(het gehele onderzoek: http://www.scp.nl/publica(...)an_criminaliteit.pdf )quote:SCP: nauwelijks toename van misdaad
De kans om in Nederland slachtoffer te worden van een delict is de laatste 25 jaar nauwelijks toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) dat de cijfers heeft gebundeld.
In 2004 werden er ruim 4,5 miljoen delicten gepleegd. Dat is 600.000 meer dan in 1980.Dat is geen grote stijging aangezien de bevolking ook is gegroeid.
Het SCP deed ook onderzoek naar de slachtoffers. Het blijkt dat allochtone mannen die alleen wonen het vaakst slachtoffer worden. De autochtoon met een gezin heeft de minste kans om het slachtoffer te worden van een delict.
Het aantal geweldsdelicten per 1000 inwoners is niet toegenomen in Nederland gedurende de laatste paar decennia, zie ook het eerder genoemde onderzoek.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:18 schreef Schubbekut het volgende:
Het aantal bedreigingen en geweldsdelicten zijn daarintegen wel toegenomen, ook zijn de misdaden geweldadiger van aard dan 10 jaar geleden.
Ik kan mij toch nog goed het nieuwsbericht dit jaar herinneren waarin werd vermeld dat ondanks een algemene daling van de criminaliteit het aantal mensen wat slachtoffer van bedreiging en geweld was flink toenam. Zoals de vorige poster al zegt, velen zullen dit niet meer melden.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:23 schreef knowall het volgende:
[..]
Het aantal geweldsdelicten per 1000 inwoners is niet toegenomen in Nederland gedurende de laatste paar decennia, zie ook het eerder genoemde onderzoek.
En ook het aantal bedreigingen per 1000 inwoners was in 2004 (het meest recente jaar van dat gedeelte van het onderzoek) gelijk aan het aantal bedreigingen per 1000 inwoners in 1992 (het minst recente jaar van dat gedeelte van het onderzoek).
Dus.![]()
Omdat mensen bang zijn voor andere mensen met een kleurtje.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:26 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar hoe kan het dan dat iedereen zich wel onveiliger voelt?
Het onderzoek is gebaseerd op enquêtes, niet op aangiftecijfers. Eventuele veranderingen in aangiftebereidheid hebben dus geen invloed op dit onderzoek.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:24 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Ten dele correct, en een goed punt, maar de statistiek wordt verwrongen door een verminderde aangiftebereidheid van slachtoffers.
Zeker, vandaar dat het ook van groot belang is dat sommige, niet nader te benoemen, mensen die angst zaaien massaal genegeerd worden door zowel de media als de samenleving.quote:En zoals zo vaak al betoogd is, is veiligheid (helaas) niet afhankelijk van cijfers maar van gevoel.
Ondanks bepaalde media en politici die actief angst verspreiden, blijkt het resultaat van deze angstzaaierij, gelukkig, mee te vallen:quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:26 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar hoe kan het dan dat iedereen zich wel onveiliger voelt?
Link?quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:26 schreef Schubbekut het volgende:
[..]
Ik kan mij toch nog goed het nieuwsbericht dit jaar herinneren waarin werd vermeld dat ondanks een algemene daling van de criminaliteit het aantal mensen wat slachtoffer van bedreiging en geweld was flink toenam.
Zoals ik daar al op antwoordde heeft dat geen invloed gehad op dit onderzoek.quote:Zoals de vorige poster al zegt, velen zullen dit niet meer melden.
proest. wat een kulargument in deze discussie.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:27 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Omdat mensen bang zijn voor andere mensen met een kleurtje.
Integendeel, hij werkt in iedere discussie!quote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:06 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
proest. wat een kulargument in deze discussie.
De jaren 70 en 80 waren beroerd, crack, heroïne, hoge werkeloosheid, economische stagnatie, en een overheid die financieel op z'n gat lag.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:00 schreef knowall het volgende:
Er wordt niet enkel met 1980 vergeleken.
Daarnaast is men pas in eind 1970 begonnen met slachtofferenquetes, als ik het wel heb.
Dus jij bent bang voor mensen met een ander kleurtje?quote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:09 schreef Croupouque het volgende:
[..]
Integendeel, hij werkt in iedere discussie!
Eh.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:15 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Dus jij bent bang voor mensen met een ander kleurtje?
Of ben je bang omdat je op TV hebt gezien dat je bang moet zijn?
Ok.quote:
Je beweert dat mensen bang zijn voor andere mensen met een kleurtje.quote:Croupouque
[..]
Omdat mensen bang zijn voor andere mensen met een kleurtje.
Ik kan het wel uitleggen, maar ik ben bang dat dit topic dan een kant opgaat die hij helemaal niet op hoort te gaan, en dan is het mijn schuld. En een eigen topic is het ook al niet waard, wat een dilemma...quote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:25 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ok.
[..]
Je beweert dat mensen bang zijn voor andere mensen met een kleurtje.
Waarom zeg je zoiets?
Zijn mensen per definitie bang voor mensen met een kleurtje? Dacht het niet.
Dus vroeg me beetje af hoe je dat precies bedoelde... Zie je soms in je omgeving mensen met angst, ben je zelf bang als je langs cripniggaz wandelt, of zie je op TV dat mensen zogenaamd bang moeten zijn?
Vind het nogal rare stelling, wie is er nou bang voor iemand, alleen omdat ie andere pigment heeft.
Wie beweerd dat dan? De landelijke politiek gebruikt deze cijfers namelijk ook.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:03 schreef knowall het volgende:
Een opzich opvallend resultaat van dit onderzoek. Zeker aangezien (een aanzienlijk deel van) de media en politici ons graag doet geloven dat de misdaad (per inwoner) sterk gestegen is de laatste decennia. De reden voor deze stijging (die er dus blijkbaar niet is...) wordt vaak gezocht in de gelijktijdige stijging van het aantal allochtonen nieuwe Nederlanders.
Het SCP is dan ook het Politbureau om de gedachtenpolitie van munitie te voorzien. Ik heb nog nooit in een rapport van het SCP gezien dat ooit eens de mogelijkheid overwoog dat er problemen bij buitenlanders mogelijkerwijs zouden kunnen zijn.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 17:15 schreef Godslasteraar het volgende:. En zoals altijd besluipt je onmiddellijk het gevoel dat men een vergelijking met de jaren 50 niet wil maken, ik weet het eigenlijk wel zeker.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |