quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 18:38 schreef twi het volgende:Overigens vind ik niet dat de selectie van AZ van volgend jaar kwalitatief beter is dan die van Ajax of PSV, maar wanneer je goeie subtoppers (De Cler, Cziommer, Van Galen, Perez, Gudjonsson, Landzaat) geheel in hun kwaliteit laat voetballen, blijkt dat dus genoeg om een titelkandidaat te zijn. Dan kun je daar zelfs nog jongens als Koevermans em De Zeeuw bij gooien die in hun taak ook amper uit hun rol vallen.
Ik schreef dan ook niet dat de selectie van AZ een betere is dan die van PSV/Ajax, maar op zijn minst wel gelijkwaardig. Op zich vind ik die van AZ eigenlijk wel wat beter, maar het scheelt niet veel. Feyenoord blijft wel lichtelijk achter op dat terrein.
Eens even het lijstje basisspelers afgaan, met erachter de volgorde van beste (1) tot slechtste van de 4 spelers per positie. Bij gelijke kracht gedeelde eerste of tweede plek.
Timmer (2) Stekelenburg (2) Gomez (1) Lodewijks (2)
Gomez is top. Maar heel veel verschil tussen 2 t/m 4 is er niet.
Jaliens (1) Boakye (2) Lamey/Reiziger (2) Greene (1)
Jaliens en Greene gelijkwaardig, hinkt tegen de top aan, bij Ajax en PSV ondermaats materiaal.
Mathijsen (1) Stam (1) Alex (1) Vlaar (2)
1 t/m 3 is allemaal top en gelijkwaardig, Stam is alleen blessuregevoelig en langzaam aan het worden, Alex kan niet opbouwen, en Mathijsen is nog niet killer genoeg op enkele momenten. Vlaar is nog een klasse minder.
Opdam/Luirink (2) Vermaelen (2) Ooier (1) Bahia (2)
Ooier duidelijk de degelijkste en beste, de andere 3 redelijk gelijkwaardig.
De Cler (1) Urby (2) Ball/Lamey (2) Bosschaert (3)
Tim met kop en schouders boven middelmatige wisselvallige tot zelfs dramatische (bosschaert) tegenhangers.
Landzaat (1) Sneijder (1) Culina (2) Hofs (1)
3 bijna gelijkwaardige spelers met ieder hun eigen kwaliteiten, alleen Culina is wat minder.
Cziommer (1) Maduro (1) Simons (1) Pauwe (2)
Nummer 1 t/m 3 wederom redelijk gelijkwaardig, met ieder specifieke kwaliteiten. Pauwe is een klasse minder.
Schaars (2) Lindenbergh (3) Cocu (1) De Guzman (2)
1 t/m 3 redelijk gelijkwaardig, Cocu steekt er nog wel wat bovenuit. Lindenbergh is niet echt van hetzelfde niveau.
Sektiou (2) Rosales (2) Farfan (1) Castelen (2)
Farfan klasse apart, 2 t/m 4 redelijk gelijkwaardig wisselvallige spelers.
Shota/Dembele (1) KJH (1) Vennegoor (2) Kuyt (1)
1 t/m 3 duidelijk de betere spelers, Vennegoor de minste, minder aantal goals van Shota en Kuyt t.o.v. KJH worden gecompenseerd door veel meer assists dan KJH van beide, redelijk gelijkwaardige spelers dus.
Huysegems (2) Rosenberg/Perez (2) Kone (2) Kalou (1)
Kalou duidelijk de beste, andere 3 vooralsnog gelijkwaardig matig.
Minste punten bij ellkaar opgeteld heeft meeste toppers in dit vergelijkend warenonderzoek . Uitslag :
AZ 16, Ajax 19, PSV 16, Feyenoord 19.
Bij Ajax ga ik er echter vanuit dat daar nog een goeie rechtsback en eventueel Davids als linkshalf bijkomt, dus die kruipen dan dicht tegen PSV en AZ aan. PSV is denk ik ook nog niet klaar met hun zwakke punten op de backpositie's. Feyenoord zal ook nog wel wat willen vervangen op linksback en centraal-mid. Maar met het vertrek van Kalou en Kuyt zou dat zomaar niet genoeg kunen zijn als daar geen goeie vervangers voor komen.
Al met al scheelt het erg weinig tussen AZ, PSV en Ajax, maar zoals gezegd de trainer bepaald wat ermee gedaan wordt, en daar krijgt de uitstekende PSV selectie de das om gedaan met de retard-versie van de Koemans.
Van Gaal (1) Ten Cate (1) R Koeman (3) E. Koeman (2)
Al met al komt AZ er net het beste vanaf. En dan ga ik nog vanuit dat AZ matige flanken niet versterkt worden, want als Leonardo en Jenner komen, wordt het pas echt gevaarlijk. Al met al zeker een selectie die met de top meekan, en dan zal het verschil op de bank moeten zitten in de vorm van reservespelers. Ook daar schat ik AZ net het beste in.
Over deze uitslag kan helaas niet gecorrespondeerd of onderhandelt worden. Ik bepaal hier uit pure expertise en objectiviteit de kwaliteiten.