Aan een huilverhaal heeft Huntelaar geen behoefte
DOORWERTH - Klaas-Jan Huntelaar neemt plaats achter een tafel, strikt nog even de veters van zijn sportschoen, zakt onderuit en spreekt zoals hij dat altijd doet: in korte zinnen en op kalme toon. Hij zegt: ‘Ik kan nu wel een heel huilverhaal ophangen, maar daar heb ik geen zin in.’
En dat is hem ook goed aan te zien, als hij deze woorden uitspreekt op een inderhaast belegde persconferentie in Doorwerth, waar Jong Oranje zich voorbereidt op het EK in Portugal. Natuurlijk is hij er teleurgesteld over dat bondscoach Marco van Basten hem niet meeneemt naar het WK in Duitsland met het echte Nederlands elftal.
‘Maar ik kan de knop echt wel omzetten’, zegt hij, terwijl bondscoach Foppe de Haan van Jong Oranje achterin het zaaltje meeluistert. ‘Ik ben wel heel erg teleurgesteld, want ik had me gefocust op het WK. Daarom is het wel zuur. Ik had het idee dat ik een kans kreeg en dat ik die ook wel heb gepakt.’
Maar de trainingsstage van vorige week bleek niet van invloed op de keuze van Van Basten, en juist dat heeft Huntelaar toch wel bevreemd. ‘Ik had het gevoel dat alles al vaststond. Dat bleek ook uit zijn woorden. En dat is jammer, omdat je verwacht een kans te maken als je voor zo’n trainingskamp wordt opgeroepen. Ik denk ook dat ik belangrijk had kunnen zijn, ook door in de laatste minuten nog iets te forceren.’
Zijn teleurstelling kon hij zondag in Heerenveen kwijt tijdens het inpakken van wat verhuisdozen. Van het telefoongesprek met Van Basten herinnert hij zich weinig. ‘Als je het slechte bericht hoort, is de rest bijzaak. Dan luister je niet meer zo aandachtig.’
Foppe de Haan was niet verrast door de afwijzing van Van Basten, en toonde zich verheugd met de versterking voor zijn eigen selectie. ‘De komst van Klaas-Jan verhoogt onze kansen bij het EK absoluut.’ En later, gekscherend: ‘Ik zei tegen mijn vrouw: hij komt, Sinterklaas!’
Gisteren, tijdens Huntelaars eerste dag bij Jong Oranje, bespeurde De Haan geen demotivatie bij de speler. ‘Hij is zo nuchter als één en één twee is. Klaas-Jan heeft ook het gevoel dat hij optimaal zijn best heeft gedaan en zich geen klojo hoeft te voelen, omdat hij zijn kansen zou hebben vergooid.’
Een andere afvaller uit de selectie van Van Basten, Feyenoorder Romeo Castelen, voegt zich pas morgen bij Jong Oranje. Hij was volgens De Haan te aangeslagen om direct aan de slag te gaan in Gelderland. De Friese trainer besloot hem dan ook een paar dagen vrijaf te geven.
De Haan: ‘Hij vroeg mij of het goed was als hij zich wat later zou melden, en dat heb ik hem maar toegezegd. Hij was een rugzakje vol ellende. Ik heb tegen Castelen gezegd dat hij maar lekker moest gaan wandelen om het kwijt te raken.’
KLAAS JAN HUNTELAAR