Ach, de meeste van de Oost-Europese landen brengen tegenwoordig gewoon popsongs zoals we die in West-Europa kennen. Daar ligt het dus echt niet aan...quote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:51 schreef superhero87 het volgende:
Maargoed...
Ooit aan gedacht dat oost-europse landen ook andere culturen hebben, met andere muzieksmaken
Mwah, daaruit concludeerde ik eigenlijk voornamelijk dat het publiek met open ogen in de grap is getrapt.quote:
De performance was erg sterk maar sec genomen is het gewoon een but-nummerquote:Op vrijdag 19 mei 2006 22:24 schreef superhero87 het volgende:
opvallend dat Oekraine voorstaat in de Poll![]()
Ik vind het opzich wel een ok nummer hoor![]()
Ja, dan is het toch ook sowieso logisch dat er meer Oost-Europese landen door gaan? Daar hoeven ze nog niet voor op elkaar te gaan stemmen; het zou sowieso (statistisch) logisch zijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 21:41 schreef Heero87 het volgende:
Er zijn trouwens ook gewoon véél minder West-Europese dan Oost-Europese landen.
Het lijkt altijd alsof Oost-Europa wint. Daar zijn gewoon veel meer landen. Voorlopig mogen Frankrijk, Duitsland en de UK meedoen zonder halve finale. Dat is pas oneerlijk.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 22:46 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Ja, dan is het toch ook sowieso logisch dat er meer Oost-Europese landen door gaan? Daar hoeven ze nog niet voor op elkaar te gaan stemmen; het zou sowieso (statistisch) logisch zijn.
Ja, uiteraard. Maar bekijk het lijstje van de tien gekwalificeerden eens: op Ierland na komen alle landen uit dat Noord- en Oost-Europese groepje.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 22:46 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Ja, dan is het toch ook sowieso logisch dat er meer Oost-Europese landen door gaan? Daar hoeven ze nog niet voor op elkaar te gaan stemmen; het zou sowieso (statistisch) logisch zijn.
Het "Noord- en Oost-Europese" groepje is wel een erg groot groepje. Van de 24 halve finalisten waren er 6 niet uit het "Noord- en Oost-Europese" groepje. En deze liedjes waren allen zeer matig (m.u.v. Ierland dan blijkbaar).quote:Op vrijdag 19 mei 2006 22:58 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Maar bekijk het lijstje van de tien gekwalificeerden eens: op Ierland na komen alle landen uit dat Noord- en Oost-Europese groepje.
En het verklaart nog steeds niet waarom landen met erbarmelijke liedjes doorgaan ten koste van goeie liedjes.
Turkije en Armenië waren zelfs niet matig, die waren rotslecht. En Litouwen had in principe niet eens een volwaardig lied. Toch geraakten ze er door.quote:Het "Noord- en Oost-Europese" groepje is wel een erg groot groepje. Van de 24 halve finalisten waren er 6 niet uit het "Noord- en Oost-Europese" groepje. En deze liedjes waren allen zeer matig (m.u.v. Ierland dan blijkbaar).
Die redenering klopt toch niet helemaal, want elk land krijgt evenveel stemrecht. Dus als er in Frankrijk drie stemmers zijn en in Litouwen een miljoen, weegt dat even zwaar door in de puntentelling.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 23:16 schreef superhero87 het volgende:
Volgens mij vinden 'Oost Europese' landen t Songfestival ook veel belangrijker dan wij.
Het is voor hun hét event van het jaar...
Daardoor doen zij er meer moeite voor om leuke nummers te vinden en wij dus niet![]()
Ik vond Armenië erg goed... maar goed dat is gewoon een verschil in smaakquote:Op vrijdag 19 mei 2006 23:16 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Turkije en Armenië waren zelfs niet matig, die waren rotslecht. En Litouwen had in principe niet eens een volwaardig lied. Toch geraakten ze er door.
Ik hoop echt dat Macefonië gaat winnen.... Maar vriendjespolitiek kan je niet voorspellen. Dat is wel jammer eigenlijkquote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:18 schreef Haaibaaike het volgende:
Ik vond Macedonie een leuk liedje hebben althans gisteren...kan morgen heel anders zijn, als je van andere landen hoort.![]()
Hier ben ik het mee eens... het gaat me niet zozeer om de top 3 want die krijgen altijd punten van heel Europa maar daaronder bepaalt de geografische ligging wel heel erg de uitslag... met name voor finaleplaatsen en dergelijke vormt dat burenstemmen een te grote invloed.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 11:26 schreef Heero87 het volgende:
En de VRT gaat de stemprocedure aanklagen bij de EBU. Ze gaan de organisatoren vragen een systeem te zoeken dat de kruisbestuiving tussen de oostblokkers min of meer neutraliseert.![]()
De VRT kan beter zorgen dat ze kandidaten sturen die een kans hebben in plaats van achteraf gaan zeuren over de regels. Het liedje was niks, de zangeres was ook niet om over naar huis te schrijven en de Belgen kunnen maar beter blij zijn dat ze niet twee keer met samengeknepen billen van plaatsvervangende schaamte voor de TV hoeven te zitten.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 11:26 schreef Heero87 het volgende:
En de VRT gaat de stemprocedure aanklagen bij de EBU. Ze gaan de organisatoren vragen een systeem te zoeken dat de kruisbestuiving tussen de oostblokkers min of meer neutraliseert.![]()
En een erg intelligente act, want daardoor en enkel daardoor is ze uitgeschakeld. Met dat soort ironie moet je niet komen aanzetten bij het songfestival, dat doet je het beter zoals de Litouwers -> "HEY, wij zijn ironisch! Wij zijn toch zo grappig! Vindt ons leuk! Want dan vat jij onze ironie en dan ben jij heel slim en zo!!!"quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:27 schreef HiZ het volgende:
Nog iemand die niet helemaal vat dat die arrogantie een complete act was ?
