abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37789557
Evo Morales de nieuwe president van Bolivia, wil de gasvoorraden van Bolivia gaan nationaliseren en investeerders niet compenseren. De belangrijkste getroffen maatregelen van deze acties zijn Brazilie, VS, Spanje, GB en Nederland als investeerder en Argentinie en Brazilie als afnemer.

Ik stel voor om een grote militaire oefening te houden door de NAVO en Mercosur landen dichtbij de grens van Bolivia.

En dan maar kijken hoe lang Evo de grote jongen gaat uithangen.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 13 mei 2006 @ 16:06:47 #2
99433 Tup
Tupperwaar
pi_37789889
Het gas is van Bolivia niet van Brazilie, VS, Spanje, GB en Nederland. Een afkoopsom en opzegtermijn zou wel netjes zijn.
Wasserwunderland
  zaterdag 13 mei 2006 @ 16:12:35 #3
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_37790017
Dat ongebreideld anti-Amerikanisme in de politieke elite een enkeltje ellende betekend lijkt me weer eens bewezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Finder_elf_towns op 13-05-2006 16:18:08 ]
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:13:16 #4
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_37792938
Goh dat is al de derde keer in Bolivia dat ze het gaan nationaliseren

Iedere keer moesten ze met hangende pootjes terug naar de multinationals omdat ze er zelf een zooitje van maakten.

Venezuela is trouwens ook aan het nationaliseren (voor de tweede keer )
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:14:33 #5
148745 P-azz
Lama doen
pi_37792968
die Morales pakt het elke x mooi aan. mafketel.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:15:54 #6
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_37792999
Nationaliseren kan wel, maar dan wel in samenwerking met de multinationals.
Ik begrijp dat soort landen wel, hun willen op deze manier zelf een graantje meepikken van de opbrengsten van de olie.
Aangezien het van Bolivia is, hoeven andere landen niet te zeuren maar is het gewoon onderhandelen.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:26:23 #7
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_37793304
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 18:15 schreef MrSASO het volgende:
Nationaliseren kan wel, maar dan wel in samenwerking met de multinationals.
Ik begrijp dat soort landen wel, hun willen op deze manier zelf een graantje meepikken van de opbrengsten van de olie.
Aangezien het van Bolivia is, hoeven andere landen niet te zeuren maar is het gewoon onderhandelen.
Nationaliseren en "samenwerken" zijn twee verschillenden dingen. Reken maar dat Shell gewoon Nigeria betaalt voor olie en dat geldt voor alle landen. Soms in de vorm van een bedrag per barrel/ton, soms een joint-venture bedrijf tussen een multinational en een staatsbedrijf.

Nationaliseren in dit geval is betaalde installaties en apparaten bezetten en die als 'staatsbedrijf' bedienen. Gewoon diefstal dus
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:28:36 #8
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_37793364
quote:
van Baalen (VVD): nucleaire bom d'rop!
Tenminste, dat zegt ie ook over Iran.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 18:30:36 #9
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_37793415
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 18:26 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Nationaliseren en "samenwerken" zijn twee verschillenden dingen. Reken maar dat Shell gewoon Nigeria betaalt voor olie en dat geldt voor alle landen. Soms in de vorm van een bedrag per barrel/ton, soms een joint-venture bedrijf tussen een multinational en een staatsbedrijf.

Nationaliseren in dit geval is betaalde installaties en apparaten bezetten en die als 'staatsbedrijf' bedienen. Gewoon diefstal dus
Dan heb ik het verkeerd begrepen, dan ben ik er ook op tegen.
Ik verwachte meer een joint-venture net zoals Staatsolie het in Suriname doet met multinationals.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 20:39:24 #10
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_37797305
dat gas is van bolivia.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  zaterdag 13 mei 2006 @ 20:41:44 #11
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_37797379
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 20:39 schreef DionysuZ het volgende:
dat gas is van bolivia.
Bolivia heeft de rechten op exploitatie verkocht. Dan kan het gas 100x van Bolivia zijn, dat geeft ze geen recht om dat soort trucjes uit te halen. Dan hadden ze de rechten niet moeten verkopen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 13 mei 2006 @ 21:13:49 #12
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_37798274
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 20:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Bolivia heeft de rechten op exploitatie verkocht. Dan kan het gas 100x van Bolivia zijn, dat geeft ze geen recht om dat soort trucjes uit te halen. Dan hadden ze de rechten niet moeten verkopen.
ik denk niet dat het Morales was die er zijn handtekening onder heeft gezet
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  zaterdag 13 mei 2006 @ 22:03:04 #13
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_37799645
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 21:13 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ik heb ook heel weinig handtekeningen gezet. Wat kan ik claimen?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_37799796
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 21:13 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Zo'n contract opzeggen is niet lief maar kan meestal wel tegen een aardige vergoeding, en die wil hij niet geen. Daarnaast loopt het waarschijnlijk toch op een drama uit maar ga dan niet gelijk deze bedrijven lopen naaien.
pi_37800775
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 18:13 schreef Richie_Rich het volgende:
Goh dat is al de derde keer in Bolivia dat ze het gaan nationaliseren
het gas? Volgens mij waren het de andere keren goud en kwik ofzo.
quote:
Iedere keer moesten ze met hangende pootjes terug naar de multinationals omdat ze er zelf een zooitje van maakten.

Venezuela is trouwens ook aan het nationaliseren (voor de tweede keer )
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 14 mei 2006 @ 10:44:52 #16
132947 Hoopman
Be your own guest
pi_37809053
Het lijkt erop dat Morales begrijpt dat de overheid een rol dient te spelen in plaats van bewaker van een maffieus systeem te zijn en zeggen dat dat in het publieke belang is.
pi_37813421
Ik vind overigens dat de andere gedupeerde landen recht hebben om militair op te treden. Het is Morales die zijn 5 AK-47´s gebruikt om de installaties te bezetten
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 14 mei 2006 @ 22:06:23 #18
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_37828127
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 22:07 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Zo'n contract opzeggen is niet lief maar kan meestal wel tegen een aardige vergoeding, en die wil hij niet geen. Daarnaast loopt het waarschijnlijk toch op een drama uit maar ga dan niet gelijk deze bedrijven lopen naaien.
Hij hoopt er op dat de bedrijven als 'toeleveraniers' aanblijven tegen 'zware' voorwaarden. Zonder de techniek, logistiek en capaciteiten kunnen ze geen ruk met de velden die diep onder de grond zitten, daar zijn de oliebedrijven voor.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de olieprijs zakt

@Duke: Ja, derde keer voor Bolivia (bron: The Economist) en tweede keer Venezuela (in 1975 ook)
pi_37828394
Punt was dat zebij die andere 2 eigenlijk te laat waren . De mijnen waren al uitgeput.

Overigens wou Venezuela de techniek wel aanleveren. En heeft Morales een tijdje terug het Nederlandse gasmodel bekeken en interessant bevonden.
pi_37828854
Net alsof Nederland Bolivia gaat helpen
pi_37829267
quote:
Op zondag 14 mei 2006 22:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Net alsof Nederland Bolivia gaat helpen
Uitleg geven over het model dat we hier hanteren (Gasunie en Nam die het regelen waarbij de Nam in private handen is) kan toch geen kwaad?
  zondag 14 mei 2006 @ 23:12:58 #22
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_37831212
quote:
Op zondag 14 mei 2006 22:30 schreef du_ke het volgende:

[..]

Uitleg geven over het model dat we hier hanteren (Gasunie en Nam die het regelen waarbij de Nam in private handen is) kan toch geen kwaad?
Mits dik (vooraf) betaalt
pi_37839262
Maar dat blijft natuurlijk bij generale termen.

Zapatero blijft praten Morales heeft gezegd dat hij geen verdere acties tegen Spaanse bedrijven zal nemen en RepsolYPF heeft gezegd dat ze Bolivia voor de rechtbank gaan slepen als er geen accoord komt. Al ben ik wel benieuwd welke rechtbank.

Dus geen militaire oplossing helaas
pi_37839831
Wat zou daar dan de toegevoegde waarde van zijn? Duizenden doden om een beetje gas. Dat werkt in Irak ook al zo lekker .
pi_37840023
Ja net alsof Bolivia uberhaubt een leger heeft.

3 van de buurlanden veroveren binnen een paar dagen Bolivia. Alleen Paraguay en Peru zouden er meer moeite mee hebben
pi_37840078
Maar wat is daar in hemelsnaam de toegevoegde waarde van? Of hou je gewoon meer van geweld dan van democratie ?
pi_37840167
Je afspraken niet nakomen is zeker wel democratie?

Morales zet overigens zelf het leger in om de gasvoorraad te nationaliseren, dan moet je ook niet raar opkijken als er een militaire reactie komt van gedupeerde staten.

Maar een gezamelijke training in de buurt van de grens zorgt natuurlijk al voor voldoende resultaat want dan gaat die cholo echt wel inbinden
  maandag 15 mei 2006 @ 15:38:57 #28
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_37846526
quote:
Op maandag 15 mei 2006 11:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dan ben je vast ook voor een aanval op de VS door Rusland omdat de VS het ABM verdrag eenzijdig hebben opgezegd?
pi_37846590
Wat is ABM?

En ik wens de Russen veel succes
  maandag 15 mei 2006 @ 15:51:38 #30
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_37846991
quote:
Op maandag 15 mei 2006 15:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat is ABM?

En ik wens de Russen veel succes
Anti Ballistic Missile
  maandag 15 mei 2006 @ 17:14:55 #31
132947 Hoopman
Be your own guest
pi_37849681
quote:
Op maandag 15 mei 2006 11:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Morales zet overigens zelf het leger in om de gasvoorraad te nationaliseren, dan moet je ook niet raar opkijken als er een militaire reactie komt van gedupeerde staten.

Maar een gezamelijke training in de buurt van de grens zorgt natuurlijk al voor voldoende resultaat want dan gaat die cholo echt wel inbinden
Dat is concurrentie, iets waar economen van zeggen dat het economisch is.

Maar waar leggen we de grens?

Welke rechter kan dat enigzins objectief bepalen.

Volgens mij een onmogelijk verhaal.
  maandag 15 mei 2006 @ 17:43:02 #32
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_37850385
concurrentie?
  maandag 15 mei 2006 @ 18:20:11 #33
132947 Hoopman
Be your own guest
pi_37851295
quote:
  maandag 15 mei 2006 @ 18:32:48 #34
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_37851686
quote:
Op maandag 15 mei 2006 18:20 schreef Hoopman het volgende:

[..]
Met leger heb je tegenwoordig ook al economische concurrentie
pi_37860070
quote:
Op maandag 15 mei 2006 17:14 schreef Hoopman het volgende:

[..]

Dat is concurrentie, iets waar economen van zeggen dat het economisch is.

Maar waar leggen we de grens?

Welke rechter kan dat enigzins objectief bepalen.

Volgens mij een onmogelijk verhaal.
Er is geen rechtbank, rechter in de wereld die zal goedkeuren wat Morales nu doet en aangezien het veel te lang duurt voordat er recht kan worden gesproken moet de druk flink opgevoerd worden
  maandag 15 mei 2006 @ 22:19:35 #36
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_37860316
Stel het zou wel de formele weg gaan bewandelen. Welke instantie gaat er dan over? Wereld handelsfederatie?
  maandag 15 mei 2006 @ 22:28:17 #37
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_37860677
Geen organisatie heeft die jurisdictie idd, maar misschien kan de WTO een gaar onderzoek starten en dat landen dan maatregelen mogen nemen. Maar dat helpt ook niet echt.
  maandag 15 mei 2006 @ 22:38:00 #38
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_37861112
quote:
Op maandag 15 mei 2006 22:28 schreef NightH4wk het volgende:
Geen organisatie heeft die jurisdictie idd, maar misschien kan de WTO een gaar onderzoek starten en dat landen dan maatregelen mogen nemen. Maar dat helpt ook niet echt.
Over het algemeen heet WTO wel flinke macht (lees: pressiemiddelen)
  dinsdag 16 mei 2006 @ 02:46:51 #39
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_37867987
kom op man, het volk heeft Morales gekozen als hun leider. Morales schendt geen mensenrechten of de souvereiniteit van andere landen. Morales is gekozen voor o.a. economische hervormingen. Dit is gewoon democratie, die bedrijven hebben gewoon pech.
pi_37869549
quote:
Op maandag 15 mei 2006 22:19 schreef Richie_Rich het volgende:
Stel het zou wel de formele weg gaan bewandelen. Welke instantie gaat er dan over? Wereld handelsfederatie?
Den Haag denk ik of World Bank. Maar dat duurt veel te lang. Beter is het om de druk wat op te voeren
pi_37869570
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 02:46 schreef DionysuZ het volgende:
kom op man, het volk heeft Morales gekozen als hun leider. Morales schendt geen mensenrechten of de souvereiniteit van andere landen. Morales is gekozen voor o.a. economische hervormingen. Dit is gewoon democratie, die bedrijven hebben gewoon pech.
Morales is geen economische hervormingen aan het doorvoeren maar begaat diefstal en lapt internationale verdragen aan zijn laars
  dinsdag 16 mei 2006 @ 18:26:13 #42
132947 Hoopman
Be your own guest
pi_37886137
quote:
Op maandag 15 mei 2006 22:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Er is geen rechtbank, rechter in de wereld die zal goedkeuren wat Morales nu doet en aangezien het veel te lang duurt voordat er recht kan worden gesproken moet de druk flink opgevoerd worden
Dat zou dan betekenen dat het recht van de sterkste geldt en dat rechtbanken er zijn voor de mooie sier, dan wel windowdressing maar niet voor rechtvaardigheid en democratie.

Een niet geringe uitdaging staat ons als democratiserende samenleving te wachten. Voorlopiig heeft Morales dit mogelijk veel beter begrepen dan het "westen".
  dinsdag 16 mei 2006 @ 19:13:29 #43
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_37887423
Dit is politiek. Waarom zeikt men over rechtvaardigheid als dit politiek is? De politiek bepaalt immers wat rechtvaardig is. Punt is dat Morales gesteund wordt door zijn volk en de natuurlijke bronnen van een land komen dat volk toe, daar kan niemand om krom liggen. Het enige dat eventueel onrechtvaardig is is dat Morales geen geld terug geeft, maar Bolivia heeft daar de middelen niet voor deels vanwege het probleem dat zij hier recht trachten te zetten. De werkelijke vraag is dan enkel of het moreel te verantwoorden is wat Morales doet en dat is het zonder enige twijfel. De enige mogelijke morele aanpak is wellicht een eis tot uiteindelijke betaling aan de investeerders.
pi_37891087
Dat volk heeft ook gestemt voor de regering die het gas verkocht heeft.

Morales wil nu ook de pensioengelden van de BVBA bank prifatiseren. Dit gaat zelfs het watje Zapatero niet gebeuren
  dinsdag 16 mei 2006 @ 22:20:00 #45
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_37895127
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 20:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat volk heeft ook gestemt voor de regering die het gas verkocht heeft.
Waarna ze ertegen stemden. Gezien de gevoerde campagne is het redelijk om te denken dat juist dat wat jij stelt ook een van de belangrijke redenen was voor dat tegenstemmen.
pi_37895312
Waar stemden ze tegen?
  dinsdag 16 mei 2006 @ 23:03:04 #47
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_37897421
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 22:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waar stemden ze tegen?
Het stemmen voor de linkse Morales impliceert het stemmen tegen het rechtsere beleid van voorheen.
pi_37897465
Nee, ze stemden voor Morales.
  woensdag 17 mei 2006 @ 00:01:14 #49
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_37900315
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 19:13 schreef Zzyzx het volgende:
Dit is politiek. Waarom zeikt men over rechtvaardigheid als dit politiek is? De politiek bepaalt immers wat rechtvaardig is. Punt is dat Morales gesteund wordt door zijn volk en de natuurlijke bronnen van een land komen dat volk toe, daar kan niemand om krom liggen. Het enige dat eventueel onrechtvaardig is is dat Morales geen geld terug geeft, maar Bolivia heeft daar de middelen niet voor deels vanwege het probleem dat zij hier recht trachten te zetten. De werkelijke vraag is dan enkel of het moreel te verantwoorden is wat Morales doet en dat is het zonder enige twijfel. De enige mogelijke morele aanpak is wellicht een eis tot uiteindelijke betaling aan de investeerders.
Prima, dat spul ligt er, en dan?

Wie gaat onderzoeken waar het ligt, in welke gradaties? Wie neemt het risico om te gaan proefboren? Wie heeft de techniek om de bronnen productief te maken? Wie heeft de capaciteiten om een bron draaiend te houden? etc, etc,

Juist, de oliemaatschappijen....

Het is niet zo dat de maatschappijen een care blanche krijgen ofzo. Deze maatschappijen betalen gewoon de landen (of worden betaald) voor de evt output/rechten.

Als we even Total-> Birma erbij pakken. Total betaalt Birma een fiks bedrag om te mogen pompen. Shell en Nigeria idem dito. Veel velden in Rusland worden door joint ventures van staatsbedrijven en multinationals ontwikkelen.

Dus doe niet alsof de multinationals een stel rovers zijn. Morales is nu gewoon populistisch bezig omdat de olie/gas prijs hoog staat. Dit laatste is ook gelijk de enige reden waarom hij dat doet. Want wat als de olie/gas prijs nu daalt?
  woensdag 17 mei 2006 @ 00:02:55 #50
44906 merino
World of Sleepers
pi_37900392
Morales

gas is gewoon van hun. Dat het westen in post-coloniale tijden met dank aan het kapitalisme daar het grootste deel van hebben afgepikt betekend niet dat zij dat nu niet terug mogen eisen. We (europeanen) hebben al genoeg verneukt in Zuid-Amerika...
I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')