Mijn laatste post in het voorgaande topic:quote:De beklemmende schoonheid van Radiohead
Van onze medewerker Pablo Cabenda
AMSTERDAM - Je hebt geen album uit, dus niets te promoten. Sterker nog, je laatste proeve van bekwaamheid is al drie jaar oud. Je hebt je contract bij de platenmaatschappij uitgediend en toekomstplannen zijn nog niet groter gegroeid dan voer voor speculatie voor fans en journalisten.
Nergens een directe aanleiding voor een uitgebreide tournee, met twee optredens in Nederland en een op het Belgische Pukkelpopfestival, toch? Maak dat de meterslange rijen bij de Music Hall in Amsterdam wijs.
Als Radiohead komt, is dat alleen al genoeg reden om te gaan horen en zien. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er een ding wel was: de belofte van nieuwe nummers van de Oxfordse band. Nummers die voorlopig alleen nog live worden gespeeld.
Daarbij, de meest onwaarschijnlijk superband in de pophistorieheeft ook een reputatie van dwars en experimenteel opgebouwd na een reeks van prachtige volstrekt eigenzinnige platen die werd afgesloten met Hail to the Thief in 2003. De gitaar als rocks alfa en omega had afgedaan, vers-refrein-vers is ook maar een conventie, en bij de aankondiging van nieuw materiaal speelt elke keer weer de onuitgesproken vraag of de band weer 'moeilijk' gaat doen met elektronica en zo.
Ja en nee. Het nieuwe materiaal weerspiegelt de veelzijdigheid van de band. Van het nummer met een gebroken vijfkwarts maat aan het begin van het optreden tot het gitaargedreven Bangers and Mash waar Yorke zelfs op meedrumt. De complexe nummers die wel eens als couveusekindjes in de studio worden gehouden blijken ook live levensvatbaar.
Paranoid Android, ook wel Radioheads Bohemian Rhapsody genoemd vanwege de opbouw en het vocale middenstuk, wordt aangepakt. Aan het begin van het langzame tweede gedeelte, waarin drie zangmelodiën zijn verweven, dreigt zanger Thom Yorke met een schertsend 'Ah fuck it' de handdoek in de ring te gooien. Maar gitarist Jonny Greenwood speelt de koorpartij op toetsen. Yorke zingt mee met zijn ter plekke gesampelde stem, transformeert van spichtige bleke Engelsman in een transparant etherisch wezen en laat je met open mond op aarde achter.
Dat wordt even later weer overtroffen door het slepende How to Disappear Completely. Een lang aangehouden, bijna onhoorbare dissonant kondigt Yorke aan die zich halverwege het nummer overgeeft aan een falset die traploos stijgt om vervolgens mee te deinen op het trage tij van de strijkers. Het is van een intensiteit die van binnen schroeit. Als de muzikanten tot ver in het concert een groep in zichzelf gekeerde studiosi lijken waar, behalve het spastische dansje van Yorke tijdens Idioteque , niets aan te zien valt, dan komt het doordat elk grammetje concentratie aan de muziek moet worden gevoerd.
Van de inktzwarte melancholie van The Pyramid Song tot de geagiteerde gitarenwaanzin van Hail to the Thief. Van de gedementeerde disco van Idioteque tot de elektronische verknipte meditatie van Everything in its Right Place. De bescheiden gepresenteerde staalkaart toont haarfijn aan waar de band superieur in is: chaos en schoonheid tot een beklemmende eenheid smeden. Dan getuigt een concert als promotieactiviteit voor een nieuw product opeens als onverdraaglijke banaliteit.
Radiohead: 9-5, Music Hall Amsterdam. Als gevolg van een onverwacht sterfgeval in de familie van een van de bandleden, is het concert dat Radiohead woensdagavond zou geven in de Amsterdamse Music Hall afgelast. Het optreden is verplaatst naar maandag 28 augustus, aldus concertorganisator Mojo.
Link naar het vorige topic:quote:Ik wou deze concerten een t-shirtje kopen, nu had ik daar dinsdag geen zin in (zit je de hele avond met 2 t shirts aan te lopen). Ik dacht dat doe ik morgen wel, maar helaas ging dat niet door
Ben benieuwd wat voor nummers ze spelen, als ze Black star weer gaan spelen, hebben ze 28 augustus iets goed te maken
Wat vinden jullie van de live uitvoering van I might be wrong?
Die gitaar vind ik zo gaaf, zo lekker vet. Heel veel nummers vind ik live mooier als op de cd
Die is echt geniaalquote:Op zaterdag 13 mei 2006 20:51 schreef whosvegas het volgende:
Wat vinden jullie van de live uitvoering van I might be wrong?
Die gitaar vind ik zo gaaf, zo lekker vet. Heel veel nummer vind ik live mooier als op de cd
Voor elkaarquote:Op zaterdag 13 mei 2006 22:27 schreef nein het volgende:
whosvegas, doe es ff linkje naar vorige topic in je openingspost!
Mijn Amerikaanse vriend (degene die de opname van de 9e mei gemaakt heeft) zou ook de 10e gaan en heeft nu zijn kaarten over. Waarschijnlijk komt hij in augustus niet nog eens naar Amsterdam.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 23:30 schreef TheTh1ng het volgende:
Zoek nog steeds kaarten voor 28 augustus
Zal jammer zijn als hij niet kanquote:Op zondag 14 mei 2006 00:00 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mijn Amerikaanse vriend (degene die de opname van de 9e mei gemaakt heeft) zou ook de 10e gaan en heeft nu zijn kaarten over. Waarschijnlijk komt hij in augustus niet nog eens naar Amsterdam.
Ik zal eens vragen of hij z'n kaarten kwijt wil en wat hij er eventueel voor hebben wil.
Nee, ik kreeg een tip van iemand van een andere sitequote:Op zondag 14 mei 2006 22:22 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Heb je de show van Dime kunnen downloaden?
Ik hoop dat je je niet hebt laten verleiden om de MP3's te downloaden...quote:Op zondag 14 mei 2006 22:22 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Heb je de show van Dime kunnen downloaden?
Ik ben al twee dagen met enige regelmaat aan het F5'en op Dime, maar zonder succes tot op heden. Tot die tijd moet het nog maar even met de MP3's.quote:Op maandag 15 mei 2006 09:14 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik hoop dat je je niet hebt laten verleiden om de MP3's te downloaden...![]()
Tip:quote:Op maandag 15 mei 2006 09:58 schreef AirwiN het volgende:
Ik ben al twee dagen met enige regelmaat aan het F5'en op Dime, maar zonder succes tot op heden. Tot die tijd moet het nog maar even met de MP3's.
Ik ben wel erg benieuwd naar de kwaliteit van de shn, aangezien ik de MP3's, voor zover ik kon beoordelen, al vrij behoorlijk van kwaliteit vond.
Top: Dank je, registratie is gedaan. Vanaaf ff downloaden.quote:Op maandag 15 mei 2006 10:52 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Tip:
Iemand heeft de SHN's ook geupload op www.purelivegigs.com.
Het is eenvoudiger om je daar aan te melden, mocht het Dime niet lukken.
En gelukt! Eindelijk!quote:Op maandag 15 mei 2006 09:58 schreef AirwiN het volgende:
Ik ben al twee dagen met enige regelmaat aan het F5'en op Dime, maar zonder succes tot op heden.
Die link werkt niet, zou je 'm ergens anders kunnen uploaden? Dit is een soundboard recording toch? (ik las het op atease.)quote:Op maandag 15 mei 2006 21:50 schreef Longmen het volgende:
Mp3 uit Amsterdam, van Finefinemusic, 15step:
http://finefinemusic.com/media/radiohead15step090506.mp3
![]()
Wow, die is nog beterquote:Op maandag 15 mei 2006 21:50 schreef Longmen het volgende:
Mp3 uit Amsterdam, van Finefinemusic, 15step:
http://finefinemusic.com/media/radiohead15step090506.mp3
![]()
Hier ook niet hoorquote:Op maandag 15 mei 2006 23:12 schreef spacemangraig het volgende:
waarom doet die link het hier niet?
Geen idee waarom hij het niet doet. Zal kijken of ik hem vanavond kan uploaden naar een andere site...quote:Op maandag 15 mei 2006 23:12 schreef spacemangraig het volgende:
waarom doet die link het hier niet?
Geen soundboard, maar een extreem goede audience-opname.quote:Op maandag 15 mei 2006 22:38 schreef spacemangraig het volgende:
Die link werkt niet, zou je 'm ergens anders kunnen uploaden? Dit is een soundboard recording toch? (ik las het op atease.)
Ja, ik snap dat ook nooit, en als je de flits niet kan uitzetten hou dan je vinger ervoor ofzo.Is net als flitsen voor een raam ofzowquote:Op dinsdag 16 mei 2006 01:34 schreef nein het volgende:
Leuke foto's hoor brentmeister! Maar mijn god, wat zijn er nog veel domme mensen tijdens een concert die hun FLITSER aan laten staan. Dat worden a) per definitie lelijke fotos en b) het is ergerlijk voor band en publiek.
ugh
Ik zou geen moeite doen als ik jou was. Lukt je nooit...quote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:38 schreef Muziekjunkie het volgende:
Ook bij mij is het weer gaan kriebelen, ben ook op zoek naar kaartjes voor de 28e. Als iemand daarbij kan helpen, pm'etjes worden zeer op prijs gesteld![]()
Is het dezelfde 15 step dan? Die heb ik namelijk al.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 08:37 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Geen soundboard, maar een extreem goede audience-opname.
Lees onderstaande even door:
Is toch een in ear monitor opname, met fake lineage om de taper niet verdacht te makenquote:MadMaster
Geen soundboard, maar een extreem goede audience-opname.
Heeeeeeeeeeel erg jammer inderdaad..quote:MadMaster
PLEASE DO NOT "REMASTER" OR CONVERT THESE FILES TO LOSSY FORMATS FOR REASONS OTHER THAN PERSONAL USE (ipod, etc)
===========
Dankzij websites als www.lders.nl en www.ateaseweb.com, waar mensen niet respecteren wat de taper vraagt, zal het aantal opname's dat beschikbaar komt aanzienlijk afnemen.
Diverse tapers die ik ken zullen nog wel opname's maken, maar niet meer beschikbaar stellen.
De opname van Amsterdam was een testcase en sommige mensen hebben het behoorlijk verkloot door de opname als MP3's op het web te zetten (en dat is niet voor personal use...).
Jammer....
Ik weet niet waar die info vandaan komt dat het een IEM-opname (In Ear Monitor-opname ) zou zijn, maar voor de niet-kenners:quote:Op dinsdag 16 mei 2006 16:25 schreef soul114 het volgende:
[..]
Is toch een in ear monitor opname, met fake lineage om de taper niet verdacht te maken![]()
(^^ voor de mensen die het niet snappen, dat is hetdus NIET^^)
wow, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Gewoon de hele dag proberen of er weer wat vrij is..? Ik ben echt stikjaloers..quote:Op dinsdag 16 mei 2006 23:14 schreef Elusive het volgende:
net een kaartje weten te bemachtigen via ticketmaster.nl![]()
het was ook echt de laatste denk ik, nu is er niks meer beschikbaar
![]()
* Elusive blij is![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |