:Op donderdag 25 mei 2006 13:26 schreef Reya het volgende:
[..]
Nou, ten eerste neemt de Kamer vaak genoeg wetten aan terwijl er geen 150 leden in de Kamer aanwezig zijn. Ten tweede handelt het arrest wat ik hiervoor aanhaalde al in een soortgelijke situatie: in dit geval waren er wel 150 gerechtigde leden, maar waar iets vermeend werd met 2/3 meerderheid te hadden moeten worden aangenomen, werd het slechts met gewone meerderheid aangenomen. Niettemin zag de Hoge Raad dit als een zaak van de wetgever, en niet van de rechter.
Dat is het probleem ook niet.quote:Op donderdag 25 mei 2006 13:28 schreef Reya het volgende:
[..]
De goedkeuring van de Tweede Kamer is een onderdeel van het formele wetgevingsproces![]()
Nou ja, gezien het toetsingsverbod kan strikt gezien zonder verdere gevolgen van dat artikel worden afgeweken. Niettemin vormt de Grondwet wel een leidraad voor de wetgever, en het is ook de verantwoordelijkheid van de wetgever om de Grondwet te respecteren. En dat is tot nu toe, op wat kleine incidentjes na, altijd goed gegaan.quote:Op donderdag 25 mei 2006 13:49 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat is het probleem ook niet.
Het gaat niet over de wijze waarop de Tweede Kamer handelt, het gaat over de bevoegdheid van een Kamerlid.
Nogmaals, als we deze redenering volgen, dan vraag ik mij af wat de waarde van artikel 56 GW is.
Tuurlijk mogen ze dat. Ze mogen alleen niet afdwingen dat de regering of de kamer wetgeving implementeert om Europese regelgeving uit te voeren ook al zijn we daar grondwettelijk toe verplicht. Ergo ze constateren strijdigheid met de grondwet, maar mogen daar niets mee.quote:Op donderdag 25 mei 2006 14:03 schreef Argento het volgende:
Rechters mogen (moeten) formele wetten wel degelijk aan internationaal of europees recht toetsen hoor.
Daarnaast gaat het in het toetsingsverbod om de formele wetgever in haar hoedanigheid van wetgever. Gaat het ook om de Tweede Kamer in haar hoedanigheid van controlerend orgaan? Om maar ns wat te noemen als het gaat om de vraag wat de gevolgen zijn van de defacto omstandigheid dat we mogelijkerwijs al die tijd een Kamerlid te weinig hebben gehad?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |