abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37738237
Paper Reports NSA Collecting Phone Records

De NSA, die zich normaal enkel mag bezighouden met buitenlandse (contra-)spionage blijkt bezig een database aan te leggen van alle binnenlandse telefoonoproepen, om aan de hand van de gegevens patronen te ontdekken die op terroristische activiteit zouden kunnen wijzen. eerder kwam de NSA al in het nieuws toen bleek dat ze telefoongesprekken van Amerikaanse burgers hadden afgeluisterd. Eerst beweerde men dat het enkel om internationale gesprekken handelde maar ook dat werd later weerlegd.
quote:
WASHINGTON - The government is secretly collecting records of ordinary Americans' phone calls in an effort to build a database of every call made within the country, it was reported Thursday.

AT&T, Verizon and BellSouth telephone companies began turning over records of tens of millions of their customers' phone calls to the National Security Agency program shortly after the Sept. 11, 2001, terrorist attacks, said USA Today, citing anonymous sources it said had direct knowledge of the arrangement.

The program does not involve listening to or taping the calls. Instead it documents who talks to whom in personal and business calls, whether local or long distance, by tracking which numbers are called, the newspaper said.

The NSA and the Office of National Intelligence Director did not immediately respond to requests for comment.

NSA is the same spy agency that conducts the controversial domestic eavesdropping program that has been acknowledged by
President Bush. The president said last year that he authorized the NSA to listen, without warrants, to international phone calls involving Americans suspected of terrorist links.

The report came as the former NSA director, Gen. Michael Hayden — Bush's choice to take over leadership of the
CIA — was set to visit lawmakers on Capitol Hill Thursday. Hayden already faced criticism because of the NSA's secret domestic eavesdropping program. As head of the NSA from March 1999 to April 2005, Hayden also would have overseen the call-tracking program.

The NSA wants the database of domestic call records to look for any patterns that might suggest terrorist activity, USA Today said.

Don Weber, a senior spokesman for the NSA, told the paper that the agency operates within the law, but would not comment further on its operations.

One big telecommunications company, Qwest, has refused to turn over records to the program, the newspaper said, because of privacy and legal concerns.
Bron: Associated Press via Yahoo

En een eerder bericht: De overheid heeft het onderzoek naar de afluisterpraktijken van de NSA stopgezet omdat de NSA weigert de nodige gegevens te verstrekken
quote:
WASHINGTON - The government has abruptly ended an inquiry into the warrantless eavesdropping program because the National Security Agency refused to grant Justice Department lawyers the necessary security clearance to probe the matter.

The Justice Department's Office of Professional Responsibility, or OPR, sent a fax to Rep. Maurice Hinchey (news, bio, voting record), D-N.Y., on Wednesday saying they were closing their inquiry because without clearance their lawyers cannot examine Justice lawyers' role in the program.

"We have been unable to make any meaningful progress in our investigation because OPR has been denied security clearances for access to information about the NSA program," OPR counsel H. Marshall Jarrett wrote to Hinchey. Hinchey's office shared the letter with The Associated Press.
Bron: Associated Press via Yahoo
Moeten we de zogenaamde bereidheid van de Amerikaanse regering om zich aan de wet te houden nog serieus nemen? Dit wordt toch helemaal een lachertje.

En zij die willen opmerken dat de bewaarplicht in Europa ook reeds een feit is: Hier is het de bedoeling dat enkel gegevens van belang voor een lopend onderzoek maw gegevens van reeds verdachte personen worden opgevraagd. Niet dat alle gegevens gebruikt worden om mogelijke verdachte personen te zoeken.

Bush is de Amerikaanse grondwet volledig aan het uithollen in naam van de strijd tegen het terrorisme...
  donderdag 11 mei 2006 @ 15:39:30 #2
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_37738272
alsof Bush ook maar IETS te zeggen heeft over deze gang van zaken...
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_37738912
War on Freedom... onze vrijheid
quote:
AT&T, Verizon and BellSouth telephone companies began turning over records of tens of millions of their customers' phone calls to the National Security Agency program shortly after the Sept. 11,
NWO in de hoogste versnelling dankzij 11 september
  donderdag 11 mei 2006 @ 16:22:42 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_37739473
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 15:39 schreef clowncloon het volgende:
alsof Bush ook maar IETS te zeggen heeft over deze gang van zaken...
Hij heeft voor zover ik weet altijd de macht om mensen te (laten) ontslaan die dingen doen die niet kloppen. Dus theoretisch: ja.
Of hij zelf belang heeft bij dat die mensen zich aan de wet houden is een heel andere vraag.
pi_37739542
Ze tappen maar. Blijkbaar hebben ze niets beters te doen. Ik zal eens wat terroristische telefoontjes plegen, kijken of ze hier met hun fbi autootjes aan komen rijden.
  donderdag 11 mei 2006 @ 16:51:41 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37740304
Wordt echt een big brother staat daar
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37741547
Dit soort opsporingsmethode heeft ook tot gevolg dat een heleboel onschuldige burgers verdacht gaan worden. Ook al zouden de resultaten 99,9% betrouwbaar zijn, dan krijg je op een bevolking van pakweg 200 milj volwassenen nog 200.000 foute resultaten. Als je aanneemt dat er minder dan duizend terroristen in de VS zijn, dan is meer dan 99,5% van de verdachten onschuldig.

Dat is de reden waarom in de geneeskunde nooit zomaar een hele reeks tests worden uitgevoerd als er geen voorafgaande aanwijzingen bestaan voor de betreffende ziektes. Massale screening is enkel verantwoord als de test zeer betrouwbaar is, of de ziekte zeer frequent voorkomt.
pi_37741772
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 17:31 schreef Doderok het volgende:
Dit soort opsporingsmethode heeft ook tot gevolg dat een heleboel onschuldige burgers verdacht gaan worden. Ook al zouden de resultaten 99,9% betrouwbaar zijn, dan krijg je op een bevolking van pakweg 200 milj volwassenen nog 200.000 foute resultaten. Als je aanneemt dat er minder dan duizend terroristen in de VS zijn, dan is meer dan 99,5% van de verdachten onschuldig.

Dat is de reden waarom in de geneeskunde nooit zomaar een hele reeks tests worden uitgevoerd als er geen voorafgaande aanwijzingen bestaan voor de betreffende ziektes. Massale screening is enkel verantwoord als de test zeer betrouwbaar is, of de ziekte zeer frequent voorkomt.
Dit is voor mij DE reden om dit soort onzin niet in Nederland in te voeren, hoewel dat waarschijnlijk wel gaat gebeuren ze zijn al aardig op weg met Data-mining en andere shit.. zolang de techniek voorop loopt, dient men na te denken over de gevolgen van de technologie. Men voert nu als argumentatie aan, dat - omdat de techniek er is - deze gebruikt moet worden.. Dat is natuurlijk de feiten omdraaien in je eigen voordeel..

En massale screening is enkel noodzakelijk, wanneer je de controle over alles en iedereen hebt of wil hebben. Anders kun je de burgers wel meer vrij laten.. Geeft dus ook weer aan, waar we naar toe gaan..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_37742599
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 17:39 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Dit is voor mij DE reden om dit soort onzin niet in Nederland in te voeren, hoewel dat waarschijnlijk wel gaat gebeuren ze zijn al aardig op weg met Data-mining en andere shit.. zolang de techniek voorop loopt, dient men na te denken over de gevolgen van de technologie. Men voert nu als argumentatie aan, dat - omdat de techniek er is - deze gebruikt moet worden.. Dat is natuurlijk de feiten omdraaien in je eigen voordeel..

En massale screening is enkel noodzakelijk, wanneer je de controle over alles en iedereen hebt of wil hebben. Anders kun je de burgers wel meer vrij laten.. Geeft dus ook weer aan, waar we naar toe gaan..
Newsflash, Nederland loopt voorop met deze afluister en naai streken.
Alleen melden ze hier niks aan de pers, het word gewoon ingevoerd.
  donderdag 11 mei 2006 @ 18:25:01 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_37742780
quote:
Aan jou is het wel gemeld? Kun je daar wellicht iets over kwijt (evt. met een kloon)?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_37743007
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 18:15 schreef MrSASO het volgende:
Dat weet ik ook wel.. maar zo obvious en open als ze het in de US spelen... dat bedoelde ik meer

Verder is het hier net zo fucked up als daar, hier hebben we wel andere problemen, maar dezelfde symptonen van machtswaanzin...

En wat nou als de media niet geheel objectief zou zijn...
  donderdag 11 mei 2006 @ 19:11:21 #12
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_37743911
Even off-topic, weet je wat ik zou willen, om het helder te maken, een nationale acceptgiro. Met een lijstje van de kosten. maandelijks.
quote:
Kosten om maandelijks uw
  • internetverbinding af te luisteren: ¤2,-
  • mobiele telefoon af te luisteren: ¤3,-
  • normale telefoon af te luisteren: ¤1,-
  • gegevens bij de bieb bij te houden ¤0,50
  • reisgegevens bij te houden ¤2,-

Totaal: ¤8.50 + 19% BTW = ¤10,16

Gelieve binnen 2 weken te betalen.
  • Nee, maar even serieus. Waarom kan zo een organisatie wet breken? Waarom kan een president dat? Terwijl men ook legaal kan afluisteren? Is dit te vergelijken met de hoofdofficier van verkeersboetes die zijn chaffeur opdracht geeft hard te rijden?

Ik zou trouwens gelijk bij Qwest mijn abonnement nemen. Marktwerking.
    Kiezen om jezelf af te luisteren of niet. Lijkt me normaal.

[ Bericht 8% gewijzigd door Yildiz op 11-05-2006 19:22:56 ]
    Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      donderdag 11 mei 2006 @ 21:52:59 #13
    145372 MrSASO
    C.R.E.A.M.
    pi_37748363
    quote:
    Op donderdag 11 mei 2006 18:25 schreef soylent het volgende:

[..]

Aan jou is het wel gemeld? Kun je daar wellicht iets over kwijt (evt. met een kloon)?
    Dat is algemeen bekend, volgens mij werd meer als 80% van de telefoontjes afgeluisterd.
    Ik heb hier geen bron van, maar vroeger kon je het merken met een soort van echo die je hoorde door de telefoon.
    Iedereen die drugs verkoopt niet ik praat nooit over drugs over de telefoon.
      donderdag 11 mei 2006 @ 22:26:29 #14
    66714 YuckFou
    Nu niet, nooit niet...
    pi_37749146
    quote:
    Op donderdag 11 mei 2006 16:51 schreef Martijn_77 het volgende:
    Wordt echt Het is een big brother staat daar
    Are we not savages, innately destined to maim and kill?
    Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
    Our intelligence may progress at geometric rates
    Yet socially we remain belligerent neonates
    pi_37749438
    quote:
    WASHINGTON - Congressional Republicans and Democrats demanded answers from the Bush administration Thursday about a government spy agency secretly collecting records of ordinary Americans' phone calls to build a database of every call made within the country.

Facing intense criticism from Congress, President Bush did not confirm the work of the National Security Agency but sought to assure Americans that their privacy is being "fiercely protected."
    LOL
    quote:
    In January, the Electronic Frontier Foundation, a San Francisco-based interest group devoted to preserving privacy and free speech in digital media, alleged in a federal lawsuit that AT&T Inc. had given the NSA direct access to the records of the more than 300 million domestic and international voice calls and the huge volume of Internet data traffic it handles each business day.

AT&T Inc. includes the AT&T Corp. and SBC Communications, Inc.

The class action lawsuit asked a court to halt the collection of this data as an illegal invasion of the privacy of innocent persons.

The Justice Department told the court on April 28 it would seek to dismiss the case under the state secrets privilege, but it added that "the fact that the United States will assert the state secrets privilege should not be construed as a confirmation or denial of any of the plaintiff's allegations, either about AT&T or the alleged surveillance activities."

The foundation's suit added that its evidence substantially confirmed a Dec. 25, 2005, Los Angeles Times story which said that since Sept. 11, 2001, "NSA has had a direct hookup into the database" at AT&T code-named "Daytona," which "keeps track of telephone numbers on both ends of calls as well as the duration of all landline calls."
    Bron: AP

Tja, een organisatie met de grootste computercapaciteit ter wereld wil natuurlijk dat die ook rendeert...
    pi_37766769
    Als je niks te verbergen hebt ..
    pi_37766917
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 17:40 schreef MrBean het volgende:
    is er ook geen reden om te gaan aftappen..
    pi_37767597
    quote:
    ... is het niet erg wanneer je wordt afgeluisterd, je buren en collega's worden gevraagd of ze verdachte activiteiten opgemerkt hebben, een familielid promotie misloopt omdat hij een veiligheidsrisico is, ... allemaal omdat jij veel telefoneerde op net die dagen dat er cryptische boodschappen op één of andere arabische website verschenen.
    pi_37767617
    Dat doen ze in Nederland al jaren, voor de veiligheid
    Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
      vrijdag 12 mei 2006 @ 18:59:29 #20
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_37768399
    George Michael - Freedom

I don't belong to you, and you don't belong to me.

Lijkt me een duidelijke vergelijking. Wat nou niks te verbergen, dat hoeft toch helemaal niet?
    Ik heb die telefoon toch gekocht?

Las vandaag trouwens een leuk artikel in de Elsevier. Over fragiel telefonisch contact tussen de nieuwe baas van restaurant parkheuvel en de oude baas.
    13 maanden overlegd, boeteclausules op uitlekken, al dat soort dingen.

Als het namelijk van te voren bekend wordt, kan je wel voor altijd fluiten naar je Michelin sterren en alle andere dingen, en dus ook je inkomsten.
    Die hebben dus wél wat te verbergen, zonder dat ze iets crimineels doen.

En maar strooien met die gegevens... want als je niks te verbergen hebt...
    Dat slaat dus echt hélémaal nergens op, maarja, minster Remkes zegt het, en daar heb je dan naar te luisteren, denken sommigen.

[ Bericht 29% gewijzigd door Yildiz op 12-05-2006 19:04:45 ]
    pi_37768455
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 18:23 schreef longinus het volgende:
    Dat doen ze in Nederland al jaren, voor de veiligheid
    Alle communicatieverbindingen tot 't eind der tijden bijhouden? Ik kan het moeilijk geloven. Maar het punt is natuurlijk, wat ik nog vaak zal herhalen, niet dat er afgeluisterd wordt, maar dat er een president is die meent te kunnen doen wat-ie wilt, ongeacht of het wettig is of niet.
      vrijdag 12 mei 2006 @ 19:06:15 #22
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_37768571
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 19:01 schreef Monidique het volgende:

[..]

Alle communicatieverbindingen tot 't eind der tijden bijhouden? Ik kan het moeilijk geloven. Maar het punt is natuurlijk, wat ik nog vaak zal herhalen, niet dat er afgeluisterd wordt, maar dat er een president is die meent te kunnen doen wat-ie wilt, ongeacht of het wettig is of niet.
    Nog grappiger zijn de 'maar het is een post-madrid maatregel' argumenten.
    Dat ze in Madrid hotmail zo gebruikt hebben dat email niet verzonden werd, maar gewoon het concept werd opgeslagen en de wachtwoorden uitgewisseld, en dat heel die internetverkeersgegevensopslag geen zin heeft, zegt men er voor het gemak niet bij.
      vrijdag 12 mei 2006 @ 20:12:34 #23
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_37770314
    Mensen die hier nu lopen te huilen over boos boos amerika, dienen te weten dat een amerikaans staatsburger veel meer privacy kent dan een Nederlands staatsburger. De dingen waar men in de states nog geeneens aan gedacht heeft zijn in NL al lang realiteit.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_37771762
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 20:12 schreef Pietverdriet het volgende:
    Mensen die hier nu lopen te huilen over boos boos amerika, dienen te weten dat blablabla.
    Bronnen.
      vrijdag 12 mei 2006 @ 23:16:34 #25
    45206 Pietverdriet
    pi_37775202
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 21:15 schreef MrBean het volgende:

[..]

Bronnen.
    Google maar eens op de wet bewaarplicht.
      vrijdag 12 mei 2006 @ 23:22:15 #26
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_37775370
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 23:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld: http://news.com.com/Europ(...)-5995089.html?tag=nl
    pi_37776151
    quote:

[..]

Een goed voorbeeld dat "jouw" Amerika ook helemaal niet zo zuiver is.

En dit topic gaat over de NSA, logisch dat mensen in dit topic "boeh boeh Amerika zeggen". Wat moeten ze dan zeggen?
    pi_37776748
    De telefoonmaatschappijen houden die lijsten toch allang bij voor commerciele doeleinden? Wat er nu bijkomt is dat de overheid er directe toegang tot wil.
    pi_37777495
    quote:
    Ik kan me herinneren dat Lebbis en Jansen in hun afgelopen oudejaarsshow over een dergelijk argument op een prachtige manier hun mening hebben gegeven...
    'Iets hoeft niet leuk te zijn om erom te kunnen lachen.'
    pi_37777919
    quote:

[..]

Maar dat is niet helemaal het punt, nietwaar?
    pi_37778141
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 00:02 schreef NightH4wk het volgende:
    De telefoonmaatschappijen houden die lijsten toch allang bij voor commerciele doeleinden? Wat er nu bijkomt is dat de overheid er directe toegang tot wil.
    O, niets aan de hand dus...
    pi_37778946
    Bewaarplicht?
    Volgende keer maar een kortere OP proberen ...
      zaterdag 13 mei 2006 @ 09:30:20 #33
    45206 Pietverdriet
    pi_37781192
    quote:
    Op vrijdag 12 mei 2006 23:46 schreef MrBean het volgende:

[..]

Een goed voorbeeld dat "jouw" Amerika ook helemaal niet zo zuiver is.

En dit topic gaat over de NSA, logisch dat mensen in dit topic "boeh boeh Amerika zeggen". Wat moeten ze dan zeggen?
    Bij dit soort topics gaan mensen altijd te keer over amerika, maar zoals ik zei, ik vind dit zeiken over de splinter in de vinger van een ander zonder te weten dat je een balk in je oog hebt..
    pi_37783761
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 00:54 schreef Monidique het volgende:

[..]

O, niets aan de hand dus...
    Dat roep ik nergens, alleen wat comments erbij. =X
      zaterdag 13 mei 2006 @ 12:35:51 #35
    45206 Pietverdriet
    pi_37784665
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 01:37 schreef Doderok het volgende:
    Bewaarplicht?
    Volgende keer maar een kortere OP proberen ...
    Punt is dat jij loopt te huilen over Bush die de amerikaanse grondwet uitholt, maar dat het in NL al veel verder gaat heb ik jou nog niet over gehoord.
    Kortom je heb het over de splinter in de vinger van een ander maar ziet de balk in je eigen oog niet.
      zaterdag 13 mei 2006 @ 12:58:52 #36
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_37785172
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 12:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Punt is dat jij loopt te huilen over Bush die de amerikaanse grondwet uitholt, maar dat het in NL al veel verder gaat heb ik jou nog niet over gehoord.
    Kortom je heb het over de splinter in de vinger van een ander maar ziet de balk in je eigen oog niet.
    Daar twijfel ik over.

De VS is een stuk verder geschoten met het aftappen van tientallen miljoenen mensen in hele korte tijd. Ook schijnen deze gegevens gebruikt te worden om aan geautomatiseerde profilering te doen.
    En als dat zo is, dan lopen ze dáár net even een paar maanden voor op Europa. Dat programma is officieel in april 2005 gestopt, maarja, ik geloof dat ook niet zomaar.
    Daarnaast gaan wij dat namelijk officieel pas vanaf januari 2007 doen.
    quote:
    [..]
    zogenaamde post-Madrid maatregelen
    [..]
    Het kabinet wil de AIVD de mogelijkheid geven door middel van
    'geautomatiseerde data-analyse' gegevens uit databestanden te
    doorzoeken aan de hand van profielen en patronen.
    [..]
    bron: http://www.bof.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief_2006_7.html
    Verder, heeft de USA al enkele keren massaal IP gegevens opgevraagd bij providers. Niet 25.000 bezoekers van www.louisseveke.nl maar echt enkele miljoenen via een zoekmachine. Google was 1 van de weinigen die hier tegen in protest ging.

Klik
    en Klikkerdeklik
    en klik
    Klik klik
    quote:
    ver·klik·ken -klikte, h -klikt 1 stiekem doorvertellen: iets ~; 2
    aanbrengen, verraden: iem ~
    Verder gaf TS al het onderwerp bewaarplicht in de OP aan.
      zaterdag 13 mei 2006 @ 13:06:37 #37
    45206 Pietverdriet
    pi_37785364
    Yildiz, in NL worden bv de locatiegegevens van iedere electronische communicatie (internet, telefoon, etc) opgeslagen, ook als het voor billing niet nodig is. Echter in de VS is dat niet het geval, omdat dit de grondrechten van burgers zou schenden.
    In Nederland werd jaren geleden al 10 keer zoveel afgeluisterd dan in de VS, en dat niet in verhouding, maar absoluuut!
      zaterdag 13 mei 2006 @ 13:16:27 #38
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_37785652
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:
    Yildiz, in NL worden bv de locatiegegevens van iedere electronische communicatie (internet, telefoon, etc) opgeslagen, ook als het voor billing niet nodig is. Echter in de VS is dat niet het geval, omdat dit de grondrechten van burgers zou schenden.
    In Nederland werd jaren geleden al 10 keer zoveel afgeluisterd dan in de VS, en dat niet in verhouding, maar absoluuut!
    Over dat punt van locatiegegevens, bijhouden waar je mobiele telefoon de afgelopen 3 maanden is geweest, ga ik je inderdaad gelijk geven. Nederland doet dat allang, en de USA nog nét niet.

De laatste 'officiële' cijfers dateren inderdaad uit 1998, waaruit bleek dat 'officiël' Nederland op kop lag ja.
    Dat verder ook de president daar het niet zo nauw neemt met de grondwet, hebben we denk ik al kunnen zien.

Aan de andere kant, is er ook nog weer eens Echelon. Tsja. Daar zijn ook nooit echt cijfers over bekend gemaakt, behalve dat minimaal 60% gebruikt werd / wordt om bedrijven te bespioneren. Waarop de EU, met zijn sterke rug, maar zei dat bedrijven hun e-mail moesten versleutelen.

Klik

En hey, apart berichtje.

Echelon was / is ook een onderdeel van de NSA.

Maar, on-topic, kunnen we natuurlijk wel zeggen dat omdat wij het hebben, en de US ook, dat we dan niet meer mogen zeuren, ik vind dat een beetje vreemd.
    Als de US dan met het doorvoeren van deze regels ook nog eens gaat zeggen 'jamaar, Europa is al veel verder', dan komen we helemaal nergens op uit.

Uiteindelijk is een hoop terug te leiden naar de NSA, en daar mag je dus best kritiek op hebben, vind ik dan.

Uiteindelijk komt het erop neer dat de westerse wereld flink aan het bespioneren is, en dat het alleen maar verder lijkt te gaan. Elk kritiek hiertegen, waarop dan ook, lijkt me dan wel handig.

Soms vraag ik me wel eens af of al dat bespioneren op elkaar nou een toonbeeld is van vrijheid en democratie, maar dat is wat anders.

Veel zin heeft het uiteindelijk niet, Madrid was óók op de aankomende manier niet te stoppen. Maarja... Ik vraag me serieus af hoeveel financiele belangen hieraan verstrikt zitten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Yildiz op 13-05-2006 13:43:13 ]
    pi_37786938
    Er komen btw een zooi rechtzaken aan, het wordt nog interessant.
    pi_37788064
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 12:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik woon dan ook in België, niet in Nederland.
    pi_37788184
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 14:46 schreef Doderok het volgende:

[..]

En dat is dus gewoon het punt niet. Ja, in Nederland wordt er meer afgeluisterd en zijn ze er makkelijker in. Een goedkeuring van de Minister van Binnenlandse Zaken is geloof ik voldoende. Maar daar gaat het niet om in Amerika: er is illegaal, buiten de wet om, door een president die denkt alles te kunnen maken, een soort Poetin in Amerika, gespioneerd op Amerikanen (in dit geval geloof ik ook, maar zeker in de andere gevallen). Anti-amerikaans en ongrondwettelijk dus.
      zaterdag 13 mei 2006 @ 15:02:31 #42
    45206 Pietverdriet
    pi_37788403
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 14:46 schreef Doderok het volgende:

[..]

In Belgie is het net als in NL.
    Belgacom slaat al jaaarenlang alle SMSjes op die er verstuurd zijn, als ik me goed herinner een half jaar lang.
    pi_37788997
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In Belgie is het net als in NL.
    Belgacom slaat al jaaarenlang alle SMSjes op die er verstuurd zijn, als ik me goed herinner een half jaar lang.
    Dat is nog een groot verschil met het gebruiken van die gegevens om naar verdachte patronen te zoeken. Als het gerecht de gegevens van iemand opvraagt dan is dat omdat deze persoon verdacht is van of betrokken is bij een crimineel feit. In de VS gaat men nu het omgekeerde doen, aan de hand van de gegevens bepalen wie eventueel met criminele activiteiten bezig zou kunnen zijn.

Trouwens, een redelijk kansloze opmerking over de balk in het eigen oog. De meeste users in dit topic hebben frequent over de bewaarplicht en privacy in NL gepost. Maar dan krijgen we dit soort opmerkingen:
    quote:
    Op donderdag 23 februari 2006 21:28 schreef Pietverdriet het volgende:
    En wat gaan jullie er nu aan doen behalve een beetje boos lopen zijn in een forum?
    pi_37794108
    Ach, we leven nu eenmaal in het informatie tijdperk, 011101001 .
    Je hebt je Appie pas en je Airmiles, lekker kopen, lekker sparen en dan weer meer kopen, met je pinpas betalen. Alles wordt ook nog eventjes opgeslagen natuurlijk en je complete uitgaven patroon staat ergens digitaal. Daar kun je, lijkt mij, als bedrijfsleven of overheid toch flink wat aardige feitjes en statistiekjes uit halen.
    Legio aan mogelijkheden, the sky is the limit. Wat Google op internet gepresteerd heeft moet al een redelijk beeld van de mogelijkheden geven toch?
    Kan die telefoon er ook nog wel bij.:)
    Wel grappig om te zien hoe de SciFi uit de jaren 80 snel op weg is om realiteit te worden.:)
      zaterdag 13 mei 2006 @ 19:13:49 #45
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_37794740
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 18:53 schreef siggi het volgende:
    Ach, we leven nu eenmaal in het informatie tijdperk, 011101001 .
    Je hebt je Appie pas en je Airmiles, lekker kopen, lekker sparen en dan weer meer kopen, met je pinpas betalen. Alles wordt ook nog eventjes opgeslagen natuurlijk en je complete uitgaven patroon staat ergens digitaal. Daar kun je, lijkt mij, als bedrijfsleven of overheid toch flink wat aardige feitjes en statistiekjes uit halen.
    Legio aan mogelijkheden, the sky is the limit. Wat Google op internet gepresteerd heeft moet al een redelijk beeld van de mogelijkheden geven toch?
    Kan die telefoon er ook nog wel bij.:)
    Wel grappig om te zien hoe de SciFi uit de jaren 80 snel op weg is om realiteit te worden.:)
    Ik vind die hele 'het kan nu eenmaal in dit tijdperk, dus waarom niet' redenering helemaal niet zo leuk.

We kunnen ook atoombommen gaan gooien, maar dat doen we ook niet.
    pi_37795032
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 19:13 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik vind die hele 'het kan nu eenmaal in dit tijdperk, dus waarom niet' redenering helemaal niet zo leuk.

We kunnen ook atoombommen gaan gooien, maar dat doen we ook niet.
    Ik heb ook nergens gezegd dat ik er blij mee ben, absoluut niet blij mee btw, maar dat is hoe de huidige situatie is, als je je er druk over maakt ben je toch een decenniumpje of zo te laat om er nog iets aan te kunnen doen.

En wat betreft die atoombommen...., lijkt me niet echt een argument dat hierop toepasbaar is, een beetje van een ander gewicht.
    Een X-miljoen mensen in de gaten houden of een X-miljoen mensen om zeep brengen....., ja komt heel dicht bij elkaar in de buurt :)
      zaterdag 13 mei 2006 @ 19:30:52 #47
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_37795193
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 19:24 schreef siggi het volgende:

[..]

Ik heb ook nergens gezegd dat ik er blij mee ben, absoluut niet blij mee btw, maar dat is hoe de huidige situatie is, als je je er druk over maakt ben je toch een decenniumpje of zo te laat om er nog iets aan te kunnen doen.
    Niks hoor, in 2007 gaat het doorgevoerd worden. En over een paar jaar hangen hier, net zoals in de UK, miljoenen camera's in de straat. Helpt het tegen terrorisme? Natuurlijk niet, dat zagen we met Madrid (e-mail afluisteren werkt niet), en van de week nog uit n bericht uit Londen. FP: Londen wist van terroristen
    Vlak erna ( of ervoor ) werd de geheime dienst MI 6 nog met 2x zoveel werknemers uitgebreid, het lijkt erop dat men nu opnieuw pleit voor uitbreiding.
    Maar toch blijft men blind geloven dat het wél helpt. Vreemd is dat, eigenlijk.
    quote:
    En wat betreft die atoombommen...., lijkt me niet echt een argument dat hierop toepasbaar is, een beetje van een ander gewicht.
    Een X-miljoen mensen in de gaten houden of een X-miljoen mensen om zeep brengen....., ja komt heel dicht bij elkaar in de buurt :)
    Nee, het gaat erom dat men vaak beweert 'we hebben de techniek, waarom niet?'
    Dan zeg ik : daarom niet.

Trouwens, die vergelijking is best actueel, van Baalen ( VVD ) zei onlangs nog dat ie de VS op voorhand alvast toestemming geeft om nucleaire wapens te gebruiken tegen Iran.
    Ja, dat heeft ie gezegd.

Ja, echt.
    pi_37796070
    Amerikaanse staatsburgers zijn relatief goed beschermd tegen nieuwsgierige inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Sinds 1978 mogen hun telefoons alleen worden afgetapt als een speciale rechtbank daar vooraf toestemming voor geeft. In de strijd tegen het terrorisme wil president Bush de handen vrij hebben om ook zonder toetsing door de rechter te kunnen afluisteren.

De Nederlandse inlichtingendiensten hebben die vrijheid al sinds jaar en dag. Een handtekening van de minister van Binnenlandse Zaken volstaat. En die wordt voor zover bekend nooit geweigerd.
    Bron: De Volkskrant, 11 februari 2006
      zaterdag 13 mei 2006 @ 20:23:25 #49
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_37796798
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 20:01 schreef Resonancer het volgende:
    Amerikaanse staatsburgers zijn relatief goed beschermd tegen nieuwsgierige inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Sinds 1978 mogen hun telefoons alleen worden afgetapt als een speciale rechtbank daar vooraf toestemming voor geeft. In de strijd tegen het terrorisme wil president Bush de handen vrij hebben om ook zonder toetsing door de rechter te kunnen afluisteren.
    Ja, en díe rechtbank is dus echt tientallen malen voor massale (als in, honderden duizende per keer) gepasseerd door ons aller Bush. Het is ook niet voor niets dat de rechters daar uit woede zijn afgetreden.
    quote:
    De Nederlandse inlichtingendiensten hebben die vrijheid al sinds jaar en dag. Een handtekening van de minister van Binnenlandse Zaken volstaat. En die wordt voor zover bekend nooit geweigerd.
    Bron: De Volkskrant, 11 februari 2006
    Ja, want dit is uiteindelijk allemaal om ons te beschermen tegen terroristen!!

enzo.
    pi_37798398
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 19:30 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Niks hoor, in 2007 gaat het doorgevoerd worden. En over een paar jaar hangen hier, net zoals in de UK, miljoenen camera's in de straat. Helpt het tegen terrorisme? Natuurlijk niet, dat zagen we met Madrid (e-mail afluisteren werkt niet), en van de week nog uit n bericht uit Londen. FP: Londen wist van terroristen
    Vlak erna ( of ervoor ) werd de geheime dienst MI 6 nog met 2x zoveel werknemers uitgebreid, het lijkt erop dat men nu opnieuw pleit voor uitbreiding.
    Maar toch blijft men blind geloven dat het wél helpt. Vreemd is dat, eigenlijk.
    [..]

Nee, het gaat erom dat men vaak beweert 'we hebben de techniek, waarom niet?'
    Dan zeg ik : daarom niet.

Trouwens, die vergelijking is best actueel, van Baalen ( VVD ) zei onlangs nog dat ie de VS op voorhand alvast toestemming geeft om nucleaire wapens te gebruiken tegen Iran.
    Ja, dat heeft ie gezegd.

Ja, echt.
    Ok maar de "vooruitgang" is al flinke tijd bezig en de info is opgeslagen. Wanneer overheid zijn fiat gaat geven maakt niet zoveel uit. Als je dat soort informatie beschikbaar hebt zijn er al legio aan mogelijheden om daar iets mee te doen, dusnu te laat om het te stoppen.

Camera's overal, zal vast wel gebeuren. Weer een nieuwe maatregel die de symptomen aanpakt i.p.v. de problemen. Maarja gedurende de hele geschiedenis zijn er altijd beschavingen geweest die opkwamen, een tijd bloeiden en een grote invloed hadden op de voor hen bekende wereld, om vervolgens aan decadentie ten onder te gaan.
    Misschien is het dan de tijd gekomen dat de westerse beschaving het stokje over gaat dragen.
    In ieder geval gaan we het met de huidige mentaliteit en instelling hier niet lang kunnen voorkomen.
      zondag 14 mei 2006 @ 11:51:30 #52
    93076 BaajGuardian
    De echte BG, die tof is.
    pi_37810600
    quote:
    Op zaterdag 13 mei 2006 20:28 schreef OldJeller het volgende:
    Ja, want dit is uiteindelijk allemaal om ons te beschermen tegen terroristen!!

enzo.
    ja!
    die onze vrijheid haten
    Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
      zondag 14 mei 2006 @ 21:37:05 #53
    45457 NightH4wk
    Semper Fi!
    pi_37826999
    Alle data mbt je bankrekeningen enzo is ook beschikbaar aan de overheid.
    pi_37827150
    quote:
    Op zondag 14 mei 2006 11:51 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

ja!
    die onze vrijheid haten
    Als overheden alles willen controleren moet je toch eens de Matrix gaan kijken of V for Vendetta en dan diep nadenken over dit soort zaken.
    Kan je beste rillingen opwekken.
    pi_37827313
    En dan vandaag op tweakers:
    http://tweakers.net/nieuw(...)telecomgegevens.html
    VS willen toegang tot Europese telecomgegevens

Het lijkt erop dat de EU-verplichting tot het bewaren van telecomgegevens nog verder strekkende gevolgen gaat krijgen dan eerder was gedacht, omdat de gegevens mogelijk ook ter beschikking van de Verenigde Staten worden gesteld. In februari van dit jaar werd na felle discussies de EU-richtlijn voor de bewaarplicht van telecomgegevens aangenomen. Een week later vond in Wenen een informele bespreking over justitie- en veiligheidszaken plaats tussen hoge vertegenwoordigers van de VS en de EU.
    Op deze ontmoeting gaven de vertegenwoordigers van de VS aan ook graag toegang te hebben tot de opgeslagen telecomgegevens. Oostenrijk, destijds EU-voorzitter, gaf aan dat de VS op basis van de bestaande overeenkomsten toegang konden vragen tot de gegevens. De bestaande overeenkomsten houden in dat wanneer de Amerikaanse justitie zaken wil weten over burgers uit een EU-land, zij dit kan vragen aan een openbaar aanklager uit het desbetreffende land.
    Ook de telecomgegevens zouden op deze manier kunnen worden opgevraagd. De mogelijkheid dat de VS vrijwel onbeperkt toegang zullen krijgen tot de gegevens heeft op Slashdot al tot heftige discussies geleid. Ironisch genoeg is er in de VS zelf woedend gereageerd op de onthulling dat de regering-Bush na de 11 september-aanslagen in het geheim de telefoongegevens van miljoenen Amerikaanse burgers heeft verzameld.
    Slashdot:
    http://yro.slashdot.org/yro/06/05/13/1733214.shtml
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
      maandag 15 mei 2006 @ 07:16:36 #56
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_37835684
    Zoveel schade kan een echte terrorist nooit aanrichten. Dat moeten wel van die vage politici zijn, die zijn nog een stap erger.

Wat was het ook alweer, niet de vrijheid inleveren, anders krijgen terroristen hun zin?

Of, vrijheid inleveren, anders krijgen de terroristen hun zin (al ben ik dan benieuwd wat 'de terroristen' willen, vaak hoor ik termen als algehele wereldheerschappij ofzo).
      dinsdag 16 mei 2006 @ 17:19:41 #57
    45457 NightH4wk
    Semper Fi!
    pi_37884305
    Iig, met die FISA wet uit 1978 is een warrant niet nodig om een gesprek tussen iemand uit het buitenland en de VS zelf af te luisteren, maar wel bij een gesprek binnen de VS zelf. En met de hele intelligence community al 15 jaar naar de kenker is het relatief efficient.
    pi_37904334
    quote:
    Op maandag 15 mei 2006 07:16 schreef Yildiz het volgende:
    Zoveel schade kan een echte terrorist nooit aanrichten. Dat moeten wel van die vage politici zijn, die zijn nog een stap erger.

Wat was het ook alweer, niet de vrijheid inleveren, anders krijgen terroristen hun zin?

Of, vrijheid inleveren, anders krijgen de terroristen hun zin (al ben ik dan benieuwd wat 'de terroristen' willen, vaak hoor ik termen als algehele wereldheerschappij ofzo).
    Voor zover ik weet willen de terroristen (en dan bedoel ik Bin Laden) gewoon dat de US oplpleurt uit islamitische landen.
    Lijkt mij niet zo moeilijk.
    Jammer eigenlijk dat www.AlQaida.org niet bestaat (bestaat wel maar is geen Osama )

edit : http://www.alqaeda.org/ en varianten ook al niet
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')