Ja ik woon al een paar jaartjes in de Bijlmer. En wat me het eerste opviel was dat de straten zo vol met troep waren. Mensen hebben het hier blijkbaar niet zo nou met het leefmilieu. Ijsje gekocht; hoppa het verpakkingsmateriaal gewoon achter je op de grond gooien. Antilianen en dergelijken die gewoon hun blikjes bier of halfopgegeten patat in de metro achterlaten. Ach, wordt toch wel opgeruimd. Netjes op je beurt wachten is ze blijkbaar ook niet geleerd. Vooral Afrikaanse vrouwen kunnen er wat van. Hup gewoon zo snel mogelijk de metro in en je er niet uit laten. Ik heb er gelukkig wat op gevonden. Gewoon door ze heen lopen.
En ik kan er gewoon maar niet aan wennen. Irriteer me er mateloos over. Ben gewoon iemand die zn troep bij zich houdt totdat hij een vuilnisbak gevonden heeft, of ik neem het gewoon mee naar huis en gooi het daar weg.
Nou is het toppunt van ergenis echt het bezoek aan de supermarkt. Die Afrikaanse vrouwen denken echt dat ze nog in Afrika zitten. Vandaag bijvoorbeeld. Sta ik in de Lidl in de rij voor de kassa. Zie ik recht bij een andere kassa een vrouw haar boodschappen uit haar mandje naar de band overzetten. En ze gooit later het mandje gewoon schuin neer, terwijl er een nette stapel is.
Nou denk je misschien.. wat een huillie. Maar het is een hele rare gewaarwording. In een supermarkt in een gewone wijk ben je gewend je mandje gewoon in de stapel andere mandjes te zetten. Hier in de Bijlmer doen ze het anders. De een gooit z'n mandje neer. Waarnaar de ander het er gewoon schuin opzet. Een ander gooit het er naast. Een ander weer gooit het daar weer dwars op.
Echt van WTF!
En dan de nonchalantheid waarmee ze dingen doen joh. "Oh deze 2 pakken vruchtensap wil ik niet" -> hoppa gewoon ergens neerzetten. Komt wel goed joh. Gewoon in een zo'n scheve stapel mandjes zetten.
En er is meer.. ja er is meer. Bij de plek waar je je boodschappen in je tas zet, zie je ze allemaal verpakkingsmateriaal weghalen en gewoon ergens neerpleuren. Maakt niet uit waar. Zo hoeven ze minder mee te sjouwen. Echt hoe verzin je het.
Ben ik ff blij dat ik binnenkort ga verhuizen. Weg uit de bananenrepubliek.