abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 mei 2006 @ 10:05:50 #1
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_37837344
Aapstok sloot 'm

vorige topic: Help me mijn foto te verbeteren - deel 3

laatst geplaatste foto's:
Space Deejay:

Vanmiddag met mijn vriendin de stad ingeweest. Dit is de eerste post met gemaakte foto's. ben er nog niet zo bedreven in, maar de passie wordt steeds groter.

Foto's zijn geschoten met een Canon 350D en een 17-85 IS USM lens.

Focal Lenght = 17 mm
Shutter = 1/2500 sec
Lens = F/4,5
Iso 800

Focal Lenght = 26 mm
Shutter = 1/3200 sec
Lens = F/10
Iso = 1600

Focal Lenght = 22 mm
Shutter = 1/640 sec
Lens = F/10
Iso = 1600

Focal Lenght = 85 mm
Shutter = 1/1250 sec
Lens = F/10
Iso = 800

Misschien lang niet allemaal perfect, maar tis een stap naar wat leukers

Kleintje:

Ja, ik weet het, tegen de zon in.
Kon op dit moment niet anders...
Vond de paarden zo ontzettend leuk staan met het hoofd precies bij de benen van die ander.

Maar nu is de lucht dus zwaar overbelicht.
Is er een manier om dit eruit te krijgen met PS?
Met fotograferen krijg je dit waarschijnlijk alleen met een pola mooi? Of heb ik dat mis?

bewerkingen van Kleintjes foto ter verbetering (suggesties uiteraard)
Phoenix:

Aapstok:
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 15 mei 2006 @ 10:08:49 #2
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_37837405
Bij kasteel Neuborg, dat gerenoveerd wordt

ik heb nu het idee dat deze niet echt scherp is

Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_37837607
Aapstok, kan je me uitleggen hoe je dat hebt gedaan, want die is wel erg verbeterd.
Kan je me ook uitleggen hoe je dat randje door de foto hebt gedaan? dat de foto dus buiten die rand doorloopt???
  maandag 15 mei 2006 @ 10:20:05 #4
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_37837665
quote:
Op maandag 15 mei 2006 10:17 schreef Kleintje het volgende:
Aapstok, kan je me uitleggen hoe je dat hebt gedaan, want die is wel erg verbeterd.
Kan je me ook uitleggen hoe je dat randje door de foto hebt gedaan? dat de foto dus buiten die rand doorloopt???
Hij heeft gegoogeld naar een foto met een mooie lucht en die heeft ie in jouw foto geplakt
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_37837874
wat Puckzzz zegt
  maandag 15 mei 2006 @ 10:44:18 #6
55396 Gose
doelloos
pi_37838256
Ynske 1 is inderdaad niet helemaal scherp, kan ook door het verkleinen zijn uiteraard, maar in principe vind ik het een mooie plaat

2.
Leuke plaat alleen valt ie naar links volgens mij(kan ook niet zo zijn want als ik naar het topje kijkt lijkt ie weer naar rechts te vallen)
En het was mooier geweest als je lucht minder uitgebeten was, maar daar heb je niet altijd wat over te zeggen
pi_37838997
wow aap dat is echt mooi gedaan
het gras heeft gele bloemen er bij
de bergen/duinen op de horizon
en uiteraard de wolken
echt heel mooi gedaan
pi_37840363
quote:
Op maandag 15 mei 2006 10:08 schreef Ynske het volgende:
Bij kasteel Neuborg, dat gerenoveerd wordt

[afbeelding]

ik heb nu het idee dat deze niet echt scherp is

[afbeelding]
#1 kun je misschien nog wat verbeteren met photoshop, door 'm iets scherper te maken en wellicht iets meer contrast te geven (al zal dan die lichte blauwe lucht ws witter worden ). Ik vind het wel een leuke foto, maar je had 'm van mij iets meer naar rechts mogen maken. De bomen links voegen niet zo heel veel toe, als kader zijn ze wel leuk maar meer kasteel zou denk ik niet verkeerd zijn (aangezien dat toch min of meer het onderwerp is).
#2 vind ik mooier dan #1, ik hou dan ook van oude/versleten dingen op foto's Volgens mij is het hele ding gewoon scheef, het torentje bovenop is nog schever (denk dat het door de oudheid komt ). Er mag wel iets meer contrast bij van mij, en misschien is ie in zwart-wit ook wel leuk, omdat het toch een beetje een oude foto is/lijkt, en erg veel kleur is er sowieso al niet meer aanwezig.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  maandag 15 mei 2006 @ 12:03:40 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_37840442
quote:
Op maandag 15 mei 2006 10:28 schreef aapstok het volgende:
wat Puckzzz zegt
zit aleen erg veel verkleuring rond de hoofden van die beestjes, beetje uitgeschoten met USM?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_37840634
quote:
Op maandag 15 mei 2006 12:03 schreef Re het volgende:

[..]

zit aleen erg veel verkleuring rond de hoofden van die beestjes, beetje uitgeschoten met USM?
neu, daar lijkt het wel op inderdaad, het komt omdat ik niet supernauwkeurig de paarden heb weggepoetst in de layer mask. Het oorspronkelijke gras was veel lichter van kleur dan het "nieuwe" googlegras en dat is de halo. Ik heb het maar ff vlug gedaan.
  maandag 15 mei 2006 @ 12:15:48 #11
3744 Kleintje
op en top!
pi_37840773
Kan iemand mij dt op een manier uitleggen? Want ik weet dus echt niet hoe ik dat moet doen.
en hoe krijg je dat randje IN je foto??
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 15 mei 2006 @ 12:40:14 #12
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_37841485
quote:
Op maandag 15 mei 2006 12:00 schreef Elefes het volgende:

[..]

#1 kun je misschien nog wat verbeteren met photoshop, door 'm iets scherper te maken en wellicht iets meer contrast te geven (al zal dan die lichte blauwe lucht ws witter worden ). Ik vind het wel een leuke foto, maar je had 'm van mij iets meer naar rechts mogen maken. De bomen links voegen niet zo heel veel toe, als kader zijn ze wel leuk maar meer kasteel zou denk ik niet verkeerd zijn (aangezien dat toch min of meer het onderwerp is).
ik zal vanmiddag eens gaan proberen, iig was hij origineel scherper dan dat hij nu is
nu je het zegt, hij kan idd een stuk krapper links.
rechts had ik zo gecropt omdat de rest van de muur heel scheef enzo was
quote:
#2 vind ik mooier dan #1, ik hou dan ook van oude/versleten dingen op foto's Volgens mij is het hele ding gewoon scheef, het torentje bovenop is nog schever (denk dat het door de oudheid komt ). Er mag wel iets meer contrast bij van mij, en misschien is ie in zwart-wit ook wel leuk, omdat het toch een beetje een oude foto is/lijkt, en erg veel kleur is er sowieso al niet meer aanwezig.
dat ding is ook compleet scheef alles staat op instorten daar

iig thnx
Today is life -

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 15 mei 2006 @ 12:44:28 #13
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_37841596
quote:
Op maandag 15 mei 2006 12:15 schreef Kleintje het volgende:
Kan iemand mij dt op een manier uitleggen? Want ik weet dus echt niet hoe ik dat moet doen.
laag 1 is je foto
laag twee selecteer je een vlak dat kleiner is dan de omtrek van je foto (dit moet zo groot zijn, als je wilt dat je kader word)
vul dit kader met de kleur die je wilt dat je kader word
selecteer het midden van dat veld, zodat je weg kunt halen wat je niet wilt hebben (waarbij je dus een rand van bv 3 pix naar alle kanten laat staan
delete dit stuk
en je hebt een kader over je foto staan
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 15 mei 2006 @ 13:04:31 #14
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37842192
goed, nu ben ik het echt beu

na mijn debacle met erg slechte foto's (zie vorige topic) ben ik vandaag wat controle foto's gaan schieten.

http://i3.tinypic.com/ztccu8.jpg

wederom geschoten met de zon in de rug, zonder zonnekap of wat dan ook, ik begin toch te vrezen dat er technisch iets niet helemaal lekker meer is

Edit: zie http://forum.fok.nl/topic/787241/1/50#36560471

[ Bericht 20% gewijzigd door Subhuman op 16-05-2006 10:20:03 (Linkje gemaakt van te grote foto) ]
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 15 mei 2006 @ 13:23:00 #15
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_37842728
@klonk

kun je me vertellen wat e raan de hand is dan?
volgens mij staat je witbalans niet goed

iig in ps2 even de levels opgeschroeft en de brightness veranderd en dit is t resultaat

ps, maak je afbeelding ff naar 550 breed
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 15 mei 2006 @ 13:42:36 #16
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37843290
witbalans, damn dat ik daar niet aan gedacht heb, eens even koekeloeren.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 15 mei 2006 @ 14:00:11 #17
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_37843736
Eigenlijk ben ik zelf niet ontevreden, al was het misschien mooier geweest als de Klaproos wat symmetischer had gestaan. Ik ben benieuwd naar eventuele suggesties om het beeld sterker te maken.
Life is what you make it.
pi_37844022
quote:
Ok. Eerst ga je op zoek naar een foto met het type lucht wat je zoekt: http://www.cornwalls.co.uk/photos/img452.htm

Je past de afmetingen van deze foto aan, aan de afmetingen van je origineel en sleept hem naar je origineel.
Nu heb je twee lagen. De onderste je origineel, de bovenste de luchtfoto.
Wat je nu wilt doen is de paarden weer tevoorschijn toveren en eigenlijk alleen de lucht door laten schijnen. Om dit te doen kun je met een gum alles behalve de lucht weggummen, maar dit is een beetje een prutsmanier. Een betere manier is om een layer mask aan te maken. Dat is zeg maar een soort kleimasker wat je over de foto heen legt en je kunt klei weghalen en toevoegen om delen van de onderliggende foto te laten zien. Om een layermask te maken moet je in je layers palette dat vierkantje met dat rondje erin aanklikken.

Dat de foto buiten de lijntjes is getekent nu is eigenlijk een foutje, ik had van de luchtfoto niet alles goed bedekt met klei zeg maar.

Hopelijk is dit duidelijk, ik geloof dat over layer masks al het een en ander is geschreven in het photoshop topic.
pi_37846800
Kleintje: Als de lucht wel blauw was, dan had een polarisatiefilter inderdaad wat kunnen helpen. Het werkt vooral met de bovenste delen van de hemel, die worden er echt diepblauw van - bij de horizon is het effect minder.

Een sky filter is een UV filter. Dat had hier niet geholpen. Een UV filter reduceert de blauwige waas van verstrooid UV-licht die kan optreden op zonovergoten dagen, vooral als je dingen in de verte fotografeert. Omdat het verder weinig invloed heeft en het het beeld nauwelijks donkerder maakt, gebruiken veel fotografen een sky filter permanent als lensbeschermer.

Net als film kan ook een sensor in een digitale camera maar een beperkte range lichthoeveelheid aan. Daarbuiten ontstaat over- of onderbelichting. Als je een onderwerp hebt waarbij de verschillen te groot zijn, zoals bij jou de felle lucht en de schaduwzijde van de paarden, dan is het onmogelijk ze allebei goed te krijgen. In dit geval had je met een invulflits de paarden op de voorgrond wat lichter kunnen krijgen om het verschil met de lucht te verkleinen. Maar ja, misschien waren ze daar wel erg van geschrokken en had je verdere paardenfoto's dan wel kunnen vergeten. En zo blijft fotograferen steeds een uitdaging..
  maandag 15 mei 2006 @ 19:36:27 #20
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_37853637
quote:
bij selectietool de rechthoek pakken, selecteren waar je de rand wil hebben, rechtermuisknop, stroke, en dan invullen hoe groot ie moet worden en welke kleur...voilá
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 08:43:01 #21
3744 Kleintje
op en top!
pi_37868865
Dank jullie allemaal voor de duidelijke uitleg.
Helaas is het weer nu compleet anders om het weer uit te proberen, maar ik sla de tips zeker in mijn geheugen op voor een volgende keer!
pi_37870050
quote:
Op maandag 15 mei 2006 14:00 schreef Schanulleke het volgende:
Eigenlijk ben ik zelf niet ontevreden, al was het misschien mooier geweest als de Klaproos wat symmetischer had gestaan. Ik ben benieuwd naar eventuele suggesties om het beeld sterker te maken.
[afbeelding]
Ik heb eigenlijk weinig aan te merken op de foto, maar toch spreekt hij me niet echt aan. Ik denk dat het aan de kleuren ligt: het bruin op de achtergrond maakt de klaprozen een beetje minder aandachtstrekkend (weet niet hoe ik dit goed uit kan leggen). De achtergrond "klopt" niet helemaal bij de bloemen als het ware. Misschien zou het in zwart-wit beter zijn .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_37884889
quote:
Op maandag 15 mei 2006 14:00 schreef Schanulleke het volgende:
[afbeelding]
ik vind het licht wat te hard, te grote contrasten, en de bloemen zijn wat rommelig geplaatst. Hier heb ik er een aantal verwijderd, en volgens mij ziet hij er nog beter uit als je alleen de middelste zou laten staan.
Ook heb ik hem wat lichter gemaakt, en de grotwand geverfd in de kleur groen van de bloemen. Ik heb het nogal snel gedaan, dus val me niet op aan onnauwkeurigheden

donderdag 18 mei 2006 @ 00:11:51 #24
87878 M.Ram
ik ben 2 meter 4
pi_37938320

Woon 5min fietsen van h t strand af en als je je dan echt verveeld maak je een foto.

Maar letje dan op?
Ik zeg graag wat ik denk, en ik doe wat ik zeg.
pi_37938410
Ik zou de levels ff goed zetten M.Ram In je histogram is nu aan de linkerkant nog een stuk waar je wat kan spelen. Verder heb je een flinke overbelichte plek op je foto. Dit kan je de volgende keer voorkomen door je lichtmeting op de lucht af te stemmen OF door graduele ND-filters te gebruiken. Daarmee voorkom je dat de lucht gigantisch uitgebeten wordt.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')