dat heeft toch niks met sublimale boodschappen te maken?quote:Op woensdag 24 mei 2006 20:56 schreef Gorian het volgende:
[..]
Het komt meer voor dan je denkt, manipulatie van gedrag of gedachten. Denk maar aan een winkelinrichting naar psychologische principes
juist wel, subliminal is dan ook sub-liminal, het betekend niet het onderwerp maar de vorm, dus onbewust mensjes beinvloedenquote:Op woensdag 24 mei 2006 22:03 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
dat heeft toch niks met sublimale boodschappen te maken?
naja goed, ik wist niet dat die term zo breed isquote:Op woensdag 24 mei 2006 22:08 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
juist wel, subliminal is dan ook sub-liminal, het betekend niet het onderwerp maar de vorm, dus onbewust mensjes beinvloeden
Wat betreft de winkelinrichting: brood en vlees worden bijna altijd achter in de winkel gepostioneerd omdat iedereen dat nodig heeft. Dus loopt een ieder ook voorbij de spullen die ze misschien niet echt nodig hebben maar omdat ze er voorbij lopen en zien het misschien toch in hun winkelkar leggen.quote:Op woensdag 24 mei 2006 21:07 schreef Gorian het volgende:
Eet eet eet!
Klassieke muziek in winkelcentra om jongeren weg te houden is ook zoiets, of omgekeerd: muziek om jongeren binnen te krijgen. Ik kan me voorstellen dat iets dergelijks -subtiele boodschappen- ook voor propagandadoeleinden gebruikt kan worden. Of dat gebeurt dat weet ik niet en daar wil ik me nieteens over uitlaten, maar het is an sich erg interessante stof waar in een beetje een Marketing opleiding behoorlijk wat aandacht aan besteed wordt.
Dat komt omdat wij zoiets hebben als een onder bewustzijn, en hier al uitgebreid onderzoek naar is geweestquote:Op zondag 28 mei 2006 00:25 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Ik snap hier echt niet veel van, hoe kunnen je hersenen dan zo'n tekst begrijpen als je het zelf niet door hebt, dat gaat toch veel te snel om het te kunnen lezen![]()
Met als uitkomst dat het niet werktquote:Op zondag 28 mei 2006 01:00 schreef Captain_Le_Chuck het volgende:
[..]
Dat komt omdat wij zoiets hebben als een onder bewustzijn, en hier al uitgebreid onderzoek naar is geweest
Ach, ik geloof wat er wetenschappelijk is onderzocht en niet de borrelpraat wat hier in het topic wordt gebezigd.quote:
Leuk verzonnen maar er is geen enkel onderzoek dat dit aantoont. Vergeet niet dat deze mythe (want dat is het) is voortgekomen uit een leugen (zie het verhaal over Vance Packard).quote:Op zondag 28 mei 2006 01:19 schreef Tissik het volgende:
Vanuit het onderbewuste, komt de boodschap dan via een omweg terecht in het bewustzijn, en ineens lijkt het net alsof je het allemaal zelf bedacht hebt. De vrije keuze! En toch, heel stiekum, heeft een ander die keuze voor jou bepaald...
[afbeelding]
bron?quote:Op zondag 28 mei 2006 01:56 schreef Danzig het volgende:
[..]
Leuk verzonnen maar er is geen enkel onderzoek dat dit aantoont. Vergeet niet dat deze mythe (want dat is het) is voortgekomen uit een leugen (zie het verhaal over Vance Packard).
quote:
Ik kom het nooit tegen, laat staan dat ik ermee dood gegooid wordt.quote:Op zondag 28 mei 2006 02:16 schreef Tissik het volgende:
Je wordt er de hele dag mee doodgegooid, maar dat is allemaal maar schijn
Hoezo staar ik me blind op een persoon? Integendeel zelfs. Als ik dat zou doen dan zou ik blindelings achter al die broodjes Aap verhalen lopen...quote:Op zondag 28 mei 2006 04:06 schreef Tissik het volgende:
Je moet je niet blind staren op één persoon op de wereld, maar eens rondkijken wat die wereld zelf te vertellen heeft. Leer je veel meer van.
Ik kwam eerlijk gezegd niet verder dat ditquote:Op donderdag 11 mei 2006 15:57 schreef zhe-devilll het volgende:
Verborgen tv boodschappen
In 1961 bracht het boek
Dus dit alles zou best een hoax kunnen zijn?quote:Op zondag 28 mei 2006 03:59 schreef Danzig het volgende:
[..]
Ik kom het nooit tegen, laat staan dat ik ermee dood gegooid wordt.
Overigens heeft notabene de aanstichter van dit alles, Vance Packard, later zelf toegegeven dat hij het allemaal had verzonnen.
Er was een zijweggetje genomen naar gedragsbeinvloeding, en het raakt elkaar ergens wel lijkt me. Of het in de zin van boodschappen niet bestaat, weet ik niet. Je zou kunnen stellen dat de positionering van supermarktartikelen ook een boodschap in zich draagt. En dan niet alleen het brood achterin, maar bijvoorbeeld ook verborgen proposities door plaatsing van de artikelen.quote:Op donderdag 25 mei 2006 12:11 schreef Danzig het volgende:
[..]
Wat betreft de winkelinrichting: brood en vlees worden bijna altijd achter in de winkel gepostioneerd omdat iedereen dat nodig heeft. Dus loopt een ieder ook voorbij de spullen die ze misschien niet echt nodig hebben maar omdat ze er voorbij lopen en zien het misschien toch in hun winkelkar leggen.
Verborgen boodschappen in reclame/winkels enz. bestaan niet. Na het onderzoek van Vance Packard zijn er behoorlijk wat vervolgonderzoeken geweest van andere wetenschappers/marktonderzoekers, uit geen van deze onderzoeken kwam een significant verschil uit. Nadat deze onderzoeken waren gedaan onthulde Vance Packard ook dat hij de uitkomst van zijn onderzoeken had gemanipuleerd, dit om zijn bedrijf nieuw leven in te blazen.
Het hele verhaal dat er verborgen boodschappen zijn in tv-beelden/reclames is dus grote flauwekul. En mochten er verborgen boodschappen zijn dan werken ze niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |