Agressie naar anderen wil ook nog wel eens voorkomen bij ADHDquote:Op maandag 15 mei 2006 12:42 schreef Mwanatabu het volgende:
Wauw, nu al zoveel reacties!
Ik ga hier zeker nog een tijdje lurken en teruglezen e.d. Weet dus nog niet zeker of ik voordeel zie in etiketje of medicatie.
Maarre, @freecell: agressie naar anderen? Ik ben continu geirriteerd en mopperend op mijn minder begaafde levensgezellen. Het is natuurlijk ook heel storend dat niet iedereen zo goed kan nadenken als ikVreemd genoeg komen we altijd verder met de oplossingen van anderen.
Als we bijvoorbeeld de weg aan het zoeken zijn, dan rijdt ik het liefst lukraak de eerste de beste afslag naar rechts in "om daar eens goed te zoeken". Als manlief dan stopt of -erger nog- omkeert en het iemand gaat vragen, dan ben ik alweer flink geïrriteerd.
Had ik al verteld dat ik nooit iets in 2 zinnen kan uitleggen?
quote:Op maandag 15 mei 2006 12:55 schreef Roeji het volgende:
[..]
Maar tussen de bedrijven door, heb ik wel (al dan niet in mezelf) de grootste lol en lach ik soms het hardst. Maar er zijn ook momenten dat ik me gruwelijk erger aan omgevingsgeluiden. Al is het een vlieg die langs komt. Terwijl op andere momenten, dan kan ikzelf diegene zijn die het meeste kabaal maakt.![]()
hoewel het natuurlijk helemaal persoonsgebonden is wil ik toch even kwijt dat daar niet perse een formeel etiketje voor nodig isquote:Op maandag 15 mei 2006 12:50 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Bemoedigend
Die kant zou ik op willen.
Dat is waarquote:Op maandag 15 mei 2006 13:16 schreef MouseOver het volgende:
[..]
hoewel het natuurlijk helemaal persoonsgebonden is wil ik toch even kwijt dat daar niet perse een formeel etiketje voor nodig is
Helemaal mee eens hoor MouseOverquote:Op maandag 15 mei 2006 13:16 schreef MouseOver het volgende:
[..]
hoewel het natuurlijk helemaal persoonsgebonden is wil ik toch even kwijt dat daar niet perse een formeel etiketje voor nodig is
succesquote:Op maandag 15 mei 2006 09:57 schreef mighty_myte het volgende:
ik heb om 11 uur een solicitatiegesprek voor een zomerbaan!
20 tot 30 uur per week, bij een groente en fruit groothandel.
volgens mij moet ik kroppen sla snijden, appels en peren vergelijken, zulke dingen.
Ik vond het zelf wel heel erg rustgevend toen ik erachter kwam dat andere mensen meestal ook niet perfekt zijn.. en nog veel belangrijker: dat ze vaak niet de beste keus maken maar gewoon de minst slechte.. of een wilekeurige keus, of hoe dan ook: gewoon eens de knoop doorhakken. Dat ben ik ook gaan doen en dat werkt erg bevrijdend.quote:Op maandag 15 mei 2006 18:24 schreef haagse_elfje het volgende:
bij mij heeft de diagnose heel veel rust ook gebracht er viel een zogezegde last van mijn schouders eindelijk wist ik wat er aan de hand met mij was....
ik ben nu 23 echt volwassen ben ik ook niet, op school heb ik er veel moeite mee om me soms in te houden, maar ja ik heb zoiets van dit ben ik. The edges zijn wel door de medicijnen er vanaf, ik merk duidelijk een dag met concerta en een dag zonder concerta. Maar goed ik zit nog wel ij therapie om over mijn adhd te praten, soms heb ik toch wel moeite vooral omdat ik alles wat mensen tegen me zeggen, in mijn hoofd zit herhalen en te analyseren van wat is er nou gezegd, meestal verdraai ik het zelf dan naar iets negatiefs weer...wat mij weer een rot gevoel geeft...zo ben ik heel onzeker....
van dat piekeren en continu van herhalen van dingen in mijn koppie word ik soms wel gek...tis heel irritant
Herkenbaar. Het gevoel dat er 'iets' mis was met me, overheerste al zo lang. Toen ik afgelopen herfst de diagnose dan kreeg viel een last van me. De acceptatie was dan ook zo goed als geen probleem. Wat bij mij wel een probleem is, en waarvoor ik nu dan nog onder behandeling ben, is het uitvinden wie ik nu werkelijk ben. Ik heb mn leven lang met een masker opgelopen om maar 'normaal' te zijn naar anderen toe. Ik weet nu even niet wat van mij is, wat adhd-trekjes zijn en wat ik gekopieerd heb van de mensen uit mn omgeving.quote:Op maandag 15 mei 2006 12:39 schreef Yoni het volgende:
Voor mij heeft de diagnose vooral rust gebracht. Geen zware strijd, geen ellenlang therapietraject om mezelf te hervinden, geen moeite met acceptatie van de diagnose. Voor mij was het een bevestiging van iets wat ik wel al veel langer wist: er is iets 'mis' met mij. Mis tussen aanhalingstekens, omdat ik ADHD absoluut niet zie als iets wat alleen maar negatief is.
Sinds de diagnose weet ik hoe en wat. Weet ik dat bepaalde dingen niet zullen veranderen en dat ik er mee zal moeten leren leven, maar dat het niet komt doordat ik een lui misbaksel ben. Dat geeft rust. Dat er dingen mis gaan, is niet mijn schuld. De diagnose geeft me ook handvatten om aan mijn zwakke punten te kunnen werken. Verder probeer ik de positieve dingen bewust uit te buiten. Er zitten namelijk echt zoveel leuke kantjes aan ADHD.
Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het altijd makkelijk is en ben ik absoluut soms wanhopig als er wéér wat mis gaat of ik terugval in oude patronen. Maar ik krijg mezelf een stuk makkelijk weer overeind en terug op de rit. En dat heeft een zeer positieve weerslag op mijn hele leven.
Ik ben ik. Inclusief ADHD. Zonder ADHD was ik ik niet geweest![]()
Gefeliciteerd!!!! Geweldig eindelijk weer een baantje. Alleen die tijden zijn waardeloos.quote:Op maandag 15 mei 2006 12:05 schreef mighty_myte het volgende:
ik heb de job!
volgende week maandag begin ik. van 0300 tot 0700. heerlijke tijden...
De Daymaker is een lichtwekker. Het idee achter de Daymaker is dat hij je op een natuurlijke manier wakker laat worden door de zonsopgang na te bootsen. In een half uur tijd gaat ie geleidelijk van heel weinig licht naar een behoorlijk fel 'zonnetje'. Het schijnt zo te zijn dat heel veel mensen echt wakker worden van puur die Daymaker (ik soms, maar heb toch echt nog wel een wekker nodig meestal).quote:Op maandag 15 mei 2006 20:38 schreef Roeji het volgende:
@ Yoni, vertel eens wat meer over die daymaker. Wat is dat precies? En waar heb je m gekocht (en hoeveel ¤)?
Aha klinkt relaxed. Nu ben ik elke morgen in grafstemming als dat kreng gaat. En met rolluiken waan je je idd in het midden van de nacht. En word het opstaan nog moeilijker.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 07:34 schreef Yoni het volgende:
[..]
De Daymaker is een lichtwekker. Het idee achter de Daymaker is dat hij je op een natuurlijke manier wakker laat worden door de zonsopgang na te bootsen. In een half uur tijd gaat ie geleidelijk van heel weinig licht naar een behoorlijk fel 'zonnetje'. Het schijnt zo te zijn dat heel veel mensen echt wakker worden van puur die Daymaker (ik soms, maar heb toch echt nog wel een wekker nodig meestal).
Er zit dus ook een gewone wekkerfunctie in, die gaat piepen op het moment dat de lamp op volle sterkte is (kan aan en uit). Door de lamp ben je echter op dat moment al in een staat van bijna-wakker, waardoor je niet meer bruut uit je slaap gerukt wordt en een stuk prettiger en uitgeruster wakker wordt .
Een kwartiertjequote:Ik was vroeger zo iemand die echt een kwartier de tijd had om weg te komen naar haar werk en vaker te laat dan op tijd was. Niet heel erg te laat, maar altijd net 10 minuten ofzo. Nu zit ik hier een stukje te tikken met nog zeeën van tijd om naar m'n werk te gaan![]()
99 euro wil ik er nog wel voor geven. Ik ga straks eens googlen. Al die fancy troep erop hoef ik niet, moet alleen simpel en zachtjes wakker worden. Die piep wekker functie hoef ik er ook niet op. Heb muziek nodig om wakker te worden. Anders krijg ik nog slechtere zin en koppijn. Dus ik houd gewoon mn wekkerradio erbij en zet ze saampjes.quote:Ik heb de 'ouderwetse' Daymaker: zie deze link. Deze kost 99 euro. Ook gekocht via deze site trouwens, maar er zijn er meer die 'm verkopen (even googlen).
Er zijn inmiddels ook allerlei nieuwe zogenaamde bodyclocks met mega fancy snufjes enzo, maar die kosten meteen tegen de 200 euro en dat vond ik te veel.
<off topic terug>quote:Op dinsdag 16 mei 2006 18:32 schreef Roeji het volgende:
{offtopic}
@Yoni; jij was toch ook systeem/netwerk beheerder? Zoja, veel ervaring met de Active Directory? Ik zoek nl een tooltje wat me kan uitlezen welke rechten en security groups op alle mappen staan ingesteld. In de AD kan ik mooi wat uitdraaitjes/exports maken. Maar als ik alle mappen met data een voor een af moet gaan lopen, dan ben ik tegen mn pensionering nog niet klaar. Dus ik hoop op jouw kennis en hopelijk ook ervaring met zo'n tooltje. Ik heb er een gevonden, maar dat komt ergens vandaag dat ik het niet vertrouw om op een (goed) draaiend netwerk te laten rondfietsen. En om het op één pc uit te testen lijkt me niet zinvol. Dus help aub. Scheelt me bergen met werk en tijd. Thanx alvast!!
{einde offtopic}
heej eindelijk iemand die hetzelfde middel gebruikt tegen adhdquote:Op maandag 15 mei 2006 09:53 schreef freecell het volgende:
[..]
Hmmm, wat slikte je? Ritalin?![]()
Ritalin heeft op mij een bijzonder vreemd effect. Een beetje alsof je iemand zonder ADHD ritalin geeft, maar dan een keer of 10 versterkt
Ik ben dan echt gevaarlijk, hang op de kop aan lampen te slingeren en dergelijke
Ik heb nu clonidine, officieel een bloeddrukverlager (niet handig, heb al een lage bloeddruk) maar werkt ook als concentratieverhoger. Doet niets aan mijn karakter, pakt alleen mijn concentratie.
Nadeel: het verlaagt dus mijn bloeddruk naar ongeveer 85/55. Meestal heb ik daar trouwens weinig last van
Dat kan je zelf toch ook maken met een lampje met een soort schakelaar er tussen en een tijdschakelaar?quote:Op dinsdag 16 mei 2006 07:34 schreef Yoni het volgende:
[..]
De Daymaker is een lichtwekker. Het idee achter de Daymaker is dat hij je op een natuurlijke manier wakker laat worden door de zonsopgang na te bootsen. In een half uur tijd gaat ie geleidelijk van heel weinig licht naar een behoorlijk fel 'zonnetje'. Het schijnt zo te zijn dat heel veel mensen echt wakker worden van puur die Daymaker (ik soms, maar heb toch echt nog wel een wekker nodig meestal).
Er zit dus ook een gewone wekkerfunctie in, die gaat piepen op het moment dat de lamp op volle sterkte is (kan aan en uit). Door de lamp ben je echter op dat moment al in een staat van bijna-wakker, waardoor je niet meer bruut uit je slaap gerukt wordt en een stuk prettiger en uitgeruster wakker wordt .
Ik was vroeger zo iemand die echt een kwartier de tijd had om weg te komen naar haar werk en vaker te laat dan op tijd was. Niet heel erg te laat, maar altijd net 10 minuten ofzo. Nu zit ik hier een stukje te tikken met nog zeeën van tijd om naar m'n werk te gaan![]()
Ik heb de 'ouderwetse' Daymaker: zie deze link. Deze kost 99 euro. Ook gekocht via deze site trouwens, maar er zijn er meer die 'm verkopen (even googlen).
Er zijn inmiddels ook allerlei nieuwe zogenaamde bodyclocks met mega fancy snufjes enzo, maar die kosten meteen tegen de 200 euro en dat vond ik te veel.
Vast wel, maar ik weet niet hoe. Het is niet dat ie alleen maar aan gaat he, hij gaat geleidelijk aan. En ik weet niet hoe je dat zelf voor elkaar krijgt. Zo technisch ben ik niet op dat gebied.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 22:59 schreef Robbiej het volgende:
[..]
Dat kan je zelf toch ook maken met een lampje met een soort schakelaar er tussen en een tijdschakelaar?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |