quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 18:13 schreef Mini_rulez het volgende:Als jij een zin begint met "het is niet nodig", komt het meer over als een feit dan als een mening.
Het is toch echt een feit dat je prima kan afvallen (en op gewicht kan blijven) zonder ooit ook maar 1 calorie te tellen. Velen met mij zijn het levende bewijs.
Maar als jij elke boterham op de weegschaal wil leggen om op de calorie nauwkeurig te kunnen bepalen wat je binnen krijgt moet je dat zelf weten. Het
hoeft echter niet. Ik zeg niet tegen anderen dat ze hun mond moeten houden, dus dat arrogante vast best mee (vind ik
![]()
).
Voeding is veel meer dan alleen caloriën, je zou hier bijna een bananen-fobie oplopen. Wat gezond is heeft veel meer te maken met vitamines, voedingsvezels etc. Dat leer je niet met caloriën tellen.
Om een heel simpel voorbeeld te geven: in een grofvolkoren boterham met pindakaas zit ongetwijfeld meer caloriën dan een knackebröd met van de enge dieetkaas (en jullie weten vast ook precies hoeveel meer
![]()
)
Maar de vezels en de vetten zorgen ervoor dat je langer een verzadigd gevoel hebt en dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft, de vezels zorgen voor een goede darmwerking, in pindakaas zitten vele belangrijke vitamines én (maar dat is persoonlijk) het is veel lekkerder.
Zoals ook in een column van een voedingsdeskundige in de Metro stond
quote:
"Wie kiest voor normale producten als brood, groenten, fruit, vis en kaas wordt echt niet dik"