Hmm... dat is jouw mening. Ik ben ervan overtuigd dat het liedje echt wel een kanshebber was in normale omstandigheden. Dat bewijzen de charts ook duidelijk, want niet alleen in België, maar ook in heel wat andere landen (waaronder Griekenland) staat ze nu al in de top-vijf.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:05 schreef HiZ het volgende:
[..]
De VRT kan beter zorgen dat ze kandidaten sturen die een kans hebben in plaats van achteraf gaan zeuren over de regels. Het liedje was niks, de zangeres was ook niet om over naar huis te schrijven en de Belgen kunnen maar beter blij zijn dat ze niet twee keer met samengeknepen billen van plaatsvervangende schaamte voor de TV hoeven te zitten.
Overigens gaat hetzelfde op voor Nederland, maar dan 3 x zo erg.
Het is dan ook zeker wel een chart-nummer, zo op de radio klinkt het - hoewel weinig origineel - best leuk. Dat is echter héél wat anders dan een goed songfestivalnummer.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:43 schreef Heero87 het volgende:
Dat bewijzen de charts ook duidelijk, want niet alleen in België, maar ook in heel wat andere landen (waaronder Griekenland) staat ze nu al in de top-vijf.
Misschien. Maar dat betekent dus impliciet dat het songfestival niet meer het songfestival is, het is eigenlijk gewoon een verkoop-veel-show-en-heb-veel-buurlanden-festival. En dáár probeert de VRT nu iets aan te doen door het aan te klagen bij de EBU.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:46 schreef BVO het volgende:
[..]
Het is dan ook zeker wel een chart-nummer, zo op de radio klinkt het - hoewel weinig origineel - best leuk. Dat is echter héél wat anders dan een goed songfestivalnummer.
Precies wat ik dus vóór de halve finale al zei.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Het heeft er altijd om gedraaid hoe zo'n nummer live gezongen wordt, hoe het nummer gebracht wordt. Op de radio met flink wat producing klinkt het leuk, in zo'n show blijft het niet overeind. Gewoon omdat het niet origineel genoeg is en niet goed genoeg gebracht wordt.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:48 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Misschien. Maar dat betekent dus impliciet dat het songfestival niet meer het songfestival is, het is eigenlijk gewoon een verkoop-veel-show-en-heb-veel-buurlanden-festival. En dáár probeert de VRT nu iets aan te doen door het aan te klagen bij de EBU.
Reageert de EBU niet, dan lijkt het me -zoals SaintOfKillers zegt- inderdaad het beste om absolute nonsens naar ginder te sturen. Eddy Wally geflankeerd door zeven jonglerende dwergen bijvoorbeeld.
Dat het optreden en het visuele iets of wat meespelen, is logisch. Maar tegenwoordig kent het geen grenzen. Neem Litouwen, dat zo'n lied doorgeraakt is -hoe grappig het ook overkomt- eigenlijk gewoon schandalig. En eigenlijk kan je hetzelfde zeggen van Finland. Ik vond het héél leuk wat Lordi deed, maar zingen deden ze niet bepaald. Neem de maskers weg en ze zijn nooit door.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:54 schreef BVO het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Het heeft er altijd om gedraaid hoe zo'n nummer live gezongen wordt, hoe het nummer gebracht wordt. Op de radio met flink wat producing klinkt het leuk, in zo'n show blijft het niet overeind. Gewoon omdat het niet origineel genoeg is en niet goed genoeg gebracht wordt.
Dat er veel troep meegaat door vriendjespolitiek en gekkigheid ben ik het mee eens, maar dáár is ze denk ik geen slachtoffer van geworden. Als je het optreden van Kate Ryan bijv. vergelijkt met dat van Zweden, valt ze gewoon in het niet. Het nummer is leuk, de performance is in zijn soort gewoon niet bijzonder.
Dat is zeker zo. De échte top zal er altijd wel bijzitten, die kunnen dat min of meer overtreffen. Al kan het bij de eindafrekening soms wel belangrijk zijn wanneer bijvoorbeeld Turkije met twee punten meer wint dan Nederland. In dat geval kan je toch stellen dat in normale omstandigheden NL gewoon had gewonnen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:05 schreef BVO het volgende:
Mwah, dat is een kwestie van smaak. Ik zeg ook niet dat altijd de 10 beste nummers door gaan naar zo'n finale, maar wel van elk genre 'de beste in hun soort'. Zo zal Zweden - toch wel vergelijkbaar met België - er wél gewoon bij zijn. Natuurlijk is de uitslag geen perfecte afspiegeling van de echte kwaliteitsverhoudingen en zullen er door vriendjespolitiek en vreemde acts mindere nummers bovenin staan, maar toch ben ik er zeker van dat de echte toppers tóch wel hoog zullen eindigen, dat is de laatste jaren ondanks de troep die er ook bij zat toch altijd wel gebeurd.
Precies. En het meest sneu vind ik de mensen die dan "uit protest" op het Kopspijker-cabaret uit Litouwen gaan stemmen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:42 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
En een erg intelligente act, want daardoor en enkel daardoor is ze uitgeschakeld. Met dat soort ironie moet je niet komen aanzetten bij het songfestival, dat doet je het beter zoals de Litouwers -> "HEY, wij zijn ironisch! Wij zijn toch zo grappig! Vindt ons leuk! Want dan vat jij onze ironie en dan ben jij heel slim en zo!!!"
Hoe denk jij te voorkomen dat er landen hoog eindigen door vriendjespolitiek?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:04 schreef Heero87 het volgende:
Ik heb trouwens sowieso veel minder problemen met het showaspect dan met de vriendjespolitiek. Show kan je zelf maken, vriendjes niet.
Dat is inderdaad een zeer zware en moeilijke opdracht.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:19 schreef Gert het volgende:
[..]
Hoe denk jij te voorkomen dat er landen hoog eindigen door vriendjespolitiek?
Ook een 'vakjury' doet aan vriendjespolitiek namelijk.
Amen, je ziet de afgelopen jaren dat van verschillende songs in hetzelfde genre er altijd een bovenaan eindigt en een onderaan...quote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:05 schreef BVO het volgende:
Mwah, dat is een kwestie van smaak. Ik zeg ook niet dat altijd de 10 beste nummers door gaan naar zo'n finale, maar wel van elk genre 'de beste in hun soort'. Zo zal Zweden - toch wel vergelijkbaar met België - er wél gewoon bij zijn. Natuurlijk is de uitslag geen perfecte afspiegeling van de echte kwaliteitsverhoudingen en zullen er door vriendjespolitiek en vreemde acts mindere nummers bovenin staan, maar toch ben ik er zeker van dat de echte toppers tóch wel hoog zullen eindigen, dat is de laatste jaren ondanks de troep die er ook bij zat toch altijd wel gebeurd.
Ik moest even hardop lachenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:30 schreef Heero87 het volgende:
En het voorstel om een neutrale jury (uit bv. Amerika) te laten beslissen
De jury kwam op precies dezelfde uitslag uit, behalve Turkije. Want Turkije had een slecht nummer, maar in de West-Europese staten wonen nou eenmaal veel Turken.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 12:43 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Hmm... dat is jouw mening. Ik ben ervan overtuigd dat het liedje echt wel een kanshebber was in normale omstandigheden. Dat bewijzen de charts ook duidelijk, want niet alleen in België, maar ook in heel wat andere landen (waaronder Griekenland) staat ze nu al in de top-vijf.
Ik ga echt niet zeggen dat ze niet had moeten winnen, maar gezien de andere finalisten had een plek in de finale zeker verdiend geweest.
Frankrijk, Duitsland, UK en Spanje doen enkel mee omdat ze altijd rechtstreeks geplaatst zijn omdat ze zo groot zijn en veel geld steken in het festival. Moesten ze die rechtstreekse plek niet hebben gehad, dan hadden ze véél minder meegedaan de afgelopen jaren, want die vier doen het tegenwoordig vaak ontzettend slecht op Eurosong.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:13 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
De jury kwam op precies dezelfde uitslag uit, behalve Turkije. Want Turkije had een slecht nummer, maar in de West-Europese staten wonen nou eenmaal veel Turken.
Ik ben het trouwens niet echt eens met dat oost/west-verhaal. Alle Zuid-Europese staten doen mee (behalve Italië, maar die doet sowieso niet mee), en alle grote West-Europese staten doen mee. De enige die niet meedoet zo langzamerhand zijn Nederland en België. En die hadden ook gewoon slechte nummers.
Ja, dat is toch veel oneerlijker. Iedereen zit Oost-Europa te bashen, terwijl deze 4 landen zich niet eens hoeven te kwalificeren. We zouden deze landen moeten bashenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 14:17 schreef Heero87 het volgende:
[..]
Frankrijk, Duitsland, UK en Spanje doen enkel mee omdat ze altijd rechtstreeks geplaatst zijn omdat ze zo groot zijn en veel geld steken in het festival. Moesten ze die rechtstreekse plek niet hebben gehad, dan hadden ze véél minder meegedaan de afgelopen jaren, want die vier doen het tegenwoordig vaak ontzettend slecht op Eurosong.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |