abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 juli 2006 @ 19:40:22 #201
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_39985050
quote:
op woensdag 19 juli 2006 17:03 schreef #ANONIEM het volgende:

[..]

maar wanneer zo'n aandeel een cent stijgt en je verkoopt de aandelen dan krijg je dus wel uitbetaald.. dit gebeurd dan door de aandeelhouders zelf die het ook in stand houden?

een cent stijgen in waarde zou dan dus iets van 14% 'waardestijging' inhouden... waarna je het kan verkopen?

hamvraag voor mij: waar komt de winst vandaan voor de mensen die het bij zo'n stijging verkopen? betalen de andere beleggers dat.. waarna het weer daalt en hen dus verlies hebben?
ja

waar het in de praktijk op neer komt is dat je als kleine speculant altijd verliest van de wat grotere marktpartijen die het als hobby hebben kleine goudzoekertjes uit te schudden

mijn tip: niet aan beginnen

gewoon jezelf een paar vragen stellen.
als het bedrijf niets waard is, waarom dan 8 cent betalen voor een aandeel?
en, misschien nog wel de belangrijkste. waarom zou iemand anders die aandelen voor zeg 10 cent willen kopen?

als een aandeel 0 waard is, dan zou dat ook mijn prijs zijn. niets dus
  woensdag 19 juli 2006 @ 20:05:21 #202
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39985764
bij dat soort aandelen is kopen niet het probleem, maar zie maar weer eens een koper terug te vinden, die er die cent meer voor wil betalen. zo was het ook destijds met and, wat een tijd lang tussen de 0,01 en de 0,02 bungelde. hopeloze zaak dus.
pi_39994204
quote:
op woensdag 19 juli 2006 20:05 schreef el. het volgende:
bij dat soort aandelen is kopen niet het probleem, maar zie maar weer eens een koper terug te vinden, die er die cent meer voor wil betalen. zo was het ook destijds met and, wat een tijd lang tussen de 0,01 en de 0,02 bungelde. hopeloze zaak dus.
ja maar als het juist tussen die 0,01 en 0,02 bungelt dan kan je het dus gewoon verkopen bij 0,02.. als je op tijd bent... wat is daar hopeloos aan dan?

ceteco staat soms ook op 0,08 voor een dag of twee.. kan je dan niet verkopen?

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 19-07-2006 23:51:51 ]
  woensdag 19 juli 2006 @ 23:55:12 #204
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39994377
je komt er niet tussen en als je er al tussen komt, dan zit je in de tang. zodra iemand wil kopen ben jij niet de eerste, dit soort zaken zijn niet voor de particuliere belegger weggelegd. hoe de handel precies in elkaar steekt weet ik ook niet, maar je hebt er geen bal aan.

en and, wat ik net aanhaalde, was een ander verhaal en is uiteindelijk herwaardeerd naar 5¤ ofzo, er was iets mee in ieder geval.
pi_39995448
quote:
op woensdag 19 juli 2006 23:55 schreef el. het volgende:
je komt er niet tussen en als je er al tussen komt, dan zit je in de tang. zodra iemand wil kopen ben jij niet de eerste, dit soort zaken zijn niet voor de particuliere belegger weggelegd. hoe de handel precies in elkaar steekt weet ik ook niet, maar je hebt er geen bal aan.

en and, wat ik net aanhaalde, was een ander verhaal en is uiteindelijk herwaardeerd naar 5¤ ofzo, er was iets mee in ieder geval.
ja en staat nu ¤ 8,-

oke maar dan is dat wel duidelijk..

iets anders... apple heeft nabeurs vermeld dat ze betere resultaten hebben... ik nu apple aangekocht maar kan hem nergens vinden bij andere aandelen... waar moet ik dan kijken? vedior e.d. staat bijvoorbeeld bij euronext.. waar staat apple?

en bij het aankopen van apple staat dat het in usd is... kan ik dan wel gewoon vanaf mijn effectenrekening het in euro's aankopen? worden de euro's automatisch omgezet in usd of niet? hoe zit dus... of wordt het morgenvroeg nu automatisch dan geroyeerd?
  donderdag 20 juli 2006 @ 00:32:17 #206
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39995628
quote:
op donderdag 20 juli 2006 00:25 schreef #ANONIEM het volgende:
iets anders... apple heeft nabeurs vermeld dat ze betere resultaten hebben... ik nu apple aangekocht maar kan hem nergens vinden bij andere aandelen... waar moet ik dan kijken? vedior e.d. staat bijvoorbeeld bij euronext.. waar staat apple?
apple staat in de nasdaq, wall street dus.
quote:
en bij het aankopen van apple staat dat het in usd is... kan ik dan wel gewoon vanaf mijn effectenrekening het in euro's aankopen? worden de euro's automatisch omgezet in usd of niet? hoe zit dus... of wordt het morgenvroeg nu automatisch dan geroyeerd?
je zal moeten nagaan of je bankier dat doet of wil doen. op het moment dat je koopt wordt dat verrekend met de huidge ¤/$ koers. zodra je verkoopt gaat daar ook weer de, dan geldige, wisselkoers overheen.
ik weet niet of er ook vs fondsen worden verkocht waarin je het wisselkoersverhaal kunt omzeilen, maar ik denk het niet. met beleggingsfondsen gebeurt dit nog wel eens.
pi_39995920
quote:
op donderdag 20 juli 2006 00:32 schreef el. het volgende:
apple staat in de nasdaq, wall street dus.

je zal moeten nagaan of je bankier dat doet of wil doen. op het moment dat je koopt wordt dat verrekend met de huidge ¤/$ koers. zodra je verkoopt gaat daar ook weer de, dan geldige, wisselkoers overheen.
ik weet niet of er ook vs fondsen worden verkocht waarin je het wisselkoersverhaal kunt omzeilen, maar ik denk het niet. met beleggingsfondsen gebeurt dit nog wel eens.
oke dank je

ik zit bij de postbank en daar kan ik gewoon op de nasdaq handelen, dus lijkt me dat het gewoon omgewisseld wordt. dit waren mijn vragen tot nu toe, dank je voor de reacties

misschien nog een kleine laatste vraag als afsluiting

ik heb nu apple aandelen gekocht voor 12 uur. nabeurs werd bekend dat de omzet e.d. van apple gestegen zijn (iets van 45% ofzo) dus dan zal het de volgende beursdag vanaf 9:00 wel omhoog gaan... zit ik als particulier nu redelijk aan het begin van die lift of aan het einde?

bedoel worden mijn aandelen nu ook voor een prijs gekocht die ongeveer nog gelijk staat aan de openingsprijs of stijgt zo'n aandeel na zulke informatie zo snel dat ik als particulier er niet van mee kan profiteren (omdat mijn bank het te laat inkoopt of het later wordt verwerkt)?

m.a.w. heb ik ook wel iets aan dergelijke informatie die voor de beursopening bekend wordt gemaakt?
  donderdag 20 juli 2006 @ 11:29:34 #208
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_40005353
quote:
op donderdag 20 juli 2006 00:41 schreef #ANONIEM het volgende:
... zit ik als particulier nu redelijk aan het begin van die lift of aan het einde?
dat zou jij moeten weten, jij hebt je erin verdiept als het goed is.
quote:
bedoel worden mijn aandelen nu ook voor een prijs gekocht die ongeveer nog gelijk staat aan de openingsprijs of stijgt zo'n aandeel na zulke informatie zo snel dat ik als particulier er niet van mee kan profiteren (omdat mijn bank het te laat inkoopt of het later wordt verwerkt)?

m.a.w. heb ik ook wel iets aan dergelijke informatie die voor de beursopening bekend wordt gemaakt?
als je nabeurs hebt gekocht, dan kan het alle kanten op. verder hangt het helemaal af of je hoger hebt geboden, nou ja het hangt van van alles af.

weet je, volgens mij kun je beter een keer een boek kopen over beleggen, de vragen die je steld zijn keer op keer dingen die je beter kunt weten vóór je gaat beleggen.
.
  donderdag 20 juli 2006 @ 12:00:32 #209
93207 joriszss
you need less, to become more
pi_40006365
zoals ik eerder in dit topic poste
quote:
wanneer er veel transacties worden gedaan na sluiting zal dit van invloed zijn op de openingsprijs de volgende handelsdag. deze transacties worden meegenomen in de pre-openingsfase - fase voor opening van de beurs -, in deze fase wordt de openingsprijs voortdurend berekend. de uiteindelijke openingsprijs wordt vastgelegd tijdens de opening auction. een order die dus 's avonds om 11 uur wordt gegeven, zal pas de volgende handelsdag tegen de openingsprijs worden uitgevoerd.
en zoals el. zegt, verdiep je eerst wat verder in de materie, dat kan nooit kwaad, uiteindelijk gaat t wel om keiharde centen.
The greatest things in life cost nothing
pi_40006873
ja ik weet dat ik er wat meer over moet lezen maar had net het verkeerde boek getroffen en op internet vind ik daarnaast niet duidelijk het antwoord op die vragen

maar oke, er wordt dus pre-beurs een openingskoers berekend... als je nou een limiet hebt meegegeven om dat aandeel te kopen en de uiteindelijke openingskoers is hoger dan dat, dan kan je beter volgens 'bestens' aankopen? want hoe weet je nou precies wat de openingsprijs zal worden en dus of je order niet geroyeerd wordt (omdat je als limiet iets lager hebt meegegeven)?

bijvoorbeeld apple die nu op 54,15 staat en ik heb een limiet meegegeven van 54,17... is de kans dan wel groot dat het opgekocht wordt voor die prijs of wordt mijn order geroyeerd? kan ik hiebij dan beter 'bestens' doen omdat de openingsprijs nog niet bekend is..?

en mijn allerlaatste vraag voor vandaag:
als je apple hebt gekocht en je wilt je order royeren.. dan gebeurd dat pas bij het openen van nasdaq dus rond half 4. is je geld dan tot die tijd wel weg of zou je het nog kunnen gebruiken dan voor bijvoorbeeld euronext?

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2006 12:32:56 ]
  donderdag 20 juli 2006 @ 12:34:10 #211
93207 joriszss
pi_40007443
je geeft die limiet niet voor niets mee, je wil dat aandeel voor die prijs die jij denkt dat het aandeel waard is. je wil het aandeel niet kopen voor een prijs boven die limiet, dan zou het aandeel dus overgewaardeerd zijn en dus naar verwachting in prijs dalen.

een aandeel vertegenwoordigd een deel van de waarde van een bedrijf, denk jij dat de waarde bijv. 1000 euro bedraagt, en er staan 100 aandelen uit, dan is het loos om 11 euro voor een aandeel te betalen, hoe graag je het ook wil hebben, het aandeel is maar 10 euro waard. tenzij jij via inzichten andere verwachtingen hebt dan het gros van de beleggers en vermoed dat de waarde hoger zal zijn (1200). volgens jou is het aandeel op 10 euro ondergewaardeerd en zal je het aandeel ook voor 11 euro aan willen schaffen. dit puur omdat je gelooft dat de waarde zichtbaar zal worden en het aandeel uiteindelijk 12 euro waard zal zijn.

je moet dus niet tenkoste van alles een aandeel willen hebben, het is - zeker als je net begint met beleggen - misschien verstandiger om tijdens de handelsdag te kopen, omdat je dan direct inzicht hebt op de koers. besluit jij echter op vrijdagavond tot de aankoop van bepaalde effecten, dan kan door ontwikkelingen (een escalatie in het middenoosten bijv.) dit de prijs van het effect danig doen verschuiven. je hebt er echter geen direct zicht op.
pi_40008229
quote:
op donderdag 20 juli 2006 12:34 schreef joriszss het volgende:
je geeft die limiet niet voor niets mee, je wil dat aandeel voor die prijs die jij denkt dat het aandeel waard is. je wil het aandeel niet kopen voor een prijs boven die limiet, dan zou het aandeel dus overgewaardeerd zijn en dus naar verwachting in prijs dalen.

een aandeel vertegenwoordigd een deel van de waarde van een bedrijf, denk jij dat de waarde bijv. 1000 euro bedraagt, en er staan 100 aandelen uit, dan is het loos om 11 euro voor een aandeel te betalen, hoe graag je het ook wil hebben, het aandeel is maar 10 euro waard. tenzij jij via inzichten andere verwachtingen hebt dan het gros van de beleggers en vermoed dat de waarde hoger zal zijn (1200). volgens jou is het aandeel op 10 euro ondergewaardeerd en zal je het aandeel ook voor 11 euro aan willen schaffen. dit puur omdat je gelooft dat de waarde zichtbaar zal worden en het aandeel uiteindelijk 12 euro waard zal zijn.

je moet dus niet tenkoste van alles een aandeel willen hebben, het is - zeker als je net begint met beleggen - misschien verstandiger om tijdens de handelsdag te kopen, omdat je dan direct inzicht hebt op de koers. besluit jij echter op vrijdagavond tot de aankoop van bepaalde effecten, dan kan door ontwikkelingen (een escalatie in het middenoosten bijv.) dit de prijs van het effect danig doen verschuiven. je hebt er echter geen direct zicht op.
dit geeft nog niet echt antwoord erop of mijn order automatisch geroyeerd wordt en of je beter 'bestens' kan doen bij aankoop voor de beursopening...
  donderdag 20 juli 2006 @ 13:23:23 #213
93207 joriszss
pi_40009071
soms laat ik mij een beetje meevoeren

je kan beter geen bestensorder doen (als dit sowieso wel mogelijk is bij de postbank, sns staat het via online beleggen niet toe ter bescherming van de klant). bij een bestens koop je in tegen de beste koers op dat moment, dit is dus niet verstandig om te doen voor opening van de beurs omdat je dan totaal geen zicht hebt op de prijs.
je kan dus het best de limietorder opgeven, het effect zal aangekocht worden wanneer de koers onder het limiet zit.
kies je voor een dagorder, dan zal de limietorder een dag lopen, wordt de limiet die dag bereikt dan zal de order worden uitgevoerd. komt de handelsdag ten einde en is de limiet niet bereikt, dan zal de order niet meer worden behandeld.
een andere optie is een doorlopende order, deze wordt ingesteld met een bepaalde einddatum, de limietorder zal lopen tot de einddatum.
een limietorder die voor opening van de handelsdag wordt gegeven is automatisch een doorlopende order met als einddatum de handelsdag. je kan ook dan de einddatum verder vooruitschuiven.
een bestensorder is automatisch een dagorder, de order wordt uitgevoerd tegen de marktprijs op het moment van plaatsen van de order. is het aanbod echter te laag, dan zal op de markt verder worden gezocht naar openstaande orders met een iets minder goedde prijs, totdat de order opgevuld is.

hopelijk beantwoord dit je vraag wel .
en hopelijk is alles wat ik zeg nog steeds correct, anders zal ik het wel horen van de echte experts op dit forum
pi_40010881
beantwoord mijn vraag wel, dank je

maar er wordt dus een nieuwe openingskoers berekend door alle transacties die nabeurs (of voorbeurs) zijn gedaan... als de sluitingskoers bijvoorbeeld 10 euro is en er was nabeurs een bericht dat het bedrijf het heel goed heeft gedaan dan mag verwacht worden dat het aandeel zal gaan stijgen. als ik dan een limiet geef van 10,02 bijvoorbeeld, is de kans dan niet groot dat mijn order niet direct aan het begin van de beursdag uitgevoerd wordt? dus als het ware dat de eerst berekenende openingskoers dan 10,10 is... hierdoor loop ik de boot dan mis als ik een limiet opgeef..

een bestens order zou het dan wel tegen 10,10 kopen waarna je van de overige aandelenstijging kan profiteren... toch? moet ik dan gewoon aan het begin van de beurs kijken of mijn order uitgevoerd wordt en zo niet direct weer een nieuwe aankooptransactie starten met een nieuwe limiet (bijvoorbeeld 10,12 dan)?

hoop dat ik wat duidelijk ben... gister trouwens mijn eerste aandelentransactie ooit gedaan, 16 euro winst

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2006 14:15:07 ]
  vrijdag 21 juli 2006 @ 15:54:12 #215
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40050323
dell
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 21 juli 2006 @ 16:42:25 #216
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40051793
amd

het is wel feest vandaag
Mijn reisverslagen
  vrijdag 21 juli 2006 @ 16:50:54 #217
93207 joriszss
pi_40052024
zou m. borsato zoiets bedoelen met dat nr. rood??
aex 4 stijgers
midcap 4 stijgers
smallcap 3 stijgers

achja, de zon schijnt iiig .
  vrijdag 21 juli 2006 @ 18:44:30 #218
65103 Denocorp
Fasten your seatbelts
pi_40054945
wat een rare volatiele zomer.... het lijkt wel een achtbaan, die koersbewegingen
Bankiertje
  vrijdag 21 juli 2006 @ 21:25:11 #219
93207 joriszss
pi_40058517
quote:
op vrijdag 21 juli 2006 16:42 schreef selang het volgende:
amd

het is wel feest vandaag
er gaan geruchten dat er een fusie op komst is tussen amd en ati.
de sterke daling zou afkomstig zijn van dalende verkopen.

het is sowieso niet makkelijk op dit moment in de markt voor consumer processors, nieuwe modellen volgen elkaar in een snel tempo op en intel produceerd sterke processors die momenteel onverslaanbaar lijken (kijk naar de core duo processors). maarja, met zo'n groot scala aan producten moet ik er nog eens goed voor gaan zitten om het eens echt uit te diepen, eerst eens dat laatste tentamen maken.
pi_40067429
als wannabe belegger moet ik hier natuurlijk ook zijn
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 22 juli 2006 @ 11:38:36 #221
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_40070173
quote:
op vrijdag 21 juli 2006 21:25 schreef joriszss het volgende:
er gaan geruchten dat er een fusie op komst is tussen amd en ati.
de sterke daling zou afkomstig zijn van dalende verkopen.

het is sowieso niet makkelijk op dit moment in de markt voor consumer processors, nieuwe modellen volgen elkaar in een snel tempo op en intel produceerd sterke processors die momenteel onverslaanbaar lijken (kijk naar de core duo processors). maarja, met zo'n groot scala aan producten moet ik er nog eens goed voor gaan zitten om het eens echt uit te diepen, eerst eens dat laatste tentamen maken.
ik heb je linkjes nog niet aangeklikt, dus misschien zit ik er gewoon naast, maar volgens mij is de verkoop juist niet (!) afgenomen, alleen de prijzen zijn flink gedaald (heeft amd zelf ingezet), waardoor de marge's een stuk kleiner zijn. dit alles om markt te winnen t.o.v. intel.

verder heeft amd juist een voorsprong op dual core processoren, datvertaald zich ook in het feit dat producenten nu amd chips nemen of overwegen, zoals dat in hetverleden taboe was (zie dell, die ze dacht ik nu in servers gebruikt).
  zaterdag 22 juli 2006 @ 19:13:17 #222
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_40083068
#ANONIEM, die 16 euro winst van jou.. is dat wel ná transactiekosten?
Overal verstand van.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 23:43:29 #223
93207 joriszss
pi_40089984
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 11:38 schreef el. het volgende:

[..]

ik heb je linkjes nog niet aangeklikt, dus misschien zit ik er gewoon naast, maar volgens mij is de verkoop juist niet (!) afgenomen, alleen de prijzen zijn flink gedaald (heeft amd zelf ingezet), waardoor de marge's een stuk kleiner zijn. dit alles om markt te winnen t.o.v. intel.

verder heeft amd juist een voorsprong op dual core processoren, datvertaald zich ook in het feit dat producenten nu amd chips nemen of overwegen, zoals dat in hetverleden taboe was (zie dell, die ze dacht ik nu in servers gebruikt).
ik dacht dat dell ze in het assortiment had opgenomen om aan verschillende wensen tegemoet te kunnen komen. prijs van processoren staat inderdaad onderdruk, maar ik had t bericht van yahoo finance vluchtige overgekeken en dacht daar gezien te hebben dat lagere verkopen als oorzaak werd gegeven (en dan ook nog lagere marges ).
nouja, de tijd zal het allemaal wel leren.
  maandag 24 juli 2006 @ 13:51:03 #224
93207 joriszss
pi_40132281
update:
amd heeft $5.4miljard betaald voor ati
de concurrentie met intel kan nu beter worden aangegaan door een meer gedifersifeerd productaanbod, iets wat intel al langer had.
  maandag 24 juli 2006 @ 15:29:07 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40135253
quote:
op maandag 24 juli 2006 13:51 schreef joriszss het volgende:
update:
amd heeft $5.4miljard betaald voor ati
de concurrentie met intel kan nu beter worden aangegaan door een meer gedifersifeerd productaanbod, iets wat intel al langer had.
amd is ruim 5% lager in pre-trading
Mijn reisverslagen
pi_40183731
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 19:13 schreef macondo het volgende:
#ANONIEM, die 16 euro winst van jou.. is dat wel ná transactiekosten?
ja was na transactiekosten (12 euro aan transactiekosten bij verkoop bij de postbank).

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2006 23:14:21 ]
pi_40208604
nvidia ook gekocht voor 17,92... en gister verkocht

nu heineken gekocht voor 36,19
pi_40221542
amazon staat nu op -21% (!). ik heb net uit alle macht geprobeerd om een account te openen bij een stock broker (handel normaal alleen in nederlandse fondsen), maar dat gaat niet zo gemakkelijk omdat ik geen amerikaan ben. nu ik het daar toch over heb, welke amerikaanse traders raden jullie aan?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 27 juli 2006 @ 00:12:54 #229
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_40222200
quote:
op woensdag 26 juli 2006 23:52 schreef lyrebird het volgende:
amazon staat nu op -21% (!). ik heb net uit alle macht geprobeerd om een account te openen bij een stock broker (handel normaal alleen in nederlandse fondsen), maar dat gaat niet zo gemakkelijk omdat ik geen amerikaan ben. nu ik het daar toch over heb, welke amerikaanse traders raden jullie aan?
amazon staat aan de nasdaq genoteerd en de meeste nederlandse brokers kunnen daar ook op handelen. met binck kan ik gewoon aandelen kopen die genoteerd staan op nyse of nasdaq. hier hoef je geen amerikaanse broker voor te hebben. alex doet ook vs volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.
pi_40222415
quote:
op donderdag 27 juli 2006 00:12 schreef richie_rich het volgende:

[..]

amazon staat aan de nasdaq genoteerd en de meeste nederlandse brokers kunnen daar ook op handelen. met binck kan ik gewoon aandelen kopen die genoteerd staan op nyse of nasdaq. hier hoef je geen amerikaanse broker voor te hebben. alex doet ook vs volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.
ik heb geprobeerd bij bink een account te openen, maar die deden daar niet aan. met een buitenlands postadres weigeren ze dat. voor iedere transactie die ik doe, moeten zij een brief naar de amerikaanse beurswaakhond sturen, en dat loopt in de papieren. ondertussen handel ik via abn amro. duur, maar die malen niet op een aankoop meer of minder.

daarnaast wil ik ook wel eens mijn amerikaanse dollars beleggen. tot nu toe heb ik slechts nederlands geld geinvesteerd.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 27 juli 2006 @ 00:24:48 #231
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_40222563
quote:
op donderdag 27 juli 2006 00:19 schreef lyrebird het volgende:

[..]

ik heb geprobeerd bij bink een account te openen, maar die deden daar niet aan. met een buitenlands postadres weigeren ze dat. voor iedere transactie die ik doe, moeten zij een brief naar de amerikaanse beurswaakhond sturen, en dat loopt in de papieren. ondertussen handel ik via abn amro. duur, maar die malen niet op een aankoop meer of minder.

daarnaast wil ik ook wel eens mijn amerikaanse dollars beleggen. tot nu toe heb ik slechts nederlands geld geinvesteerd.
oh je bent amerikaans

www.interactivebrokers.com
pi_40223167
quote:
op donderdag 27 juli 2006 00:24 schreef richie_rich het volgende:

[..]

oh je bent amerikaans
bijna. nog 5 jaar wachten.
quote:
met die lui ben ik vanochtend begonnen. formulier na formulier ingevuld en toen bleek pas dat ik geen interessante klant voor hen was, omdat ik maar een paar transactie's per jaar doe. ze lijken me wel goedkoop. ik heb het daarna bij scottrade geprobeerd, maar daar ketste het af toen ze er achterkwamen dat ik geen permanent resident (nog 5 maanden wachten) of citizen was.
  donderdag 27 juli 2006 @ 01:40:37 #233
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_40224839
quote:
op donderdag 27 juli 2006 00:46 schreef lyrebird het volgende:

[..]

bijna. nog 5 jaar wachten.
[..]

met die lui ben ik vanochtend begonnen. formulier na formulier ingevuld en toen bleek pas dat ik geen interessante klant voor hen was, omdat ik maar een paar transactie's per jaar doe. ze lijken me wel goedkoop. ik heb het daarna bij scottrade geprobeerd, maar daar ketste het af toen ze er achterkwamen dat ik geen permanent resident (nog 5 maanden wachten) of citizen was.
]

ik heb nog even bij internaxx gekeken, maar die accepteren ook geen klanten uit de vs. ik denk toch dat je gebonden bent aan een vs bank? heb je niet gewoon een dollarrekening lopen bij een vs bank?
pi_40226956
okay mensen ik heb jullie hulp nodig,

ik wil dus gaan beginnen met beleggen maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. hoe zijn jullie allemaal begonnen? er zijn trouwens een aantal dingen die ik niet begrijpen. ten eerste wat houden die punten in, dus bv aex staat op 430 punten of de nasdaq staat op zoveel punten . en waar moet je beginnen met kopen? ik heb van een aantal mensen gehoord dat je maar beter alles kunt verkopen in mei en in september moet beginnen met kopen. vandaar dat ik deze zomer me wil inlezen zodat ik september kan gaan beginnen . hoe weten jullie nou wat je moet kopen, ik weet jullie van te voren ook niet weten of de koers zal stijgen of niet, maar waar laten jullie je informeren over wat verstandig is om te kopen en wat niet, waar baseren jullie jullie beslissingen op om te kopen of niet (welke boeken, tijdschriften kunnen jullie aanraden), of is het maar een beetje gokken ?? en welke bank is het handigst mbt beleggen? of maakt het niet zo heel veel uit waar je zit? en waar is het bewijs dat jij een aandeel hebt aangekocht? kun je dat online bekijken ofzo iets. en hoe werkt het met royeren. stel je aandeel is 10 procent gestegen, moet je dan naar je bank bellen en hen de opdracht geven te verkopen, werkt het zo ? en als je wil beleggen in (staats)obligaties gaat dat op dezelfde manier als in aandelen beleggen. want ik had gelezen dat het winst percentage minder is bij obligaties, maar wel stabieler vooral op de langere termijn (10 jaar of langer).

alvast heel erg bedankt voor alle geboden hulp en informatie

groet,
een beginneling
pi_40227443
quote:
op donderdag 27 juli 2006 01:40 schreef richie_rich het volgende:
ik heb nog even bij internaxx gekeken, maar die accepteren ook geen klanten uit de vs. ik denk toch dat je gebonden bent aan een vs bank? heb je niet gewoon een dollarrekening lopen bij een vs bank?
vreemd genoeg werkt dat hier anders. als je bij een bank om een aandelenrekening vraagt, dan kijken ze je een beetje glazig aan. andeel'nreekening? what's that? nee, serieus, banken voor dagjesmensen doen niet in aandelen. er zijn speciale stockbrokers die dat deel van de markt hebben ingepikt. maar het is nogal lastig om daar binnen te komen. een collega vertelde me vandaag dat hij over z'n afkomst gelogen had, en hij had wel gewoon een account bij scottrade.
  donderdag 27 juli 2006 @ 13:12:52 #236
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_40235372
quote:
op donderdag 27 juli 2006 06:03 schreef lyrebird het volgende:

[..]

vreemd genoeg werkt dat hier anders. als je bij een bank om een aandelenrekening vraagt, dan kijken ze je een beetje glazig aan. andeel'nreekening? what's that? nee, serieus, banken voor dagjesmensen doen niet in aandelen. er zijn speciale stockbrokers die dat deel van de markt hebben ingepikt. maar het is nogal lastig om daar binnen te komen. een collega vertelde me vandaag dat hij over z'n afkomst gelogen had, en hij had wel gewoon een account bij scottrade.
idd vaag, lijkt wel een soort kartel achtig iets (sec??). want veel europese brokers accepteren gewoon klanten over de hele wereld maar natuurlijk wel "except citizens of the usa" . volgens mij gebruikt selang (vanuit taiwan) o.a. ook gewoon binck.
  donderdag 27 juli 2006 @ 14:13:09 #237
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40237260
quote:
op donderdag 27 juli 2006 04:02 schreef burbujas het volgende:
okay mensen ik heb jullie hulp nodig,

ik wil dus gaan beginnen met beleggen maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. hoe zijn jullie allemaal begonnen? er zijn trouwens een aantal dingen die ik niet begrijpen. ten eerste wat houden die punten in, dus bv aex staat op 430 punten of de nasdaq staat op zoveel punten . en waar moet je beginnen met kopen? ik heb van een aantal mensen gehoord dat je maar beter alles kunt verkopen in mei en in september moet beginnen met kopen. vandaar dat ik deze zomer me wil inlezen zodat ik september kan gaan beginnen . hoe weten jullie nou wat je moet kopen, ik weet jullie van te voren ook niet weten of de koers zal stijgen of niet, maar waar laten jullie je informeren over wat verstandig is om te kopen en wat niet, waar baseren jullie jullie beslissingen op om te kopen of niet (welke boeken, tijdschriften kunnen jullie aanraden), of is het maar een beetje gokken ?? en welke bank is het handigst mbt beleggen? of maakt het niet zo heel veel uit waar je zit? en waar is het bewijs dat jij een aandeel hebt aangekocht? kun je dat online bekijken ofzo iets. en hoe werkt het met royeren. stel je aandeel is 10 procent gestegen, moet je dan naar je bank bellen en hen de opdracht geven te verkopen, werkt het zo ? en als je wil beleggen in (staats)obligaties gaat dat op dezelfde manier als in aandelen beleggen. want ik had gelezen dat het winst percentage minder is bij obligaties, maar wel stabieler vooral op de langere termijn (10 jaar of langer).

alvast heel erg bedankt voor alle geboden hulp en informatie

groet,
een beginneling
dat zijn een heleboel vragen in één keer...
eerst moet je bedenken wat je eigenlijk wilt: geld verdienen of een beetje spelen/gokken.

als je geld wilt verdienen dan komt eigenlijk alleen lange termijn beleggen in aanmerking. hierover zijn veel goede boeken te vinden, maar als ik één boek zou moeten aanbevelen dan is dat "stocks for the long run - jeremy j siegel". dit boek is wat makkelijker leesbaar dan de klassieker "the intelligent investor - benjamin graham" (uit 1934!) wat eigenlijk de bijbel is van lange termijn 'value investing'.

als je geen geld wilt verdienen maar puur een beetje spelen/ gokken (op zichzelf niks mis mee, dit doen de meeste particuliere beleggers), dan kun je je richten op meer korte termijn. in dat geval heb je niks aan fundamentele analyse en kun je je richten op bijvoorbeeld 'technische analyse' (lijntjes trekken in grafieken e.d.). bedenk wel dat technische analyse nauwelijks een aantoonbare positieve winstverwachting heeft.

je kunt je ook gaan specialiseren op volledig mechanische handelssystemen (deze zijn meestal gebaseerd op technische analyse). het voordeel daarvan is dat je ze 100% kunt backtesten over verschillende markten en tijdspannen. ikzelf heb hier ruime ervaring mee en kan je evt ook wel een paar goede boeken adviseren. als je het goed doet (met nadruk op "als") dan kun je voorspellen hoeveel het systeem ongeveer gaat opleveren als functie van het gelopen risico. echter, een mechanisch systeem is alleen leuk om te ontwerpen en niet om mee te handelen (het is immers mechanisch dus het is niet spannend omdat je niks zelf hoeft te beslissen). en kwa winstgevendheid is een lange termijn strategie waarmee je bijna niet handelt meestal verreweg superieur.

vragen als welke bank etc zijn in dit stadium nog niet interessant. bedenk eerst wat je wilt en lees je in.
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 juli 2006 @ 14:21:59 #238
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40237509
quote:
op donderdag 27 juli 2006 13:12 schreef richie_rich het volgende:
volgens mij gebruikt selang (vanuit taiwan) o.a. ook gewoon binck.
ik heb door de jaren heen trading accounts gehad bij:
  • postbank
  • abn-amro
  • binck (al in 1998 toen ze nog 'img-holland' heetten)
  • alex
  • whs-selfinvest (luxemburg)
  • banque internationale à luxembourg
  • interactive brokers

tegenwoordig gebruik ik er nog twee: binck en interactive brokers (vanuit taiwan inderdaad ja )
    beiden kan ik van harte aanbevelen.
  • "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_40242654
    quote:
    op donderdag 27 juli 2006 14:21 schreef selang het volgende:

tegenwoordig gebruik ik er nog twee: binck en interactive brokers (vanuit taiwan inderdaad ja )
    beiden kan ik van harte aanbevelen.
    toen ik bij interactive brokers aangaf in het verleden 5 transactie's per jaar te hebben uitgevoerd, bleek ik niet interessant voor hen te zijn. wat is het magische nummer, dus vanaf hoe veel transactie's ben ik wel interessant? enig idee?
    pi_40268830
    euhm, vage vraag misschien, heb zelf robeco rendemix, en vind het nogal saai.. wat vinden jullie, verstandig of zelf eens wat proberen in aandelen?
    Deze zomer wordt u aangeboden door ... God - Visje (het christelijke zusje van Loesje )
    pi_40281229
    quote:
    op vrijdag 28 juli 2006 13:22 schreef ludger het volgende:
    euhm, vage vraag misschien, heb zelf robeco rendemix, en vind het nogal saai.. wat vinden jullie, verstandig of zelf eens wat proberen in aandelen?
    natuurlijk! zonder ervaring is de kans kleiner dat je klappers maakt, maar je moet ten slotte ergens beginnen. wat ik kan aanraden is om een aantal aandelen (+ nieuws over de bedrijven) een paar jaar te volgen. na een tijdje krijg je een gevoel voor wanneer een aandeel goedkoop of duur is. daar kun je gemakkelijk geld mee verdienen.
      vrijdag 28 juli 2006 @ 20:28:32 #242
    57047 macondo
    pi_40281755
    quote:
    op vrijdag 28 juli 2006 20:09 schreef lyrebird het volgende:

[..]

natuurlijk! zonder ervaring is de kans kleiner dat je klappers maakt, maar je moet ten slotte ergens beginnen. wat ik kan aanraden is om een aantal aandelen (+ nieuws over de bedrijven) een paar jaar te volgen. na een tijdje krijg je een gevoel voor wanneer een aandeel goedkoop of duur is. daar kun je gemakkelijk geld mee verdienen.
    natuurlijk? gemakkelijk geld mee verdienen?

ik zou het advies van lyrebird maar negeren. het is niet makkelijk geld verdienen, en of het voor jou verstandig is hangt onder meer af van het te beleggen bedrag, en wanneer je het geld nodig hebt. onder de, vooruit, 5 duizend euro zou ik het je niet aanraden. als je in aandelen wilt beleggen zou ik een beleggingsfonds of beter nog een zogenaamde index tracker aanraden. met dat laatste volg je bv precies de aex. let wel dat je risico loopt op verlies, en als je daar wakker van ligt kan het vervelend zijn.
    Overal verstand van.
      vrijdag 28 juli 2006 @ 22:18:35 #243
    65103 Denocorp
    Fasten your seatbelts
    pi_40284675
    quote:
    op vrijdag 28 juli 2006 20:28 schreef macondo het volgende:

[..]

natuurlijk? gemakkelijk geld mee verdienen?

ik zou het advies van lyrebird maar negeren. het is niet makkelijk geld verdienen, en of het voor jou verstandig is hangt onder meer af van het te beleggen bedrag, en wanneer je het geld nodig hebt. onder de, vooruit, 5 duizend euro zou ik het je niet aanraden. als je in aandelen wilt beleggen zou ik een beleggingsfonds of beter nog een zogenaamde index tracker aanraden. met dat laatste volg je bv precies de aex. let wel dat je risico loopt op verlies, en als je daar wakker van ligt kan het vervelend zijn.
    eens met alles wat macondo zegt. voor een beetje fatsoenlijke spreiding in je beleggingen, ook als je in beleggingsfondsen gaat, heb je zo'n 4 a 5.000 euro nodig. dan kun je bijv. een drietal fondsen kopen die in verschillende sectoren actief zijn.
    wed nooit al je geld op 1 paard, zéker niet als je een beginnend belegger bent. en laat je niet gek maken door 'makkelijk geld verdienen' verhalen. de bomen groeien bepaald niet altijd tot in de hemel.
    Bankiertje
    pi_40286275
    met de huidige koersontwikkelingen kan zelfs een blind paard geld verdienen.

voor alle duidelijkheid: in mijn eerste stuk stel ik dat je na een paar jaar een bedrijf op de voet gevolgd te hebben, gemakkelijk geld kunt verdienen.
    misschien is een paar jaar wat optimistisch gesteld, maar ik volg nu de aandelen philips, asml en shell al tot zo'n vijftien jaar en heb een heel redelijk gevoel voor wanneer een aandeel over of onder gewaardeerd is.

[ Bericht 36% gewijzigd door Lyrebird op 28-07-2006 23:17:25 ]
      zaterdag 29 juli 2006 @ 12:37:23 #245
    22416 elcastel
    Maggot Brain
    pi_40295451
    en wat is de juiste koers voor die aandelen dan ?
    (philips, asml en rds)
    The Hick from French Lick
    The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
      zaterdag 29 juli 2006 @ 13:08:21 #246
    57047 macondo
    pi_40295966
    quote:
    op vrijdag 28 juli 2006 23:11 schreef lyrebird het volgende:
    met de huidige koersontwikkelingen kan zelfs een blind paard geld verdienen.

voor alle duidelijkheid: in mijn eerste stuk stel ik dat je na een paar jaar een bedrijf op de voet gevolgd te hebben, gemakkelijk geld kunt verdienen.
    misschien is een paar jaar wat optimistisch gesteld, maar ik volg nu de aandelen philips, asml en shell al tot zo'n vijftien jaar en heb een heel redelijk gevoel voor wanneer een aandeel over of onder gewaardeerd is.
    miljoenen beleggers proberen geld te verdienen op de aandelenmarkt. soms door handel, soms door lange termijn portefeuilles. ik ben blij voor je dat jij slimmer bent dan de rest van de markt. ik neem ook aan dat je dan al ruim miljonair bent. ik zou je adviseren om een hedge fund te beginnen..

een dergelijk zelfvertrouwen is fijn, maar geworteld in onwetendheid en wereldvreemdheid. mensen die er wél verstand van hebben, zijn een stuk meer bescheiden in hun vaardigheden geld te verdienen op de beurs. en terecht.

natuurlijk verdienen we allemaal geld in de huidige bullmarkt. jouw adviezen zijn echter ronduit gevaarlijk en stuitend naief. ik heb niet de illusie je te overtuigen, hoop wél dat de rest van de bezoekers je prietpraat negeert.

there's no such thing as a free lunch
    Overal verstand van.
      zaterdag 29 juli 2006 @ 15:37:48 #247
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_40298842
    ik sluit me voor 100% aan bij de post van macondo hierboven.
    Mijn reisverslagen
      zaterdag 29 juli 2006 @ 22:36:18 #248
    93207 joriszss
    pi_40308694
    joriszss begint vandaag aan het boek stock-market psychology door karl-erik wärneryd. volgens de introductie gaat het over de vraag hoe investeerders omgaan met het toeschrijven van waarde aan aandelen, hoe zij het handelen in aandelen (en in mindere mate, andere effecten) zien.
    pi_40311637
    quote:
    op zaterdag 29 juli 2006 12:37 schreef elcastel het volgende:
    en wat is de juiste koers voor die aandelen dan ?
    (philips, asml en rds)
    tja, dat is natuurlijk koffiedik kijken! sommige mensen doen dat beter dan anderen. ik heb in mijn beginjaren behoorlijk wat beginnersfouten gemaakt (desondanks een hele behoorlijke winst gemaakt), maar ik heb goed geprofiteerd van de bulls en bears van de afgelopen anderhalf jaar.

philips: kopen! het aandeel is goedkoop. 30 euro is wel het minste.

asml: ook dit aandeel is goedkoop, maar ik heb het niet zo op de chip industrie. zodra de machines van asml meer ingezet worden voor nanotechnologieapplicatie's, zie ik de toekomst zonniger in.

rds: houden of verkopen - koop liever aandelen van een andere oliemaatschappij (nou ja, yukos uitgezonderd). ik zie dit aandeel niet hard stijgen.
    pi_40312890
    over wat voor rendementen hebben we het dan?
    "We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')