quote:
Beste supporters,
“Zoals jullie afgelopen week uitgebreid in de media (met name De Gelderlander) hebben kunnen lezen is er een probleem ontstaan in Vitesse’s competitieprogramma voor komend seizoen. Het probleem wordt veroorzaakt door een blokkade van Gelredome van 16 oktober tot en met 5 november. Gelredome claimt het stadion in die periode voor een reeks concerten van Marco Borsato.
Het probleem kwam in eerste instantie aan het licht toen gemeente, politie en Gelredome in februari van dit jaar een zogenaamd knelpuntenformulier moesten inleveren bij de KNVB. Daarop stond de blokkade van het stadion voor de periode in oktober en november. De KNVB trok natuurlijk meteen aan de bel en gaf aan hiermee niet akkoord te kunnen gaan. Vitesse heeft toen getracht te bemiddelen tussen Gelredome en de KNVB. Tevergeefs naar nu blijkt. Gelredome houdt vast aan de blokkering en heeft de concerten van Borsato gewoon ingepland. Omdat ook de KNVB vasthoudt aan de spelregel dat Vitesse, ondanks de andere activiteiten in het stadion, in die periode tenminste één thuiswedstrijd moet spelen, is het probleem zeer actueel. Vitesse heeft zich tot nu toe onthouden van commentaar, maar uit het gesprek dat vanochtend heeft plaatsgevonden tussen Gelredome, KNVB en Vitesse is geen oplossing voor het probleem gekomen. De conclusie van het gesprek is dat Vitesse moet uitwijken naar een ander stadion voor speelronde 9. Dit is een midweekse speelronde. Vitesse kan niet anders dan hier gehoor aan geven, omdat er geen alternatief is. Weigert Vitesse te spelen, dan zal de KNVB ons uit de competitie nemen.
Het is een belachelijke situatie! Vitesse is hoofdhuurder van Gelredome, maar wordt niet als zodanig gefaciliteerd, terwijl wij de enige partij zijn die voor structurele inkomsten zorgt! Gelredome houdt simpelweg te weinig rekening met ons en grijpt terug naar het contract tussen club en stadion waarin staat dat zij het stadion in een voetbalseizoen maximaal drie weken mag blokkeren voor het voetbal. In die zin staan ze in hun recht. Maar er is al eerder gebleken - en hier is ook veelvuldig over gesproken - dat het contract in de praktijk niet werkbaar is en dat Vitesse hierdoor in de problemen komt. Ieder jaar zorgt Gelredome er hoogstpersoonlijk voor dat de voetbalkalender vanwege de knelpunten vertraging oploopt en daar heeft de KNVB nu genoeg van. Steeds weer zoekt de directie van Gelredome de grenzen op en daar is ze nu overheen gegaan, met alle gevolgen voor Vitesse van dien. Inmiddels heeft Gelredome weliswaar aangeven dat zij willen praten over een andere invulling van het contract, maar daar hebben we voor komend seizoen niets aan.
Ik neem dat de directie van Gelredome bijzonder kwalijk. Vitesse staat met de rug tegen de muur, zeker ook omdat de KNVB nou ook niet bepaald blijk geeft het probleem met ons op te willen lossen. Niets ten nadele van Bert van Oostveen en Heinrich Welling die verantwoordelijk zijn voor het competitieprogramma, maar wel aan het adres van de hoogste baas Henk Kesler. Gisterenavond werd ik verrast door een telefoontje van Kesler. De baas van het Nederlandse voetbal vond het nodig mij op autoritaire wijze de les te lezen. Ik heb Henk laten weten dat hij zich moest realiseren dat Vitesse lid is van de KNVB en dat wij verwachten dat de KNVB met haar leden meedenkt om tot een oplossing te komen en steunt bij eventuele geschillen. Niets van dat alles van de kant van Kesler. In plaats van dat hij mede onze belangen behartigt, behandelt hij Vitesse als tegenstander in dit conflict!
Uiteraard laten wij het hier niet bij zitten. We worden weliswaar gedwongen op zoek te gaan naar een ander stadion en dat zullen we doen, maar voor alle te lijden schade zullen we Gelredome aansprakelijk stellen. Daarnaast ga ik ook juridisch onderzoeken of we de KNVB kunnen verplichten een alternatieve datum voor ons te zoeken. Als de KNVB zonodig haar spierballen wil laten zien, dan moeten ze in plaats van Vitesse te duperen, eerst maar beginnen met het EK Onder 21, waarvoor Gelredome één van de speellocaties is, weg te halen bij het stadion, want daar ligt het probleem en niet bij de voetbalclub.”
Ik houd jullie op de hoogte!”
Paul van der Kraan
Ongelooflijk......Meneer van Amstel, zonder Vitesse was er geen Gelredome geweest!