De zomer staat weer voor de deur en, jawel, daarmee begint dus ook de pleziervaart weer op gang te komen...
Mensen die in een stad met binnengrachten -en dus bruggen- wonen of daar vaak komen, zullen het vast herkennen; vooraan beginnen plotseling wat verkeerslichten te knipperen en jawel, er staat weer eens een brug open...
Gevolg: het halve stadsdeel slibt dicht omdat iedereen erop moet wachten...
Dat zo'n brug open gaat voor iets noodzakelijks kan ik me voorstellen, maar ik vind het echt ronduit belachelijk dat er blijkbaar zoveel bosjosti's zijn die zo nodig door de stad moeten met hun zeilboot, jacht of whatever de brug ook maar voor open moet
![]()
Er moet veel verkeer wachten voor de open brug, in enkele gevallen staat zo'n brug zelfs meer dan 10 minuten open en er zijn zelfs bruggen (voor de kenners; de brug waar je overheen komt vlak na de sluizen bij Lauwersoog) die _NOG_ langer open blijven staan
![]()
Het is dus slecht voor het milieu, het kost de mensen die moeten wachten gezamenlijk aardig wat extra brandstof en het is nagenoeg ook nog eens slecht voor de economie aangezien er ook genoeg zakelijk verkeer tussen zit. Het gaat vaak ook nog eens dubbelop, aangezien men door een stad meestal meerdere bruggen tegenkomt, die ook weer omhoog moeten, ook weer files veroorzaken enz. enz.
Ik vind het voor een privé aangelegenheid als pleziervaart te triest voor woorden dat zoiets zomaar mag
![]()
Rot maar fijn op uit de stad met die boten, ipv ons allemaal lastig te vallen alleen maar zodat zij lekker kunnen pleziervaren
![]()
De stad waar ik dit probleem voornamelijk ervaar, is Leeuwarden (dat is ook logisch aangezien daar school, werk en de meeste vrienden zitten). Minstens 7 van de 10 keren dat ik 'sochtends naar school/werk rij staat er wel ergens een brug open
![]()
Iemand zou eens moeten uitrekenen hoeveel het daadwerkelijk kost om een brug voor x minuten open te gooien en daar de brugprijs op berekenen. Dat is dus incl. de kosten voor de economie, de milieuschade en dus ook de brandstofkosten
![]()
P.s. voor de mensen die gaan roepen dat men dan, zoals ook bij veel bruggen aangegeven, de motor maar uit moet zetten: ja jullie hebben gelijk, dat zal ook vast nog wel wat schelen, maar je moet hoe dan ook toch stoppen en een keer opnieuw optrekken, wat veel meer brandstof kost dan gewoon lekker door kunnen rijden, ook vraagt het opnieuw starten van je motor weer wat extra brandstof.. Het klinkt misschien mierenneukerig, maar als je kijkt hoeveel verkeersdeelnemers dat moeten doen, zal blijken dat die kosten per brugopening, zeker met de huidige brandstofprijzen, tegenvallen.