Is om het te onderscheiden van negen. Vraag het een trampolinespringerquote:
Vindt Van Dale ook prima.quote:Op zondag 14 mei 2006 10:43 schreef extreme het volgende:
mensen die bij de slager `kornètbief` bestellen..
![]()
het is van oorsprong een engels woord, alleen paupers spreken het zo uit.quote:
Er zijn wel meer woorden van oorsprong Engels, die we allang vernederlandst hebben. Alleen paupers weten dat niet.quote:Op zondag 14 mei 2006 10:46 schreef extreme het volgende:
[..]
het is van oorsprong een engels woord, alleen paupers spreken het zo uit.![]()
het was me idd opgevallen dat je niet wist dat het van oorsprong engels wasquote:Op zondag 14 mei 2006 10:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Er zijn wel meer woorden van oorsprong Engels, die we allang vernederlandst hebben. Alleen paupers weten dat niet.![]()
Knap van je, want dat wist ik echt wel. Ik weet zelfs in welke periode het hier in zwang is geraakt.quote:Op zondag 14 mei 2006 10:49 schreef extreme het volgende:
[..]
het was me idd opgevallen dat je niet wist dat het van oorsprong engels was![]()
leg me eens uit waarom je dan de moeite neemt om van een engels woord in de nederlandse van Dale op te zoeken of er een pauper uitspraak van bestaat?quote:Op zondag 14 mei 2006 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Knap van je, want dat wist ik echt wel. Ik weet zelfs in welke periode het hier in zwang is geraakt.
Verificatie van vermoedens ingegeven door een zekere kennis van zaken.quote:Op zondag 14 mei 2006 10:53 schreef extreme het volgende:
[..]
leg me eens uit waarom je dan de moeite neemt om van een engels woord in de nederlandse van Dale op te zoeken of er een pauper uitspraak van bestaat?
word wel een slowchat topic zo![]()
m.a.w. je bent een chronische betweter?quote:Op zondag 14 mei 2006 10:56 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Verificatie van vermoedens ingegeven door een zekere kennis van zaken.
Zie ook mijn sig.
Absoluut.quote:Op zondag 14 mei 2006 10:57 schreef extreme het volgende:
[..]
m.a.w. je bent een chronische betweter?
Leg mij maar eens uit waarom jij de moeite niet hebt genomen.quote:Op zondag 14 mei 2006 10:53 schreef extreme het volgende:
[..]
leg me eens uit waarom je dan de moeite neemt om van een engels woord in de nederlandse van Dale op te zoeken of er een pauper uitspraak van bestaat?
word wel een slowchat topic zo![]()
de woorden 'corned' en 'beef' komen niet als zelfstandig voor in de nederlandse taal, en hebben hun oorsprong in het engels, dat de samenvoeging corned-beef door het plebs zo veelvuldig fout werd uitgesproken dat van Dale het nodig achtte om het op die manier op te nemen in hun werkje.quote:Op zondag 14 mei 2006 10:59 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Leg mij maar eens uit waarom jij de moeite niet hebt genomen.
Tip: zoek het begrip 'leenwoord' eens op.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:03 schreef extreme het volgende:
[..]
de woorden 'corned' en 'beef' komen niet als zelfstandig voor in de nederlandse taal, en hebben hun oorsprong in het engels, dat de samenvoeging corned-beef door het plebs zo veelvuldig fout werd uitgesproken dat van Dale het nodig achtte om het op die manier op te nemen in hun werkje..
je gaat toch ook geen 'slavink' opzoeken in het engelse woordenboek?
Hoe moet het dan volgens jou, en waarom?quote:Op zondag 14 mei 2006 11:03 schreef Little_Meanie het volgende:
alle Nederlanders spreken therapeut verkeerd uit, gek word ik daar van
open een topic,quote:Op zondag 14 mei 2006 11:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tip: zoek het begrip 'leenwoord' eens op.![]()
[SC}Eerst wie, dan die. Waarom niet weglaten?[/SC}quote:
voor een taalpurist staat het een beetje vies,quote:
In het Engels zeggen ze 'router' of 'roeter' al naar gelang de betekenis van het woord.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:07 schreef extreme het volgende:
[..]
open een topic,![]()
nu we het toch over leenwoorden hebben,
de uitspraak van router, in het engels roeter, in het nederlands rauter,
wat moet het zijn dan?
't Is een citaat, dus dat neem ik integraal over.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:09 schreef Brahimov het volgende:
[..]
[SC}Eerst wie, dan die. Waarom niet weglaten?[/SC}
De Fransen denken er zeker zo over. Biel Klientón, a Washiengtón.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
In het Engels zeggen ze 'router' of 'roeter' al naar gelang de betekenis van het woord.
Maar afgezien daarvan, wie bepaalt dat de oorspronkelijke uitspraak van een woord bepalend is voor hoe wij het in het Nederlands dienen uit te spreken? Kennelijk is dat jouw maatstaf, maar dat is zeker niet de algemene regel.
Oh, jij denkt dat taal onbeweeglijk is. Juist, ja.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:03 schreef extreme het volgende:
[..]
de woorden 'corned' en 'beef' komen niet als zelfstandig voor in de nederlandse taal, en hebben hun oorsprong in het engels, dat de samenvoeging corned-beef door het plebs zo veelvuldig fout werd uitgesproken dat van Dale het nodig achtte om het op die manier op te nemen in hun werkje..
je gaat toch ook geen 'slavink' opzoeken in het engelse woordenboek?
Maar dat zijn keen leenwoordèn.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:14 schreef Brahimov het volgende:
[..]
De Fransen denken er zeker zo over. Biel Klientón, a Washiengtón.![]()
True. Alleen mijn associatie (en ergernis over de Fransen)quote:
das twee keer 'roeter'quote:Op zondag 14 mei 2006 11:12 schreef Lienekien het volgende:
In het Engels zeggen ze 'router' of 'roeter' al naar gelang de betekenis van het woord.
en dat is een aanname, grappig voor iemand die pretendeert zich te houden aan de feitenquote:Kennelijk is dat jouw maatstaf,
Het is wat ik opmaakte uit je gedane uitspraken. Als het niet klopt, ben ik benieuwd wat dan wel bepaalt dat jij duidelijk gangbare uitspraken bestempelt als 'pauper'.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:18 schreef extreme het volgende:
[..]
en dat is een aanname, grappig voor iemand die pretendeert zich te houden aan de feiten
quote:Op zondag 14 mei 2006 11:19 schreef Iksje het volgende:
De fransen zoeken een alternatief (computer>ordinateur enzo)
En de woorden die ze lenen, verfransen ze in uitspraak. Als ik me niet vergis mag je 'un baabiesitteur' zeggen?
je hoeft geen wetenschapper te zijn om te herleiden dat een foutieve uitspraak van een engels woord voortgekomen is uit de wat slechter opgeleide laag van de bevolking. Mensen die namelijk wèl engels hebben gehad op school maken die fout niet.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is wat ik opmaakte uit je gedane uitspraken. Als het niet klopt, ben ik benieuwd wat dan wel bepaalt dat jij duidelijk gangbare uitspraken bestempelt als 'pauper'.
Je gaat nog steeds voorbij aan het gegeven dat we leenwoorden vernederlandsen. Dat heeft niets te maken met laag opgeleid zijn of niet.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:23 schreef extreme het volgende:
[..]
je hoeft geen wetenschapper te zijn om te herleiden dat een foutieve uitspraak van een engels woord voortgekomen is uit de wat slechter opgeleide laag van de bevolking. Mensen die namelijk wèl engels hebben gehad op school maken die fout niet.
Elk opleidingsniveau krijgt Engels op school.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:23 schreef extreme het volgende:
[..]
je hoeft geen wetenschapper te zijn om te herleiden dat een foutieve uitspraak van een engels woord voortgekomen is uit de wat slechter opgeleide laag van de bevolking. Mensen die namelijk wèl engels hebben gehad op school maken die fout niet.
quote:Op zondag 14 mei 2006 11:30 schreef Mwanatabu het volgende:
"Sukkuruudirebbaa"
quote:Op zondag 14 mei 2006 11:30 schreef Mwanatabu het volgende:
Erg mooie zijn "Sukkuruudirebbaa" in het Hausa, van "screwdriver". Denk niet dat er ooit een schuimbekkende discussie zal ontstaan in het noorden van Nigeria over dat het in de Pocket Oxford iets anders staat.
In Brabant hoor je dat toch wel vaak. Ik deed het ook, maar tegenwoordig niet meer en erger ik me best aan de mensen die dat wel doen.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:32 schreef anti-virus het volgende:
Mensen die hun als onderwerp gebruiken, dus Hun zijn gevallenZIJ zijn gevallen!! Hun kan nooit onderwerp zijn, alleen lijdendvoorwerp
.
In Amsterdam ookquote:Op zondag 14 mei 2006 11:34 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
In Brabant hoor je dat toch wel vaak. Ik deed het ook, maar tegenwoordig niet meer en erger ik me best aan de mensen die dat wel doen.
Het kan nog erger: 'Hunnie' en 'Hullie'.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:34 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
In Brabant hoor je dat toch wel vaak. Ik deed het ook, maar tegenwoordig niet meer en erger ik me best aan de mensen die dat wel doen.
Vreselijk, ja.quote:Op zondag 14 mei 2006 11:37 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Het kan nog erger: 'Hunnie' en 'Hullie'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |