Je bedoelt een voorbeeld dat is ontleend aan de jurisprudentie? Zal even een citaatje uit Lindenbaum/Cohen doen.quote:Op maandag 22 mei 2006 22:19 schreef Singa het volgende:
Volkomen helder DD. Hebben jullie niet wat van die zinnetjes die 'echt' ook voorkomen?
Nee, het is allemaal stukken duidelijker geworden. Paragrafen, nummering, alinea's etc etc.quote:Op maandag 22 mei 2006 22:33 schreef Singa het volgende:
Toch knap om een heel verhaal in 1 zin te proppen. Wordt heden ten dage een dergelijke uitgebreidheid qua zinnen nog steeds betracht?
Nee, daar zijn ze een beetje van afgestapt. Recente jurisprudentie ziet er meer zo uit:quote:Op maandag 22 mei 2006 22:33 schreef Singa het volgende:
Toch knap om een heel verhaal in 1 zin te proppen. Wordt heden ten dage een dergelijke uitgebreidheid qua zinnen nog steeds betracht?
Ik doe 't naast m'n werk, dus zoveel tijd kan 't niet zijnquote:Op maandag 22 mei 2006 22:48 schreef Bhai het volgende:
Ik wil toch wel van een (of meerdere) van de rechtenstudenten weten hoeveel uur per week hij/zij kwijt is aan de studie
Het Russisch heeft een grammaticale opbouw zoals het Latijn, toen ik Latijn leerde had ik het idee met Russisch bezig te zijn. De Russische interpunctie heb ik nooit kunnen doorgronden, die is te ingewikkeld gewoon, dat is omdat de zinnen zo lang zijn.quote:Op maandag 22 mei 2006 22:03 schreef _-rally-_ het volgende:
En dat is ook meteen het grootste nadeel: het risico is reëel, zeker wanneer je met een complexe juridische verhandeling, waarin je op allerlei wetteksten, jurisprudentie en literatuur terug moet vallen, bezig bent, dat je zinnen bouwt die zo uitgebreid zijn, dat je bijna in de binnen de zin al een nummering in paragrafen nodig hebt.
30, tijdens de tentamens meer, maar m'n klasgenoten besteden er veel minder tijd aan. Ik ben zo gek om daadwerkelijk (bijna) alles te lezen en voor te bereiden, de meesten laten de voorbereidingen achterwege. En tijdens de tentamens zit ik voor m'n gevoel continu te leren, maar dan ga ik toch even dit halen even dat halen, even fok! my active topics checken, en zit ik de helft van de tijd blank in m'n boeken te staren.quote:Op maandag 22 mei 2006 22:48 schreef Bhai het volgende:
Ik wil toch wel van een (of meerdere) van de rechtenstudenten weten hoeveel uur per week hij/zij kwijt is aan de studie
Propedeuse jaquote:Op dinsdag 23 mei 2006 00:13 schreef Sessy het volgende:
Propedeuse?! Eerstejaars?
Ik ben vorig jaar naar sommige vakken ueberhaupt niet geweest en had er 8en voor en we kregen niet-bindend advies en dat was puur op je punten gebaseerd (of veeleer op je studiepunten, die dus van je punten afhankelijk zijn) Hoorcolleges sla ik standaard over.
30quote:Op maandag 22 mei 2006 23:27 schreef Sessy het volgende:
[..]
30, tijdens de tentamens meer, maar m'n klasgenoten besteden er veel minder tijd aan. Ik ben zo gek om daadwerkelijk (bijna) alles te lezen en voor te bereiden, de meesten laten de voorbereidingen achterwege. En tijdens de tentamens zit ik voor m'n gevoel continu te leren, maar dan ga ik toch even dit halen even dat halen, even fok! my active topics checken, en zit ik de helft van de tijd blank in m'n boeken te staren.
Ja, tegenwoordig heb je met een blik op rechtsoverwegingen 3.4 tot 3.6 de kern van het arrest wel gevonden.quote:Op maandag 22 mei 2006 22:36 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee, daar zijn ze een beetje van afgestapt. Recente jurisprudentie ziet er meer zo uit:
Hmm, dat verschilt nogal. Ik had afgelopen semester ongeveer 6 colleges à 2 uur per week en ik probeer elk college altijd wel voor te bereiden. Ik heb dit semester echt veel moeten lezen en met mijn concentratievermogen van 0,0 (fijn gevolg van Pfeiffer) duurt dat wat langer dan normaal...quote:Op maandag 22 mei 2006 22:48 schreef Bhai het volgende:
Sinds ik chronisch ziek en moe ben is m'n concentratie ook 0,0... (Nee ik heb geen Pfeiffer, ze weten niet wat ik heb, dat is 't 'm juist)quote:
Wat is ook al weer het verscil tussen een levering longa manu en een levering brevi manu?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:07 schreef Sessy het volgende:
[..]
Sinds ik chronisch ziek en moe ben is m'n concentratie ook 0,0... (Nee ik heb geen Pfeiffer, ze weten niet wat ik heb, dat is 't 'm juist)
Mja, ik krijg wel vragen van mensen die vorig jaar een vak niet hebben gehaald en die vragen dan hoe iets zit en behalve dat ik het weet, weet ik het ook nog eens nog steeds... Ik bedoel een jaar is lang, lang genoeg om iets te vergeten. Ik peper het dus ook best wel in bij mezelf, die kennis.
Alleen goederenrecht was nou echt een vak dat me totaal niet kon boeien, daar moet je mij geen details over vragen.![]()
Is niet erg... De werkcolleges kun je beter maar gaan, vooral bij de hoofdvakken zoals strafrecht en privaatrecht en staatsrecht en zo (of wat jullie ook krijgen, wij kregen bestuursrecht en strafprocesrecht) en ook bij wat wij in de vorm van encyclopedie-B hadden, leren argumenteren.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 00:47 schreef Sandersson het volgende:
[..]
Propedeuse jaeerste jaar
Begin van het jaar ging ik wel veel, nu stuk minder
Concentratiegebrek is echt vreselijk. Ik heb daar nog nooit last van gehad: ik kon moeiteloos in een bomvolle trein een toneelstuk Shakespeare in het Engels zitten lezen en het nog helemaal begrijpen ook. Als ik dat nu wil doen moet ik helemaal in mijn eentje in een doodstille ruimte zitten en dan lukt het nog niet zoals eerst.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:07 schreef Sessy het volgende:
Sinds ik chronisch ziek en moe ben is m'n concentratie ook 0,0... (Nee ik heb geen Pfeiffer, ze weten niet wat ik heb, dat is 't 'm juist)
Zou je niet veel liever rechten doen dan geneeskunde? Al dat gedoe met vieze ziektes, dan heb je toch veel liever een mooi schoon maagdelijk papier voor je neus, waar je je mooie volzinnen aan mag toevertrouwen?quote:
Ik heb 't al de laatste 5 jaar, ik heb er al van alles op gevonden. Ik heb onder andere altijd oordopjes bij, vooral op examens. Ik pak altijd van die lichtgele schuimdingen, die steken niet half uit je oren.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:30 schreef bladibladibla het volgende:
Gelukkig weet ik wel wat de oorzaak is, maar als je niet weet waardoor het komt is het nog extra erg.
neen, want ik vind het immoreel. Een beetje pedofielen en seriemoordenaars verdedigen zeker?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Zou je niet veel liever rechten doen dan geneeskunde? Al dat gedoe met vieze ziektes, dan heb je toch veel liever een mooi schoon maagdelijk papier voor je neus, waar je je mooie volzinnen aan mag toevertrouwen?
Van een pedofiel en/of moordenaar die op je tafel ligtquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:43 schreef Repeat het volgende:
[..]
neen, want ik vind het immoreel. Een beetje pedofielen en seriemoordenaars verdedigen zeker?Dan wil ik liever iets voor iemand betekenen door zn aambeien weg te halen!
![]()
Dat is strafrecht. De meeste juristen hebben daar niks mee te maken, het gaat vnl over vorderingen, geld dus.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:43 schreef Repeat het volgende:
[..]
neen, want ik vind het immoreel. Een beetje pedofielen en seriemoordenaars verdedigen zeker?Dan wil ik liever iets voor iemand betekenen door zn aambeien weg te halen!
![]()
quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:46 schreef VoreG het volgende:
[..]
Van een pedofiel en/of moordenaar die op je tafel ligt
je lapt hem op zodat het OM hem in de lik kan gooien, zo'n vuige advocaat probeert hem dan alsnog vrij te krijgenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:50 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
zo zie je maar weer, de geneeskunde is nog immoreler dan het strafrecht, daar wordt zo iemand tenminste leed toegevoegd, terwijl de artsen hem beter maken zodat hij weer verderf kan zaaien!
Fiscaal recht is ookquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:51 schreef Repeat het volgende:
strafrecht lijkt me sowieso het enige deelgebied met nog een beetje spanning, iets anders, fiscaal recht ofzo zou ik geen week volhouden zonder elke middag op mn bureau in slaap te vallen.
Die kop deugt al nietquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:52 schreef Repeat het volgende:
[..]
je lapt hem op zodat het OM hem in de lik kan gooien, zo'n vuige advocaat probeert hem dan alsnog vrij te krijgen
Je hoeft geen advocaat te worden. Officier van justitie of rechter kan bijvoorbeeld ook. En je hoeft niet het strafrecht in, ook al.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:43 schreef Repeat het volgende:
[..]
![]()
Ik word ook regelmatig wakker met 'n syllabus op m'n gezicht als ik op de bank liggend arresten lees... Daar hebben wij dus ook gewoon last van hoor.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:51 schreef Repeat het volgende:
strafrecht lijkt me sowieso het enige deelgebied met nog een beetje spanning, iets anders, fiscaal recht ofzo zou ik geen week volhouden zonder elke middag op mn bureau in slaap te vallen.
Dat ligt er natuurlijk aan. Van wie worden die zoveel duizenden euro's afhandig gemaakt.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:09 schreef Sessy het volgende:
en ik ken zelfs mensen die bijna een erectie krijgen bij de gedachte dat een belastinginspecteur iemand zoveel duizenden euro's afhandig heeft gemaakt.
dit bestaat bij artsen ook, maar kunnen ze je ook opsluiten als je weigert iets prijs te geven over je patiënt?quote:maar je hebt ook nog eens advocaten die in de cel zitten omdat ze hun ex-clienten niet erbij willen naaien (omdat de staat graag die vertrouwelijkheid van de relatie advocaat-client om zeep wil helpen: da's makkelijker voor de bewijsvoering.)
Ik was zelf ook bij wat werkcolleges belastingheffing particulieren gaan zitten en daar zaten me toch zaken bij... Bijvoorbeeld de echtgenoten van twee zussen, de ene die was timmerman en de andere metselaar, die hebben dus samen een 2-onder-1-kap gebouwd en de ene werkte harder dan de ander, dus die minder hard werkte betaalde 20 000 meer aan dat huis dan die hard werkte, en dat wilde de belastingdienst belasten... Of iemand die als grap een internet site had gemaakt met de oproep geld op z'n bankrekening te storten, of dat belast inkomen was.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:11 schreef VoreG het volgende:
[..]
Dat ligt er natuurlijk aan. Van wie worden die zoveel duizenden euro's afhandig gemaakt.
Nou als ze dat met de advocaten doen, zullen ze dat ook met artsen doen denk ik.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:12 schreef Repeat het volgende:
[..]
dit bestaat bij artsen ook, maar kunnen ze je ook opsluiten als je weigert iets prijs te geven over je patiënt?
Zit er momenteel al een advocaat gegijzeld in de cel dan?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:09 schreef Sessy het volgende:
En de martelaar uithangen kan ook. Sowieso schijn je niet te kunnen leven van wat een advocaat die vluchtelingenzaken doet krijgt, maar je hebt ook nog eens advocaten die in de cel zitten omdat ze hun ex-clienten niet erbij willen naaien (omdat de staat graag die vertrouwelijkheid van de relatie advocaat-client om zeep wil helpen: da's makkelijker voor de bewijsvoering.)
Een beding is gewoon een contractuele voorwaarde, heel algemeen dus. Kan een beding zijn dat de schuldenaar in termijnen mag betalen bijvoorbeeld. Of dat de vordering niet overdraagbaar is.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:27 schreef Mr.G het volgende:
Wat is een beding tussen een schuldeiser en schuldenaar ook alweer?![]()
De moeilijkste toetsen die er zijn. Een paar dagen keihard werken en hopen dat het afkrijgt en dan uiteindelijk wordt je genaaid door wat minuscule fouten in de noten. Een spatie teveel en een dubbele punt te weinig enzo.quote:
Ik vind jou ook lief hoor! Als het hier niet meer kan is het gewoon weer tijd voor een ouderwets mooi Utrechts roddel-uurtje in de JdW. Ik ben voor, wie nog?quote:
Bestuurskunde is verre van nutteloos. Maar aangezien jij een vak als Privaatrecht als uitermate boeiend beschouwt zal ik jou kritiek niet al te serieus nemen.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:23 schreef Leonoor het volgende:
Aangezien niemand Diederik fatsoenlijk antwoord geeft op zijn prangende 3:115 vraag doe ik het wel hoor![]()
Bij brevi houdt de verkrijger de zaak al voor de vervreemder, bij longa houdt een derde de zaak eerst voor de vervreemder daarna voor de verkrijger. En om even compleet te zijn: bij c.p. houdt de vevreemder de zaak eerst voor zichzelf en daarna voor de verkrijger.
Ik googlde zojuist op Ineke de Hondt, en kwam terecht in deeltje 8 van deze reeks. Wat een heimwee krijg ik spontaan naar de tijden waarin nog fatsoenlijk geroddeld werd over docenten en medewerkers van de jb..
En waar is ons aller Thisbe gebleven? De luchtigheid is zoek als we het alleen nog maar kunnen hebben over ongemakken, lichamelijk dan wel geestelijk, en het feit dat sommige mensen gewoon niet capabel genoeg zijn om rechten te studeren en derhalve een overstap naar een nutteloze studie als bestuurswetenschappen overwegen.
Ik wil sappige details! Bij deze roep ik Thisbe dus ook op om uit de doeken te doen wat zij tegen Banning heeft, en verzoek ik DD vriendelijk ons eindelijk te onthullen waar hij studeert daar mysterie niet langer aantrekkelijk maar gewoon irritant is. Tot zover een noodkreet uit het Bossche, ik ga u weer even verlaten.
Ik kom lopendquote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:35 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik vind jou ook lief hoor! Als het hier niet meer kan is het gewoon weer tijd voor een ouderwets mooi Utrechts roddel-uurtje in de JdW. Ik ben voor, wie nog?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |