Het liedje was van Ria Valk:
janus, janus, pak me nog een keer
Janus, Janus, pak me nog een keer
Pak me nog een keer, pak me nog een keer
Als je 't nou niet doet, dan kan je het niet meer
Jij gaat mijlen van me heen
En ik blijf hier maar alleen
Ik blijf moederziel alleen
Ja-Ja-Ja-Janus, Janus, pak me nog een keer
Als ie 't nou niet doet, dan kan je het niet meer
Op de kade stond een juffrouw met een dotje in d'r haar
In haar armen hing een zeeman en ze zei alleen nog maar
Toen de zeeman na het afscheid als een wrak de plank opliep
Ging de juffrouw van haar stokkie, want de hele kade riep
Bron:
http://www.nomdundieu.com/Nederlands/3.1%20janus.htmDe voorvader Janus
In mijn jeugd in Nederland zongen wij: Ja-ja, ja-Janus, hij roept U voor het leger en beëindigde met voor het Leger des Heils. De chauffeur van onze bus stopte en gaf ons een uitbrander dat dit niet door de beugel ging voor het ontbreken van het respect voor een organisatie die juist pacifistisch is.
Vandaag de dag zingen de jongeren van de laatste generatie Janus pak me nog een keer en zie dat de generaties niet verbeteren. Ik denk dat dit soort leuzen uit de tijd van de Romeinen komen toen deze God een verband had met de oorlog want deze schizofrene God is speciaal met zijn dubbele kop, want een kant vertegenwoordigd de vrede en de andere de oorlog.
Op het moment dat ik deze regels schrijf staan de deuren van zijn kerk weer wijd open vanwege de humanitaire bommen die wij op onze Servische vrienden gooien . Wanneer ik beter zou tekenen dan representeerde ik een dubbele kop met een kant Chirac en de andere Jospin.
Laten wij niet overgaan tot minachtige uitlatingen, en bekijken deze God wat van dichter bij.
Teksten in de mythologische dictionaire van Raymond JACQUENOT
JANUS
Oude koning van Latium die vergoddelijkt werd. Echtgenote van Camisè. Zij gaf hem een zoon Tiberinus die verdronk in de Tiber, vandaar de naam.
Janus is de God van het begin, de God van de deuren en doorgangen . Hij wordt gerepresenteerd met twee gezichten die maar de ingang en naar de uitgang kijken. Hij vertegenwoordigt het begin van ieder jaar (januari).
Janus neemt niet veel deel in de legendes. Des al niet te min schrijft Ovide hem een avontuur toe met een nimf Carna. Hij geeft haar een kind, Proca. Het is hij die Saturnus (Cronos) onthaalt heeft toen Zeus zijn vader van de Olympus verdreef. De God heeft de beeldende kunsten onderwezen en de periode van Janus worden beschouwd als de gouden eeuw van de mensheid. Janus is de beschermer van Rome. Zijn tempel, op het Forum, was open gedurende de oorlogen en gesloten in vredestijd. Toen Tarpeia het Capitole aan de Sabenen leverde ; voorkwam hij dat de vijand naar binnen kon komen door een zwavelachtig heetwater bron op te spuiten.
Hij droeg de bijnaam Quirinis.
Teksten dictionaire van Myriam Philibert
JANUS & JANUS GL.
Latijnse Goden van de deuren
Janus, zoals zijn vrouwelijke tegen persoon, Jana (of Janua) heeft een rol als eersteling. Hij opent de deuren en presenteert zich met twee gezichten, de ene is gericht op het verleden en de andere op de toekomst. Ook wel de ene naar de hemel en de andere naar de aarde of de een in verband met de zonnewending van de zomer en de andere met die van de winter. Is het niet januari die hiermee gevierd wordt? Verder zijn er etymologische verbindingen en meer geheim, met de naam Jean. (hierop kom ik terug aan het einde van deze pagina).
Men schrijft hem toe de oudste God te zijn en is altijd voor Jupiter genoemd. Onder de naam Quirinus , heeft hij geregeerd over Latium, in de zogenaamde gouden tijden en Saturnus zelf was zijn meester. Met behulp van de uren, bewaakte hij de deuren van de hemel. Hij heeft speelt een rol als schepper, die gelegenheden aan bied.
Zijn sacramentele diensten bevonden zich aan de stadspoorten in de vorm van bogen met 4 kanten. In Rome vindt men zijn hoofd tempel, gesticht door Numa. Particulier aan deze tempels is dat zijn deuren open staan gedurende de oorlog en gesloten in vredestijd.
Deze God is dit keer niet van het midden oosten gekomen via de Grieken maar direct naar het schiereiland Italië,
Misschien door de handels nederzettingen van de Pheniciers of andere zeelieden, maar voor hij de God van de oorlog en vrede werd was hij van oorsprong de God van de zeelui en scheepsbouw.
Voor een zoveelste maal moeten wij terug naar het epos van Gilgamesch en ter geheugen de personen zijn:
De koningen in de koningslijst van Ourouk of volgens de Bijbel Erech, de stad Warka van heden.
Deze lijst bevat 12 koningen die 2310 jaar geleefd hebben.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.