abonnement Unibet Coolblue
pi_38045444
Welkom in het Hoge Noorden. Leeuwarden! Liwwadden, Ljouwert.



Al voor het jaar 1000 woonden er mensen op de plek die nu Leeuwarden heet. Door de ligging aan de - in de dertiende eeuw dichtgeslibde - Middelzee ontwikkelden zich handelsactiviteiten tot aan Rusland toe. In 1435 werden de dorpen Oldehove, Nijehove en Hoek samengevoegd tot Leeuwarden dat datzelfde jaar stadsrechten kreeg.



Rond 1650 behoorde Leeuwarden tot de tien aanzienlijkste steden van Nederland. Op dat moment had Leeuwarden circa 16.000 inwoners. Leeuwarden vervult tegenwoordig een centrumfunctie voor de regio, maar heeft landelijk minder betekenis. De inwoners hebben als bijnaam galgelappers omdat ze ooit zouden hebben geëist dat andere Friese steden meebetaalden aan de Leeuwarder galg.



Bekende gebouwen in Leeuwarden zijn:

* de Kanselarij, hier werd vroeger recht gesproken tussen 1571 en 1811.
* de Waag, het oude centrum van de handel,
* de Oldehove, een toren die schever staat dan de toren van Pisa.
* de Sint-Bonifatiuskerk, een van de belangrijkste neogotische bouwwerken van Nederland.
* Het Paleis van Justitie (1852)



Naast deze oude bekende gebouwen beschikt Leeuwarden ook over jonge architectuur. Eén van de voorbeelden hiervan is de 114 meter hoge Achmeatoren, ontworpen door architect Abe Bonnema en geopend in 2001, die sindsdien al enkele malen het landelijk nieuws haalde door spontaan vallende gevelplaten. Iets buiten Leeuwarden ligt de Vliegbasis Leeuwarden van de Koninklijke Luchtmacht.

De stad heeft de grootste veemarkt van Nederland, en op Hemelvaartsdag de grootste bloemenmarkt van Nederland. Daarnaast is Leeuwarden bekend als start- en eindpunt van de Elfstedentocht. Verder organiseren studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden in juni 2006 de betonkanorace.



Members of the Royal Canadian Dragoons (RCD) serving in Kabul, Afghanistan proudly display the Leeuwarden town flag with the new street sign marking “Leeuwarden Lane” in Camp Julien, April 15.

De stad Leeuwarden is onderverdeeld in diverse wijken, die samen onderverdeeld zijn in 57 buurten. Iedere wijk kent beschikt over een wijkwethouder en een stadsdeelbeheerder.

* skiczukie represent Heechterp.

Dit is mijn stad.

pi_38045543
Onder aan de Oldehove hebben m'n vriendje en ik voor het eerst gezoend .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_38045881
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
Onder aan de Oldehove hebben m'n vriendje en ik voor het eerst gezoend .
Oew!
  zondag 21 mei 2006 @ 14:57:37 #4
117098 Hathor
Effe niet
pi_38046079
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:38 schreef DevilsAndDust het volgende:
Onder aan de Oldehove hebben m'n vriendje en ik voor het eerst gezoend .
Ah ja, dat ken ik nog wel, daar heb ik ooit eens zitten scheiten.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_38047152
quote:
Op zondag 21 mei 2006 14:34 schreef skiczukie het volgende:

* skiczukie represent Heechterp.
Jij bent toch niet die dronkelap uit de Eikenstraat!


ik represent Caminghaburen trouwens
pi_38047232
Leeuwarden ik weet niet waarom ik er eigenlijk woon. Er valt weing te beleven dus ga ik over een paar jaar vertrekken naar de randstad.
pi_38048192
.

Dit is geen verkapte terugvindpost.
pi_38048227
Ik represent Vosseparkwijk trouwens .
  zondag 21 mei 2006 @ 16:15:47 #9
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_38048286
Och Oldehoave, kien wat staast weer skeef,
ask dy voarbij bin, bink bliid dat ik nog leef.

.
Ik ga naar huis.
pi_38048390
quote:
Op zondag 21 mei 2006 16:15 schreef nietzman het volgende:
Och Oldehoave, kien wat staast weer skeef,
ask dy voarbij bin, bink bliid dat ik nog leef.

.
hahaha, mietje
And as a finishing touch, God created the Dutch
pi_38067368
quote:
Op zondag 21 mei 2006 15:34 schreef LSS het volgende:

[..]

Jij bent toch niet die dronkelap uit de Eikenstraat!


ik represent Caminghaburen trouwens
Neeh, dat ben ik niet. Ik weet ook niet wie je bedoeld.
pi_38103144
Skic, waar woon jij in Leeuwarden?
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_38103228
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:23 schreef Skazminko het volgende:
Skic, waar woon jij in Leeuwarden?
Leeuwarden, Heechterp. Wil je mijn postcode ook? Jij ook een Leeuwarder dan?
pi_38103239
Sommige wijken in Leeuwarden zijn eng en asociaal. .
Hoi.
pi_38103298
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:25 schreef pekel het volgende:
Sommige wijken in Leeuwarden zijn eng en asociaal. .
Zéker weten.
  maandag 22 mei 2006 @ 22:27:40 #16
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_38103354
Leeuwarden is wel ok

Maar waarom opent iedereen opeens steden topics
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_38103380
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:25 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Leeuwarden, Heechterp. Wil je mijn postcode ook? Jij ook een Leeuwarder dan?
Jep. Camminghaburen, mijn hele leven. Bij die boothuizen in de buurt.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_38103390
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:27 schreef Steve-O het volgende:
Leeuwarden is wel ok

Maar waarom opent iedereen opeens steden topics
Geen idee, maar dan mag mijn stad niet ontbreken.
  maandag 22 mei 2006 @ 22:29:04 #19
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_38103432
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:28 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Geen idee, maar dan mag mijn stad niet ontbreken.
Ow wacht dan kom ik ook
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_38103454
Ik kom er vaak, woon er niet
pi_38103459
De grote vraag is natuurlijk: wat moet er volgens jullie met het zaailand gebeuren? Want het referendum wat binnenkort ergens gehouden wordt, wordt aangekondigd als één van de grootste veranderingen in Friesland in de laatste decennia.

Als ze in ieder geval maar die verschrikkelijke duivenbogen weghalen, verder zal het me jeuken.

En wat zijn nou trouwens een beetje normale buurten om te wonen? En dan niet een wijk waar 'maar een paar keer per jaar' schoten zijn te horen, maar waar gewoon kinderen leven op straat enzo (oké, spelen dan)?
pi_38103460
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:28 schreef Skazminko het volgende:

[..]

Jep. Camminghaburen, mijn hele leven. Bij die boothuizen in de buurt.
Ik ken Cammingaburen niet goed. Ik kom alleen op het station met de trein als ik naar Groningen ga. Ow, en vanaf morgen dan op de Hemrik.
pi_38103849
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:29 schreef Man_Made_God het volgende:
De grote vraag is natuurlijk: wat moet er volgens jullie met het zaailand gebeuren? Want het referendum wat binnenkort ergens gehouden wordt, wordt aangekondigd als één van de grootste veranderingen in Friesland in de laatste decennia.

Als ze in ieder geval maar die verschrikkelijke duivenboven weghalen, verder zal het me jeuken.

En wat zijn nou trouwens een beetje normale buurten om te wonen? En dan niet een wijk waar 'maar een paar keer per jaar' schoten zijn te horen, maar waar gewoon kinderen leven op straat enzo (oké, spelen dan)?
Wat ze met het Zaailand doen maakt mij ook niet zoveel uit. Als er een mooi museum komt is het leuk, maar als je daar dan alleen maar breisels van Friese vrouwtjes in klederdracht van tweehonderd jaar geleden kan bekijken, dan hoeft het van mij niet. Verder ben ik niet echt op de hoogte van de plannen. Ze kunnen het geld beter besteden voor renovatie van oude huizen in de wijken. Ofzo.

Verder heb ik in de Wijbrand de Geeststraat gewoond, 4 jaar geleden, en dat vind ik echt een leuke wijk, weet even niet hoe dat heet. Waar ik nu zit, Heechterp, zit ik echt niet lekker. Het enige wat okee is, is de lage huur van 200 euro exclusief voor een driekamer appartement. Helaas is het zo gehorig als de pest, en deze wijk komt me de strot uit. Het stikt ook van de werklozen, maar ik heb het idee dat heel Leeuwarden het lekker rustig aandoet. De Vrijheidswijk is dan misschien bestempeld als een agressieve wijk, met af en toe die schoten, en af en toe een steekpartij zodat de hele galerij onder het bloed zit, een zwerver die knock-out in de lift ligt; ik heb er toch met heel veel plezier een jaar gezeten. Annie Westlandstraat.
pi_38104186
quote:
Op maandag 22 mei 2006 22:36 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Wat ze met het Zaailand doen maakt mij ook niet zoveel uit. Als er een mooi museum komt is het leuk, maar als je daar dan alleen maar breisels van Friese vrouwtjes in klederdracht van tweehonderd jaar geleden kan bekijken, dan hoeft het van mij niet. Verder ben ik niet echt op de hoogte van de plannen. Ze kunnen het geld beter besteden voor renovatie van oude huizen in de wijken. Ofzo.

Verder heb ik in de Wijbrand de Geeststraat gewoond, 4 jaar geleden, en dat vind ik echt een leuke wijk, weet even niet hoe dat heet. Waar ik nu zit, Heechterp, zit ik echt niet lekker. Het enige wat okee is, is de lage huur van 200 euro exclusief voor een driekamer appartement. Helaas is het zo gehorig als de pest, en deze wijk komt me de strot uit. Het stikt ook van de werklozen, maar ik heb het idee dat heel Leeuwarden het lekker rustig aandoet. De Vrijheidswijk is dan misschien bestempeld als een agressieve wijk, met af en toe die schoten, en af en toe een steekpartij zodat de hele galerij onder het bloed zit, een zwerver die knock-out in de lift ligt; ik heb er toch met heel veel plezier een jaar gezeten. Annie Westlandstraat.
't Vliet toch? Wijbrand de Geeststraat

Ja, over de Vrijheidswijk hoor ik vaak negatieve verhalen, maar de mensen die er gewoond hebben zijn meestal een stuk positiever.... Apart.
Mij lijkt zelf Huizum wel leuk, ook richting Julianalaan e.d.
Sta nu redelijk lang ingeschreven, dus hopelijk kan ik deze zomer iets kiezen in dat gat
pi_38104247
Leeuwarder meldt zich.
The gum you like, is coming back in style.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')