Als het in Belgie -en bijna de rest van de wereld- gebeurt, waarom dan niet in Nederland?quote:Op donderdag 18 mei 2006 16:55 schreef the_legend_killer het volgende:
Lijkt me niet echt dat er omkopingen zijn geweest.
Laurent Delorge.quote:Op donderdag 18 mei 2006 16:23 schreef Greetings het volgende:
Trouwens, dit is zeer suggestief hoor.... maar kwam zo in me op..... ADO heeft toch een paar maanden geleden zo'n Belg aangetrokken? Die al meetrainde maar nog niet speelde?
Die Belg was verdacht in het Belgische omkopingsschandaal, wellicht heeft hij wat connecties bij ADO binnengebracht..... het zou erg stom van hem zijn, maarja je weet nooit.... hoe heet die belg ook weer?
in het legale circuit gaat 40 miljoen om. Het omkopen gebeurt meestal vanuit het illegale circuit (zie België)quote:Op donderdag 18 mei 2006 15:33 schreef Erasmusch het volgende:
Hoe kan een villa nou cash worden afgereken als er in die hele business 40mln omgaat? Dit gaat toch over gokkers uit het buitenland?
Te weinig opvallende uitslagen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 18:16 schreef Simpelweg het volgende:
[..]
Als het in Belgie -en bijna de rest van de wereld- gebeurt, waarom dan niet in Nederland?
ik zal je maar niet vertellen wie dat wasquote:Op donderdag 18 mei 2006 18:17 schreef Simpelweg het volgende:
Editie NL nu
[edit] lol...staaltje klasse journalistiek hoor...
was een gozer die wat vertelde dat ie tussenstanden doorgaf aan een Chinese goksite, zoals hier ook al eerder in het topic werd vermeldt. Niks illegaals aan natuurlijk, er zijn ook genoeg goksites in omringende landen die live weddenschappen aanbieden op eredivisie wedstrijden. Het werd echter gebracht alsof die jongen zelf gebruikt werd in de illegale zaken.. hij kon ook niet in beeld komen met zijn gezicht.
Weinig nieuws dus.![]()
Jij ?quote:Op donderdag 18 mei 2006 18:42 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ik zal je maar niet vertellen wie dat was
Stel je voor dat de keeper van Utrecht (de zwarte die zoveel blunderde, effe zijn naam kwijt) nadatquote:Op donderdag 18 mei 2006 16:17 schreef Greetings het volgende:
Sorry hoor, maar als je een villa cash afrekent ben je toch ook niet goed bij je hoofd.....![]()
En hoe kan je uberhaupt ZOVEEL in cash hebben![]()
Inderdaad, beetje tussenstanden doorgeven is wel schandalig hoor, langs de lijn ook al zo'n schandelijk programma, straks doen de chinezen er nog hun voordeel mee.quote:Op donderdag 18 mei 2006 18:17 schreef Simpelweg het volgende:
Editie NL nu
[edit] lol...staaltje klasse journalistiek hoor...
was een gozer die wat vertelde dat ie tussenstanden doorgaf aan een Chinese goksite, zoals hier ook al eerder in het topic werd vermeldt. Niks illegaals aan natuurlijk, er zijn ook genoeg goksites in omringende landen die live weddenschappen aanbieden op eredivisie wedstrijden. Het werd echter gebracht alsof die jongen zelf gebruikt werd in de illegale zaken.. hij kon ook niet in beeld komen met zijn gezicht.
Weinig nieuws dus.![]()
quote:ADO, Utrecht en Willem II verdacht
Tip spelersvrouw over omkoping
door John van den Heuvel en Bert Huisjes
DEN HAAG, vrijdag
Justitie heeft videobeelden opgevraagd van een reeks wedstrijden in het betaald voetbal waarbij mogelijk sprake is van doorgestoken kaart. Ook wordt het gokgedrag rond de wedstrijden op afwijkingen onderzocht. Hoewel justitie zelf geen clubs noemt, zeggen insiders dat onder meer wordt gekeken naar wedstrijden van ADO Den Haag, FC Utrecht en Willem II. Bij de Haagse club zijn spelers en medewerkers gehoord. Bij beide andere clubs zouden aanwijzingen worden onderzocht.
Het parket in Den Haag onderstreepte gisteren dat het gaat om een breed opgezet onderzoek, dat het hele profvoetbal in ons land beslaat. Naar nu blijkt is justitie onlangs door een expartner van een speler getipt over omkoping. Bij een club heeft dat al geleid tot diverse verhoren van spelers en personeel. Bij andere clubs worden gespeelde wedstrijden nader geanalyseerd, waarbij mogelijk sprake is van beïnvloeding door criminele goksyndicaten.
Toejuichen
De voetbalbond KNVB is sinds zes weken van het onderzoek op de hoogte. De bond stelt dat de „onderste steen boven moet komen”. „We juichen het onderzoek toe”, zei directeur Henk Kesler gisteren tegen deze krant. „We verlenen alle medewerking.”
De voorzitters van FC Utrecht en Willem II zeiden gisteren niet op de hoogte te zijn van het oriënterende onderzoek naar hun clubs. „Wij zijn niet benaderd”, aldus voorzitter Hans Verbunt van Willem II. Bij FC Utrecht wordt een onderzoek met vertrouwen tegemoet gezien. „Of onze club daarbij zit, we zullen het zien”, zegt voorzitter Jan-Willem van Dop. „We hebben ons personeel op de hoogte gesteld.”
Justitie hoopt aanwijzingen te vinden door onder meer te bekijken of sprake is geweest van buitensporig hoge gokinzetten bij verdachte wedstrijden.
Wanneer waren die wedstrijden? Ik kan ze niet herrinneren.quote:Clubs zeer verbaasd door onderzoek naar corruptie in voetbal
vrijdag 19 mei 2006
De regionale voetbalclubs RKC Waalwijk, Willem II, TOP Oss en FC Den Bosch vrezen het onderzoek van justitie naar omkooppraktijken in het betaalde voetbal niet. ’Bij ons is niets aan de hand’, roepen de clubs in koor.
Henry van der Vegt, de algemeen directeur van RKC Waalwijk, kan zich al helemaal niet voorstellen dat er in Nederland wedstrijden worden verkocht. „In omringende landen gebeurt het wel. Maar het past niet in onze cultuur“, zegt hij. Doelman Rob van Dijk van dezelfde club voegt eraan toe nooit benaderd te zijn. „En als er één in staat is om een wedstrijd te beïnvloeden, dan is de keeper het wel.“ Van Dijk zegt dat er aan het einde van elk seizoen wel rare uitslagen voorkomen. RKC verspeelde eens Europees voetbal omdat FC Utrecht met 6-0 van Groningen won. „Ook toen had ik niet het idee dat die wedstrijd verkocht was.“
RKC is nog niet door justitie gehoord. FC Den Bosch al evenmin. „Ik kan me bij ons ook geen wedstrijden indenken waarvan het resultaat van buitenaf beinvloed is“, zegt technisch manager Fred van der Hoorn. „Justitie heeft zich niet gemeld. Ik zie een onderzoek met vertrouwen tegemoet. Een paar mensen hebben publiekelijk over de invloed van goksyndicaten op de uitslagen in de Nederlandse competitie gesproken. Die mensen moeten nu ook B zeggen. En als er geen bewijzen zijn, dan moeten ze flink door het stof kruipen.“ Van der Hoorn denkt dat het loos alarm is. „In Nederland is het veel moeilijker dan bijvoorbeeld in België. Daar hebben de voorzitters de macht. In Nederland worden clubs op afstand bestuurd en is het wat minder toegankelijk.“
Zeer verbaasd
Willem II-voorzitter Hans Verbunt is ’zeer verbaasd’ dat er in Nederland met wedstrijden gesjoemeld zou worden. „Ik heb er nooit iets van gemerkt. Maar als je realistisch nadenkt, dan zou het niet eens zo vreemd zijn. Willem II is er niet bij betrokken. We zijn ook niet door justitie gehoord.“
Toch viel de naam van Willem II gisteren. Van der Hoorn staat de 1-4 nederlaag van de Tilburgse club tegen Cambuur nog helder voor de geest. Trainer Co Adriaanse stapte na die wedstrijd op. FC Den Bosch degradeerde. „Het blijft gissen wat zich toen afspeelde.“
TOP Oss was gistermiddag nog niet van publicaties over omkoping in het Nederlandse voetbal op de hoogte. De selectie viert vakantie op Kreta. „Ik heb er niks van meegekregen“, zei trainer Hans de Koning. „Maar TOP is nooit door mensen van buitenaf benaderd. En die periodetitel hebben we dit seizoen echt op eigen kracht gehaald.“
(bron: Brabants Dagblad)
Willem II v Cambuur was in het seizoen 99/0 volgens mijquote:Op vrijdag 19 mei 2006 10:09 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Wanneer waren die wedstrijden? Ik kan ze niet herrinneren.
In datzelfde seizoen op de laatste speeldag speelde we trouwens tegen een nogal ongeinspireerd Sparta en wonnen met 7-0 terwijl er nog een kans op nacompetitie wasquote:Op vrijdag 19 mei 2006 10:15 schreef DutchGooner het volgende:
[..]
Willem II v Cambuur was in het seizoen 99/0 volgens mij
2000/2001quote:Op vrijdag 19 mei 2006 10:09 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Wanneer waren die wedstrijden? Ik kan ze niet herrinneren.
Vitesse ontsnapte aan degradatie door inderdaad van Utrecht te winnen, maar Utrecht speelde een week later de bekerfinale, dus daar wat achter zoeken ivm omkoping is vergezochtquote:Op vrijdag 19 mei 2006 10:25 schreef Stpan het volgende:
Als we in die trend verder gaan:
Was het niet Vitesse die ontsnapte aan rechtstreekse degradatie door thuis tegen het al voor Europees voetbal spelende FC Utrecht punten te pakken of zelfs te winnen?
quote:Kesler wil onderste steen boven hebben
Van onze verslaggever Charles Bromet
AMSTERDAM - Met de opmerking dat ‘de onderste steen boven moet’ reageert Henk Kesler op het oriënterend onderzoek dat door justitie is ingesteld naar fraude in het profvoetbal. De directeur betaald voetbal van de KNVB was zes weken geleden al op de hoogte gebracht door het Openbaar Ministerie (OM) en toonde zich derhalve niet geschrokken.
Een woordvoerster van het OM in Den Haag zegt dat het onderzoek nog in een ‘pril stadium’ verkeert en dat vooralsnog sprake is van een oriënterende fase. Of de focus van het onderzoek alleen ligt bij fraude of bij fraude én omkoping wil het OM nog niet zeggen. ‘Maar we hebben serieuze aanwijzingen en die gaan wij nu onderzoeken. Als we meer weten, treden we naar buiten.’
Kesler juicht het onderzoek toe, zo zegt hij in reactie op een publicatie in De Telegraaf. In dat artikel wordt melding gemaakt van spelers uit de eerste divisie en de middenmoot van de eredivisie die geen al te hoge salarissen hebben, maar wel met contant geld dure huizen en auto’s zouden hebben gekocht.
Op dat aspect van het verhaal wenst het OM niet te reageren omdat ‘alle inhoudelijke informatie die wij verstrekken in deze fase ons onderzoek kan schaden’. Op verzoek van het OM had de KNVB tot nog toe dan ook niets naar buiten gebracht.
Kesler: ‘Ik reageer in deze zaak als een echte advocaat: niemand is schuldig tot het tegendeel is bewezen. Ik ben ook nergens bang voor. De KNVB heeft geen apparaat om dit te onderzoeken. Bovendien, waar moet de KNVB onderzoek naar doen? Wij worden niet getipt door clubs.’
De directeur sluit niet uit dat in Nederland illegale praktijken bestaan in het profvoetbal. ‘Maar ik werk nu tien jaar bij de KNVB. En het mooie is: iedereen kan van elke wedstrijd beelden opvragen, als men iets vermoedt. Maar er is nooit tegen mij gezegd: kijk nog eens naar die wedstrijd, want daar was iets aan de hand. Ook zijn er nooit meldingen binnengekomen via het internationale Early Warning System van de Lotto.’
Kesler zegt het verloop van het onderzoek rustig af te wachten. ‘Ik hoop niet dat het onderzoek al te lang duurt, want dan blijft er een grauwsluier overheen liggen. Angstig ben ik niet, maar ik steek de vlag er ook niet van uit. Natuurlijk levert deze zaak wel imagoschade op, maar als er daadwerkelijk iets aan de hand is, is het goed dat er wordt ingegrepen. De KNVB zal dan ook volledige medewerking verlenen.’
Edwin Lugt, directeur van de Coöperatie Eerste Divisie (CED), is in tegenstelling tot Kesler wel overvallen door het onderzoek. Hij kondigt aan dat de CED ook direct zelf een onderzoek instelt naar mogelijke malversaties. ‘Als in de praktijk blijkt dat er inderdaad sprake is van fraude, dan is dat een trieste zaak.
‘Het zou naïef zijn te veronderstellen dat goksyndicaten Nederland links hebben laten liggen, als je ziet wat er in ons omringende landen allemaal gebeurt’, vervolgt Lugt. ‘Maar stel dat er vier rotte appelen zijn onder de spelers, om een voorbeeld te noemen, dan is dat een zeer klein percentage.’
Lugt zegt al intern te zijn nagegaan of hij zich van het afgelopen voetbalseizoen incidenten kon herinneren die als discutabel kunnen worden beoordeeld. ‘Die vraag stel je jezelf logischerwijs. Zo van: zijn er nog gekke beslissingen genomen? Maar daar moeten we nu nog maar eens nader onderzoek naar doen.’
Kesler: ‘Zolang er geen strafbare feiten aan het licht komen, blijf ik geloven dat onze competities redelijk onkreukbaar en schoon zijn. Ik heb altijd gedacht dat we in Nederland te calvinistisch zijn voor dergelijke praktijken.
‘Het zou me zeer teleurstellen als toch sprake is van strafbare feiten. Ik heb goede hoop dat de zaak met een sisser afloopt, maar daarvoor durf ik mijn hand niet in het vuur te steken. Dat zou gevaarlijk zijn.’
De Volkskrant
Ik vraag me af of je dat er onder kunt scharen .... want Utrecht moest inderdaad met grote cijfers winnen, maar was daarbij OOK afhankelijk van de resultaten bij RKC-Roda en Sparta-Vitesse. Doordat Sparta Vitesse verrassend op 2-2 hield, ging Utrecht uiteindelijk Europa in. Wat ik me van die 6-0 kan herrinneren, is dat er eigenlijk maar één doelpunt bijzat waarbij de keeper er slecht uitzag. De rest waren geen opzichtige blunders ofzo...quote:Op vrijdag 19 mei 2006 10:29 schreef brighton het volgende:
[..]
2000/2001
Naast RKC miste ook Vitesse toen Europees. Vier ploegen eindigden met 59 punten. Voor aanvang had Utrecht nog het minste doelsaldo, na de 6-0 op Groningen stonden ze ineens vijfde. Klinkt wel verdacht in ieder geval...
Die quotes zullen ongetwijfeld dichter bij elkaar liggen en daardoor minder interessant zijn lijkt me...quote:Op vrijdag 19 mei 2006 10:34 schreef OnlineGokker het volgende:
Degradatie of europees voetbal is voor de omkopers toch helemaal niet interessantDe outsider laten winnen ljkt mij het meeste geld op te leveren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |