Er zijn meerdere mensen die Maria heten, eentje maagd de ander hoer.quote:Op maandag 22 mei 2006 18:21 schreef Birj het volgende:
Ik heb altijd geleerd dat Maria de moeder van Jezus is, en Jozef de vader...
maar in de film the da vinci code zag ik dat Maria als de vrouw van Jezus werd beschouwd... en nu ook op internet kom ik verschillende verhalen tegen...
was ze nu de vrouw of de moeder ?
Maria Magdalena volgens de Da Vinci code de vrouw van Jezusquote:Op maandag 22 mei 2006 18:21 schreef Birj het volgende:
maar in de film the da vinci code zag ik dat Maria als de vrouw van Jezus werd beschouwd... en nu ook op internet kom ik verschillende verhalen tegen...
Maar we praten wel over twee verschillende vrouwen hier ?quote:Op maandag 22 mei 2006 18:27 schreef Ratelslangetje het volgende:
Maria Magdalena was geen hoer.![]()
Dat heeft de katholieke kerk ervan gemaakt. Want een vrouw die belangrijk was mocht dus niet.
Maria van Jozef is de moeder van Jezus en Maria Magdalena was de vrouw van Jezus en waarschijnlijk ook de moeder van zijn kinderen.
Maar dat is weer een ander verhaal.![]()
Ja zijn 2 verschillende personen.quote:Op maandag 22 mei 2006 18:29 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Maar we praten wel over twee verschillende vrouwen hier ?
Dat zeg jijquote:Op maandag 22 mei 2006 18:23 schreef Reinigung het volgende:
Je weet dat de film fictie is?
quote:Op maandag 22 mei 2006 18:23 schreef Reinigung het volgende:
Je weet dat godsdienst fictie is?
Beiden niet waar.quote:Op maandag 22 mei 2006 18:22 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Er zijn meerdere mensen die Maria heten, eentje maagd de ander hoer.
Niet alleen volgens Brown (Da Vinci Code) maar ook volgens de RK. De RK probeert echter sinds eeuwen hier een andere wending aan te geven.quote:Op maandag 22 mei 2006 18:23 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[..]
Maria Magdalena volgens de Da Vinci code de vrouw van Jezus
En vreemd genoeg was de maagd z'n moeder en de hoer niet...quote:Op maandag 22 mei 2006 18:22 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Er zijn meerdere mensen die Maria heten, eentje maagd de ander hoer.
Maria de moeder dook ook met de eerste de beste engel de koffer in.quote:Op maandag 22 mei 2006 18:45 schreef Dante_A het volgende:
[..]
En vreemd genoeg was de maagd z'n moeder en de hoer niet...
Bronquote:Op maandag 22 mei 2006 18:53 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Maria de moeder dook ook met de eerste de beste engel de koffer in.
quote:
Meneer pastoor.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 22 mei 2006 19:41 schreef murp het volgende:
maria isSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Eindelijk duidelijkheid!!!
![]()
![]()
Zeker, en nog slechte fictie ook. Maar niet zonder een kern van mogelijke waarheid.quote:Op maandag 22 mei 2006 21:48 schreef pmb_rug het volgende:
nog een newsflash: de Da Vinci Code is fictie!!
Precies.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 01:22 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zeker, en nog slechte fictie ook. Maar niet zonder een kern van mogelijke waarheid.
Flinke pimp dus, de Jesusquote:Op maandag 22 mei 2006 21:22 schreef onemangang het volgende:
Je hebt zelfs 3 Marias die een rolletje ten tijde van Jezus speelden:
De moeder van Jezus, Maria uit Magdala, en Maria de moeder van Jakobus. De laatste twee zouden zouden het lege graf hebben gezien.
zeker. Het verhaal is fictie. Echter een heleboel dingen die in de da Vinci Code worden besproken zijn gewoon feiten.quote:Op maandag 22 mei 2006 21:48 schreef pmb_rug het volgende:
zie mijn signature
![]()
Een groot deel van de Bijbel ook. En het zijn alleen de mensen die dat niet doorhebben die problemen hebben met Dan Browns boek.quote:Op maandag 22 mei 2006 21:48 schreef pmb_rug het volgende:
zie mijn signature
![]()
feit en fictie lopen door elkaar. erg lastig uit elkaar houden dus. het is daarom goed om zo'nquote:Op dinsdag 23 mei 2006 04:43 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
zeker. Het verhaal is fictie. Echter een heleboel dingen die in de da Vinci Code worden besproken zijn gewoon feiten.
Misschien wordt het tijd een 'guide' voor de bijbel te schrijven. Eentje die gewoon elke keer zegt: vergeet niet dat het een sprookjesboek is dat beweert verhalen vast gelegd te hebben honderden jaren nadat ze gebeurd zijn.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 09:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
feit en fictie lopen door elkaar. erg lastig uit elkaar houden dus. het is daarom goed om zo'n
'guide' erbij te lezen.
Het probleem is echter dat elke aanname in het boek voor waarheid wordt aangenomen. Niet dat de mensheid daar moeilijk over doet, tenslotte nemen veel mensen de bijbel ook voor waar aan. Maar waarom die boeken wel en bijvoorbeeld een verhaal van Disney niet. In feite is er voor het bestaan van Mickey Mouse evenveel hard bewijs als voor de bijbel of de Da Vinci code.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 01:22 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zeker, en nog slechte fictie ook. Maar niet zonder een kern van mogelijke waarheid.
Maar van mickey mouse weten we het zeker, van de bijbel nietquote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:23 schreef Lucille het volgende:
[..]
Het probleem is echter dat elke aanname in het boek voor waarheid wordt aangenomen. Niet dat de mensheid daar moeilijk over doet, tenslotte nemen veel mensen de bijbel ook voor waar aan. Maar waarom die boeken wel en bijvoorbeeld een verhaal van Disney niet. In feite is er voor het bestaan van Mickey Mouse evenveel hard bewijs als voor de bijbel of de Da Vinci code.
Lees, als je daarin geinteresseerd bent, Nico ter Linden's "Het Verhaal Gaat...", een wat mij betreft magistrale hervertelling van de bijbel in historische, sociale en wetenschappelijke context.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:02 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
Misschien wordt het tijd een 'guide' voor de bijbel te schrijven. Eentje die gewoon elke keer zegt: vergeet niet dat het een sprookjesboek is dat beweert verhalen vast gelegd te hebben honderden jaren nadat ze gebeurd zijn.
En over 2000 jaar denkt men dat Mickey Mouse echt heeft geleefd...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:33 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
Maar van mickey mouse weten we het zeker, van de bijbel nietHet is alleen zo onwaarschijnlijk, zie mijn vorige post, dat het te verwaarlozen is.
Nou, ik denk dat er wel meer historisch is aan de bijbel en wat daarbij hoort, dan aan Mickey Mouse. Veel dingen die in de bijbel staan hebben gewoon een hogere of lagere kans om historisch correct te zijn - waarmee niet gezegd is dat het hele goddelijke sausje dat erbij hoort, automatisch óók waar is.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:23 schreef Lucille het volgende:
[..]
Het probleem is echter dat elke aanname in het boek voor waarheid wordt aangenomen. Niet dat de mensheid daar moeilijk over doet, tenslotte nemen veel mensen de bijbel ook voor waar aan. Maar waarom die boeken wel en bijvoorbeeld een verhaal van Disney niet. In feite is er voor het bestaan van Mickey Mouse evenveel hard bewijs als voor de bijbel of de Da Vinci code.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 05:50 schreef onemangang het volgende:
[..]
Een groot deel van de Bijbel ook. En het zijn alleen de mensen die dat niet doorhebben die problemen hebben met Dan Browns boek.
Yep, dat klopt.quote:Op maandag 22 mei 2006 18:23 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[..]
Maria Magdalena volgens de Da Vinci code de vrouw van Jezus
[afbeelding]
Maria de moeder van Jezus
[afbeelding]
Het hele verhaal over de Priorij van Sion wellicht wel, ja, en gemekker over de Heilige Graal ook. Maar dat Jezus getrouwd geweest zou kunnen zijn, is heel wel mogelijk. Dat "de kerk" dit mogelijk altijd geweten heeft zou in zekere zin waar kunnen zijn: bepaalde visies op het wezen van Jezus zijn in de 3e eeuw en later vervolgd en uitgeroeid, alleen maar omdat ze niet in lijn lagen met het 'ware geloof', of althans de opinie van diegenen die meenden die waarheid in pacht te hebben.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:20 schreef Frau.Pfeffertopf het volgende:
[..]
Yep, dat klopt.
En volgens www.davincicodefan.nl is de Da Vinci code 1 groot verzinsel.
Zolang het geen hervertelling is die ten doel heeft de lezer toch nog te overtuigen dat de bijbel daadwerkelijk het woord van god overbrengt?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:26 schreef Doffy het volgende:
[..]
Lees, als je daarin geinteresseerd bent, Nico ter Linden's "Het Verhaal Gaat...", een wat mij betreft magistrale hervertelling van de bijbel in historische, sociale en wetenschappelijke context.
Ter Linden is een dominee, dus het is geschreven vanuit geloofsoogpunt, ja. Het is dan ook geen geschiedkundige verhandeling, het is een hervertelling van de bijbel. Niettemin laat het boek wmb wel mooi zien dat gelovigen geen wereldvreemde dogmatici hoeven te zijn; een beeld waar je op dit forum met enige regelmaat niet aan lijkt te ontkomen. Tegelijkertijd laat hij een christelijk godsbeeld intact, dat weliswaar vrij abstract en psychologisch is, maar ook acceptabel.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:25 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
Zolang het geen hervertelling is die ten doel heeft de lezer toch nog te overtuigen dat de bijbel daadwerkelijk het woord van god overbrengt?
Maar dat Jezus vrijgezel geweest is kan ook. De hele bijbel vertelt niets over een trouwerij tussen Jezus en Maria Magdalena. Gezien het feit dat Jezus van hot naar her reisde met Zijn discipelen lijkt me het ook niet echt praktisch om getrouwd te zijn.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Het hele verhaal over de Priorij van Sion wellicht wel, ja, en gemekker over de Heilige Graal ook. Maar dat Jezus getrouwd geweest zou kunnen zijn, is heel wel mogelijk. Dat "de kerk" dit mogelijk altijd geweten heeft zou in zekere zin waar kunnen zijn: bepaalde visies op het wezen van Jezus zijn in de 3e eeuw en later vervolgd en uitgeroeid, alleen maar omdat ze niet in lijn lagen met het 'ware geloof', of althans de opinie van diegenen die meenden die waarheid in pacht te hebben.
ic, mja ben gewoon allergisch voor dat soort praat. Of beter gezegd; voor beweringen zonder argumenten. Dus dat boek zou ik niet doorkomen.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:29 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ter Linden is een dominee, dus het is geschreven vanuit geloofsoogpunt, ja. Het is dan ook geen geschiedkundige verhandeling, het is een hervertelling van de bijbel. Niettemin laat het boek wmb wel mooi zien dat gelovigen geen wereldvreemde dogmatici hoeven te zijn; een beeld waar je op dit forum met enige regelmaat niet aan lijkt te ontkomen. Tegelijkertijd laat hij een christelijk godsbeeld intact, dat weliswaar vrij abstract en psychologisch is, maar ook acceptabel.
Had Jezus kinderen?quote:Op maandag 22 mei 2006 18:27 schreef Ratelslangetje het volgende:
Maria Magdalena was geen hoer.![]()
Dat heeft de katholieke kerk ervan gemaakt. Want een vrouw die belangrijk was mocht dus niet.
Maria van Jozef is de moeder van Jezus en Maria Magdalena was de vrouw van Jezus en waarschijnlijk ook de moeder van zijn kinderen.
Maar dat is weer een ander verhaal.![]()
Zeker, al past het niet in de joodse tradities van dit tijd.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:29 schreef The_Fox84 het volgende:
Maar dat Jezus vrijgezel geweest is kan ook.
Nee, maar er staat uberhaupt niets in de Bijbel over wat Jezus deed tussen z'n 1e en pakweg 30e levensjaar. Of je moet de "kinder-evangeliën" van Thomas erbij willen halen, maar dat zal niet.quote:De hele bijbel vertelt niets over een trouwerij tussen Jezus en Maria Magdalena.
Tsja... wie zal 't zeggen?quote:Gezien het feit dat Jezus van hot naar her reisde met Zijn discipelen lijkt me het ook niet echt praktisch om getrouwd te zijn.
Ja, maar hij was ook homo.quote:
Leen anders eens deel 1 in de bieb ofzo, en lees zijn behandeling van Genesis. Ik geef toe: je moet wel open staan voor een religieus standpunt, maar dat vind ik er persoonlijk nu juist het mooie aan: het is een geloofwaardig standpunt, zonder dogma's en belijdenissen, en mét erkenning van het feit dat de hele bijbel uiteindelijk mensenwerk is.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:30 schreef KlaPMonGooL het volgende:
[..]
ic, mja ben gewoon allergisch voor dat soort praat. Of beter gezegd; voor beweringen zonder argumenten. Dus dat boek zou ik niet doorkomen.
Als je het over mensenwerk wilt hebben moet je vooral Ter Linden erbij halen.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:29 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ter Linden is een dominee, dus het is geschreven vanuit geloofsoogpunt, ja. Het is dan ook geen geschiedkundige verhandeling, het is een hervertelling van de bijbel. Niettemin laat het boek wmb wel mooi zien dat gelovigen geen wereldvreemde dogmatici hoeven te zijn; een beeld waar je op dit forum met enige regelmaat niet aan lijkt te ontkomen. Tegelijkertijd laat hij een christelijk godsbeeld intact, dat weliswaar vrij abstract en psychologisch is, maar ook acceptabel.
Preciesquote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:35 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Als je het over mensenwerk wilt hebben moet je vooral Ter Linden erbij halen.
Dat er nog mensen bestaan die het verschil tussen beide Maria's niet kennenquote:Op maandag 22 mei 2006 18:21 schreef Birj het volgende:
Het woordje 'nog' is niet helemaal op z'n plaats.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:17 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dat er nog mensen bestaan die het verschil tussen beide Maria's niet kennen
V.
When you're right, you're rightquote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:19 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het woordje 'nog' is niet helemaal op z'n plaats.'Vroeger' wist 'iedereen' dit soort dingen. Tegenwoordig helaas niet.
Eensch.quote:Wat mij betreft krijgen kinderen op alle scholen les in zowel de christelijke als de Romeinse mythologie. En misschien ook nog wel andere. Je mist zoveel als je die dingen niet weet.
Of fictieve boeken voor waarheid aannemen.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:22 schreef Verbal het volgende:
[..]
When you're right, you're right
Maar dat komt ervan, als mensen kennis minachten 'omdat je het toch kunt opzoeken op internet'![]()
[..]
Eensch.
V.
ik wist het ook niet en ik zat nog wel op een christelijke basisschoolquote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:17 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dat er nog mensen bestaan die het verschil tussen beide Maria's niet kennen
V.
Geloof is inderdaad een kwalijke zaakquote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:30 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Of fictieve boeken voor waarheid aannemen.![]()
Dan was het wel een dijk van een nicht, zegquote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:11 schreef pmb_rug het volgende:
Die 'vrouw' op de foto is gewoon Johannes.
Ja, maar niet op de mond. Tevens zie je in vrijwel al die evangeliën dat degene naar wie het geschrift is genoemd, wel ergens als 'de ware apostel' naar voren komt - zie Judas' evangelie, zie Thomas' evangelie, etc. Alleen Maria Magdalena wordt genoemd in het evangelie van Phillippus als 'de discipel van wie Jezus hield' - én in haar 'eigen' evangelie, natuurlijk.quote:De kus die word beschreven in 1 vna die gevonden geschriften blijkt een gewoonte onder de apostelen (waar maria prominent lid van was).
Wat mij betreft is het net zo wel of niet overtuigend als elk willekeurig ander evangelie.quote:het is niet allemaal overtuigend.
Als ze dat zelfs op christelijke scholen al niet meer overgebracht krijgen, waar moet het dan heen met de wereldquote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:37 schreef PsyCha het volgende:
[..]
ik wist het ook niet en ik zat nog wel op een christelijke basisschool
Volgensmij waren Johannes en Jezus gewoon een homostelletje. Maar omdat ze geen stel mochten zijn verkleede Johannes zich graag als vrouw. En omdat Jezus graag met mannen kuste heeft hij maar gezegd dat dat normaal is voor apostellen onder elkaar...het verhaal wordt steeds duidelijkerquote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:11 schreef pmb_rug het volgende:
Die 'vrouw' op de foto is gewoon Johannes. De kus die word beschreven in 1 vna die gevonden geschriften blijkt een gewoonte onder de apostelen (waar maria prominent lid van was).
het is niet allemaal overtuigend.
Ze was beidequote:Op maandag 22 mei 2006 18:21 schreef Birj het volgende:
En nu fok je de hele dag?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:37 schreef PsyCha het volgende:
[..]
ik wist het ook niet en ik zat nog wel op een christelijke basisschool
toch allang bekend?quote:Op maandag 22 mei 2006 18:51 schreef Ratelslangetje het volgende:
Ik zou bijna gaan denken dat de katholieke kerk de valse profeet is waar we voor worden gewaarschuwd.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |