Toch wel jammer, ze zijn een van meest geintegreerde matige moslimgemeenschap.quote:
Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: de Volkskrant
Gepubliceerd: zaterdag 13 mei 2006 @ 13:23
De Nederlandse tak van de Turks-islamitische beweging Milli Görüs wordt overgenomen door Duits-Turkse geloofsgenoten. Dat bevestigt Haci Karacaer, tot voor kort directeur van de in Amsterdam gevestigde organisatie. Milli Görüs Europa, dat geleidt wordt vanuit Keulen, geldt als uiterst conservatief en wordt door de Duitse inlichtingendiensten geschaduwd, terwijl Milli Görüs Nederland in het openbaar meerdere malen juist afstand nam van de radicale islam.
Karacaer, wiens vertrek volgens eigen zeggen los staat van de Duitse overname, zegt te begrijpen dat de eerste reacties in Nederland negatief zijn. Ondertussen heeft Amsterdamse centrum voor buitenlanders (ACB) vandaag de samenwerking met de beweging opgeschort. "Milli Görüs Nederland stond voor constructieve samenwerking. Van de Keulse organisatie hebben wij niet de indruk dat zij een open dialoog voorstaat. Zij redeneren uitsluitend vanuit hun strenge religieuze opvatting, die participatie met de niet-islamitische wereld afwijst", zegt voorzitster Miep van Diggelen van het ACB.
De Nederlandse Milli Görüs en voorman Karacaer spraken zich in het verleden bijvoorbeeld openlijk uit tegen het slaan van vrouwen door mannen, en probeerde homoseksualiteit onder haar achterban bespreekbaar te maken. De moord op Theo van Gogh werd in een verklaring 'een laffe daad, waarbij het extra treurig was dat de moord door een moslim in de naam van de islam is gepleegd' genoemd. De organisatie mocht onlangs na jarenlang juridisch gesteggel starten met de bouw van de Westermoskee in Amsterdam-West.
by whom?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 14:04 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoe kan het dan dat de Nederlandse tak als veel progressiever beschouwd kan worden...?
Nou, dat idee krijg ik als ik dat zo lees. "Milli Görüs Europa, dat geleidt wordt vanuit Keulen, geldt als uiterst conservatief en wordt door de Duitse inlichtingendiensten geschaduwd".. waarom zou de Nederlandse tak moeten worden overgenomen als die even conservatief zou zijn? Dan lijkt mij dat er ook iets aan de hand is qua ideologie of zo.quote:
Heeft volgens mij te maken dat er 2 takken in NL waren en die afzonderlijk van elkaar bewogen.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 14:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Nou, dat idee krijg ik als ik dat zo lees. "Milli Görüs Europa, dat geleidt wordt vanuit Keulen, geldt als uiterst conservatief en wordt door de Duitse inlichtingendiensten geschaduwd".. waarom zou de Nederlandse tak moeten worden overgenomen als die even conservatief zou zijn? Dan lijkt mij dat er ook iets aan de hand is qua ideologie of zo.
hoezo?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 14:42 schreef IHVK het volgende:
In Turkije zouden ze die organisatie verbieden.![]()
brrr de vergelijking alquote:Op zaterdag 13 mei 2006 15:14 schreef IHVK het volgende:
[..]
Om dezelfde reden dat het VB verboden werd in België.
Waarin is MG extreem geweest?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 16:02 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
die klopt heel aardig, het zijn beide extreme maar net geweldadige bewegingen.
Milli Görüs is toch juist niét nationalistisch? Ik weet er vrij weinig van, maar volgens mij is het geen vereniging voor nationalistische Turken.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 22:12 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
In hun nationalistsche opvattingen, met als VB dus.
Ik meen van wel maar ik kan me vergissen, ik zal het eens uitzoeken.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 23:09 schreef Arendt het volgende:
[..]
Milli Görüs is toch juist niét nationalistisch? Ik weet er vrij weinig van, maar volgens mij is het geen vereniging voor nationalistische Turken.
Je vergist je inderdaadquote:Op zaterdag 13 mei 2006 23:11 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Ik meen van wel maar ik kan me vergissen, ik zal het eens uitzoeken.
Turkije is al zo veel verboden. Deze organisatie bestaat geloof ik ook niet in Turkije. Hoewel ze vroeger wel gelieerd waren aan een politieke partij is dat nu volgens mij niet meer het geval.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 14:42 schreef IHVK het volgende:
In Turkije zouden ze die organisatie verbieden.![]()
ho ho, verwar je niet met MHPquote:Op zaterdag 13 mei 2006 22:12 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
In hun nationalistsche opvattingen, met als VB dus.
AL wat gevonden?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 23:11 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Ik meen van wel maar ik kan me vergissen, ik zal het eens uitzoeken.
Klopt, zijn geen nationalisten.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 23:09 schreef Arendt het volgende:
[..]
Milli Görüs is toch juist niét nationalistisch? Ik weet er vrij weinig van, maar volgens mij is het geen vereniging voor nationalistische Turken.
Je vergist je, "milli" betekent niet nationaal, maar betekent gemeenschap. Milliyet is nationalistisch en milliyetciler zijn nationalisten. Sommigen zullen het wel vertalen als nationaal, maar denk aan bijvoorbeeld het ottomaanse rijk, daar werden volkeren: Kurt milleti, Arab milleti en Rum milleti etc genoemd, gemeenschappen dusquote:Op zaterdag 13 mei 2006 23:23 schreef Slayage het volgende:
[..]
Turkije is al zo veel verboden. Deze organisatie bestaat geloof ik ook niet in Turkije. Hoewel ze vroeger wel gelieerd waren aan een politieke partij is dat nu volgens mij niet meer het geval.
Ik kan me mateloos ergeren aan mensen, die het een probleem vinden dat bepaalde Christelijke gemeenschappen problemen hebben met het beleven van hun Geloof, maar als het om de Moslims draait, die ook door de staat gedwongen worden om de Islam op een bepaalde manier te beleven, hoor je ze nooit.
Heb jij hier eigenlijk geen achtergrond info over Trigger?
Ey agie alles goed?quote:Op zondag 14 mei 2006 10:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je vergist je, "milli" betekent niet nationaal, maar betekent gemeenschap. Milliyet is nationalistisch en milliyetciler zijn nationalisten. Sommigen zullen het wel vertalen als nationaal, maar denk aan bijvoorbeeld het ottomaanse rijk, daar werden volkeren: Kurt milleti, Arab milleti en Rum milleti etc genoemd, gemeenschappen dus
Milli Gorus betekent dus: Gemeenschappelijke visie, waarin ook Koerden en Arabieren welkom zijn die in Turkije wonen, als MG een nationalistisch beweging was zoals MHP zag je echt geen koerden in de MG.
De MG bestaat in Turkije wel onder andere namen.
Hamdoellilah, met jou?quote:
Nee, dat klopt niet helemaal, bij een cemaat ben je in praktijk met hetzelfde bezig, maar kan in theorie en overtuiging geheel afwijken, denk maar aan een gebed een PKK-militant en MHP-activist die hebben vast wel een paar x samen het gebed verricht, zonder dat ze van elkaar wisten hoe de ander inelkaar zat, met gemeenschap daarintegen is het een beweging dat bijna alles gemeen heeft hetzij politieke overtuiging, religie, normen en waarden, tradities etc,quote:Zoals je stelt betekent Millet volk. Milli zou je wel kunnen vertalen als van het volk, maar niet met gemeenschap, dat is namelijk cemaat.
Lang niet iedereen in Turkije is nationalistisch in Turkije, Dhr Erdogan een oud lid van MG bijvoorbeeld voert op sommige fronten wel regelingen met nationalistische trekjes, maar dat is omdat hij het voorgeschoteld krijgt, of hij er zelf mee eens is durf ik over te twisten.quote:Daarom is ook iedereen Milliyetci (nationalistisch) in Turkije, omdat het voor het volk betent. Zoals ik al eerder zei valt het Turks nationalisme niet te rijmen met wat wij hier kennen onder de term.
Dat zijn totaal andere dingen, geloof en etniciteit, onze Koerdse broeders vielen onder Kurt-milleti van de ummet ( gemeenschap van Mohammed ).quote:Kurt Milleti heeft trouwens nooit bestaan onder de Ottomanen. Daar maakten ze gewoon deel uit van de Islamitische Millet.
Zoals je weet functioneerden ze een tijdje onder Milli Genclik vakfi als officeel opvolger van Milli Gorus, maar wil je recente namen van (mogelijke) opvolgers, zal ik moeten informeren bij broedersquote:Onder welke namen bestaan ze dan?
Chill vooral sinds de laatste de Zembla uitzendingquote:
In die context kan je het woord cemaat ook plaatsen ja, zoals Nurcular Suleymancilar, Fetullahcilar.quote:Nee, dat klopt niet helemaal, bij een cemaat ben je in praktijk met hetzelfde bezig, maar kan in theorie en overtuiging geheel afwijken, denk maar aan een gebed een PKK-militant en MHP-activist die hebben vast wel een paar x samen het gebed verricht, zonder dat ze van elkaar wisten hoe de ander inelkaar zat, met gemeenschap daarintegen is het een beweging dat bijna alles gemeen heeft hetzij politieke overtuiging, religie, normen en waarden, tradities etc,
Geloof me als je in Turkije zegt ik ben geen Miiliyetci zal er vreemd naar je gekeken worden alsof er iets mis met je is en dat is in de hele politieke maatschappelijke spectrum.quote:Lang niet iedereen in Turkije is nationalistisch in Turkije, Dhr Erdogan een oud lid van MG bijvoorbeeld voert op sommige fronten wel regelingen met nationalistische trekjes, maar dat is omdat hij het voorgeschoteld krijgt, of hij er zelf mee eens is durf ik over te twisten.
Je zou het echt moeten op zoeken, maar de term ras kwam niet voor in de woordenboek van de Ottomanen en dat is ook niet vreemd, omdat de Islam het ook niet kent. Dingen als ras en nationalisme (zoals wij het kennen in Europ) zijn allemaal moderne voortbrengsels van Europese denkwijzes. Het heeft uiteindelijk ook de ondergang van de Ottomanen ingeleid, omdat ze er helemaal niet op voorbereid waren en slecht reageerden op het fenomeen.quote:Dat zijn totaal andere dingen, geloof en etniciteit, onze Koerdse broeders vielen onder Kurt-milleti van de ummet ( gemeenschap van Mohammed ).
De Christelijke en Joodse inwoners van het Ottomaanse rijk vielen onder hen, Yahudi-milleti en Rum-Milleti van Ehl-kitap (mensen van het boek) dus er werd wel zodanig verschil gemaakt op ras.
Bijna een natte droom hequote:Op zondag 14 mei 2006 11:56 schreef Slayage het volgende:
[..]
Chill vooral sinds de laatste de Zembla uitzending![]()
Fethullahcilar zijn over het algemeen Nurcularquote:In die context kan je het woord cemaat ook plaatsen ja, zoals Nurcular Suleymancilar, Fetullahcilar.
Ja oke, maar in hoeverre is de Turkse wetgeving een reflectie van de Turken en hun waarden? Zoals ik het al zei als je je niet aan het nationalisme houdt van Ataturks model wordt je inderdaad als "outsider" gezien, maar dat is niet meer dan omdat het je wordt voorgeschoteld.quote:Geloof me als je in Turkije zegt ik ben geen Miiliyetci zal er vreemd naar je gekeken worden alsof er iets mis met je is en dat is in de hele politieke maatschappelijke spectrum.
Jij wilt dus beweren dat er geen milletsysteem was in het Ottomaanse rijk? Ik heb de Engelse editie van "bilinmeyen Osmanli" van Professor Akgunduz gelezen, trust me staat uitgebreid beschreven hoe de Ottomanen omgingen met andere etniciteiten, de Grieken hadden zelfs een eigen bestuur die deels los stond van de Sultan, uiteindelijk heeft nationalisme natuurlijk een groot rol gespeeld in ondergang van het Ottomaanse rijk, maar vergeet niet het is Turkije die het Ottomaanse rijk heeft uitgeschakeld.quote:Je zou het echt moeten op zoeken, maar de term ras kwam niet voor in de woordenboek van de Ottomanen en dat is ook niet vreemd, omdat de Islam het ook niet kent. Dingen als ras en nationalisme (zoals wij het kennen in Europ) zijn allemaal moderne voortbrengsels van Europese denkwijzes. Het heeft uiteindelijk ook de ondergang van de Ottomanen ingeleid, omdat ze er helemaal niet op voorbereid waren en slecht reageerden op het fenomeen.
quote:
Nou niet helemaal. Ze zouden elkaar kunnen overlappen, maar het zijn toch echt 2 concurerende cemaats. De schoondochter van mijn tante bv is Fethullahci en haar zus is Nurcu en ze kunnen elkaar hier door niet uitstaan.quote:Fethullahcilar zijn over het algemeen Nurcular
Taalkundig is cemaat alles wat bestaat uit meer dan 3 mensen,
Islamitisch context is de cemaat zoals je kent in praktijk of ze nou nurcular zijn of suleymancilar, wanneer jij bidt in de moskee, ben jij een cemaat met die verschillende stromingen, niet?
Geen eigenlijk, maar das dan weer een andere onderwerp. Turken zijn aldus Bernard Lewis, de enige het enige volk dat volledig is opgegaan opgegaan in een Islamitische identiteit. Ik denk, dat ik ook een gevolg is van de de immigratie van Turken naar Anatolie, dus ontheemding en het eigen maken van een nieuwe cultuur wt zij dus in de Islam hebben gevonden.quote:Ja oke, maar in hoeverre is de Turkse wetgeving een reflectie van de Turken en hun waarden? Zoals ik het al zei als je je niet aan het nationalisme houdt van Ataturks model wordt je inderdaad als "outsider" gezien, maar dat is niet meer dan omdat het je wordt voorgeschoteld.
Nee tuurlijk zeg ik dat nietquote:Jij wilt dus beweren dat er geen milletsysteem was in het Ottomaanse rijk? Ik heb de Engelse editie van "bilinmeyen Osmanli" van Professor Akgunduz gelezen, trust me staat uitgebreid beschreven hoe de Ottomanen omgingen met andere etniciteiten, de Grieken hadden zelfs een eigen bestuur die deels los stond van de Sultan, uiteindelijk heeft nationalisme natuurlijk een groot rol gespeeld in ondergang van het Ottomaanse rijk, maar vergeet niet het is Turkije die het Ottomaanse rijk heeft uitgeschakeld.
Ja, ik weet dat het 2 verschillende cemaats zijn, alleen is het wel zo dat Dhr Gulen is opgeleid als een "Nurcu" en ook al heeft hij een nieuwe cemaat gemaakt, of is hij (in)direct verantwoordelijk, je kan absoluut niet zeggen dat Gulen geen Said Nursi sympathisant isquote:Op zondag 14 mei 2006 13:49 schreef Slayage het volgende:
[..]
![]()
[..]
Nou niet helemaal. Ze zouden elkaar kunnen overlappen, maar het zijn toch echt 2 concurerende cemaats.
Jij Turks, ik een Marokkaan.. Ik een shafiet en jij volgens mij vermoedingen een Hanafiet, 2 verschillende rassen en 2 verschillende stromingen, als ik geen probleem met jou heb en jij hopelijk ook niet met jou, moet je je eens afvragen of het aan de cemaats ligt of de individuquote:De schoondochter van mijn tante bv is Fethullahci en haar zus is Nurcu en ze kunnen elkaar hier door niet uitstaan.
Volgens die beredenering zou Hasha, Rasoel-Allah sas ook dus een Kafir geweest zijn, overigens ieder die een ander beschuldigt van ongeloof, vervalt volgens hadith zelf in Ongeloof.quote:Daar naast had ik een keer een blad van de Nurcular gelezen in Turkije ik weet niet meer hoe het heette, maar in die blad werd Fethullah Gulen zelf voor kafir uitgemaakt, omdat hij interreligieuze contacten legt.
En de Koerden en Mongolen dan? Wat zegt Lewis daarover? Hmm de immigratie naar Anatolie wat voorheen centrum van het Oost-Romeisnse rijk was, zou dan toch wel Het Christendom nieuwe cultuur van de Turken geweest moeten zijn als het geografisch lag.quote:Geen eigenlijk, maar das dan weer een andere onderwerp. Turken zijn aldus Bernard Lewis, de enige het enige volk dat volledig is opgegaan opgegaan in een Islamitische identiteit. Ik denk, dat ik ook een gevolg is van de de immigratie van Turken naar Anatolie, dus ontheemding en het eigen maken van een nieuwe cultuur wt zij dus in de Islam hebben gevonden.
Je typte het?quote:Nee tuurlijk zeg ik dat niet![]()
Jawel, dat men bijvoorbeeld het Arabische geschrift superieur achte dan welke dan ook toont dat wel sprake was van Ras, ook de moslims in de balkan kregen een naam, buiten het feit dat ze bij de Ummah woonden.quote:Ze gingen inderdaad bewust om met de verschillende bevolkingsgroepen, die aanwezig waren in het Rijk. Zo hadden bepaalde bevolkingsgroepen ook hun eigen recht enzo. En zeker de Grieken (Rum), die heel lang de grootste bevolkingsroep vormden in Anatolie, maar ik zeg niet dat het zozeer bewust raciale onderscheid was. Sterker nog toen bestond het woord het ras ook niet.
quote:Machtswisseling Milli Görüs voedt vrees voor radicalisering onder Turken
Van onze verslaggever Willem Beusekamp
AMSTERDAM - Voorzitter Öner Hamurcu van de Turkse moskee in Amersfoort is zondag benoemd tot chef van Milli Görüs Nederland. Hij is naar voren geschoven door de invloedrijke en zeer conservatieve Duitse tak van de religieuze organisatie.
In Amsterdam is met bezorgdheid gereageerd op de bestuurswisseling. Gevreesd wordt dat Milli Görüs Nederland – dertigduizend leden – terugvalt in geslotenheid en afkeer van de niet-islamitische samenleving, zoals in Duitsland het geval is.
Voorzitter Verburg van het stadsdeel De Baarsjes heeft daarom vorige week al het Amsterdamse bestuur van Milli Görüs ontboden om zijn grote zorgen kenbaar te maken. ‘Ik kreeg signalen dat er onrust heerst in de Turkse gemeenschap door de komende bestuurswisseling. Mij is verzekerd dat het Amsterdamse bestuur alles op alles zet om de weg van de dialoog voort te zetten’, aldus Verburg.
In De Baarsjes heeft Milli Görüs zich verplicht opkomende radicalisering in de Turkse gemeenschap onmiddellijk te melden aan het stadsdeel. Bestuurslid Kabaktepe: ‘Wij zijn inmiddels veel te gedemocratiseerd om ons door Milli Görüs in Keulen met de rug naar de samenleving te laten zetten.’
Voormalig directeur Haci Karacaer deelt die mening, maar ‘is niet helemaal gerust’ over de toekomst van Milli Görüs in Nederland. Hij kondigt een uitgebreide verklaring aan waarin hij uitlegt hoe de organisatie onder zijn leiding de afgelopen jaren onomkeerbaar is veranderd. ‘Ik vind dat al onze Nederlandse gesprekspartners daar recht op hebben’, aldus Karacaer, jarenlang het gezicht van Milli Görüs in Nederland.
Dat zal wel, maar ik zeg alleen hoe het in het praktijk er aan toe gaat.quote:Op zondag 14 mei 2006 17:45 schreef Triggershot het volgende:
Ja, ik weet dat het 2 verschillende cemaats zijn, alleen is het wel zo dat Dhr Gulen is opgeleid als een "Nurcu" en ook al heeft hij een nieuwe cemaat gemaakt, of is hij (in)direct verantwoordelijk, je kan absoluut niet zeggen dat Gulen geen Said Nursi sympathisant is
Tuurklijk ligt het bij de individu, maar dat neemt niet weg, dat ze zeker geen beste buddys zijn en elkaar zelfs beconcureren.quote:Jij Turks, ik een Marokkaan.. Ik een shafiet en jij volgens mij vermoedingen een Hanafiet, 2 verschillende rassen en 2 verschillende stromingen, als ik geen probleem met jou heb en jij hopelijk ook niet met jou, moet je je eens afvragen of het aan de cemaats ligt of de individu
Inderdaad.quote:Volgens die beredenering zou Hasha, Rasoel-Allah sas ook dus een Kafir geweest zijn, overigens ieder die een ander beschuldigt van ongeloof, vervalt volgens hadith zelf in Ongeloof.
Ik ken alleen zijn uitspraak over dat Turken de enigen zijn. Ze waren immers al Moslim toen ze naar Anatolie kwamen. Moslims in een Christelijke omgeving zou ze misschien conservatiever hebben gemaakt, maar dat is mijn denken.quote:En de Koerden en Mongolen dan? Wat zegt Lewis daarover? Hmm de immigratie naar Anatolie wat voorheen centrum van het Oost-Romeisnse rijk was, zou dan toch wel Het Christendom nieuwe cultuur van de Turken geweest moeten zijn als het geografisch lag.
No way!quote:Je typte het?![]()
Schrift heeft niets met Ras te maken, maar meer met de taal van de Islam en mate name de Koran natuurlijk. Ik heb alleen een pprobleem met het woord ras, dat snap je toch wel? Niet zo zeer het benoemen van volkeren op grond van hun culturele achtergrond.quote:Jawel, dat men bijvoorbeeld het Arabische geschrift superieur achte dan welke dan ook toont dat wel sprake was van Ras, ook de moslims in de balkan kregen een naam, buiten het feit dat ze bij de Ummah woonden.
Volgers van Hanafieten noemden ook ooit Ibn Idries(imam shafie), zoon van Iblies.quote:Op maandag 15 mei 2006 13:02 schreef Slayage het volgende:
[..]
Dat zal wel, maar ik zeg alleen hoe het in het praktijk er aan toe gaat.
Weer met karakter te makenquote:Tuurklijk ligt het bij de individu, maar dat neemt niet weg, dat ze zeker geen beste buddys zijn en elkaar zelfs beconcureren.
quote:Inderdaad.
Hmm wel vreemde uitspraak dan, want de koerden waren al voor de Turken in het midden-oosten.quote:Ik ken alleen zijn uitspraak over dat Turken de enigen zijn. Ze waren immers al Moslim toen ze naar Anatolie kwamen. Moslims in een Christelijke omgeving zou ze misschien conservatiever hebben gemaakt, maar dat is mijn denken.
quote:No way!![]()
Nee, het benoemen van de mensen op "cinsiyet" in het Turks betekent het tegenwoordig geslacht maar in het ottomaanse rijk betekende het soortquote:Schrift heeft niets met Ras te maken, maar meer met de taal van de Islam en mate name de Koran natuurlijk. Ik heb alleen een pprobleem met het woord ras, dat snap je toch wel? Niet zo zeer het benoemen van volkeren op grond van hun culturele achtergrond.
Thnx maar vandale heb ik ookquote:ras1 (het ~, ~sen)
1 groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort
2 bevolkingsgroep die zich op andere dan erfelijke wijze onderscheidt
3 dier met zuivere teeltkenmerken
Vandaar dat ze in duitsland ook in de gaten gehouden worden...quote:Op zaterdag 13 mei 2006 23:09 schreef Arendt het volgende:
[..]
quote:Op maandag 15 mei 2006 13:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgers van Hanafieten noemden ook ooit Ibn Idries(imam shafie), zoon van Iblies.
Fanatiekelingen heb je ook in jouw straat
De Koerden hebben wel altijd in grote uitzondering geleefd. Het is dan ook een idee van mij niet al te serieus nemen dusquote:]Hmm wel vreemde uitspraak dan, want de koerden waren al voor de Turken in het midden-oosten.
Soort is toch anders als ras. Van daar de van dalequote:Nee, het benoemen van de mensen op "cinsiyet" in het Turks betekent het tegenwoordig geslacht maar in het ottomaanse rijk betekende het soort
Hoe is MG Nederland vervelend dan?quote:Op maandag 15 mei 2006 13:22 schreef scubaboy het volgende:
[..]
Vandaar dat ze in duitsland ook in de gaten gehouden worden...
Het feit dat nederland ze als gematichd ziet heeft waarschijnlijk met referentiekader te magen:
De AIVD houd groepen in de gaten die veel en veel vervelender zijn dan MG en in vergelijk is MG dus gematigd. De politieke overcorrectheid helpt daarbei natuurlijk ook weer in de algemene berichrgeving
We leven dus in de geschiedenisquote:Op maandag 15 mei 2006 14:00 schreef Slayage het volgende:
[..]
Geschiedenis blijft zich herhalen dus.
Hoe boedoel je?quote:De Koerden hebben wel altijd in grote uitzondering geleefd. Het is dan ook een idee van mij niet al te serieus nemen dus![]()
Jouw ras defineerde destijds dat jij een ander soort wasquote:Soort is toch anders als ras. Van daar de van daleJij en ik zijn ook een ander soort, maar als ras zijn we misschien identiek, omdat de Turken sowieso een grote meltingpot zijn en jij een meltingpot eerste graads bent
![]()
Inderdaad.quote:Op maandag 15 mei 2006 14:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
We leven dus in de geschiedenis
[..]
Hoe boedoel je?
[..]
Jouw ras defineerde destijds dat jij een ander soort was
hehequote:Op maandag 15 mei 2006 17:29 schreef Slayage het volgende:
[..]
Inderdaad.
Dat culturen, die in uitzondering leven moeilijker bepaalde kenmerken verliezen.
We blijven in cirkels redenerenIk beging duizellig te worden.
Sorry voor de late reactie ik had het druk in de "Ayaan auf wiersehen" topic![]()
yeah babyquote:Op maandag 15 mei 2006 18:38 schreef Slayage het volgende:
[..]
Hirsi Ali naar conservatieve denktank in VS
![]()
Sylvain Ephimenco, Trouw, 12 april 2005quote:Tot voor zeer kort beweerde ChristenUnie-leider André Rouvoet dat zijn 'strijd' zich ,,eerder richt tegen de dogmatisch seculiere humanisten dan tegen moslims''. Als ik Trouw van gisteren moet geloven lijkt bij zijn partij een snelle wisseling van doelwitten plaats te vinden. De positie van moslims in de samenleving verdeelt de ChristenUnie en sommige leden vrezen dat de partij veel te meegaand is jegens de islam. Vreemd. Wat zou die abrupte omwenteling hebben gemotiveerd? Zou het debat dat het weekblad HP/De Tijd vorige maand organiseerde tussen Rouvoet en de directeur van Milli Görüs, Haci Karacaer, roet in het oecumenische eten hebben gegooid? Het is misschien speculeren, maar toch. Volgens het blad namen beide heren in stilte afscheid van elkaar terwijl bij aanvang van het debat hun kennismaking door uitbundigheid werd gekenmerkt. Haci Karacaer was op die dag voor zijn doen nogal provocerend en liet snel de behoedzaamheid varen waarin hij doorgaans zijn boodschap verpakt. Zo hamerde hij op de islamitische wortels van Europa en toen Rouvoet deze ontkende nam Karacaer geen blad meer voor de mond: ,,Natuurlijk heeft Europa islamitische wortels. Sterker nog: Europa heeft helemaal géén joods-christelijke wortels. Die hebben wij jullie gegeven.'' Tja. Nog explosiever werd het onderwerpen van het confessionele onderwijs. Karacaer opperde dat christelijke scholen met in de grote steden een meerderheid aan moslimse leerlingen 'van kleur zouden moeten verschieten', dus islamitisch zouden moeten worden. Karacaer: ,,Maar André, als je wordt ingehaald door de feiten, door een demografische ontwikkeling, dan kun je als schoolbestuur je evangelische missie toch niet volhouden? (...) Ik durf nog te stellen dat de christelijke identiteit van die scholen geen ene moer voorstelt.'' André, galant cavalier van artikel 23, moet zich een tros apen zijn geschrokken: Je bewijst je moslimbroeders alle diensten om hun scholen te kunnen stichten en ziedaar hoe ze van plan zijn je eigen scholen in te pikken. Misschien is ook Rouvoet van kleur verschoten toen hij de strategie van de directeur van Milli Görüs eindelijk door had. Karacaer zit al jaren op de lijn van de Zwitserse prediker Tariq Ramadan: conflictvermijdend, aimabel, consensusgericht en tegen de zelfgekozen segregatie van moslims. Omdat hun heilige missie die tot doel heeft de islamisering van de westerse samenleving, zich niet verhoudt met het creëren van getto's zoals islamitische scholen (Ramadan is daar mordicus op tegen). Islamiseren doe je niet door je op te sluiten, maar door bestaande seculiere of christelijke structuren te gebruiken en deze op den duur 'van kleur te laten verschieten.' Maar misschien is Karacaer te hard van stapel gelopen en heeft te vroeg zijn masker afgedaan. Door nu al op de demografische factor in te spelen, de joods-christelijke wortels te annexeren, en naar de 'zwarte' confessionele scholen te loeren, heeft hij misschien de slapende Christelijke Unionisten bruusk wakker geschud.
quote:Milli Görüs
De sociaal-religieuze islamitische stichting Milli Görüs is één van de grootste islamitische verbanden in Europa, met afdelingen in onder meer Duitsland en Nederland. Milli Görüs heeft sterke banden met Turkije
De naam Milli Görüs is oorspronkelijk afkomstig van een boek van Necmettin Erbakan, een islamitisch leider in Turkije. Vrij vertaald betekent het "Nationale Visie"
De standpunten van Milli Görüs verschillen per land: in Turkije is de stichting erg pro-Erbakan, maar in landen als Duitsland en Nederland maakt de Milli Görüs zich sterk voor een actief burgerschap van haar achterban.
[bewerk]
Milli Görüs in Nederland
In Nederland telt Milli Görüs ongeveer 30.000 aanhangers, waarvan het overgrote deel van oorsprong Turks is. Milli Görüs heeft 23 moskeeën, verspreid over heel Nederland.
Milli Görüs heeft in het openbaar meerdere malen afstand genomen van de radicale islam. Zo sprak de beweging zich openlijk uit tegen het slaan van vrouwen door mannen. Ook zet de beweging zich in voor integratie en emancipatie van Turken in de Nederlandse maatschappij. Na de moord op Theo van Gogh werd in de moskeeën van Milli Görüs een preek voorgelezen, waarin openlijk afstand genomen werd van de moord. Milli Görüs noemde hierin de moord op Van Gogh "een laffe daad, waarbij het extra treurig was dat de moord door een moslim in de naam van de islam is gepleegd". Milli Görüs is door haar liberale standpunten regelmatig een gesprekspartner van de overheid.
Tegenstanders van Milli Görüs vinden dat de stichting zich naar buiten toe weliswaar liberaal en gericht op integratie opstelt, maar dat binnenin de moskeeën extreme preken worden gehouden. Tegenstanders wijzen op de banden die Milli Görüs nog altijd heeft met de in Turkije verboden fundamentalistische Refah-partij. Op het internet circuleren uitspraken gedaan in Milli Görüs moskeeën in Nederland, waarin opgeroepen wordt "oorlog tegen diegenen die de haram, de religieuze verboden van Allah, vermijden".
NRCquote:Bestuur Milli Görüs weg na Duitse druk
Door onze redacteur Ahmet Olgun
ROTTERDAM, 13 MEI. Het voltallige bestuur van de liberale tak van de Turks-islamitische federatie Milli Görüs in Nederland wordt vervangen.
Archief:
• Meer binnenlands nieuws
Dat is het gevolg van ingrijpen door het conservatieve Europese hoofdkantoor van de organisatie in Keulen.
Dat zeggen bronnen bij Milli Görüs (Nationale Visie), met zo’n 30.000 leden de grootste particuliere moskee-organisatie in Nederland. Dit weekeinde wordt op een interne bijeenkomst de voorzitter van de afdeling Noord-Nederland vervangen, volgens ingewijden omdat hij weigerde zich te voegen naar het Duitse hoofdkantoor. Milli Görüs heeft twee grote afdelingen, het meer liberale Noord-Nederland en het meer behoudende Zuid-Nederland.
Het bestuur van Noord-Nederland weigerde een wijziging van de statuten die de invloed van het Duitse hoofdkantoor op de afdeling moest verstevigen. Ook ging het bestuur niet opzij voor pressie om de ‘progressieve’ directeur Haci Karacaer te ontslaan, zeggen bronnen. Karacaer vertrok onlangs uit eigen beweging bij de organisatie. Hij botste regelmatig met een deel van zijn achterban en het hoofdkantoor, die onder meer vonden dat hij te open met de Nederlandse media omging.
Milli Görüs Europa staat onder leiding van Yavuz Celik Karahan. Zijn organisatie wordt door de Duitse veiligheidsdienst in de gaten gehouden wegens haar vermeende radicale gedachtegoed.
Het kenniscentrum voor emancipatie en participatie ACB heeft de samenwerking met Milli Görüs opgeschort. Het centrum vreest dat Milli Görüs nu een conservatievere koers zal gaan varen.
Het hoofdkantoor ontkent intussen dat er een richtingenstrijd gaande is. „We zijn één organisatie en alle afdelingen zitten op één lijn”, aldus een woordvoerder.
13 mei 2006
Eerste fan al binnenquote:Op dinsdag 16 mei 2006 10:43 schreef milagro het volgende:
Ha fijn, Hirsi weg, en gezellige Duitse geloofszeloten erbij, met dadelijk een vrolijke nieuwe moskee als clubhuis voor het organiseren van gezellige dingen zoals het niet integreren en afzetten tegen Westerse waarden
Milli Görüs, new and improved, met een DuitSSch sausje
En nuquote:Op maandag 15 mei 2006 18:32 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Het wachten is op Kirmizi
Een crappy artikel, die een hele hoop oude koeien uit de sloot haalt ivm de roots en dan bepaalde suggesties wekt.quote:Op maandag 15 mei 2006 22:04 schreef Godslasteraar het volgende:
http://www.elsevier.nl/op(...)tnr/98648/index.html
Milli Görüs is nooit uit geweest op integratie
15 mei 2006
Turkse fundamentalistische organisatie Milli-Görüs heeft minister Donner en de Amsterdamse autoriteiten jarenlang een rad voor ogen gedraaid
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |