abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37786906
quote:

Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: de Volkskrant
Gepubliceerd: zaterdag 13 mei 2006 @ 13:23
De Nederlandse tak van de Turks-islamitische beweging Milli Görüs wordt overgenomen door Duits-Turkse geloofsgenoten. Dat bevestigt Haci Karacaer, tot voor kort directeur van de in Amsterdam gevestigde organisatie. Milli Görüs Europa, dat geleidt wordt vanuit Keulen, geldt als uiterst conservatief en wordt door de Duitse inlichtingendiensten geschaduwd, terwijl Milli Görüs Nederland in het openbaar meerdere malen juist afstand nam van de radicale islam.

Karacaer, wiens vertrek volgens eigen zeggen los staat van de Duitse overname, zegt te begrijpen dat de eerste reacties in Nederland negatief zijn. Ondertussen heeft Amsterdamse centrum voor buitenlanders (ACB) vandaag de samenwerking met de beweging opgeschort. "Milli Görüs Nederland stond voor constructieve samenwerking. Van de Keulse organisatie hebben wij niet de indruk dat zij een open dialoog voorstaat. Zij redeneren uitsluitend vanuit hun strenge religieuze opvatting, die participatie met de niet-islamitische wereld afwijst", zegt voorzitster Miep van Diggelen van het ACB.

De Nederlandse Milli Görüs en voorman Karacaer spraken zich in het verleden bijvoorbeeld openlijk uit tegen het slaan van vrouwen door mannen, en probeerde homoseksualiteit onder haar achterban bespreekbaar te maken. De moord op Theo van Gogh werd in een verklaring 'een laffe daad, waarbij het extra treurig was dat de moord door een moslim in de naam van de islam is gepleegd' genoemd. De organisatie mocht onlangs na jarenlang juridisch gesteggel starten met de bouw van de Westermoskee in Amsterdam-West.
Toch wel jammer, ze zijn een van meest geintegreerde matige moslimgemeenschap.
pi_37786955
Hoe kan het dan dat de Nederlandse tak als veel progressiever beschouwd kan worden...?
pi_37787005
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:04 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoe kan het dan dat de Nederlandse tak als veel progressiever beschouwd kan worden...?
by whom?
pi_37787090
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

by whom?
Nou, dat idee krijg ik als ik dat zo lees. "Milli Görüs Europa, dat geleidt wordt vanuit Keulen, geldt als uiterst conservatief en wordt door de Duitse inlichtingendiensten geschaduwd".. waarom zou de Nederlandse tak moeten worden overgenomen als die even conservatief zou zijn? Dan lijkt mij dat er ook iets aan de hand is qua ideologie of zo.
pi_37787183
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Nou, dat idee krijg ik als ik dat zo lees. "Milli Görüs Europa, dat geleidt wordt vanuit Keulen, geldt als uiterst conservatief en wordt door de Duitse inlichtingendiensten geschaduwd".. waarom zou de Nederlandse tak moeten worden overgenomen als die even conservatief zou zijn? Dan lijkt mij dat er ook iets aan de hand is qua ideologie of zo.
Heeft volgens mij te maken dat er 2 takken in NL waren en die afzonderlijk van elkaar bewogen.
pi_37787972
In Turkije zouden ze die organisatie verbieden.
pi_37788062
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:42 schreef IHVK het volgende:
hoezo?
pi_37788669
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

hoezo?
Om dezelfde reden dat het VB verboden werd in België.
pi_37788791
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 15:14 schreef IHVK het volgende:

[..]

Om dezelfde reden dat het VB verboden werd in België.
brrr de vergelijking al
pi_37789775
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 15:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

brrr de vergelijking al
die klopt heel aardig, het zijn beide extreme maar net geweldadige bewegingen.
pi_37791979
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 16:02 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

die klopt heel aardig, het zijn beide extreme maar net geweldadige bewegingen.
Waarin is MG extreem geweest?
pi_37792855
Prima toch, is het lekker makkelijk voor onze 007-entjes om te bepalen wie ze in de gaten moeten houden .
pi_37799932
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 17:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waarin is MG extreem geweest?
In hun nationalistsche opvattingen, met als VB dus.
  zaterdag 13 mei 2006 @ 23:09:12 #14
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_37801735
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 22:12 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Milli Görüs is toch juist niét nationalistisch? Ik weet er vrij weinig van, maar volgens mij is het geen vereniging voor nationalistische Turken.
Arendsoog kreeg een arend in zijn oog.
pi_37801822
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:09 schreef Arendt het volgende:

[..]

Milli Görüs is toch juist niét nationalistisch? Ik weet er vrij weinig van, maar volgens mij is het geen vereniging voor nationalistische Turken.
Ik meen van wel maar ik kan me vergissen, ik zal het eens uitzoeken.
pi_37801932
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:11 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Je vergist je inderdaad Ik denk dat met woord Milli je bekend voor komt wat nationaal betekend, maar het zijn zeker geen nationalisten. Het is een Islamitische gemeenschap.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_37802185
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 14:42 schreef IHVK het volgende:
Turkije is al zo veel verboden. Deze organisatie bestaat geloof ik ook niet in Turkije. Hoewel ze vroeger wel gelieerd waren aan een politieke partij is dat nu volgens mij niet meer het geval.

Ik kan me mateloos ergeren aan mensen, die het een probleem vinden dat bepaalde Christelijke gemeenschappen problemen hebben met het beleven van hun Geloof, maar als het om de Moslims draait, die ook door de staat gedwongen worden om de Islam op een bepaalde manier te beleven, hoor je ze nooit.

Heb jij hier eigenlijk geen achtergrond info over Trigger?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_37805335
Moskee mag gebouwt worden , alles rond en de wolf trekt blijkbaar zijn schaapskleren weer uit
Dat is het gevoel dat ik er bij krijg.
Jammer , was wel ok als organisatie hiervoor ....

quote:
In Amsterdam is begonnen met de bouw van een unieke moskee. Een moskee die de Turkse en Nederlandse cultuur bij elkaar brengt en symbool staat voor de multiculturele samenleving.
gaat dus niet lukken dan

quote:
Uitzonderlijk is ook dat de moskee een Hollandse naam krijgt: Westermoskee. Bovendien is het de eerste Turkse moskee waarbij mannen en vrouwen door één deur naar binnen gaan.
Zullen wel 2 deuren worden nu

Ach ja we zullen wel zien ......
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
pi_37808490
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 22:12 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

ho ho, verwar je niet met MHP
pi_37808512
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:11 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

AL wat gevonden?
pi_37808513
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:09 schreef Arendt het volgende:

[..]

Klopt, zijn geen nationalisten.
pi_37808613
quote:
Op zaterdag 13 mei 2006 23:23 schreef Slayage het volgende:

[..]

Turkije is al zo veel verboden. Deze organisatie bestaat geloof ik ook niet in Turkije. Hoewel ze vroeger wel gelieerd waren aan een politieke partij is dat nu volgens mij niet meer het geval.

Ik kan me mateloos ergeren aan mensen, die het een probleem vinden dat bepaalde Christelijke gemeenschappen problemen hebben met het beleven van hun Geloof, maar als het om de Moslims draait, die ook door de staat gedwongen worden om de Islam op een bepaalde manier te beleven, hoor je ze nooit.

Heb jij hier eigenlijk geen achtergrond info over Trigger?
Je vergist je, "milli" betekent niet nationaal, maar betekent gemeenschap. Milliyet is nationalistisch en milliyetciler zijn nationalisten. Sommigen zullen het wel vertalen als nationaal, maar denk aan bijvoorbeeld het ottomaanse rijk, daar werden volkeren: Kurt milleti, Arab milleti en Rum milleti etc genoemd, gemeenschappen dus

Milli Gorus betekent dus: Gemeenschappelijke visie, waarin ook Koerden en Arabieren welkom zijn die in Turkije wonen, als MG een nationalistisch beweging was zoals MHP zag je echt geen koerden in de MG.

De MG bestaat in Turkije wel onder andere namen.
pi_37808765
quote:
Op zondag 14 mei 2006 10:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Je vergist je, "milli" betekent niet nationaal, maar betekent gemeenschap. Milliyet is nationalistisch en milliyetciler zijn nationalisten. Sommigen zullen het wel vertalen als nationaal, maar denk aan bijvoorbeeld het ottomaanse rijk, daar werden volkeren: Kurt milleti, Arab milleti en Rum milleti etc genoemd, gemeenschappen dus

Milli Gorus betekent dus: Gemeenschappelijke visie, waarin ook Koerden en Arabieren welkom zijn die in Turkije wonen, als MG een nationalistisch beweging was zoals MHP zag je echt geen koerden in de MG.

De MG bestaat in Turkije wel onder andere namen.
Ey agie alles goed?

Zoals je stelt betekent Millet volk. Milli zou je wel kunnen vertalen als van het volk, maar niet met gemeenschap, dat is namelijk cemaat.

Daarom is ook iedereen Milliyetci (nationalistisch) in Turkije, omdat het voor het volk betent. Zoals ik al eerder zei valt het Turks nationalisme niet te rijmen met wat wij hier kennen onder de term.

Kurt Milleti heeft trouwens nooit bestaan onder de Ottomanen. Daar maakten ze gewoon deel uit van de Islamitische Millet.

Onder welke namen bestaan ze dan?
-Rabia Al-Basri
pi_37808962
quote:
Op zondag 14 mei 2006 10:22 schreef Slayage het volgende:

[..]

Ey agie alles goed?
Hamdoellilah, met jou?
quote:
Zoals je stelt betekent Millet volk. Milli zou je wel kunnen vertalen als van het volk, maar niet met gemeenschap, dat is namelijk cemaat.
Nee, dat klopt niet helemaal, bij een cemaat ben je in praktijk met hetzelfde bezig, maar kan in theorie en overtuiging geheel afwijken, denk maar aan een gebed een PKK-militant en MHP-activist die hebben vast wel een paar x samen het gebed verricht, zonder dat ze van elkaar wisten hoe de ander inelkaar zat, met gemeenschap daarintegen is het een beweging dat bijna alles gemeen heeft hetzij politieke overtuiging, religie, normen en waarden, tradities etc,
quote:
Daarom is ook iedereen Milliyetci (nationalistisch) in Turkije, omdat het voor het volk betent. Zoals ik al eerder zei valt het Turks nationalisme niet te rijmen met wat wij hier kennen onder de term.
Lang niet iedereen in Turkije is nationalistisch in Turkije, Dhr Erdogan een oud lid van MG bijvoorbeeld voert op sommige fronten wel regelingen met nationalistische trekjes, maar dat is omdat hij het voorgeschoteld krijgt, of hij er zelf mee eens is durf ik over te twisten.
quote:
Kurt Milleti heeft trouwens nooit bestaan onder de Ottomanen. Daar maakten ze gewoon deel uit van de Islamitische Millet.
Dat zijn totaal andere dingen, geloof en etniciteit, onze Koerdse broeders vielen onder Kurt-milleti van de ummet ( gemeenschap van Mohammed ).
De Christelijke en Joodse inwoners van het Ottomaanse rijk vielen onder hen, Yahudi-milleti en Rum-Milleti van Ehl-kitap (mensen van het boek) dus er werd wel zodanig verschil gemaakt op ras.
quote:
Onder welke namen bestaan ze dan?
Zoals je weet functioneerden ze een tijdje onder Milli Genclik vakfi als officeel opvolger van Milli Gorus, maar wil je recente namen van (mogelijke) opvolgers, zal ik moeten informeren bij broeders

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2006 10:47:21 ]
pi_37810749
quote:
Op zondag 14 mei 2006 10:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hamdoellilah, met jou?
Chill vooral sinds de laatste de Zembla uitzending
quote:
Nee, dat klopt niet helemaal, bij een cemaat ben je in praktijk met hetzelfde bezig, maar kan in theorie en overtuiging geheel afwijken, denk maar aan een gebed een PKK-militant en MHP-activist die hebben vast wel een paar x samen het gebed verricht, zonder dat ze van elkaar wisten hoe de ander inelkaar zat, met gemeenschap daarintegen is het een beweging dat bijna alles gemeen heeft hetzij politieke overtuiging, religie, normen en waarden, tradities etc,
In die context kan je het woord cemaat ook plaatsen ja, zoals Nurcular Suleymancilar, Fetullahcilar.
quote:
Lang niet iedereen in Turkije is nationalistisch in Turkije, Dhr Erdogan een oud lid van MG bijvoorbeeld voert op sommige fronten wel regelingen met nationalistische trekjes, maar dat is omdat hij het voorgeschoteld krijgt, of hij er zelf mee eens is durf ik over te twisten.
Geloof me als je in Turkije zegt ik ben geen Miiliyetci zal er vreemd naar je gekeken worden alsof er iets mis met je is en dat is in de hele politieke maatschappelijke spectrum.
quote:
Dat zijn totaal andere dingen, geloof en etniciteit, onze Koerdse broeders vielen onder Kurt-milleti van de ummet ( gemeenschap van Mohammed ).
De Christelijke en Joodse inwoners van het Ottomaanse rijk vielen onder hen, Yahudi-milleti en Rum-Milleti van Ehl-kitap (mensen van het boek) dus er werd wel zodanig verschil gemaakt op ras.
Je zou het echt moeten op zoeken, maar de term ras kwam niet voor in de woordenboek van de Ottomanen en dat is ook niet vreemd, omdat de Islam het ook niet kent. Dingen als ras en nationalisme (zoals wij het kennen in Europ) zijn allemaal moderne voortbrengsels van Europese denkwijzes. Het heeft uiteindelijk ook de ondergang van de Ottomanen ingeleid, omdat ze er helemaal niet op voorbereid waren en slecht reageerden op het fenomeen.
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')