Jeetje. Ik heb geen ADHD en heb me er nooit in verdiept, maar het chaotische en vergeetachtige en het uitstelgedrag herken ik wel. En het te laat komen en het energiegebrek 's ochtends en 's middags (zo erg dat ik van m'n werkgever niet meer 's ochtends mocht werken omdat ik zo chago was dat mensen niet tegen me durfden te praten en ik eeuwig te laat was...). Ben zelf niet ongeconcentreerd en druk (integendeel, ik heb een extreme neiging tot orde en rust, en kan urenlang stilzitten en niets doen zonder ook maar een gedachte in m'n hoofd te krijgen; sterker nog, ik heb me tijdens een busreis van twintig uur vorig jaar geen seconde verveeld...), maar ik kan me dus wel voorstellen hoe lastig het kan zijn.
Heb ooit wel concentratieproblemen gehad door een depressie en dat is wel verschrikkelijk onhandig. Ik liet toen ook geld in de pinautomaat zitten, m'n telefoon in de trein liggen, m'n chipper in de telefooncel zitten, etc. en had af en toe geen idee wat ik op m'n toetsen op school in zat te vullen, begreep de vragen niet of kon de lesstof gewoon niet leren omdat het niet doordrong. Ik ben m'n boodschappen weleens kwijt geweest in de winkel en kwam er toen achter dat ik m'n boodschappen al in m'n tas had gedaan, ik vergat regelmatig om koffie in het koffiezetapparaat te doen, of ik vergat de koffiepot eronder te zetten, dat soort dingen. Wist niet meer hoe laat of waar ik college had en stond op de verkeerde tijd aan het verkeerde gebouw en zo.
Ik ben erg blij dat ik daar geen last meer van heb, alhoewel ik nog steeds wel chaotisch en verstrooid ben, maar vooral omdat ik vaak onnodig in de stress schiet. Ik ben echt heel gejaagd. Alleen al het idee dat de tram ieder moment achter de huizen vandaan kan komen en ik 'm misschien wel mis jaagt m'n hartslag omhoog. Ik kan het nooit laten om te gaan rennen.
![]()
Ik wil ook altijd tien dingen tegelijk doen, maar zodra het moet lukt het niet meer en doe ik vanalles behalve wat ik moet doen. Dingen beginnen kan ik al niet zo goed, maar ze afmaken is helemaal een ramp... Organisatorisch talent heb ik echt niet. Administratie houdt in dat ik een la heb waar al m'n papieren inzitten, en dingen als foto's inplakken bezorgt me veel stress omdat ik dan in paniek raak of de foto's wel gaan passen of dat ik niet heel veel pagina's ga overhouden, want stel je voor dat ik de foto's niet goed verspreid...
Kan me dus voorstellen van sommige dingen waar jullie mee zitten en waar je tegenaan loopt, lijkt me heel vervelend om dat levenslang te hebben. Bij mij komt het toch allemaal voort uit perfectionisme en daar is nog wat aan te doen.
Trouwens, ik las in SciAm Mind dat er een nieuwe behandelmethode is waarmee je je hersenen kunt trainen bepaalde hersengolven aan te maken op het gewenste moment, dat kun je dan bewust leren beinvloeden, waardoor je concentratieproblemen kunt oplossen. Dat schijnt te werken bij hele uiteenlopende dingen zoals epilepsie en depressie maar ook ADHD.
[ Bericht 11% gewijzigd door Maeghan op 26-05-2006 15:59:34 ]