Nationaliseren en "samenwerken" zijn twee verschillenden dingen. Reken maar dat Shell gewoon Nigeria betaalt voor olie en dat geldt voor alle landen. Soms in de vorm van een bedrag per barrel/ton, soms een joint-venture bedrijf tussen een multinational en een staatsbedrijf.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:15 schreef MrSASO het volgende:
Nationaliseren kan wel, maar dan wel in samenwerking met de multinationals.
Ik begrijp dat soort landen wel, hun willen op deze manier zelf een graantje meepikken van de opbrengsten van de olie.
Aangezien het van Bolivia is, hoeven andere landen niet te zeuren maar is het gewoon onderhandelen.
Tenminste, dat zegt ie ook over Iran.quote:van Baalen (VVD): nucleaire bom d'rop!
Dan heb ik het verkeerd begrepen, dan ben ik er ook op tegen.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:26 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Nationaliseren en "samenwerken" zijn twee verschillenden dingen. Reken maar dat Shell gewoon Nigeria betaalt voor olie en dat geldt voor alle landen. Soms in de vorm van een bedrag per barrel/ton, soms een joint-venture bedrijf tussen een multinational en een staatsbedrijf.
Nationaliseren in dit geval is betaalde installaties en apparaten bezetten en die als 'staatsbedrijf' bedienen. Gewoon diefstal dus
Bolivia heeft de rechten op exploitatie verkocht. Dan kan het gas 100x van Bolivia zijn, dat geeft ze geen recht om dat soort trucjes uit te halen. Dan hadden ze de rechten niet moeten verkopen.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 20:39 schreef DionysuZ het volgende:
dat gas is van bolivia.
ik denk niet dat het Morales was die er zijn handtekening onder heeft gezetquote:Op zaterdag 13 mei 2006 20:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Bolivia heeft de rechten op exploitatie verkocht. Dan kan het gas 100x van Bolivia zijn, dat geeft ze geen recht om dat soort trucjes uit te halen. Dan hadden ze de rechten niet moeten verkopen.
Ik heb ook heel weinig handtekeningen gezet. Wat kan ik claimen?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 21:13 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik denk niet dat het Morales was die er zijn handtekening onder heeft gezet
Zo'n contract opzeggen is niet lief maar kan meestal wel tegen een aardige vergoeding, en die wil hij niet geen. Daarnaast loopt het waarschijnlijk toch op een drama uit maar ga dan niet gelijk deze bedrijven lopen naaien.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 21:13 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik denk niet dat het Morales was die er zijn handtekening onder heeft gezet
het gas? Volgens mij waren het de andere keren goud en kwik ofzo.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:13 schreef Richie_Rich het volgende:
Goh dat is al de derde keer in Bolivia dat ze het gaan nationaliseren![]()
quote:Iedere keer moesten ze met hangende pootjes terug naar de multinationals omdat ze er zelf een zooitje van maakten.
Venezuela is trouwens ook aan het nationaliseren (voor de tweede keer)
Hij hoopt er op dat de bedrijven als 'toeleveraniers' aanblijven tegen 'zware' voorwaarden. Zonder de techniek, logistiek en capaciteiten kunnen ze geen ruk met de velden die diep onder de grond zitten, daar zijn de oliebedrijven voor.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 22:07 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Zo'n contract opzeggen is niet lief maar kan meestal wel tegen een aardige vergoeding, en die wil hij niet geen. Daarnaast loopt het waarschijnlijk toch op een drama uit maar ga dan niet gelijk deze bedrijven lopen naaien.
Uitleg geven over het model dat we hier hanteren (Gasunie en Nam die het regelen waarbij de Nam in private handen is) kan toch geen kwaad?quote:Op zondag 14 mei 2006 22:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Net alsof Nederland Bolivia gaat helpen
Mits dik (vooraf) betaaltquote:Op zondag 14 mei 2006 22:30 schreef du_ke het volgende:
[..]
Uitleg geven over het model dat we hier hanteren (Gasunie en Nam die het regelen waarbij de Nam in private handen is) kan toch geen kwaad?
Dan ben je vast ook voor een aanval op de VS door Rusland omdat de VS het ABM verdrag eenzijdig hebben opgezegd?quote:Op maandag 15 mei 2006 11:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je afspraken niet nakomen is zeker wel democratie?
Anti Ballistic Missilequote:Op maandag 15 mei 2006 15:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat is ABM?
En ik wens de Russen veel succes
Dat is concurrentie, iets waar economen van zeggen dat het economisch is.quote:Op maandag 15 mei 2006 11:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je afspraken niet nakomen is zeker wel democratie?
Morales zet overigens zelf het leger in om de gasvoorraad te nationaliseren, dan moet je ook niet raar opkijken als er een militaire reactie komt van gedupeerde staten.
Maar een gezamelijke training in de buurt van de grens zorgt natuurlijk al voor voldoende resultaat want dan gaat die cholo echt wel inbinden
quote:Morales zet overigens zelf het leger in om de gasvoorraad te nationaliseren, dan moet je ook niet raar opkijken als er een militaire reactie komt van gedupeerde staten.
Er is geen rechtbank, rechter in de wereld die zal goedkeuren wat Morales nu doet en aangezien het veel te lang duurt voordat er recht kan worden gesproken moet de druk flink opgevoerd wordenquote:Op maandag 15 mei 2006 17:14 schreef Hoopman het volgende:
[..]
Dat is concurrentie, iets waar economen van zeggen dat het economisch is.
Maar waar leggen we de grens?
Welke rechter kan dat enigzins objectief bepalen.
Volgens mij een onmogelijk verhaal.
Over het algemeen heet WTO wel flinke macht (lees: pressiemiddelen)quote:Op maandag 15 mei 2006 22:28 schreef NightH4wk het volgende:
Geen organisatie heeft die jurisdictie idd, maar misschien kan de WTO een gaar onderzoek starten en dat landen dan maatregelen mogen nemen. Maar dat helpt ook niet echt.
Den Haag denk ik of World Bank. Maar dat duurt veel te lang. Beter is het om de druk wat op te voerenquote:Op maandag 15 mei 2006 22:19 schreef Richie_Rich het volgende:
Stel het zou wel de formele weg gaan bewandelen. Welke instantie gaat er dan over? Wereld handelsfederatie?
Morales is geen economische hervormingen aan het doorvoeren maar begaat diefstal en lapt internationale verdragen aan zijn laarsquote:Op dinsdag 16 mei 2006 02:46 schreef DionysuZ het volgende:
kom op man, het volk heeft Morales gekozen als hun leider. Morales schendt geen mensenrechten of de souvereiniteit van andere landen. Morales is gekozen voor o.a. economische hervormingen. Dit is gewoon democratie, die bedrijven hebben gewoon pech.
Dat zou dan betekenen dat het recht van de sterkste geldt en dat rechtbanken er zijn voor de mooie sier, dan wel windowdressing maar niet voor rechtvaardigheid en democratie.quote:Op maandag 15 mei 2006 22:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Er is geen rechtbank, rechter in de wereld die zal goedkeuren wat Morales nu doet en aangezien het veel te lang duurt voordat er recht kan worden gesproken moet de druk flink opgevoerd worden
Waarna ze ertegen stemden. Gezien de gevoerde campagne is het redelijk om te denken dat juist dat wat jij stelt ook een van de belangrijke redenen was voor dat tegenstemmen.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 20:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat volk heeft ook gestemt voor de regering die het gas verkocht heeft.
Het stemmen voor de linkse Morales impliceert het stemmen tegen het rechtsere beleid van voorheen.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 22:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waar stemden ze tegen?
Prima, dat spul ligt er, en dan?quote:Op dinsdag 16 mei 2006 19:13 schreef Zzyzx het volgende:
Dit is politiek. Waarom zeikt men over rechtvaardigheid als dit politiek is? De politiek bepaalt immers wat rechtvaardig is. Punt is dat Morales gesteund wordt door zijn volk en de natuurlijke bronnen van een land komen dat volk toe, daar kan niemand om krom liggen. Het enige dat eventueel onrechtvaardig is is dat Morales geen geld terug geeft, maar Bolivia heeft daar de middelen niet voor deels vanwege het probleem dat zij hier recht trachten te zetten. De werkelijke vraag is dan enkel of het moreel te verantwoorden is wat Morales doet en dat is het zonder enige twijfel. De enige mogelijke morele aanpak is wellicht een eis tot uiteindelijke betaling aan de investeerders.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |