abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37786906
quote:

Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: de Volkskrant
Gepubliceerd: zaterdag 13 mei 2006 @ 13:23
De Nederlandse tak van de Turks-islamitische beweging Milli Görüs wordt overgenomen door Duits-Turkse geloofsgenoten. Dat bevestigt Haci Karacaer, tot voor kort directeur van de in Amsterdam gevestigde organisatie. Milli Görüs Europa, dat geleidt wordt vanuit Keulen, geldt als uiterst conservatief en wordt door de Duitse inlichtingendiensten geschaduwd, terwijl Milli Görüs Nederland in het openbaar meerdere malen juist afstand nam van de radicale islam.

Karacaer, wiens vertrek volgens eigen zeggen los staat van de Duitse overname, zegt te begrijpen dat de eerste reacties in Nederland negatief zijn. Ondertussen heeft Amsterdamse centrum voor buitenlanders (ACB) vandaag de samenwerking met de beweging opgeschort. "Milli Görüs Nederland stond voor constructieve samenwerking. Van de Keulse organisatie hebben wij niet de indruk dat zij een open dialoog voorstaat. Zij redeneren uitsluitend vanuit hun strenge religieuze opvatting, die participatie met de niet-islamitische wereld afwijst", zegt voorzitster Miep van Diggelen van het ACB.

De Nederlandse Milli Görüs en voorman Karacaer spraken zich in het verleden bijvoorbeeld openlijk uit tegen het slaan van vrouwen door mannen, en probeerde homoseksualiteit onder haar achterban bespreekbaar te maken. De moord op Theo van Gogh werd in een verklaring 'een laffe daad, waarbij het extra treurig was dat de moord door een moslim in de naam van de islam is gepleegd' genoemd. De organisatie mocht onlangs na jarenlang juridisch gesteggel starten met de bouw van de Westermoskee in Amsterdam-West.
Toch wel jammer, ze zijn een van meest geintegreerde matige moslimgemeenschap.
pi_37786955
Hoe kan het dan dat de Nederlandse tak als veel progressiever beschouwd kan worden...?
pi_37787005
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:04 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoe kan het dan dat de Nederlandse tak als veel progressiever beschouwd kan worden...?
by whom?
pi_37787090
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

by whom?
Nou, dat idee krijg ik als ik dat zo lees. "Milli Görüs Europa, dat geleidt wordt vanuit Keulen, geldt als uiterst conservatief en wordt door de Duitse inlichtingendiensten geschaduwd".. waarom zou de Nederlandse tak moeten worden overgenomen als die even conservatief zou zijn? Dan lijkt mij dat er ook iets aan de hand is qua ideologie of zo.
pi_37787183
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Nou, dat idee krijg ik als ik dat zo lees. "Milli Görüs Europa, dat geleidt wordt vanuit Keulen, geldt als uiterst conservatief en wordt door de Duitse inlichtingendiensten geschaduwd".. waarom zou de Nederlandse tak moeten worden overgenomen als die even conservatief zou zijn? Dan lijkt mij dat er ook iets aan de hand is qua ideologie of zo.
Heeft volgens mij te maken dat er 2 takken in NL waren en die afzonderlijk van elkaar bewogen.
pi_37787972
In Turkije zouden ze die organisatie verbieden.
pi_37788062
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:42 schreef IHVK het volgende:
hoezo?
pi_37788669
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hoezo?
Om dezelfde reden dat het VB verboden werd in België.
pi_37788791
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 15:14 schreef IHVK het volgende:

[..]

Om dezelfde reden dat het VB verboden werd in België.
brrr de vergelijking al
pi_37789775
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 15:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

brrr de vergelijking al
die klopt heel aardig, het zijn beide extreme maar net geweldadige bewegingen.
pi_37791979
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 16:02 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

die klopt heel aardig, het zijn beide extreme maar net geweldadige bewegingen.
Waarin is MG extreem geweest?
pi_37792855
Prima toch, is het lekker makkelijk voor onze 007-entjes om te bepalen wie ze in de gaten moeten houden .
pi_37799932
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 17:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waarin is MG extreem geweest?
In hun nationalistsche opvattingen, met als VB dus.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 23:09:12 #14
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_37801735
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 22:12 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Milli Görüs is toch juist niét nationalistisch? Ik weet er vrij weinig van, maar volgens mij is het geen vereniging voor nationalistische Turken.
Arendsoog kreeg een arend in zijn oog.
pi_37801822
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:09 schreef Arendt het volgende:

[..]

Milli Görüs is toch juist niét nationalistisch? Ik weet er vrij weinig van, maar volgens mij is het geen vereniging voor nationalistische Turken.
Ik meen van wel maar ik kan me vergissen, ik zal het eens uitzoeken.
pi_37801932
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:11 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Je vergist je inderdaad Ik denk dat met woord Milli je bekend voor komt wat nationaal betekend, maar het zijn zeker geen nationalisten. Het is een Islamitische gemeenschap.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_37802185
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:42 schreef IHVK het volgende:
Turkije is al zo veel verboden. Deze organisatie bestaat geloof ik ook niet in Turkije. Hoewel ze vroeger wel gelieerd waren aan een politieke partij is dat nu volgens mij niet meer het geval.

Ik kan me mateloos ergeren aan mensen, die het een probleem vinden dat bepaalde Christelijke gemeenschappen problemen hebben met het beleven van hun Geloof, maar als het om de Moslims draait, die ook door de staat gedwongen worden om de Islam op een bepaalde manier te beleven, hoor je ze nooit.

Heb jij hier eigenlijk geen achtergrond info over Trigger?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_37805335
Moskee mag gebouwt worden , alles rond en de wolf trekt blijkbaar zijn schaapskleren weer uit
Dat is het gevoel dat ik er bij krijg.
Jammer , was wel ok als organisatie hiervoor ....

quote:
In Amsterdam is begonnen met de bouw van een unieke moskee. Een moskee die de Turkse en Nederlandse cultuur bij elkaar brengt en symbool staat voor de multiculturele samenleving.
gaat dus niet lukken dan

quote:
Uitzonderlijk is ook dat de moskee een Hollandse naam krijgt: Westermoskee. Bovendien is het de eerste Turkse moskee waarbij mannen en vrouwen door één deur naar binnen gaan.
Zullen wel 2 deuren worden nu

Ach ja we zullen wel zien ......
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
pi_37808490
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 22:12 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

ho ho, verwar je niet met MHP
pi_37808512
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:11 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

AL wat gevonden?
pi_37808513
quote:

[..]

Klopt, zijn geen nationalisten.
pi_37808613
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:23 schreef Slayage het volgende:

[..]

Turkije is al zo veel verboden. Deze organisatie bestaat geloof ik ook niet in Turkije. Hoewel ze vroeger wel gelieerd waren aan een politieke partij is dat nu volgens mij niet meer het geval.

Ik kan me mateloos ergeren aan mensen, die het een probleem vinden dat bepaalde Christelijke gemeenschappen problemen hebben met het beleven van hun Geloof, maar als het om de Moslims draait, die ook door de staat gedwongen worden om de Islam op een bepaalde manier te beleven, hoor je ze nooit.

Heb jij hier eigenlijk geen achtergrond info over Trigger?
Je vergist je, "milli" betekent niet nationaal, maar betekent gemeenschap. Milliyet is nationalistisch en milliyetciler zijn nationalisten. Sommigen zullen het wel vertalen als nationaal, maar denk aan bijvoorbeeld het ottomaanse rijk, daar werden volkeren: Kurt milleti, Arab milleti en Rum milleti etc genoemd, gemeenschappen dus

Milli Gorus betekent dus: Gemeenschappelijke visie, waarin ook Koerden en Arabieren welkom zijn die in Turkije wonen, als MG een nationalistisch beweging was zoals MHP zag je echt geen koerden in de MG.

De MG bestaat in Turkije wel onder andere namen.
pi_37808765
quote:
Op zondag 14 mei 2006 10:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je vergist je, "milli" betekent niet nationaal, maar betekent gemeenschap. Milliyet is nationalistisch en milliyetciler zijn nationalisten. Sommigen zullen het wel vertalen als nationaal, maar denk aan bijvoorbeeld het ottomaanse rijk, daar werden volkeren: Kurt milleti, Arab milleti en Rum milleti etc genoemd, gemeenschappen dus

Milli Gorus betekent dus: Gemeenschappelijke visie, waarin ook Koerden en Arabieren welkom zijn die in Turkije wonen, als MG een nationalistisch beweging was zoals MHP zag je echt geen koerden in de MG.

De MG bestaat in Turkije wel onder andere namen.
Ey agie alles goed?

Zoals je stelt betekent Millet volk. Milli zou je wel kunnen vertalen als van het volk, maar niet met gemeenschap, dat is namelijk cemaat.

Daarom is ook iedereen Milliyetci (nationalistisch) in Turkije, omdat het voor het volk betent. Zoals ik al eerder zei valt het Turks nationalisme niet te rijmen met wat wij hier kennen onder de term.

Kurt Milleti heeft trouwens nooit bestaan onder de Ottomanen. Daar maakten ze gewoon deel uit van de Islamitische Millet.

Onder welke namen bestaan ze dan?
-Rabia Al-Basri
pi_37808962
quote:
Op zondag 14 mei 2006 10:22 schreef Slayage het volgende:

[..]

Ey agie alles goed?
Hamdoellilah, met jou?
quote:
Zoals je stelt betekent Millet volk. Milli zou je wel kunnen vertalen als van het volk, maar niet met gemeenschap, dat is namelijk cemaat.
Nee, dat klopt niet helemaal, bij een cemaat ben je in praktijk met hetzelfde bezig, maar kan in theorie en overtuiging geheel afwijken, denk maar aan een gebed een PKK-militant en MHP-activist die hebben vast wel een paar x samen het gebed verricht, zonder dat ze van elkaar wisten hoe de ander inelkaar zat, met gemeenschap daarintegen is het een beweging dat bijna alles gemeen heeft hetzij politieke overtuiging, religie, normen en waarden, tradities etc,
quote:
Daarom is ook iedereen Milliyetci (nationalistisch) in Turkije, omdat het voor het volk betent. Zoals ik al eerder zei valt het Turks nationalisme niet te rijmen met wat wij hier kennen onder de term.
Lang niet iedereen in Turkije is nationalistisch in Turkije, Dhr Erdogan een oud lid van MG bijvoorbeeld voert op sommige fronten wel regelingen met nationalistische trekjes, maar dat is omdat hij het voorgeschoteld krijgt, of hij er zelf mee eens is durf ik over te twisten.
quote:
Kurt Milleti heeft trouwens nooit bestaan onder de Ottomanen. Daar maakten ze gewoon deel uit van de Islamitische Millet.
Dat zijn totaal andere dingen, geloof en etniciteit, onze Koerdse broeders vielen onder Kurt-milleti van de ummet ( gemeenschap van Mohammed ).
De Christelijke en Joodse inwoners van het Ottomaanse rijk vielen onder hen, Yahudi-milleti en Rum-Milleti van Ehl-kitap (mensen van het boek) dus er werd wel zodanig verschil gemaakt op ras.
quote:
Onder welke namen bestaan ze dan?
Zoals je weet functioneerden ze een tijdje onder Milli Genclik vakfi als officeel opvolger van Milli Gorus, maar wil je recente namen van (mogelijke) opvolgers, zal ik moeten informeren bij broeders

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2006 10:47:21 ]
pi_37810749
quote:
Op zondag 14 mei 2006 10:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hamdoellilah, met jou?
Chill vooral sinds de laatste de Zembla uitzending
quote:
Nee, dat klopt niet helemaal, bij een cemaat ben je in praktijk met hetzelfde bezig, maar kan in theorie en overtuiging geheel afwijken, denk maar aan een gebed een PKK-militant en MHP-activist die hebben vast wel een paar x samen het gebed verricht, zonder dat ze van elkaar wisten hoe de ander inelkaar zat, met gemeenschap daarintegen is het een beweging dat bijna alles gemeen heeft hetzij politieke overtuiging, religie, normen en waarden, tradities etc,
In die context kan je het woord cemaat ook plaatsen ja, zoals Nurcular Suleymancilar, Fetullahcilar.
quote:
Lang niet iedereen in Turkije is nationalistisch in Turkije, Dhr Erdogan een oud lid van MG bijvoorbeeld voert op sommige fronten wel regelingen met nationalistische trekjes, maar dat is omdat hij het voorgeschoteld krijgt, of hij er zelf mee eens is durf ik over te twisten.
Geloof me als je in Turkije zegt ik ben geen Miiliyetci zal er vreemd naar je gekeken worden alsof er iets mis met je is en dat is in de hele politieke maatschappelijke spectrum.
quote:
Dat zijn totaal andere dingen, geloof en etniciteit, onze Koerdse broeders vielen onder Kurt-milleti van de ummet ( gemeenschap van Mohammed ).
De Christelijke en Joodse inwoners van het Ottomaanse rijk vielen onder hen, Yahudi-milleti en Rum-Milleti van Ehl-kitap (mensen van het boek) dus er werd wel zodanig verschil gemaakt op ras.
Je zou het echt moeten op zoeken, maar de term ras kwam niet voor in de woordenboek van de Ottomanen en dat is ook niet vreemd, omdat de Islam het ook niet kent. Dingen als ras en nationalisme (zoals wij het kennen in Europ) zijn allemaal moderne voortbrengsels van Europese denkwijzes. Het heeft uiteindelijk ook de ondergang van de Ottomanen ingeleid, omdat ze er helemaal niet op voorbereid waren en slecht reageerden op het fenomeen.
-Rabia Al-Basri
pi_37811782
quote:
Op zondag 14 mei 2006 11:56 schreef Slayage het volgende:

[..]

Chill vooral sinds de laatste de Zembla uitzending
Bijna een natte droom he
quote:
In die context kan je het woord cemaat ook plaatsen ja, zoals Nurcular Suleymancilar, Fetullahcilar.
Fethullahcilar zijn over het algemeen Nurcular
Taalkundig is cemaat alles wat bestaat uit meer dan 3 mensen,
Islamitisch context is de cemaat zoals je kent in praktijk of ze nou nurcular zijn of suleymancilar, wanneer jij bidt in de moskee, ben jij een cemaat met die verschillende stromingen, niet?
quote:
Geloof me als je in Turkije zegt ik ben geen Miiliyetci zal er vreemd naar je gekeken worden alsof er iets mis met je is en dat is in de hele politieke maatschappelijke spectrum.
Ja oke, maar in hoeverre is de Turkse wetgeving een reflectie van de Turken en hun waarden? Zoals ik het al zei als je je niet aan het nationalisme houdt van Ataturks model wordt je inderdaad als "outsider" gezien, maar dat is niet meer dan omdat het je wordt voorgeschoteld.
quote:
Je zou het echt moeten op zoeken, maar de term ras kwam niet voor in de woordenboek van de Ottomanen en dat is ook niet vreemd, omdat de Islam het ook niet kent. Dingen als ras en nationalisme (zoals wij het kennen in Europ) zijn allemaal moderne voortbrengsels van Europese denkwijzes. Het heeft uiteindelijk ook de ondergang van de Ottomanen ingeleid, omdat ze er helemaal niet op voorbereid waren en slecht reageerden op het fenomeen.
Jij wilt dus beweren dat er geen milletsysteem was in het Ottomaanse rijk? Ik heb de Engelse editie van "bilinmeyen Osmanli" van Professor Akgunduz gelezen, trust me staat uitgebreid beschreven hoe de Ottomanen omgingen met andere etniciteiten, de Grieken hadden zelfs een eigen bestuur die deels los stond van de Sultan, uiteindelijk heeft nationalisme natuurlijk een groot rol gespeeld in ondergang van het Ottomaanse rijk, maar vergeet niet het is Turkije die het Ottomaanse rijk heeft uitgeschakeld.
pi_37813622
quote:
Op zondag 14 mei 2006 12:30 schreef Triggershot het volgende:

Bijna een natte droom he
quote:
Fethullahcilar zijn over het algemeen Nurcular
Taalkundig is cemaat alles wat bestaat uit meer dan 3 mensen,
Islamitisch context is de cemaat zoals je kent in praktijk of ze nou nurcular zijn of suleymancilar, wanneer jij bidt in de moskee, ben jij een cemaat met die verschillende stromingen, niet?
Nou niet helemaal. Ze zouden elkaar kunnen overlappen, maar het zijn toch echt 2 concurerende cemaats. De schoondochter van mijn tante bv is Fethullahci en haar zus is Nurcu en ze kunnen elkaar hier door niet uitstaan.
Daar naast had ik een keer een blad van de Nurcular gelezen in Turkije ik weet niet meer hoe het heette, maar in die blad werd Fethullah Gulen zelf voor kafir uitgemaakt, omdat hij interreligieuze contacten legt.
quote:
Ja oke, maar in hoeverre is de Turkse wetgeving een reflectie van de Turken en hun waarden? Zoals ik het al zei als je je niet aan het nationalisme houdt van Ataturks model wordt je inderdaad als "outsider" gezien, maar dat is niet meer dan omdat het je wordt voorgeschoteld.
Geen eigenlijk, maar das dan weer een andere onderwerp. Turken zijn aldus Bernard Lewis, de enige het enige volk dat volledig is opgegaan opgegaan in een Islamitische identiteit. Ik denk, dat ik ook een gevolg is van de de immigratie van Turken naar Anatolie, dus ontheemding en het eigen maken van een nieuwe cultuur wt zij dus in de Islam hebben gevonden.
quote:
Jij wilt dus beweren dat er geen milletsysteem was in het Ottomaanse rijk? Ik heb de Engelse editie van "bilinmeyen Osmanli" van Professor Akgunduz gelezen, trust me staat uitgebreid beschreven hoe de Ottomanen omgingen met andere etniciteiten, de Grieken hadden zelfs een eigen bestuur die deels los stond van de Sultan, uiteindelijk heeft nationalisme natuurlijk een groot rol gespeeld in ondergang van het Ottomaanse rijk, maar vergeet niet het is Turkije die het Ottomaanse rijk heeft uitgeschakeld.
Nee tuurlijk zeg ik dat niet

Ze gingen inderdaad bewust om met de verschillende bevolkingsgroepen, die aanwezig waren in het Rijk. Zo hadden bepaalde bevolkingsgroepen ook hun eigen recht enzo. En zeker de Grieken (Rum), die heel lang de grootste bevolkingsroep vormden in Anatolie, maar ik zeg niet dat het zozeer bewust raciale onderscheid was. Sterker nog toen bestond het woord het ras ook niet.

Tot een zekere hoogte wel inderdaad.

Ik heb trouwens de Turkse versie van blinmeyen osmanli
-Rabia Al-Basri
pi_37819825
quote:
Op zondag 14 mei 2006 13:49 schreef Slayage het volgende:

[..]

[..]

Nou niet helemaal. Ze zouden elkaar kunnen overlappen, maar het zijn toch echt 2 concurerende cemaats.
Ja, ik weet dat het 2 verschillende cemaats zijn, alleen is het wel zo dat Dhr Gulen is opgeleid als een "Nurcu" en ook al heeft hij een nieuwe cemaat gemaakt, of is hij (in)direct verantwoordelijk, je kan absoluut niet zeggen dat Gulen geen Said Nursi sympathisant is
quote:
De schoondochter van mijn tante bv is Fethullahci en haar zus is Nurcu en ze kunnen elkaar hier door niet uitstaan.
Jij Turks, ik een Marokkaan.. Ik een shafiet en jij volgens mij vermoedingen een Hanafiet, 2 verschillende rassen en 2 verschillende stromingen, als ik geen probleem met jou heb en jij hopelijk ook niet met jou, moet je je eens afvragen of het aan de cemaats ligt of de individu
quote:
Daar naast had ik een keer een blad van de Nurcular gelezen in Turkije ik weet niet meer hoe het heette, maar in die blad werd Fethullah Gulen zelf voor kafir uitgemaakt, omdat hij interreligieuze contacten legt.
Volgens die beredenering zou Hasha, Rasoel-Allah sas ook dus een Kafir geweest zijn, overigens ieder die een ander beschuldigt van ongeloof, vervalt volgens hadith zelf in Ongeloof.
quote:
Geen eigenlijk, maar das dan weer een andere onderwerp. Turken zijn aldus Bernard Lewis, de enige het enige volk dat volledig is opgegaan opgegaan in een Islamitische identiteit. Ik denk, dat ik ook een gevolg is van de de immigratie van Turken naar Anatolie, dus ontheemding en het eigen maken van een nieuwe cultuur wt zij dus in de Islam hebben gevonden.
En de Koerden en Mongolen dan? Wat zegt Lewis daarover? Hmm de immigratie naar Anatolie wat voorheen centrum van het Oost-Romeisnse rijk was, zou dan toch wel Het Christendom nieuwe cultuur van de Turken geweest moeten zijn als het geografisch lag.
quote:
Nee tuurlijk zeg ik dat niet
Je typte het?
quote:
Ze gingen inderdaad bewust om met de verschillende bevolkingsgroepen, die aanwezig waren in het Rijk. Zo hadden bepaalde bevolkingsgroepen ook hun eigen recht enzo. En zeker de Grieken (Rum), die heel lang de grootste bevolkingsroep vormden in Anatolie, maar ik zeg niet dat het zozeer bewust raciale onderscheid was. Sterker nog toen bestond het woord het ras ook niet.
Jawel, dat men bijvoorbeeld het Arabische geschrift superieur achte dan welke dan ook toont dat wel sprake was van Ras, ook de moslims in de balkan kregen een naam, buiten het feit dat ze bij de Ummah woonden.
pi_37841815
quote:
Machtswisseling Milli Görüs voedt vrees voor radicalisering onder Turken
Van onze verslaggever Willem Beusekamp

AMSTERDAM - Voorzitter Öner Hamurcu van de Turkse moskee in Amersfoort is zondag benoemd tot chef van Milli Görüs Nederland. Hij is naar voren geschoven door de invloedrijke en zeer conservatieve Duitse tak van de religieuze organisatie.

In Amsterdam is met bezorgdheid gereageerd op de bestuurswisseling. Gevreesd wordt dat Milli Görüs Nederland – dertigduizend leden – terugvalt in geslotenheid en afkeer van de niet-islamitische samenleving, zoals in Duitsland het geval is.

Voorzitter Verburg van het stadsdeel De Baarsjes heeft daarom vorige week al het Amsterdamse bestuur van Milli Görüs ontboden om zijn grote zorgen kenbaar te maken. ‘Ik kreeg signalen dat er onrust heerst in de Turkse gemeenschap door de komende bestuurswisseling. Mij is verzekerd dat het Amsterdamse bestuur alles op alles zet om de weg van de dialoog voort te zetten’, aldus Verburg.

In De Baarsjes heeft Milli Görüs zich verplicht opkomende radicalisering in de Turkse gemeenschap onmiddellijk te melden aan het stadsdeel. Bestuurslid Kabaktepe: ‘Wij zijn inmiddels veel te gedemocratiseerd om ons door Milli Görüs in Keulen met de rug naar de samenleving te laten zetten.’

Voormalig directeur Haci Karacaer deelt die mening, maar ‘is niet helemaal gerust’ over de toekomst van Milli Görüs in Nederland. Hij kondigt een uitgebreide verklaring aan waarin hij uitlegt hoe de organisatie onder zijn leiding de afgelopen jaren onomkeerbaar is veranderd. ‘Ik vind dat al onze Nederlandse gesprekspartners daar recht op hebben’, aldus Karacaer, jarenlang het gezicht van Milli Görüs in Nederland.
-Rabia Al-Basri
pi_37842141
quote:
Op zondag 14 mei 2006 17:45 schreef Triggershot het volgende:

Ja, ik weet dat het 2 verschillende cemaats zijn, alleen is het wel zo dat Dhr Gulen is opgeleid als een "Nurcu" en ook al heeft hij een nieuwe cemaat gemaakt, of is hij (in)direct verantwoordelijk, je kan absoluut niet zeggen dat Gulen geen Said Nursi sympathisant is
Dat zal wel, maar ik zeg alleen hoe het in het praktijk er aan toe gaat.
quote:
Jij Turks, ik een Marokkaan.. Ik een shafiet en jij volgens mij vermoedingen een Hanafiet, 2 verschillende rassen en 2 verschillende stromingen, als ik geen probleem met jou heb en jij hopelijk ook niet met jou, moet je je eens afvragen of het aan de cemaats ligt of de individu
Tuurklijk ligt het bij de individu, maar dat neemt niet weg, dat ze zeker geen beste buddys zijn en elkaar zelfs beconcureren.
quote:
Volgens die beredenering zou Hasha, Rasoel-Allah sas ook dus een Kafir geweest zijn, overigens ieder die een ander beschuldigt van ongeloof, vervalt volgens hadith zelf in Ongeloof.
Inderdaad.
quote:
En de Koerden en Mongolen dan? Wat zegt Lewis daarover? Hmm de immigratie naar Anatolie wat voorheen centrum van het Oost-Romeisnse rijk was, zou dan toch wel Het Christendom nieuwe cultuur van de Turken geweest moeten zijn als het geografisch lag.
Ik ken alleen zijn uitspraak over dat Turken de enigen zijn. Ze waren immers al Moslim toen ze naar Anatolie kwamen. Moslims in een Christelijke omgeving zou ze misschien conservatiever hebben gemaakt, maar dat is mijn denken.
quote:
Je typte het?
No way!
quote:
Jawel, dat men bijvoorbeeld het Arabische geschrift superieur achte dan welke dan ook toont dat wel sprake was van Ras, ook de moslims in de balkan kregen een naam, buiten het feit dat ze bij de Ummah woonden.
Schrift heeft niets met Ras te maken, maar meer met de taal van de Islam en mate name de Koran natuurlijk. Ik heb alleen een pprobleem met het woord ras, dat snap je toch wel? Niet zo zeer het benoemen van volkeren op grond van hun culturele achtergrond.

ras1 (het ~, ~sen)
1 groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort
2 bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt
3 dier met zuivere teeltkenmerken
-Rabia Al-Basri
pi_37842259
quote:
Op maandag 15 mei 2006 13:02 schreef Slayage het volgende:

[..]

Dat zal wel, maar ik zeg alleen hoe het in het praktijk er aan toe gaat.
Volgers van Hanafieten noemden ook ooit Ibn Idries(imam shafie), zoon van Iblies.
Fanatiekelingen heb je ook in jouw straat
quote:
Tuurklijk ligt het bij de individu, maar dat neemt niet weg, dat ze zeker geen beste buddys zijn en elkaar zelfs beconcureren.
Weer met karakter te maken
quote:
Inderdaad.
quote:
Ik ken alleen zijn uitspraak over dat Turken de enigen zijn. Ze waren immers al Moslim toen ze naar Anatolie kwamen. Moslims in een Christelijke omgeving zou ze misschien conservatiever hebben gemaakt, maar dat is mijn denken.
Hmm wel vreemde uitspraak dan, want de koerden waren al voor de Turken in het midden-oosten.
quote:
No way!
quote:
Schrift heeft niets met Ras te maken, maar meer met de taal van de Islam en mate name de Koran natuurlijk. Ik heb alleen een pprobleem met het woord ras, dat snap je toch wel? Niet zo zeer het benoemen van volkeren op grond van hun culturele achtergrond.
Nee, het benoemen van de mensen op "cinsiyet" in het Turks betekent het tegenwoordig geslacht maar in het ottomaanse rijk betekende het soort
quote:
ras1 (het ~, ~sen)
1 groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort
2 bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt
3 dier met zuivere teeltkenmerken
Thnx maar vandale heb ik ook
  maandag 15 mei 2006 @ 13:22:59 #32
146580 scubaboy
Als ik nat ben kan het niet di
pi_37842726
quote:

[..]

Vandaar dat ze in duitsland ook in de gaten gehouden worden...
Het feit dat nederland ze als gematichd ziet heeft waarschijnlijk met referentiekader te magen:
De AIVD houd groepen in de gaten die veel en veel vervelender zijn dan MG en in vergelijk is MG dus gematigd. De politieke overcorrectheid helpt daarbei natuurlijk ook weer in de algemene berichrgeving
pi_37843746
quote:
Op maandag 15 mei 2006 13:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Volgers van Hanafieten noemden ook ooit Ibn Idries(imam shafie), zoon van Iblies.
Fanatiekelingen heb je ook in jouw straat
Geschiedenis blijft zich herhalen dus.
quote:
]Hmm wel vreemde uitspraak dan, want de koerden waren al voor de Turken in het midden-oosten.
De Koerden hebben wel altijd in grote uitzondering geleefd. Het is dan ook een idee van mij niet al te serieus nemen dus
quote:
Nee, het benoemen van de mensen op "cinsiyet" in het Turks betekent het tegenwoordig geslacht maar in het ottomaanse rijk betekende het soort
Soort is toch anders als ras. Van daar de van dale Jij en ik zijn ook een ander soort, maar als ras zijn we misschien identiek, omdat de Turken sowieso een grote meltingpot zijn en jij een meltingpot eerste graads bent
-Rabia Al-Basri
pi_37843795
quote:
Op maandag 15 mei 2006 13:22 schreef scubaboy het volgende:

[..]

Vandaar dat ze in duitsland ook in de gaten gehouden worden...
Het feit dat nederland ze als gematichd ziet heeft waarschijnlijk met referentiekader te magen:
De AIVD houd groepen in de gaten die veel en veel vervelender zijn dan MG en in vergelijk is MG dus gematigd. De politieke overcorrectheid helpt daarbei natuurlijk ook weer in de algemene berichrgeving
Hoe is MG Nederland vervelend dan?
-Rabia Al-Basri
pi_37843803
quote:
Op maandag 15 mei 2006 14:00 schreef Slayage het volgende:

[..]

Geschiedenis blijft zich herhalen dus.
We leven dus in de geschiedenis
quote:
De Koerden hebben wel altijd in grote uitzondering geleefd. Het is dan ook een idee van mij niet al te serieus nemen dus
Hoe boedoel je?
quote:
Soort is toch anders als ras. Van daar de van dale Jij en ik zijn ook een ander soort, maar als ras zijn we misschien identiek, omdat de Turken sowieso een grote meltingpot zijn en jij een meltingpot eerste graads bent
Jouw ras defineerde destijds dat jij een ander soort was
pi_37850063
quote:
Op maandag 15 mei 2006 14:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

We leven dus in de geschiedenis
[..]

Hoe boedoel je?
[..]

Jouw ras defineerde destijds dat jij een ander soort was
Inderdaad.

Dat culturen, die in uitzondering leven moeilijker bepaalde kenmerken verliezen.

We blijven in cirkels redeneren Ik beging duizellig te worden.

Sorry voor de late reactie ik had het druk in de "Ayaan auf wiersehen" topic
-Rabia Al-Basri
  maandag 15 mei 2006 @ 18:32:03 #37
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_37851659
Het wachten is op Kirmizi
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_37851687
quote:
Op maandag 15 mei 2006 17:29 schreef Slayage het volgende:

[..]

Inderdaad.

Dat culturen, die in uitzondering leven moeilijker bepaalde kenmerken verliezen.

We blijven in cirkels redeneren Ik beging duizellig te worden.

Sorry voor de late reactie ik had het druk in de "Ayaan auf wiersehen" topic
hehe

Welke topic is dat?
pi_37851866
quote:
Op maandag 15 mei 2006 18:32 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hehe

Welke topic is dat?
Hirsi Ali naar conservatieve denktank in VS

-Rabia Al-Basri
pi_37851883
quote:
yeah baby
pi_37859503
http://www.elsevier.nl/op(...)tnr/98648/index.html

Milli Görüs is nooit uit geweest op integratie
15 mei 2006

Turkse fundamentalistische organisatie Milli-Görüs heeft minister Donner en de Amsterdamse autoriteiten jarenlang een rad voor ogen gedraaid

Syp Wynia

De in Duitsland gevestigde leiding van de Turkse fundamentalistische organisatie Milli Görüs heeft de touwtjes aangetrokken bij de Noord-Nederlandse tak en een nieuwe voorzitter aangesteld die de harde lijn herstelt.

Milli Görüs had de afgelopen jaren vooral in Amsterdam de indruk laten ontstaan dat het een op de integratie van Turkse moslims in Nederland gerichte organisatie was. Drie maanden geleden werd Milli Görüs daarvoor beloond met de bouw van de Westermoskee, die ondanks protesten van buurtbewoners de hoogste minaret van Amsterdam gaat krijgen.

Minister Piet Hein Donner (Justitie, CDA) legde de eerste steen en zei Milli Görüs te beschouwen als een voorbeeldige organisatie bij het tot elkaar brengen van de westerse samenleving en de islam.

Nu komt de aap dus uit de mouw. Milli Görüs is nooit uit geweest op integratie. De beweging is opgericht door de Turkse fundamentalistische leider Necmettin Erbakan, wiens activiteiten in Turkije herhaaldelijk zijn verboden, hoewel zijn leerling Recep Tayyip Erdogan sinds 2002 premier van Turkije is. Na zijn aantreden gaf Erdogan de ambassades in Nederland en Duitsland de opdracht Milli Görüs niet meer tegen te werken, maar juist te ondersteunen.

De opzet van Milli Görüs is steeds anti-westers, anti-democratisch en anti-semitisch geweest. Erbakan zei in 1989 voor zijn aanhang in Arnhem: 'De Europeanen zijn ziek. We hebben het medicijn om hen beter te maken. Wij zullen Rome veroveren. Europa zal de islam van jullie leren.'

Milli Görus heeft zich vanwege de weerstand die de organisatie in Turkije ontmoette vooral in de Duitse en de Nederlandse Turkse diaspora ontwikkeld. Opvallend is dat Milli Görüs in Duitsland altijd met groot wantrouwen is bejegend en door de veiligheidsdiensten op de voet wordt gevolgd, terwijl het zich in Nederland vrijwel ongehinderd tot een van de grootste moskee-organisaties kon ontwikkelen.

Nu de belangrijkste buit binnen is – de Westermoskee – acht de in Keulen gevestigde Europese leiding kennelijk dat de tijd gekomen is om ook in Noord-Nederland weer iets van het ware gezicht te laten zien.

Het was al een teken aan de wand dat de Amsterdamse Milli Görus-directeur Haci Karacaer die zich profileert als progressief PvdA'er, onlangs ontslag nam, omdat hij 'moe' zou zijn.

Er was altijd al reden om ook in Nederland Milli Görüs te wantrouwen, zoals de Duitse autoriteiten dat doen. En het is te hopen dat bij terreurbestrijder Piet Hein Donner nu ook de schellen van de ogen vallen.

-
  maandag 15 mei 2006 @ 22:15:59 #42
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_37860146
Geen verrassing voor diegene die niet meegaat in het bekrompen politiek-correct denken.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 08:52:58 #43
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_37868965
http://www.nrc.nl/binnenland/article316930.ece

Nieuwe koers Milli Görüs onduidelijk

Met de benoeming van Öner Hamurcu tot voorzitter zou de progressieve koers van moskee-organisatie Milli Görüs voorbij zijn. „We blijven autonoom”, sust hij.

Ze staan broederlijk naast elkaar in het Van der Valk-hotel in Haarlem-Zuid, de oud-voorzitter van de Turkse islamitische federatie Milli Görüs Noord-Nederland en zijn opvolger. Ze drukken hun voorhoofden tegen die van lokale bestuurders die een lange rij voor hen hebben gevormd. De begroetingsceremonie vindt plaats meteen na de rumoerige machtswisseling bij de federatie. Milli Görüs hield gisteren een interne, besloten bijeenkomst in het hotel.
Öner Hamurcu (42), een machinist bij de Nederlandse Spoorwegen uit Amersfoort, is gistermiddag door het hoofdkantoor in het Duitse Keulen benoemd tot de nieuwe voorzitter van de regionale tak in noordelijk Nederland. Milli Görüs (Nationale Visie), opgericht door Turkse gastarbeiders in Europa, is uitgegroeid tot de grootste particuliere moskeeorganisatie in de hele wereld. Meer dan vijfhonderd moskeeën telt de beweging, tot in Australië toe.
In Nederland heeft de organisatie naar schatting 30.000 aanhangers en twee regionale afdelingen. Zuid-Nederland geldt als een doorsnee Milli Görüs-afdeling: conservatief en in zichzelf gekeerd, zoals het hoofdbestuur in het Duitse Keulen. De Duitse geheime dienst volgt de activiteiten van Milli Görüs in dat land op de voet. Noord-Nederland daarentegen staat bekend als de verlichte tak. Onder leiding van onlangs vertrokken directeur Haci Karacaer en de vorige voorzitter zette de noordelijke tak een liberalisering in, met contacten en samenwerking met christelijke en joodse organisaties. De gemeente Amsterdam, waar Milli Görüs Noord-Nederland zetelt, en Nederlandse maatschappelijke organisaties roemden de gedurfde projecten over huiselijk geweld, antisemitisme en homoseksualiteit.
„Ze gingen te ver”, zegt een ontevreden lokale bestuurder over het gevoerde beleid tot nu toe. „Ze hebben jarenlang mogen aanmodderen. Ze luisterden niet naar de achterban en naar het hoofdbestuur en nu heeft Keulen ingegrepen. Nu is de macht aan ons”, zegt Ahmet Kartal uit Soest, bestuurder in het hoofdkantoor in het Duitse Keulen.
Afgaande op uitlatingen van de aanwezigen wordt het lot van de ‘verlichte koers’ van de afgelopen jaren niet duidelijk. Wordt die voortgezet, of volgt Noord-Nederland vanaf nu de lijn van ‘Keulen’?
Terwijl de kersverse voorzitter sussende woorden uitspreekt in de Spanjezaal, zitten enkele voormannen buiten het vorige bestuur af te kraken. „Karacaer liep voor de troepen uit, er was geen draagvlak voor zijn beleid bij de achterban”, vindt Selami Yüksel. Hij zat tot afgelopen jaar ongeveer drie jaar lang in het bestuur totdat hij uit onvrede opstapte. Yüksel had geen moeite met het beleid an sich, zegt hij. Hij beseft ook wel dat een maatschappelijke organisatie tegenwoordig open moet zijn. Alleen communiceerde Karacaer niet met de achterban, ook niet met het bestuur. „Hoe kunnen we homoseksualiteit accepteren als onze religie, net als andere grote religies, die afwijst?” zegt een andere bestuurder. Begrijp hem niet verkeerd, uiteraard heeft hij respect voor homo’s. Hij had een homoseksuele collega met wie hij zelfs goed kon samenwerken, maar zijn „verkeerde keus” accepteren gaat hem te ver. „Ik ga mezelf niet ontkennen. De koran is duidelijk over homoseksualiteit.”
De nieuwe voorzitter, opgegroeid in Nederland en opgeleid als elektricien, belooft ondertussen binnen plechtig dat hij „de gekozen koers’’ niet zal wijzigen. Hij stelt de Nederlandse partners van zijn organisatie gerust: „We zijn Nederlandse moslims, we moeten ons blijven inspannen om beter te integreren in de Nederlandse samenleving”, licht hij na afloop toe. Let op zijn woorden: van een koerswijziging zal geen sprake zijn, absoluut niet. „We gaan op dezelfde voet verder. Ik ga misschien nog meer gas geven in de ingeslagen richting.” Een beetje voorbarig, vindt hij dan ook, dat het kenniscentrum voor emancipatie en participatie ACB de samenwerking met Milli Görüs afgelopen vrijdag heeft opgeschort uit vrees dat Milli Görüs na de Duitse ingreep een conservatievere koers zal gaan varen.
Van een Duitse machtsovername is geen sprake, zegt Hamurcu. De lokale bestuurders hebben de afgelopen weken namen van een of meer kandidaat-voorzitters ingeleverd. Hamurcu bleek door de meeste lokale bestuurders en imams te zijn voorgedragen. In de gesprekken die het hoofdkantoor in Keulen voerde met de meest genoemde kandidaten, zei Hamurcu naar eigen zeggen dat hij de huidige koers van oud-directeur Karacaer wilde voortzetten.
Afgelopen donderdagavond werd hij gebeld door ‘Keulen’. Hamurcu kreeg de baan. De volgende dag werden de details met de wereldwijde voorzitter van Milli Görüs besproken aan een Duitse ontbijttafel. Als ‘Keulen’ de greep op de vrijzinnige tak in Noord-Nederland wilde verstevigen, dan hadden ze Hamurcu echt niet benoemd, zegt Hamurcu zelf. „Ze weten in Duitsland hoe ik er over denk. We hebben ideologische banden met Keulen, geen juridische. We blijven autonoom.”
Maar dat staat haaks op uitlatingen van Kartal van het hoofdbestuur. „Als alles koek en ei was, waarom werd de vorige voorzitter dan vervangen?”, merkt hij op. „Drie maanden. Dan zal duidelijk worden wat er gaat veranderen. Wacht maar af”, zegt hij een beetje onheilspellend buiten het gehoor van Hamarcu. De nieuwe voorzitter is dan net vertrokken in een Mercedes met Duitse kenteken naar een nabijgelegen restaurant.
quote:
Tot voor zeer kort beweerde ChristenUnie-leider André Rouvoet dat zijn 'strijd' zich ,,eerder richt tegen de dogmatisch seculiere humanisten dan tegen moslims''. Als ik Trouw van gisteren moet geloven lijkt bij zijn partij een snelle wisseling van doelwitten plaats te vinden. De positie van moslims in de samenleving verdeelt de ChristenUnie en sommige leden vrezen dat de partij veel te meegaand is jegens de islam. Vreemd. Wat zou die abrupte omwenteling hebben gemotiveerd? Zou het debat dat het weekblad HP/De Tijd vorige maand organiseerde tussen Rouvoet en de directeur van Milli Görüs, Haci Karacaer, roet in het oecumenische eten hebben gegooid? Het is misschien speculeren, maar toch. Volgens het blad namen beide heren in stilte afscheid van elkaar terwijl bij aanvang van het debat hun kennismaking door uitbundigheid werd gekenmerkt. Haci Karacaer was op die dag voor zijn doen nogal provocerend en liet snel de behoedzaamheid varen waarin hij doorgaans zijn boodschap verpakt. Zo hamerde hij op de islamitische wortels van Europa en toen Rouvoet deze ontkende nam Karacaer geen blad meer voor de mond: ,,Natuurlijk heeft Europa islamitische wortels. Sterker nog: Europa heeft helemaal géén joods-christelijke wortels. Die hebben wij jullie gegeven.'' Tja. Nog explosiever werd het onderwerpen van het confessionele onderwijs. Karacaer opperde dat christelijke scholen met in de grote steden een meerderheid aan moslimse leerlingen 'van kleur zouden moeten verschieten', dus islamitisch zouden moeten worden. Karacaer: ,,Maar André, als je wordt ingehaald door de feiten, door een demografische ontwikkeling, dan kun je als schoolbestuur je evangelische missie toch niet volhouden? (...) Ik durf nog te stellen dat de christelijke identiteit van die scholen geen ene moer voorstelt.'' André, galant cavalier van artikel 23, moet zich een tros apen zijn geschrokken: Je bewijst je moslimbroeders alle diensten om hun scholen te kunnen stichten en ziedaar hoe ze van plan zijn je eigen scholen in te pikken. Misschien is ook Rouvoet van kleur verschoten toen hij de strategie van de directeur van Milli Görüs eindelijk door had. Karacaer zit al jaren op de lijn van de Zwitserse prediker Tariq Ramadan: conflictvermijdend, aimabel, consensusgericht en tegen de zelfgekozen segregatie van moslims. Omdat hun heilige missie die tot doel heeft de islamisering van de westerse samenleving, zich niet verhoudt met het creëren van getto's zoals islamitische scholen (Ramadan is daar mordicus op tegen). Islamiseren doe je niet door je op te sluiten, maar door bestaande seculiere of christelijke structuren te gebruiken en deze op den duur 'van kleur te laten verschieten.' Maar misschien is Karacaer te hard van stapel gelopen en heeft te vroeg zijn masker afgedaan. Door nu al op de demografische factor in te spelen, de joods-christelijke wortels te annexeren, en naar de 'zwarte' confessionele scholen te loeren, heeft hij misschien de slapende Christelijke Unionisten bruusk wakker geschud.
Sylvain Ephimenco, Trouw, 12 april 2005
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 10:35:27 #44
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_37871121
Die Gore Milli Vanilli weer hè! Kortom: een echte (Grijze) Wolf in Scha(a)p(eneuker)skleren.

[ Bericht 25% gewijzigd door B.R.Oekhoest op 16-05-2006 14:56:46 (oje) ]
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_37871193
Om maar even sommige dingen te herinneren.
quote:
Milli Görüs

De sociaal-religieuze islamitische stichting Milli Görüs is één van de grootste islamitische verbanden in Europa, met afdelingen in onder meer Duitsland en Nederland. Milli Görüs heeft sterke banden met Turkije

De naam Milli Görüs is oorspronkelijk afkomstig van een boek van Necmettin Erbakan, een islamitisch leider in Turkije. Vrij vertaald betekent het "Nationale Visie"

De standpunten van Milli Görüs verschillen per land: in Turkije is de stichting erg pro-Erbakan, maar in landen als Duitsland en Nederland maakt de Milli Görüs zich sterk voor een actief burgerschap van haar achterban.
[bewerk]

Milli Görüs in Nederland

In Nederland telt Milli Görüs ongeveer 30.000 aanhangers, waarvan het overgrote deel van oorsprong Turks is. Milli Görüs heeft 23 moskeeën, verspreid over heel Nederland.

Milli Görüs heeft in het openbaar meerdere malen afstand genomen van de radicale islam. Zo sprak de beweging zich openlijk uit tegen het slaan van vrouwen door mannen. Ook zet de beweging zich in voor integratie en emancipatie van Turken in de Nederlandse maatschappij. Na de moord op Theo van Gogh werd in de moskeeën van Milli Görüs een preek voorgelezen, waarin openlijk afstand genomen werd van de moord. Milli Görüs noemde hierin de moord op Van Gogh "een laffe daad, waarbij het extra treurig was dat de moord door een moslim in de naam van de islam is gepleegd". Milli Görüs is door haar liberale standpunten regelmatig een gesprekspartner van de overheid.

Tegenstanders van Milli Görüs vinden dat de stichting zich naar buiten toe weliswaar liberaal en gericht op integratie opstelt, maar dat binnenin de moskeeën extreme preken worden gehouden. Tegenstanders wijzen op de banden die Milli Görüs nog altijd heeft met de in Turkije verboden fundamentalistische Refah-partij. Op het internet circuleren uitspraken gedaan in Milli Görüs moskeeën in Nederland, waarin opgeroepen wordt "oorlog tegen diegenen die de haram, de religieuze verboden van Allah, vermijden".
pi_37871297
quote:
Bestuur Milli Görüs weg na Duitse druk

Door onze redacteur Ahmet Olgun

ROTTERDAM, 13 MEI. Het voltallige bestuur van de liberale tak van de Turks-islamitische federatie Milli Görüs in Nederland wordt vervangen.

Archief:
• Meer binnenlands nieuws

Dat is het gevolg van ingrijpen door het conservatieve Europese hoofdkantoor van de organisatie in Keulen.

Dat zeggen bronnen bij Milli Görüs (Nationale Visie), met zo’n 30.000 leden de grootste particuliere moskee-organisatie in Nederland. Dit weekeinde wordt op een interne bijeenkomst de voorzitter van de afdeling Noord-Nederland vervangen, volgens ingewijden omdat hij weigerde zich te voegen naar het Duitse hoofdkantoor. Milli Görüs heeft twee grote afdelingen, het meer liberale Noord-Nederland en het meer behoudende Zuid-Nederland.

Het bestuur van Noord-Nederland weigerde een wijziging van de statuten die de invloed van het Duitse hoofdkantoor op de afdeling moest verstevigen. Ook ging het bestuur niet opzij voor pressie om de ‘progressieve’ directeur Haci Karacaer te ontslaan, zeggen bronnen. Karacaer vertrok onlangs uit eigen beweging bij de organisatie. Hij botste regelmatig met een deel van zijn achterban en het hoofdkantoor, die onder meer vonden dat hij te open met de Nederlandse media omging.

Milli Görüs Europa staat onder leiding van Yavuz Celik Karahan. Zijn organisatie wordt door de Duitse veiligheidsdienst in de gaten gehouden wegens haar vermeende radicale gedachtegoed.

Het kenniscentrum voor emancipatie en participatie ACB heeft de samenwerking met Milli Görüs opgeschort. Het centrum vreest dat Milli Görüs nu een conservatievere koers zal gaan varen.

Het hoofdkantoor ontkent intussen dat er een richtingenstrijd gaande is. „We zijn één organisatie en alle afdelingen zitten op één lijn”, aldus een woordvoerder.

13 mei 2006
NRC
pi_37871379
Ha fijn, Hirsi weg, en gezellige Duitse geloofszeloten erbij, met dadelijk een vrolijke nieuwe moskee als clubhuis voor het organiseren van gezellige dingen zoals het niet integreren en afzetten tegen Westerse waarden

Milli Görüs, new and improved, met een DuitSSch sausje
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_37871398
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 10:43 schreef milagro het volgende:
Ha fijn, Hirsi weg, en gezellige Duitse geloofszeloten erbij, met dadelijk een vrolijke nieuwe moskee als clubhuis voor het organiseren van gezellige dingen zoals het niet integreren en afzetten tegen Westerse waarden

Milli Görüs, new and improved, met een DuitSSch sausje
Eerste fan al binnen
pi_37872190
quote:
Op maandag 15 mei 2006 18:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Het wachten is op Kirmizi
En nu
pi_37874666
quote:
Op maandag 15 mei 2006 22:04 schreef Godslasteraar het volgende:
http://www.elsevier.nl/op(...)tnr/98648/index.html

Milli Görüs is nooit uit geweest op integratie
15 mei 2006

Turkse fundamentalistische organisatie Milli-Görüs heeft minister Donner en de Amsterdamse autoriteiten jarenlang een rad voor ogen gedraaid
Een crappy artikel, die een hele hoop oude koeien uit de sloot haalt ivm de roots en dan bepaalde suggesties wekt.

Ik hoop dat MG zich net zo blijft inzetten in de smaneleving als ze in de afgelopen jaren hebben gedaan. Dit is een beetje vooruitlopen op de feiten.
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')